Diskutera Digital Fotografering här

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Jag tror 100-400 L kommer i en mkII snart.

Njo, 400 börjar väl närma sig. Men jag vill nog ha ännu längre tror jag.
>600mm

:paparazzi
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag tror 100-400 L kommer i en mkII snart.

Njo, 400 börjar väl närma sig. Men jag vill nog ha ännu längre tror jag.
>600mm

:paparazzi


Men hur kommer du klara dig med 3bilder/s eller ska du gå över till kändis & fågelfoto?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har sålt min 1:a systemkamera för att uppgradera mig. Har sneglat lite på FF men vågar inte ta steget med allt som innebär med FF. Var förbi mediamarkt & provade 50D lite samt 40D men hann inte prova en läckerbit "Mark III" som bara hängde där tillsammans men de andra små leksakerna. Kan någon förklara lite snabbt med fördelarna med FF. Vad är skillnaden mellan t,ex 1D & 1Ds? Har knappast råd med den nya 5D mark II men hur är de äldre 5D samt ev 1D eller ska man vara dödlig & titta på 40D alt 50D? :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Har sålt min 1:a systemkamera för att uppgradera mig. Har sneglat lite på FF men vågar inte ta steget med allt som innebär med FF. Var förbi mediamarkt & provade 50D lite samt 40D men hann inte prova en läckerbit "Mark III" som bara hängde där tillsammans men de andra små leksakerna. Kan någon förklara lite snabbt med fördelarna med FF. Vad är skillnaden mellan t,ex 1D & 1Ds? Har knappast råd med den nya 5D mark II men hur är de äldre 5D samt ev 1D eller ska man vara dödlig & titta på 40D alt 50D? :)

Dom största fördelarna är att dom är mycket ljuskänsligare och producerar mycket mindre brus. Sen är dom mer vidvinkliga.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dom största fördelarna är att dom är mycket ljuskänsligare och producerar mycket mindre brus. Sen är dom mer vidvinkliga.
Jupp.

En nackdel är att man måste ha optik som är avsedd för fullformatssensor (alltså ej EF-S etc). Men har man redan ett par objektiv avsedda för fullformatssensor så faller ju den nackdelen. Fast om man å andra sidan inte har det så handlar det ju om att man måste investera ett par tiotusenlappar...

Men du Gnutten har väl redan ett EF 70-200mm/4 L USM eller något sånt va (eller så kanske jag blandar ihop dig med någon)? Det objektivet på en kamera med fullformatssensor motsvarar ungefär om du skulle ha ett med brännvidd 44-125mm på din nuvarande kamera.

Man tänker inte på att skillnaden är så himla stor när man är van att fota med en kamera som har en liten sensor. Jag höll på att tappa hakan när jag häromsistens använde min gamla analoga med ett 50mm-objektiv på (vilket för övrigt är det objektiv som jag har använt mest) och det nästan kändes som att jag kutade omkring med ett vidvinkelobjektiv på kameran. :tungan

Och en Canon EOS 1D har inte fullformatssensor (vilket någon annan här påpekade en gång för mig). Den har en sensor som motsvarar en crop-faktor som 1.3x. :)


Edit: Kom just att tänka på att det är lite konstigt att en sensor som fyller upp hela småbildsformatet kallas "fullformatssensor". :näsblod
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha jo jag har ett 70-200 f4L IS kvar då jag sålde min normalzoom nyligen. Nackdelen plånboksmässigt är att som du sade ang brännvidden. Den blir ju inte så lång vid FF jämfört 1,6x sensorn. Nopp har inge lust att köpa ett 100-400, undra hur konverter fungerar med FF typ 1,4x?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jupp.

En nackdel är att man måste ha optik som är avsedd för fullformatssensor (alltså ej EF-S etc). Men har man redan ett par objektiv avsedda för fullformatssensor så faller ju den nackdelen. Fast om man å andra sidan inte har det så handlar det ju om att man måste investera ett par tiotusenlappar...

Jo jag vet :( Men jag drog bara upp fördelarna eftersom det va dom han frågade efter.

Men det känns jeffligt jobbigt eftersom hälften av gluggar man har är DX-gluggar :( Jag funtar på att sälja av alla DX och tjacka ett 24-70 2.8 bara.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Sådan Herre Sådan Hund...

Var ute och gick en bra sväng med den här lille krabaten idag... efteråt var vi bra trötta bägge två, dock var Chivas snäppet tröttare...

2999241144_b97aa88720_o.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men det känns jeffligt jobbigt eftersom hälften av gluggar man har är DX-gluggar :( Jag funtar på att sälja av alla DX och tjacka ett 24-70 2.8 bara.
Som då kommer att kännas som ett 16-47mm gör på din nuvarande kamera den dag du skaffar en Nikon D3. :tungan



Rockoholic skrev:
Var ute och gick en bra sväng med den här lille krabaten idag... efteråt var vi bra trötta bägge två, dock var Chivas snäppet tröttare...
Inte lätt att vara vovve när husse ska vara ute och vara hurtbulle...
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Om nån e intresserad har lite Nikongrejer till salu:

NIKON:
D300 9.900 kr
17-55 2.8 6.900 kr
10,5 2.8 Fisheye. Ge mig bud.
12-24 4.0 5.900 kr

Som då kommer att kännas som ett 16-47mm gör på din nuvarande kamera den dag du skaffar en Nikon D3. :tungan

Det blir perfekt det.... lätt den mest användbara brännvidden. Fast det blir en D700 isf.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är väl bara o ringa o kolla. Kan ju vara så att han har riktig ekonomisk kris. Då tar han säkert 18k med ;)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Edit: Kom just att tänka på att det är lite konstigt att en sensor som fyller upp hela småbildsformatet kallas "fullformatssensor". :näsblod

Nja, så där jäkla konstigt är det väl inte? Den håller fulla formatet (24X35mm) på småbildsformatet. Annars är det mellanformat och storformat.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
lätt den mest användbara brännvidden
Tja, vet inte det riktigt... Jag har inte använt något annat än mitt 70-200 sedan jag köpte det. Vilket iofs mest beror på att kitobjektivet är ren dynga i jämförelse, och jag har inget annat objektiv med kort brännvidd.


Vem köper en D700 om såna här finns:

http://www.blocket.se/vi/18377344.htm?ca=11_s

Fejk???
Halva nypriset är ju inte ett helt orimligt pris för begagnad elektronik (och den blir ju begagnad så fort man tar ut den ur affären). Men jag skulle nog inte köpa den osedd, betala något i förskott eller liknande.

Jag sitter och håller tummarna nu för att någon ska vilja sälja en 5DmkII för 10'kr sisådär ett par dagar efter att den släppts i Sverige. "Jag kom på att jag egentligen behöver en 1Ds mkIII." Då åker jag och köper den oavsett vart i Sverige den säljs. :yoparty
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Inte lätt att vara vovve när husse ska vara ute och vara hurtbulle...

Det värsta är att den vovven behöver några mil om dagen för att inte riva ner tapeterna här :p Egentligen skulle man ha en släde att åka i som han fick dra... Det är en liten alaskan nämligen :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top