Diskutera Digital Fotografering här

Dr.Bike

Guest
Skynda att fynda! Canon EF 50/1.8 ver I för 1200
Hittade annonsen på FS och tänkte att ngn kanske har intresse?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=90446

Inte ett fast 50, men väl ett litet vidvinkel från säg... 18-35 (om just nu det spannet finns vet jag inte, men vill iaf ner betydligt under de traditionella 24mm man ofta ser.
Det får INTE vara "fisheye" heller.

Och du JKay: Tack för tipset om kamerahuset! :tummenupp
Det blir köp imorgon.

För en analog systemkamera lär du nog inte kunna få några större pengar. Några hundralappar kanske. http://www.tradera.com/category.aspx?catid=1409

Ungefär vad jag tror oxå...
Kanske bättre att behålla?

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inte ett fast 50, men väl ett litet vidvinkel från säg... 18-35 (om just nu det spannet finns vet jag inte, men vill iaf ner betydligt under de traditionella 24mm man ofta ser.
Canon har ett 16-35/2.8L som kostar en hel del pengar, ett 17-40/4.0L som kostar lite mindre och ett 20-35/3.5-4.5 som kostar ungefär en tredjedel av vad 16-35kostar. Dessutom finns det ju en del från andra tillverkare och diverse 18-50mm etc.

Men kolla på t.ex. http://www.cyberphoto.se/ vilka objektiv som finns, sedan kollar du recensionerna på Fotosidan

Ungefär vad jag tror oxå...
Kanske bättre att behålla?
Något att visa för barnbarnen? Vad man fotade med "förr i tiden". Eller kanske bara som prydnad i hyllan. Eller som reserv elelr något. Möjligheterna är många.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Och du JKay: Tack för tipset om kamerahuset! :tummenupp
Det blir köp imorgon.

Jo, ett fast 50 är snudd på tvunget. Men annars håller jag med dig. För har man 1,6X faktor att räkna med på APS-C sensorn så blir ju en 10mm brännvidd --> 16 mm brännvidd. Om man nu ska vara petig....
Jag gillar ofta att köra tele för att isolera saker/motiv. Trycka ihop perspektiven lite. :)

Well....då kan jag briljera med något! :D Hoppas du blir nöjd med det och att vi får se exempel från dig med här i tråden. :tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Rullo o Jay, jag fick mail nu i morse att grejerna skickats idag, det känns som att det gick långsamt den här gången.

Visst gick det fortare sist rullo?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Rullo o Jay, jag fick mail nu i morse att grejerna skickats idag, det känns som att det gick långsamt den här gången.

Visst gick det fortare sist rullo?

Grejtans..!

Ja sist small det bara till så fanns paketet här. Men jag har inte bråttom så det e lugnt.

Dr.Bike

Guest
Canon har ett 16-35/2.8L som kostar en hel del pengar, ett 17-40/4.0L som kostar lite mindre och ett 20-35/3.5-4.5 som kostar ungefär en tredjedel av vad 16-35kostar. Dessutom finns det ju en del från andra tillverkare och diverse 18-50mm etc.

Men kolla på t.ex. http://www.cyberphoto.se/ vilka objektiv som finns, sedan kollar du recensionerna på Fotosidan

Något att visa för barnbarnen? Vad man fotade med "förr i tiden". Eller kanske bara som prydnad i hyllan. Eller som reserv elelr något. Möjligheterna är många.

Tackar för de svaren :tummenupp

Jo, ett fast 50 är snudd på tvunget. Men annars håller jag med dig. För har man 1,6X faktor att räkna med på APS-C sensorn så blir ju en 10mm brännvidd --> 16 mm brännvidd. Om man nu ska vara petig....
Jag gillar ofta att köra tele för att isolera saker/motiv. Trycka ihop perspektiven lite. :)

Well....då kan jag briljera med något! :D Hoppas du blir nöjd med det och att vi får se exempel från dig med här i tråden. :tummenupp

Jodå - jag är "telekille" oxå, går alltid omkring med ett enbensstativ t.ex
Men jag behöver ett bra "festobjektiv" "översikt på korta håll".

