Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tog denna förra vintern med en billig kompaktkamera. Ser kanske lite blå ut annars tycker jag den är najs! :)

Jo du har rätt.... det är en trevlig vinterbild men det e på tok för mycket blåstick. Kameran (eller du) har missat rejält med vitbalansen.

Det här e bättre.
vtbild2.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo du har rätt.... det är en trevlig vinterbild men det e på tok för mycket blåstick. Kameran (eller du) har missat rejält med vitbalansen.

Det här e bättre.
vtbild2.jpg
Bara jag som får en flashback???
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tack Rockaholic! :)

Eftersom man både ska ge både ris och ros så tycker jag såhär:

Tuff bild. Framförallt en mycket bra komposition. Killen passar bra in i bilden. Han och trycket på hans tröja bidrar till en kaxigt punkig stadskänsla. Han ansikte tycker jag borde ljusas upp.

Det som drar ner det hela är att bilden e åt helsikte för brusig. Du kanske har gjort det medvetet men det var min första tanke när jag såg den. Vad körde du på för ISO?

Min i det stora hela skulle jag vart nöjd om jag va du.

Tackar för kritiken! Bruset kommer inte av högt isotal utan av att jag försökte skapa lite HDR av en enda exponering. Dessutom är det extra brus pålagt i exposure 2.0 (för övrigt ett extremt roligt plug-in :))

Dock kanske det blev lite för mycket brus? Jag gillade det för att det gav en lite rockigare känsla. Jag har provat med en s/v som enligt vissa funkar bättre.

3004552979_1b4812e1d6_o.jpg


Haha! näe... jag har sett exakt den där bilden tidigare och rättat till vitbalansen en gång förut vet jag bestämt.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98533&page=281
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
S/V fungerade bättre men just denna bild av tunneln tycker jag!

Tackar tackar! :) Folket verkar ha enats om att s/v är rätt här. Sen var det en som ville ha en svartvit fast ha kvar det blåa ljuset. Funkar det eller är det bara spejsat?

3007763622_b9e1c1dd3d_o.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Folket verkar ha enats om att s/v är rätt här. Sen var det en som ville ha en svartvit fast ha kvar det blåa ljuset. Funkar det eller är det bara spejsat?
Den där var ganska bra. Men jag föredrog den helt i färg. Även om jag inte är någon stor älskare av brus/kornighet. :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Sen var det en som ville ha en svartvit fast ha kvar det blåa ljuset. Funkar det eller är det bara spejsat?

Jag tycker svartvitt+blått är en bra kombination. Jag tycker helst hans ansikte skall vara helt mörk så huvudet och håret och enbart är siluett och istället förstärka ansiktet på tröjan så att han bara har ett ansikte och det starkt framträdande på magen.

I mina ögon gillar jag bruset när det gäller just det där motivet för det ger ännu mer betongkänsla.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du ser Rockaholic.... smaken är verkligen som baken. Det är svårt att säga vad som är en bra bild. Ibland kan oskärpa vara snyggt och ibland kan brus vara snyggt. Det e ganska inne med lite "skitiga" bilder.

Jag skulle vilja se originalbilden.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Den där var ganska bra. Men jag föredrog den helt i färg. Även om jag inte är någon stor älskare av brus/kornighet. :tummenupp

Äntligen någon som gillade färgen bäst :) Jag gillade den "tunna" färgskalan med grått, svart, blått och brunt :) Personligen är jag inne i en brusig period då jag älskar kornet man får i exposure 2 :)

Jag tycker svartvitt+blått är en bra kombination. Jag tycker helst hans ansikte skall vara helt mörk så huvudet och håret och enbart är siluett och istället förstärka ansiktet på tröjan så att han bara har ett ansikte och det starkt framträdande på magen.

I mina ögon gillar jag bruset när det gäller just det där motivet för det ger ännu mer betongkänsla.

Göra silhuett kanske inte är en direkt dum idé :) Ska kika på detta :)
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Du ser Rockaholic.... smaken är verkligen som baken. Det är svårt att säga vad som är en bra bild. Ibland kan oskärpa vara snyggt och ibland kan brus vara snyggt. Det e ganska inne med lite "skitiga" bilder.

Jag skulle vilja se originalbilden.

Originalbild it is
 

Bifogat

  • Sundsvall 077 copy.jpg
    Sundsvall 077 copy.jpg
    71.5 KB · Visningar: 64

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu är jag en riktig amatör och nybörjare och antagligen urkass när det gäller fotografering, men jag blev ända ganska nöjd med denna bilden. Kanske lite väl vitt där det är vitt (kan inte terminologin...) men ändå. Tips, synpunkter, råd, annat? Lite smått tillfixad i PS.
 

Bifogat

  • PICT0038_1 (Medium).jpg
    PICT0038_1 (Medium).jpg
    63.7 KB · Visningar: 62

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hittade detta i morse:

http://www.diyphotography.net/diy_create_your_own_bokeh

Verkar riktigt skoj men jag vet inte om det räcker med min 17-50mm f2.8. Dom anger 50mm 1.8.

Verkar fräckt som fan!

Det kanske fungerar med din 17-50 men då bör du vara i 50mm läget och rätt nära närgränsen med största bländare kan jag tänka mig...

EDIT: Eller vid närmare eftertanke behövs nog ett 50/1.8... Men det är något som borde finnas i var fotografs väska så det är bara att handla på ;)
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag fotade en av mina gitarrer lite. Ingen spännande vinkel, men ljuset blev lite mera spännande.

blcopy.jpg


gitarr.jpg


rdcopy.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Var du tvungen o använda dina gamla lakan?

Man ser ju våta fläckarna.... ;)

2:an vart sjysst. Hade lakanet varit plant hade det blivit bättre tror jag. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var du tvungen o använda dina gamla lakan?

Man ser ju våta fläckarna.... ;)

2:an vart sjysst. Hade lakanet varit plant hade det blivit bättre tror jag. :)
Det är inget jefla lakan. Det är en 120*180cm skärm från Kaffebrus. :mad:

Tack. Anledningen till att skrynklet syns så väl (speciellt på den bilden) är det obarmhärtiga släpljuset. Vad fläckarna kommer sig av vet jag inte riktigt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top