Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
okej tackar för tips helios! Vet du hur man tar bort denna feature? får hålla tummarna för att det inte är knas på kameran..

Jag kör alltid med det påslaget för att förhindra överexponering.

Men vill du få bort det är det vara att vrida på pekfingerhjulet tills du har normal bildvisning. Med pekfingerhjulet kan du bläddra mellan lite bilddata (bländare, slutartid o s v), histogram, markeringar (det du beskriver när det utfrätta blinkar svart) samt vanlig bildvisning.

Dock föreslår jag att ni kör med markeringar påslaget för att slippa utbrända himlar. Dessa går inte att rädda i efterbehandling...

Fota på och ha skoj :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har sålt mitt Sigma 17-70 som jag skaffade tillsammans med min 400D istället för kitobjektivet 18-55. Inför stundande husbyte "ingen FF" så har jag tittat på något nytt tillsammans med mitt tele. Har tittat på Sigma 18-50 2,8 alt Tamron 17-50 2,8, canon 17-40 4L känns rätt dyr men beg så ligger den i samma prisklass som de andra nya. Alt så väntar jag med det & köper ett 50mm 1,8.

Vad har ni för erfarenheter av ovanstående produkter?

Tack.
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Har sålt mitt Sigma 17-70 som jag skaffade tillsammans med min 400D istället för kitobjektivet 18-55. Inför stundande husbyte "ingen FF" så har jag tittat på något nytt tillsammans med mitt tele. Har tittat på Sigma 18-50 2,8 alt Tamron 17-50 2,8, canon 17-40 4L känns rätt dyr men beg så ligger den i samma prisklass som de andra nya. Alt så väntar jag med det & köper ett 50mm 1,8.

Vad har ni för erfarenheter av ovanstående produkter?

Tack.

Går i samma tankar som dig! F
Dock dröjer det nog någon månad inn jag uppgraderar min normalzoom. Har kollat på samma objetiv som du men även Canon 16-35/2.8L MK1. Det jag prioiterar högst är skärpa och snabb af:) Vad ska man välja??
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Går i samma tankar som dig! F
Dock dröjer det nog någon månad inn jag uppgraderar min normalzoom. Har kollat på samma objetiv som du men även Canon 16-35/2.8L MK1. Det jag prioiterar högst är skärpa och snabb af:) Vad ska man välja??
Men ett begagnat Canon 16-35/2.8L mkI riskerar att bli dyrare än ett nytt 17-40/4 L. Och dessutom ligger det i ungefär samma prisklass som begagnade 24-70/2,8 L USM och 24-105/4 L IS USM.

Det är svårt när det finns så mycket intressant godis att välja mellan. :)

Hur gick det förresten med Ricken och Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag får bidra med lite bilder nu...

Tog mig en tur till havet ikväll och nere vid ån här.

1.
1.jpg


2.
2.jpg


3.
3.jpg
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag gilla den första bäst, snyggt med det svarta som kommer in från vänster o minskar.

Är det bilar i bakgrunden?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
...jag vill också kalla JKay för gamlo, men jag är ju föfan nästan lika infernaliskt gammal...:gnissla
Bra bilder, gillar skärpan också! :tummenupp
Undrar om man skulle kunna hdr-jiddra med såna bilder?

Jag läste förresten om nåt program på fotosidan om just hdr, men hittar inte artikeln, är det nån som vet?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
...jag vill också kalla JKay för gamlo, men jag är ju föfan nästan lika infernaliskt gammal...:gnissla
Bra bilder, gillar skärpan också! :tummenupp
Undrar om man skulle kunna hdr-jiddra med såna bilder?

Jag läste förresten om nåt program på fotosidan om just hdr, men hittar inte artikeln, är det nån som vet?

Hittade nåt program som heter Photomatix Pro 3 men det kanske är nåt billigt?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Billigt låter bra! :tummenupp
Jag har varken koll eller höga krav.
Tackar för tipset!

Jag tog en parbild häromveckan, lite loggor och grejs på den, men tyckte den var ganska fin:
sample111.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hittade nåt program som heter Photomatix Pro 3 men det kanske är nåt billigt?
Jag har det, oköpt, fixat, eller vad man ska kalla det. Funkar skitbra.

Jag har inte fått till nån HDR innan det programmet, inte som varit bra liksom. Men nu vart det tvärenkelt.


Esq:
Tamronet har funkat bra sen jag bytte hus. Det var där felet låg.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7

Bifogat

  • IMG_8563.jpg
    IMG_8563.jpg
    69.3 KB · Visningar: 53
  • IMG_8587.jpg
    IMG_8587.jpg
    81 KB · Visningar: 39
  • IMG_8709.jpg
    IMG_8709.jpg
    50 KB · Visningar: 43
  • IMG_8739.jpg
    IMG_8739.jpg
    42.5 KB · Visningar: 44
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Hud och Barn

Tjena,
Har lite allmänna frågor här som jag inte blir riktigt klok på.

För det första. Hur skall jag kunna ta bra bilder på min 6 veckor gamla son? Hur jag än försöker blir det inte bra. Dom har ju små små rörelser i kroppen hela tiden så jag får inga bilder riktigt skarpa.

Har ett f/1,8 men eftersom det inte är helt skarpt på största bländare så jag måste jag blända ner. Har läst nånstans att den skall vara som skarpast vid f/8. Jag vill heller inte köra med för stor bländare så att skärpedjupet blir för litet. Jag vill ju ha alla delar i ansiktet skarpt.

Problemet här är att ljuset. Fläskar jag på med mycket lampor blir motivet tråkigt och platt, så jag vill ha någolunda dämpat med ljus, men ändå inte för lång slutartid så han blir oskarp.

