Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag brukar inte gilla såna här "konvertera-till-svart-vitt-men-lämna-1-sak-i-färg"-bilder. Men jag tycker faktiskt att den här funkar. Vad tycker ni?
 

Bifogat

  • White-flower2.jpg
    White-flower2.jpg
    97.4 KB · Visningar: 60

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ja, jag får väl svara med ett litet utkast på vad jag har haft för mig idag. Inget som är klart än men början ser ni.
Jaaa...jag har oxo läst i Digitalfoto...:hihi

:yoparty
 

Bifogat

  • smoke-figures.jpg
    smoke-figures.jpg
    123.9 KB · Visningar: 64

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Jag brukar inte gilla såna här "konvertera-till-svart-vitt-men-lämna-1-sak-i-färg"-bilder. Men jag tycker faktiskt att den här funkar. Vad tycker ni?

Jo, men jag tycker det funkar för det mesta. Man behöver ju inte fläska på med totalt svartvitt, man kan ju sänka saturation och luminosity så man får motivet att stå ut mer.

Din funkade kanon i svartvitt.

Du har fått nån thingy med blommor tror jag..... :tummenupp

ett litet utkast på vad jag har haft för mig idag. Inget som är klart än men början ser ni.

Röntgenbild på tjejen i brygga?

:)

Helt klart coolt med rök (eller vad det är), det där måste jag testa
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
hähähä...hade det funnits en tjej här hade jag troligen plåtat Fine Art Nude istället! :D

Japp...rök. Ska presentera det färdiga materialet sen. En hel session som ska upp på väggarna i form av tavlor!

Får dessutom tacka Oas för en trevlig (rökig) kväll och många garv. :D
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag brukar inte gilla såna här "konvertera-till-svart-vitt-men-lämna-1-sak-i-färg"-bilder. Men jag tycker faktiskt att den här funkar. Vad tycker ni?


Du verkar vara mer dragen åt blommor istället för hojar eller är det damen som har mkt blommor hemma eller? :D

Jo det såg bra ut!

Btw den du tog på tulpaner för ett tag sen var väldigt, då verkar vara händig med vattenspruta! :tungan
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
hähähä...hade det funnits en tjej här hade jag troligen plåtat Fine Art Nude istället! :D

Japp...rök. Ska presentera det färdiga materialet sen. En hel session som ska upp på väggarna i form av tavlor!

Får dessutom tacka Oas för en trevlig (rökig) kväll och många garv. :D
Tack själv
2925347664_c7fb728b28.jpg


Det luktar fortfarande rök :D får bli uterummet nästa gång
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Det var snack om en inverterad lagermask för ett tag sedan, antar att det är ett tomt lager som man penslar fram sin effekt på. Hur får man till detta, jag blir inte riktigt klok på det? :va
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tack själv
2925347664_c7fb728b28.jpg


Det luktar fortfarande rök :D får bli uterummet nästa gång

Snyggt Oas! Solit svart bakgrund. släng gärna upp en stor version av samma bild. Helst 1024 bredd.

Jag vet att jag har läst den där artikeln i Digital fotografi men kom inte ihåg exakt hur dom gjorde det. Ballt blir det! :tummenupp
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Snyggt Oas! Solit svart bakgrund. släng gärna upp en stor version av samma bild. Helst 1024 bredd.

Jag vet att jag har läst den där artikeln i Digital fotografi men kom inte ihåg exakt hur dom gjorde det. Ballt blir det! :tummenupp
Tack. En 1024 finns här
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det var snack om en inverterad lagermask för ett tag sedan, antar att det är ett tomt lager som man penslar fram sin effekt på. Hur får man till detta, jag blir inte riktigt klok på det? :va
Njae, inte riktigt. Med lagermasken kan man välja om vissa delar av den effekt ett lager ger ska synas eller inte.

Om man tänker sig att lager fungerar som overheadfilm ungefär. Då kanske man har tagit en lite suddig overheadfilm och lagt över sin bild som man redan har på oh-projektorn (som att lägga ett lager med oskärpa över ett annat lager), och då blir allt suddigt. Men man kanske vill att vissa delar av bilden ska vara skarp? Då fungerar lagermasken som en kniv som skär bort/löser upp det suddiga lagret och släpper igenom det skarpare som ligger under.

Använder man sig av justeringslager så startas det alltid en lagermask till lagret då man väljer det. Använder man vanliga lager så får man klicka på knappen för lagermask för att starta en lagermask till det aktiva lagret.

På bilden kan man se ett justeringslager med lagermask som är aktivt. Den lilla gröna rutan på symbolen för justeringslagrets lagermask anger att det är lagermasken som är aktiv och som man målar på.

lagermask.jpg


Photoshop Elements saknar funktionen för lagermask om jag inte missminner mig. Då kan man istället välja att sudda på ett lager för att släppa igenom det som ligger under. Fördelen med en lagermask är att den inte förstör och är lätt att ändra om något skulle bli fel.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det var snack om en inverterad lagermask för ett tag sedan, antar att det är ett tomt lager som man penslar fram sin effekt på. Hur får man till detta, jag blir inte riktigt klok på det? :va

Skapa en lagermask som vanligt. Tryck CTRL-I när du står på den för att invertera den. Sen penslar du fram med svart färg ist för vit.

Allt du vill veta om Photoshop och mycket därtill hittar du på www.moderskeppet.se

Edit: Esquire va före och dessutom mycket utförligare och mer pedagogisk.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snyggt Oas! Solit svart bakgrund. släng gärna upp en stor version av samma bild. Helst 1024 bredd.
Helst inte bredare än 800. Skärmen på mitt bärbara as klarar inte mer än 1024x768, så då kan jag inte se mera än bilden och måste scrolla om bilden är bredare än 800. :mad:
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Helst inte bredare än 800. Skärmen på mitt bärbara as klarar inte mer än 1024x768, så då kan jag inte se mera än bilden och måste scrolla om bilden är bredare än 800. :mad:

Men va f*n Esquire... Det är snart år 2009. Finns det nån lewser som sitter på mindre än 26" nu för tiden? :lol Men okejdå.. jag förminskar kattbilden jag nu lägger upp bara för din skull.

Jag lägger upp det här något tråkiga motivet 'katt' bara för att jag tycker att bilderna blir så grimt bra med 70-200 gluggen! Vad tycker dom stenhårda kritikerna på forumet?

catintree3.jpg
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Av nån schkum anledning fick jag Kopieringsapparatstillverkarens nyhetsbrev nyss. :confused: Det är iofs inte så farligt... det är bara att delete. Men jag måste säga att jag slogs av bilden som va bifogad!

Så du tänkte kopiera den och publicera den på nätet helt utan copyright, samtycke eller referens till upphovsman ?
Ajabajsa! Det är bara att ta bort den.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top