Diskutera Digital Fotografering här

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Canon fråga, min 450 ska ju ha typ 4.5fps
Men det gör den bara i sport, ev i andra autolägen oxå, men inte i manuellt läge. Vad har jag för inställningar fel?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Njää... jag menar folk som har fotat en del och har lite koll på vad som gäller i blixtvärlden. Så man kan få lite råd och tips om vad man bör tänka på.

Jag e lite småsugen på att tjacka nåt billigt nybörjarpaket från Elinchrom.

Edit: Vad tror experterna om det här?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5440120
Elin grejjerna är ju fina och det finns gott om tillbehör. Jag skulle nog dock titta på några begagnade paket där man får med lite fler softboxar/raster/snoot/barndoors och liknande. Det är svindyrt att köpa nytt om man inte köper typ kaffebrus. Du får lika bra bilder med kaffebrusgrejjerna men det är en JÄKLA kvalitetsskillnad på exempelvis hensel (som jag kör) och kaffebrus softboxar (jag har båda varianterna...) när det gäller hur lång tid det tar att sätta upp/plocka ihop, tjocklek på materialet, infästningskvalité etc. etc. Man förstår varför de kan vara så billiga.

Jag köpte ett paket med fem henselblixtar (3 st 500 ws och 2 st 250 ws), 4-5 paraplyer, två softboxar (en liten och en stor oktabox), snoot, barndoors, raster, fyra manfrotto stativ, ljusmätare och lite annat lull lull för vettiga pengar!

Glöm inte att inte bara kolla på blixtarna när du köper paket. Interfit Stellar fanns det t.ex ett paket som hette för några år sen (kanske finns kvar?). Fina blixtar med bra uppladdningstid men för små och rangliga stativ, kass väska som gick sönder i sömmarna etc.... inte BARA just själva blixtaggerigatet. Kolla också om du enkelt kan byta blixtrör och sådant själv.

MVH

J
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Canon fråga, min 450 ska ju ha typ 4.5fps
Men det gör den bara i sport, ev i andra autolägen oxå, men inte i manuellt läge. Vad har jag för inställningar fel?
Det kan inte vara så att du har glömt att välja "drive"?
(One-Shot/Sekvens/Timer)
:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det kan inte vara så att du har glömt att välja "drive"?
(One-Shot/Sekvens/Timer)
:)
"Drive"?

Jag kör bildserie, har provat o fota i jpg small för att se om det är raw som segar ner. Har provat olika ljusmät o olika AF...
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Canon fråga, min 450 ska ju ha typ 4.5fps
Men det gör den bara i sport, ev i andra autolägen oxå, men inte i manuellt läge. Vad har jag för inställningar fel?

Det är inte så att du har vart inne i CF och lekt?
Testa att slå av brusreducering för höga iso tal så tror jag att det fungerar.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är inte så att du har vart inne i CF och lekt?
Testa att slå av brusreducering för höga iso tal så tror jag att det fungerar.
:D
He, se så enkelt det var.

Trodde inte det gjorde nåt då det var "höga iso".

Tack tack. :)
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
:D
He, se så enkelt det var.

Trodde inte det gjorde nåt då det var "höga iso".

Tack tack. :)

Det tar längre tid för kameran att processa bilden om man har det påslaget vilket gör att fps minskar.
Anledningen att det fungerar normalt i sportläget är att den funktionen inte används i dom förinställda funktionerna så kameran smattrar på normalt
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Fy fan.... Kan undra om den har EF-fattning :)

Nu säljs världens längsta objektiv

100-kilosklumpen blir din för 372 000 kronor
Utgångsbudet är 55.000 dollar för Canons supermegatele 5200mm/14. Ett spegeltele som går på räls och väger 100 kilo. Men det finns tyngre objektiv...


Canon långa tele togs fram på 60-talet och kan även användas till TV-kameror. Canon anger i sin broschyr att objektivet kan fånga motiv på flera mils avstånd. Det går rykten om att objektivet sålts till både Nord- och Sydkorea för att fotografera in på respektive landområden.

Nu säljs ett av de få exemplaren som tillverkats på eBay. Utropspriset är 55.000 dollar. Klicka här för att se annonsen.

Vikten är 100 kilo fästanordning. Längden är 189 centimeter.