Har ju mycket 35mm liggande och de borde man kanske skanna. Några iaf.
Var oerhört aktiv under tidigt 90-tal, framför allt ute i skärgården.

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Denna är klockren: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557243 .. Skarp som få, vettiga pengar och faktist mindre plastig än canons motsvarighet... (fortfarande plastig dock...). Har du lite mer pengar till övers så köper du denna: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557281

MVH

J

Vad för fast 50 rekommenderas till Nikon,,,rimliga pengar asså?.
Jag kanske kan köpa den där Canongluggen o täta fattningen me silvertejp..:)

Edit: Hittade några artiklar/tester...:tungan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag får inte till ps cs3, får upp det här, har provat 3 olika versioner.

Nån som vet vad man ska göra?

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    45.6 KB · Visningar: 65

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Inköp i stora landet i väster

Vad är värt att ladda shoppingväskan med vid en hemresa från USA. Fördelen blir väl ofta priset och nackdelen garantier. Är det inte lika smart att beställa sakerna för att slippa en massa vikt på flyget?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Vad är värt att ladda shoppingväskan med vid en hemresa från USA. Fördelen blir väl ofta priset och nackdelen garantier. Är det inte lika smart att beställa sakerna för att slippa en massa vikt på flyget?
Jag har beställt från USA, och det blev väldigt mycket billigare än att köpa här hemma, trots att jag åkte på frakt, tull och moms..

Fast övervikt på flyget är ju inte direkt gratis det heller, men det ska ju ganska mycket till innan man får det, eller blir tvungen att betala.
Sen vet jag inte hur det är med garantier, men om det inte "ingår" så brukar man ju kunna köpa till "världsgaranti" för ett par hundra:)

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Jag har beställt från USA, och det blev väldigt mycket billigare än att köpa här hemma, trots att jag åkte på frakt, tull och moms..

Fast övervikt på flyget är ju inte direkt gratis det heller, men det ska ju ganska mycket till innan man får det, eller blir tvungen att betala.
Sen vet jag inte hur det är med garantier, men om det inte "ingår" så brukar man ju kunna köpa till "världsgaranti" för ett par hundra:)

Dock fungerar världsgarantin på det sättet att du får skicka tillbaka grejorna till USA för att få dom reparerade gratis om vi pratar Canon då det är handlaren som säljer det inte Canon.

Last edited:

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Nu har jag skaffat mig en 400D. Frågade en insatt person angående Sigma 18-200 och han sa att med en sådan extrem zoom range blir bildkvalitén lidande. Så han föreslag istället Tamron 17-50 f/2.8. Just nu håller jag på och lär mig att använda kameran. Hoppas att vid nästa löning komma fram till om jag behöver zooma mycket eller inte.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mitt EF 70-200/2,8 L IS USM kostade 11000kr i N-Y (med deras skatt) och ett sånt kostar ca 18000kr i Sverige. Nu är dollarn en aning dyrare, men om man är där på plats själv så blir det ändå för det mesta billigare än att köpa i Sverige.

Dyra kvalitétsobjektiv kan jag tänka mig att köpa från utlandet. Det känns hyfsat säkert. Men jag är inte riktigt lika tänd på idén att köpa ett billigt kamerahus från något annat land. :gnissla

Jag kollade på Nikon D700 och den va 5.000 kr billigare.
Det verkar vara lite både hit och dit med prissättningen på den sidan. En EOS 5D är 5000kr billigare än i Sverige medan en EOS 5DmkII är 5000kr dyrare där. :va

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Det här stället måste vara guld att beställa från:

http://www.warehouseexpress.com

Eftersom det ligger i England så borde det väl inte vara nån moms? Och dessutom så bör väl garantier gälla?

Inom EU betalar man bara moms i det land man köper varan och inga tullavgifter. Handlar du i england gäller engelsk moms. Moms som moms vilken ska vara avdragsgill även om den betalats i england. Under förutsättning man har momsregistrering och kan bolla lite där..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...