Som läget är just nu har jag ett gäng bilder tagen med f/8 och ISO 800. På dom får jag slutartid på 1/15 vilket tydligen räcker för att få mycket rörelse i dom.

Det var första problemet.

Andra problemet är huden.
Har vid något entaka tillfälle lyckats få till en skapligt skarp bild. Problemet då är att huden blir ofin. Jag har Photoshop CS3 och vet att man skall kunna göra huden fin och slät utan att den ser för redigerad ut, men jag vet inte hur.

Har testat att skapa ett lager med skärpa och ett lager där jag lagt på blur (har testat flera version av blur). Sedan använder jag en mask för att plocka fram dom skarpa ögonen.

Men det blir inte bra.

Så snälla bullen... hur skall jag göra?
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Andra problemet är huden.
Har vid något entaka tillfälle lyckats få till en skapligt skarp bild. Problemet då är att huden blir ofin. Jag har Photoshop CS3 och vet att man skall kunna göra huden fin och slät utan att den ser för redigerad ut, men jag vet inte hur.

Har testat att skapa ett lager med skärpa och ett lager där jag lagt på blur (har testat flera version av blur). Sedan använder jag en mask för att plocka fram dom skarpa ögonen.

Men det blir inte bra.

Så snälla bullen... hur skall jag göra?

Prova med länken här, många steg är det men det kanske funkar

http://bildredigering.ifokus.se/Art...roupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

>>Eric
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Tjena,
Har lite allmänna frågor här som jag inte blir riktigt klok på.

För det första. Hur skall jag kunna ta bra bilder på min 6 veckor gamla son? Hur jag än försöker blir det inte bra. Dom har ju små små rörelser i kroppen hela tiden så jag får inga bilder riktigt skarpa.

Har ett f/1,8 men eftersom det inte är helt skarpt på största bländare så jag måste jag blända ner. Har läst nånstans att den skall vara som skarpast vid f/8. Jag vill heller inte köra med för stor bländare så att skärpedjupet blir för litet. Jag vill ju ha alla delar i ansiktet skarpt.

Problemet här är att ljuset. Fläskar jag på med mycket lampor blir motivet tråkigt och platt, så jag vill ha någolunda dämpat med ljus, men ändå inte för lång slutartid så han blir oskarp.

Som läget är just nu har jag ett gäng bilder tagen med f/8 och ISO 800. På dom får jag slutartid på 1/15 vilket tydligen räcker för att få mycket rörelse i dom.

Det var första problemet.

Andra problemet är huden.
Har vid något entaka tillfälle lyckats få till en skapligt skarp bild. Problemet då är att huden blir ofin. Jag har Photoshop CS3 och vet att man skall kunna göra huden fin och slät utan att den ser för redigerad ut, men jag vet inte hur.

Har testat att skapa ett lager med skärpa och ett lager där jag lagt på blur (har testat flera version av blur). Sedan använder jag en mask för att plocka fram dom skarpa ögonen.

Men det blir inte bra.

Så snälla bullen... hur skall jag göra?

Blixt
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Prova med länken här, många steg är det men det kanske funkar

http://bildredigering.ifokus.se/Art...roupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

>>Eric

Intressant artikel. Skall testa följa den på en bild och se hur resultatet blir. Tack för tipset !


... tycker jag blir för hårt och platt
Har en 430 med lite olika diffusers och softbox och en sådan där kabel så man kan hålla blixten på sidan, men får inte till det något bra. Bakgrunden blir för upplyst, han blir platt i ansiktet osv.

Men det kanske är mer övning som krävs.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tjena,
Har lite allmänna frågor här som jag inte blir riktigt klok på.

För det första. Hur skall jag kunna ta bra bilder på min 6 veckor gamla son? Hur jag än försöker blir det inte bra. Dom har ju små små rörelser i kroppen hela tiden så jag får inga bilder riktigt skarpa.

Har ett f/1,8 men eftersom det inte är helt skarpt på största bländare så jag måste jag blända ner. Har läst nånstans att den skall vara som skarpast vid f/8. Jag vill heller inte köra med för stor bländare så att skärpedjupet blir för litet. Jag vill ju ha alla delar i ansiktet skarpt.

Problemet här är att ljuset. Fläskar jag på med mycket lampor blir motivet tråkigt och platt, så jag vill ha någolunda dämpat med ljus, men ändå inte för lång slutartid så han blir oskarp.

Som läget är just nu har jag ett gäng bilder tagen med f/8 och ISO 800. På dom får jag slutartid på 1/15 vilket tydligen räcker för att få mycket rörelse i dom.
Är det f/1,8 det enda objektiv du har? Och har du testat att använda någon lägre bländare än 8 för att se hur djupt skärpedjupet blir och vilken slutartid du får?

Har du testat att ta ett foto nära ett fönster på huset skuggsida dagtid? Då är där ganska mycket ljus men ändå mjukt.

En slutartid på 1/15s är en ganska lång slutartid och då blir det lätt rörelseoskärpa, både för att det blir svårt att hålla i kameran och att den lille rör sig för mycket. Bara du går upp ett par steg i slutartid så blir det mycket lättare att frysa rörelserna.

Bild på brorsonen Klas:
klasse.jpg

Bländare: 2.8
Slutartid: 1/13s
ISO: 100
Brännvidd: 95mm

Där hade jag mest tur att han satt stilla tillräckligt länge för att det skulle bli skarpt på 1/13s slutartid. :hihi

Brorsonen Klas några månader tidigare:
bdklas1.jpg

Bländare: 2.8
Slutartid: 1/40s
ISO: 100
Brännvidd: 70mm
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top