Canon_5200_liten_747164a.jpg


Källa: Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/pryl/article3443380.ab
 
Last edited:

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Hej

Är EOS 300D Digital Rebel en bra "förstakamera"? Jag vill ta steget från komptakt liten kamera till något bättre. Finns det något slags universalobjektiv som duger till det mesta, men såklart inte allt? Reser mycket så vill inte släpa omkring på massa utrustning.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Hej

Är EOS 300D Digital Rebel en bra "förstakamera"? Jag vill ta steget från komptakt liten kamera till något bättre. Finns det något slags universalobjektiv som duger till det mesta, men såklart inte allt? Reser mycket så vill inte släpa omkring på massa utrustning.
Den är väl inte dum, men jag skulle hellre titta på en 350 eller 400D med snabbare processor. Finns ju rätt många till salu. 18-200 är väl ett hyffsat reseobjektiv..Sigma, Canon
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo... jag kollar inte på konstiga 'no name' fabrikat eller kina grejer. Jag är en vän av kvalité! :mad: Jag kikar runt på fotosidan och blocket och håller ögonen uppe.

Elin grejjerna är ju fina och det finns gott om tillbehör. Jag skulle nog dock titta på några begagnade paket där man får med lite fler softboxar/raster/snoot/barndoors och liknande. Det är svindyrt att köpa nytt om man inte köper typ kaffebrus. Du får lika bra bilder med kaffebrusgrejjerna men det är en JÄKLA kvalitetsskillnad på exempelvis hensel (som jag kör) och kaffebrus softboxar (jag har båda varianterna...) när det gäller hur lång tid det tar att sätta upp/plocka ihop, tjocklek på materialet, infästningskvalité etc. etc. Man förstår varför de kan vara så billiga.

Jag köpte ett paket med fem henselblixtar (3 st 500 ws och 2 st 250 ws), 4-5 paraplyer, två softboxar (en liten och en stor oktabox), snoot, barndoors, raster, fyra manfrotto stativ, ljusmätare och lite annat lull lull för vettiga pengar!

Glöm inte att inte bara kolla på blixtarna när du köper paket. Interfit Stellar fanns det t.ex ett paket som hette för några år sen (kanske finns kvar?). Fina blixtar med bra uppladdningstid men för små och rangliga stativ, kass väska som gick sönder i sömmarna etc.... inte BARA just själva blixtaggerigatet. Kolla också om du enkelt kan byta blixtrör och sådant själv.

MVH

J
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hej

Är EOS 300D Digital Rebel en bra "förstakamera"? Jag vill ta steget från komptakt liten kamera till något bättre. Finns det något slags universalobjektiv som duger till det mesta, men såklart inte allt? Reser mycket så vill inte släpa omkring på massa utrustning.

En 300D funkar. Men den är en gammal konstruktion och väldigt gamla komponenter i den. Gott och väl 5 år sen den började säljas och med värdeminskningen som sker idag på digitala kameror borde du få den sanslöst billigt isf.

Vad har du för budget? Hur mkt får ett paket kosta?

Jag tror att du hade fått mer glädje om du hade kört på ett liiiite nyare system.
Canon 350/400 eller Nikon d40-d60

Ja, som Oas sa...ett Sigma 18-200 så klarar du dig långt. Det är ingen proffsoptik men som rese/alroundoptik är den perfekt. Kompakt byggd, väger inte speciellt mkt och ett stort zoomomfång. Du slipper böket med att behöva byta optik.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Oas och JKay: Tack för era svar. Läste på lite mer efter era förslag och ja, 300D verkar lite gammal (USB 1.1!). Det jag mest ute efter är att kunna ställa in skärpa så att inte allt är skarpt vilket händer med min kompaktkamera, förutom i macro-läge då. Och även vidvinkel eller vad det kallas så man kan fånga mer i en bild utan att behöva backa 10 meter.

Sååå, ska in till storstaden över helgen och kolla upp lite priser där. Vad har ni för åsikter angående begagnade kameror? Kan man göra klipp på eBay?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Oas och JKay: Tack för era svar. Läste på lite mer efter era förslag och ja, 300D verkar lite gammal (USB 1.1!). Det jag mest ute efter är att kunna ställa in skärpa så att inte allt är skarpt vilket händer med min kompaktkamera, förutom i macro-läge då. Och även vidvinkel eller vad det kallas så man kan fånga mer i en bild utan att behöva backa 10 meter.

Sååå, ska in till storstaden över helgen och kolla upp lite priser där. Vad har ni för åsikter angående begagnade kameror? Kan man göra klipp på eBay?

Oas köpte en backupkamera nyss...350D för 1800. :) SÅ du skulle kunna hitta fina klipp på annonssajter runt om.

