Diskutera Digital Fotografering här

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Jag handlade mig ett Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG HSM Macro idag på FotoVideo i Stockholm. Dom har 15% rabatt på Sigma nu, så det blev en rätt bra affär! :tummenupp Riktigt trevlig glugg också! :tummenupp Får se vad jag kan åstadkomma med den på Anderstorp i helgen :)

Grattis, fint skit:yoparty

Kan tipsa om HKsupplies.com, tjöpte mitt Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG HSM Macro där, typ 3 lök billigare än här hemma:D
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Grattis, fint skit:yoparty

Kan tipsa om HKsupplies.com, tjöpte mitt Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG HSM Macro där, typ 3 lök billigare än här hemma:D

HK har varit dåliga på att skeppa i vissa fall och det har varit struligt att få tillbaka pengarna.

BH är mycket mer pålitliga än HK.
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
HK har varit dåliga på att skeppa i vissa fall och det har varit struligt att få tillbaka pengarna.

BH är mycket mer pålitliga än HK.

Mjo, det kan nog stämma...för mig funkade det iaf utan problem, tog 6 dagar från det att jag betalade tills att jag fick paketet.

När jag köper 40d eller 50d blir det antagligen från BH
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esq: Vad betalade du för ditt 2.8L? Om man får fråga...
11000kr. :öga
Då inköptes det när dollarn låg alldeles precis kring 6kr. Och han som köpte det åt mig fick det över gränsen utan att bli kollad (så det är betalt skatt på det, men bara de 9,375% eller vad de nu har i New York).

Men jag hade nog klarat mig i stort sett lika bra med Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. Det är inte så särskilt ofta jag "behöver" använda bländare 2,8 och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM väger ju ungefär det dubbla mot för vad Canon EF 70-200/4,0 L IS USM väger.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
11000kr. :öga
Då inköptes det när dollarn låg alldeles precis kring 6kr. Och han som köpte det åt mig fick det över gränsen utan att bli kollad (så det är betalt skatt på det, men bara de 9,375% eller vad de nu har i New York).

Men jag hade nog klarat mig i stort sett lika bra med Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. Det är inte så särskilt ofta jag "behöver" använda bländare 2,8 och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM väger ju ungefär det dubbla mot för vad Canon EF 70-200/4,0 L IS USM väger.
Jag ska se om jag kan hitta nåt beggat 2.8L USM, utan IS. Jag kan inte motivera över 8k på ett nytt, så jag ska se om jag kan skambjuda ner nåt nånstans.

Just nu har jag 2 annonser på 7.5k, o då är det ju inte långt till ett nytt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var fast besluten att börja spara pengar till en Canon 50D som skulle ersätta min 400D. Efter mkt läsande ang tester mm så börjar jag vela lite ang ett inköp. 50D verkar ju inte vara så mkt bättre än 40D även om Canon påstår annat. Visst det är stor skillnad på sensorerna men 50D åker på rejält med stryk av den äldre 5D vid höga ISO. Känner bara en som har en 40D men finns det några här som kör 40D som kan berätta lite vad de tycker? Det är framförallt AF samt fokuspunkterna jag är mest intresserade av då jag fotar till 90% rörliga motiv såsom motorcyklar mm. Kommer köra huset med mitt tele 70-200 f4L IS samt även mitt Sigma 17-70. Är inte redo för FF ännu.

Många 40D är till salu men man kan ju få en helt ny ifrån warehouseexpress inkl cashbackför nästan samma pengar. De pengar jag sparar ifrån ev 50D kan jag lägga på nåt vidvinkel!
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Var fast besluten att börja spara pengar till en Canon 50D som skulle ersätta min 400D. Efter mkt läsande ang tester mm så börjar jag vela lite ang ett inköp. 50D verkar ju inte vara så mkt bättre än 40D även om Canon påstår annat. Visst det är stor skillnad på sensorerna men 50D åker på rejält med stryk av den äldre 5D vid höga ISO. Känner bara en som har en 40D men finns det några här som kör 40D som kan berätta lite vad de tycker? Det är framförallt AF samt fokuspunkterna jag är mest intresserade av då jag fotar till 90% rörliga motiv såsom motorcyklar mm. Kommer köra huset med mitt tele 70-200 f4L IS samt även mitt Sigma 17-70. Är inte redo för FF ännu.

