Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Mattias (läraren på Jönköpings universitet) vill att man gör reklam för kursen. Och det kan väl väl göra.... Jag pastar in hans PM.

Det är min förhoppning att ni gillar kursen. Jag är stolt över den och det ni skapar. Tycker ni den är värd att rekommendera så gör det nu. Till vänner och bekanta, i fotoklubben eller på jobbet, via epost eller i din blogg. Ansökan till vårterminen är i full gång och deadline är 15 oktober (även om vi troligtvis förlänger lite i höst).

Skicka den här adressen ihop med din rekommendation:
http://www.moderskeppet.se/kurser/distanskurs

---

Jag rekommenderar förstås kursen varmt till alla som e seriösa med sin bildbehandling. Kursen e grymt bra och det är gratis att studera på högskola.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Mattias (läraren på Jönköpings universitet) vill att man gör reklam för kursen. Och det kan väl väl göra.... Jag pastar in hans PM.

Det är min förhoppning att ni gillar kursen. Jag är stolt över den och det ni skapar. Tycker ni den är värd att rekommendera så gör det nu. Till vänner och bekanta, i fotoklubben eller på jobbet, via epost eller i din blogg. Ansökan till vårterminen är i full gång och deadline är 15 oktober (även om vi troligtvis förlänger lite i höst).

Skicka den här adressen ihop med din rekommendation:
http://www.moderskeppet.se/kurser/distanskurs

---

Jag rekommenderar förstås kursen varmt till alla som e seriösa med sin bildbehandling. Kursen e grymt bra och det är gratis att studera på högskola.

Kollade igenom de fria intro-lektionerna nu på morgonen. Var innan tveksam att hinna med en sån kurs parallellt med jobb och några andra högskolekurser på halvfart. Ack vad fel jag hade. Riktigt bra pedagogik och vettigt tempo. Är stilen lika rakt igenom är det verkligen bra saker.

Är någon avskräckt av att det är högskolestudier kan man direkt tänka om. Verkar vara en perfekt kurs att ha som hobby en termin. Blir troligen en ansökan till vårens kurs.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Saaa har varit och kollat runt lite i affarerna. Kan antingen kopa en 400D for ~3700kr eller en 450D for en tusenlapp till. Nu skrev nagon i traden att man kan kopa ett billigt hus och spara pengarna till ett bra objektiv istallet. Sa darfor lutar jag nog at att kopa en 400D och sedan ett Sigma 18-200. Vad tycker ni? Ar det hyfsat pris eller?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Är det nån i Stockholm som hade tänkt att gå på seminariet i Aifos lokaler? www.aifo.se Jag e grymt sugen och och har skrivit upp mig.

Snip-it från www.modellbilder.se

"I höstas hade vi på Scandinavian Photo + leverantörer en träff i Aifos lokaler i Bromma som var jätteuppskattad, och vi vill köra en repris!

Denna gången är det Scandinavian Photo, NEC, Aifo, City Studios och ev Nikon som är med och visar upp sig.

Det blir en träff där man kan plåta (i dom förberedda studiodelarna eller ute), testa utrustning, käka, mingla, gå på seminarie eller bara titta på! Det finns korv m. bröd, baguetter, dricka och kaffe på plats.

Aifo kommer under eftermiddagen ha 2-3 genomgångar om ljussättning och studiotillbehör.

För att allt ska flyta på smidigt ska sminkning och modeller vara klara kl 12.30.

Det kommer dyka upp schema för de planerade aktiviteterna inom kort.

Pga begränsat utrymme är max antal besökande satt till 50st, så först till kvarn!
"

Kollade igenom de fria intro-lektionerna nu på morgonen. Var innan tveksam att hinna med en sån kurs parallellt med jobb och några andra högskolekurser på halvfart. Ack vad fel jag hade. Riktigt bra pedagogik och vettigt tempo. Är stilen lika rakt igenom är det verkligen bra saker.

Är någon avskräckt av att det är högskolestudier kan man direkt tänka om. Verkar vara en perfekt kurs att ha som hobby en termin. Blir troligen en ansökan till vårens kurs.

Det tycker jag du gör rätt i! :tummenupp

Jag hoppas att det kommer en fortsättningskurs!!! :hoppa
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu tänkte jag slänga upp en serie bilder från idag. Vad tycker ni?

Börjar med en gul blomma. Ytterst lite kontrasthöjning gjord i PS. Det e det enda.
gulblomma.jpg
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Coolt Roller...
Den gula blomman går bort i förhållande till orchiden och flugan, dom var riktigt bra. Flugbilden är speciell eftersom du fick så bra fokus på ögonen och att han glor tillbaka...

EDIT: Hur lyckades du med det föresten?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Coolt Roller...
Den gula blomman går bort i förhållande till orchiden och flugan, dom var riktigt bra. Flugbilden är speciell eftersom du fick så bra fokus på ögonen och att han glor tillbaka...

EDIT: Hur lyckades du med det föresten?
När Rullo talar lystrar allt levande.


Eller var det fantomen? :D
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Blir nog inget upptag av båt idag. Hyfsat blåsväder nu på morgonen. Men galna vindsurfare var ute redan på morgonen. :D
 

Bifogat

  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    149.3 KB · Visningar: 34

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Coolt Roller...
Den gula blomman går bort i förhållande till orchiden och flugan, dom var riktigt bra. Flugbilden är speciell eftersom du fick så bra fokus på ögonen och att han glor tillbaka...

EDIT: Hur lyckades du med det föresten?

Jag va ute och fotade blommor (bögigt, jag vet) med macrot på när den kom och satta sig på en halvmeter hög blomma. Då gick jag ner på knä som jag kom i flugans höjd och helt enkelt satt focus på flugan. Jag tog en serie bilder och i vissa fall satte jag focus manuellt. Den satt så snällt kvar på blomman och lät sig fotograferas. :) Jag gillar vinkeln, att man e på flugans höjd.

I Photoshop så skapade jag en kopia på bakgrundslagret och skärpte upp bilden ganska kraftigt. Inverterade lagermasken och målade fram flugans huvud och framben. Det va Ketogans tips som vanligt. Han finns här i bakgrunden och coachar mig utan att det märks. :tummenupp

Fotot e självklart exponerat manuellt eftersom jag är ett PRO. Blixt, SB800 använd utomhus.

Tack för den positiva bildkommentaren. Jag är nöjd själv med den.
Fotografering blir roligare och roligare och det känns som att mycket (inte allting) börjar falla på plats.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Skynda att fynda! Canon EF 50/1.8 ver I för 1200
Hittade annonsen på FS och tänkte att ngn kanske har intresse?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=90446

Du ska bara köpa och köpa du! :mad: Visa att du kan hantera grejerna och producera lite foton ist! :mad:

Den här rosen såg jag nu när jag skulle tömma posten och va tvungen att hämta kameran. Lite kort skärpedjup kan man tycka såhär i efterhand, men jag e nöjd.

MoistRose.jpg
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vad för fast 50 rekommenderas till Nikon,,,rimliga pengar asså?.
Jag kanske kan köpa den där Canongluggen o täta fattningen me silvertejp..:)

Edit: Hittade några artiklar/tester...:tungan
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fick möjlighet att prova Hoztic kamerahus "40D" när vi var & fotade på Uringe crossbana. Det som slog mig även om jag har klämt på några i affärer mm är storleken. Även om jag kör BG på min tiny 400D så känns 40D enorm. Hur fasen vänjer ni er vid era stora hus samt optiken?

Det som lockar är snabbare AF mm men jag känner personligen att en 40D tar man inte bara med sig bara så där om man ska in till stan & fota eller !
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top