Kolla in annonsdelen på www.fotosidan.se där hittar du allt samlat och en del till vettiga pengar.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Oas och JKay: Tack för era svar. Läste på lite mer efter era förslag och ja, 300D verkar lite gammal (USB 1.1!). Det jag mest ute efter är att kunna ställa in skärpa så att inte allt är skarpt vilket händer med min kompaktkamera, förutom i macro-läge då. Och även vidvinkel eller vad det kallas så man kan fånga mer i en bild utan att behöva backa 10 meter.

Sååå, ska in till storstaden över helgen och kolla upp lite priser där. Vad har ni för åsikter angående begagnade kameror? Kan man göra klipp på eBay?

Antar att du håller koll på både blocket.se & fotosidan.se.

Ebay nja även kanske långväga, jag vill helst kunna prova på plats även om ägaren säger att allt är ok! Det är ju snart fotomässa i stockholm 14-16nov så kanske du kan skrapa ihop lite mer! Sigma 70-300 fungerar bra som 1:a tele billigt & ge hyfsade bilder. Så en t,ex 400D med ett 18-200 alt sigma 70-300 samt ett fast 50mm 1,8 så kommer du långt!

Var på väg att sälja iväg min 400D men behåller den som backup om jag köper ett annat hus också!
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Oas köpte en backupkamera nyss...350D för 1800. :) SÅ du skulle kunna hitta fina klipp på annonssajter runt om.

Kolla in annonsdelen på www.fotosidan.se där hittar du allt samlat och en del till vettiga pengar.

Oj det lät billigt. Bor inte i Sverige så jag tror tyvärr att fotosidan inte är till mycket hjälp. Battery grip gör kameran skitful men har läst att det ger bekvämare grepp. Givet köp?

Lite sent fredagssvammel: Resonerade såhär förut att förstahojen så köper man gärna något äldre och billigt och lär sig med det. Är väl inte likadant med kameror. Nu har jag kikat på priser och en 400D har jag råd med men det svider att Sigma 18-200 kostar en slant. Kanske går ner till 350D. Är en DSLR helt värdelös utan objektiv?
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Oj det lät billigt. Bor inte i Sverige så jag tror tyvärr att fotosidan inte är till mycket hjälp. Battery grip gör kameran skitful men har läst att det ger bekvämare grepp. Givet köp?

Lite sent fredagssvammel: Resonerade såhär förut att förstahojen så köper man gärna något äldre och billigt och lär sig med det. Är väl inte likadant med kameror. Nu har jag kikat på priser och en 400D har jag råd med men det svider att Sigma 18-200 kostar en slant. Kanske går ner till 350D. Är en DSLR helt värdelös utan objektiv?

Har du råd så köpt batterugrepp....blir grymt mkt skönare att hålla!

Utan objektiv=värdelös

Mitt tips:
Canon EOS 350d + 18-55
Sigma 70-300
Minneskort

Dessa grejor kan du hitta för under 5 000 SEK

:tummenupp
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Oj det lät billigt. Bor inte i Sverige så jag tror tyvärr att fotosidan inte är till mycket hjälp. Battery grip gör kameran skitful men har läst att det ger bekvämare grepp. Givet köp?

Lite sent fredagssvammel: Resonerade såhär förut att förstahojen så köper man gärna något äldre och billigt och lär sig med det. Är väl inte likadant med kameror. Nu har jag kikat på priser och en 400D har jag råd med men det svider att Sigma 18-200 kostar en slant. Kanske går ner till 350D. Är en DSLR helt värdelös utan objektiv?

Ett BG är inte givet. Det beror på hur du upplever att greppet på huset är. Jag har inga problem med det men skaffade BG ändå för att få lite mer vikt i kameran samt klart bättre möjligheter när jag tar stående bilder (kameran på högkant). Dessutom en klart förbättrad batteritid med BG på.

Såg det nu...en thaibo. :) jävla lyllo...haha!
Skillnaden i pris mellan 350 och 400 är marginell på begagnat. Det spelar kvitta för privatsäljarna prissätter som hundar ändå.

En DSLR är OBRUKBAR utan optik så du tänker på det. Ingen optik - inga linser att få fokus med.

Du kommer nog inte ner speciellt mkt på en 18-200. Så räkna med 2,5-3k beggat. Optik kostar...fin optik är svindyr.

EDIT: Ebay blir nog bäst för dig. Då kan du iofs komma ner lite mer i pris. Klart billigare i utlandet än i Sverige.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top