Många 40D är till salu men man kan ju få en helt ny ifrån warehouseexpress inkl cashbackför nästan samma pengar. De pengar jag sparar ifrån ev 50D kan jag lägga på nåt vidvinkel!

Jag är inne på samma linje som dig! 40d + ny glugg, Tokina 11-16/2.8 eller Canon Ef 100/2.8 Macro (kan inte bestämma mig om jag vill ha tele eller vidvinkel:D )

kollade den här tråden på FS
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125

Och det verkar inte som om 50d var så pass mycket bättre än 40d
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Vi måste väl ha minst en bild per sida väl :)
 

Bifogat

  • IMG_8604_2_.jpg
    IMG_8604_2_.jpg
    130.2 KB · Visningar: 64

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Skulle behöva ett bra macro objektiv till min canon 350. Priset ska vara max 5000. Några bra tips flickor. Kanske är någon som har ett beg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Följer tråden varje minut!! :D

Men det verkar vara mer stillbildsfolk som diskuterar i den tråden, därav min fråga här.

Vore det inte för låg fps hade jag lätt sneglat mot en 5D (troligen mkII).

50D är lockande pga microadjustment. Frågan är hur många av testarna som utnyttjad den funktionen. Har sett tester där 50D-bilderna är direkt orskarpa, men det kanske dom inte skulle vara efter en adjustment.

Men är inte speciellt imponerad av 50D so far.

Kanske har den barnsjukdomar som fixas, kanske inte.

Jag avvaktar.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag hittade ett 70-200 2.8L USM i england för 5.5k, 10år gammalt, och mycket märken på kroppen.

Det lär väl ha gjorts en hel del uppgraderingar på objektiven sen 10 år tillbaka oxå, misstänker jag.

Men annars hade det varit fint.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag hade den stora äran att husera Mr Rockster på ett photo shoot igår.
Det va grymt kul att fota med riktiga grejer och en modell (Helene Wiklund). Ett stort tack för det Rockster! :yoparty

Lite behind the scenes:

Shoot-2.jpg


Shoot-1.jpg


Jag har inget vettigt raw-proggy där jag sitter nu så det e "print screen-bilder". Jag sjysstar till det när jag kommer hem.

Edit: HAHA! Fyfan va avundsjuk Webspy kommer att bli när han ser bilderna! :D :lol :rofl
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag hittade ett 70-200 2.8L USM i england för 5.5k, 10år gammalt, och mycket märken på kroppen.

Det lär väl ha gjorts en hel del uppgraderingar på objektiven sen 10 år tillbaka oxå, misstänker jag.

Men annars hade det varit fint.
Jag TROR inte att det har varit några större förändringar på det. :va

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_70-200mm_lens

Och det är ju iaf nyare än föregångaren 80-200mm/2,8L


Jag hade den stora äran att husera Mr Rockster på ett photo shoot igår.
Det va grymt kul att fota med riktiga grejer och en modell (Helene Wiklund). Ett stort tack för det Rockster! :yoparty

Lite behind the scenes:
Trevligt. Så, vad använde ni för blixtutrustning? :brynad
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jag hade den stora äran att husera Mr Rockster på ett photo shoot igår.

Edit: HAHA! Fyfan va avundsjuk Webspy kommer att bli när han ser bilderna! :D :lol :rofl

Måttligt....

Jag låter bli att lägga upp liknande foton från mina jobb..... Det blir sånt jävla liv då!

//A
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Måttligt....

Jag låter bli att lägga upp liknande foton från mina jobb..... Det blir sånt jävla liv då!

//A

HAHhahahHA! Ska vi tävla....?

Well.. här står Helene och Mr Rock och väljer underkläder inför nästa bildserie. Rockster ser ut att trivas.

Shoot-3.jpg
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top