Diskutera Digital Fotografering här

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
Hej hopp alla, jag har en pentax k10D som jag köpte en extern blixt till nyligen, men när jag fick den så funkade inte den, har pratat med säljaren vilket är en affär från hongkong, köpte den via ebay, dem vill att jag skall testa blixten på en annan k10D för att fastslå att det är blixten och inte min kamera, men jag känner ingen annan i min vänskaps krets som har en pentax, alla andra kör cannon och Nikon osv, kanske nån här på sporthoj som råkar bo i sthlm som skulle kunna ställa upp på ett snabbt test så jag får reda på vad som är felet och kanske kan skicka tillbaka den till hongkong och få det fixat?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mitt tips:
Canon EOS 350d + 18-55
Sigma 70-300
Minneskort

Dessa grejor kan du hitta för under 5 000 SEK
Fast för den prislappen får man inge vidare objektiv! Jag köpte ett Tamron 70-300 i 1600-kronorsklassen, å det var rent skräp. Funkar till en del makrobilder, men annars är det bäst som brevpress. Det är oftast bättre att köpa en lite billigare kamera, å lägga pengarna på objektiv istället.

Jag hade också en 350 förut, och jag fick hålla den i pincettgrepp med mina dasslock till händer :huvet 40D är mycket skönare att hålla i! :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hej hopp alla, jag har en pentax k10D som jag köpte en extern blixt till nyligen, men när jag fick den så funkade inte den, har pratat med säljaren vilket är en affär från hongkong, köpte den via ebay, dem vill att jag skall testa blixten på en annan k10D för att fastslå att det är blixten och inte min kamera, men jag känner ingen annan i min vänskaps krets som har en pentax, alla andra kör cannon och Nikon osv, kanske nån här på sporthoj som råkar bo i sthlm som skulle kunna ställa upp på ett snabbt test så jag får reda på vad som är felet och kanske kan skicka tillbaka den till hongkong och få det fixat?

Funkar inte alls? Sätter du den på vilken annan kamera som helst med blixtsko så ska den kunna utlösas ändå. Det enda som inte funkar då är ljusmätningen via kameran. Samt ev. zoomfunktion i blixten.

Annars...tja, en long shot är ju att gå till Foto Video i Sthlm och få prova en K10 att sätta blixten på. Fråga kan man...sen se om dom tillåter det.
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
Blixten löser inte ut ens i testläge, den är helt död, det går och slå på blixten och känner av kameran, känner av när man zommar osv, men löser inte ut, har prövat allt, men får väll gå till nån foto affär som har pentax och fråga...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag köpte ett paket med fem henselblixtar (3 st 500 ws och 2 st 250 ws), 4-5 paraplyer, två softboxar (en liten och en stor oktabox), snoot, barndoors, raster, fyra manfrotto stativ, ljusmätare och lite annat lull lull för vettiga pengar!
Vettiga pengar? Var det begagnat då eller? För annars handlar det ju om prylar för 50-60000kr... :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Blixten löser inte ut ens i testläge, den är helt död, det går och slå på blixten och känner av kameran, känner av när man zommar osv, men löser inte ut, har prövat allt, men får väll gå till nån foto affär som har pentax och fråga...
Kan du utlösa blixten från blixten så att säga? Det låter ju som att blixtlampan är kass, inte kommunikationen mellan kameran å blixten.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag köpte mitt beggat för vettiga pengar ;)... fick dessutom med två bättre begagnade blixtrör och två helt nya i reserv ;)... Fina väskor å grejjer.

Kan vara bra att kolla beggat... hehe

mvh

J

Vettiga pengar? Var det begagnat då eller? För annars handlar det ju om prylar för 50-60000kr... :gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tjohoo nu har man köpt sitt 50mm dock en 1,8. Killen på elgiganten blev lite sur när jag hävdade att en annan butik var 100:- billigare & han var tvungen att sänka sig till det priset. Va f*n är det prisgaranti så ska rätt vara rätt! :D

Passade på att klämma lite på en 40D då jag inte varit inne & provat någon 50D, ja jäklar vad stora de husen är jämfört med 400D. Visst greppet är bättre än 400D m GB tycker jag men nja frågan är om man bara släpar med sig den för att fota inne i stan t,ex?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vad tycker ni om den här då?

Hot shoe blixt i en 40x40 softbox. Sigma 70 mm macro. Ytterst lite uppskärpt, annars helt obehandlad. Fotat i jpeg.
Orchidee.jpg
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Fan vilket skit, syns att det är fotat med leksakskamera! :tuttar




(jättefint! hur i hela världen lärde du dig ta så fina bilder så snabbt?)

Jag har nån tomte på MSN som kallar sig för Kalle som talar om för mig hur jag ska göra. :D

Ja osså tjackade jag en Sekonic ljusmätare förstås vilket ger mig PERFEKTA exponeringar. Det va föressten också ett tips från den här Kalle.
 

Dr.Bike

Guest
Finns det nån som har ett beggat Canon systemkamerahus till salu?
(digitalt såklart)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sjjjysst rullo. :)

Slängde du på vatten eller vart dropparna så där?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top