Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jäklar vad fina bilder du har i din mapp Falk R6!

Har man nära till vattnet så ska man utnyttja det.:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Riktigt snyggt Falk! :tummenupp

Det har kommit en kurs "LYNDA.COM PHOTOSHOP CS4 FOR PHOTOGRAPHERS"

Bara så ni vet. :)
 

Falk R6

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2008
Ort
Åland
Hoj
R6 00
Kul att ni gilla bilderna :)
Det blir ju nästan bara naturbilder när man bor nära havet, så hoppas ni står ut med fler i fortsättningen.

Tackar för länken :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dagens tur gick längs med Lindholmen och den lilla delen av hamnen som fortfarande är hamn.


En skitbild som iaf kan kallas lite intressant med tanke på motivet.

Jag i speglebilden av Hasselblads-huset med Göteborg i bakgrunden.

Hasselbladshuset byggdes färdigt och sedan gick Hasselblad i konkurs,(dom trodde inte på digital fotografering) det stog tomt i några år sedan flyttade SVT in i det.

En bonusbild på hur ligsterna förgripit sig på ett rödljus :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_1433 [1280x768].JPG
    IMG_1433 [1280x768].JPG
    61.2 KB · Visningar: 55
  • IMG_1443 [1280x768].JPG
    IMG_1443 [1280x768].JPG
    112.8 KB · Visningar: 30

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vad tycker ni om den här då era elaka gamla oäktingar! :mad:

Jag körde med 1st Elinchromblixt som va långsmal ca 140x20 cm och hade barndoors som man öppnade. Vet inte va den heter. Eftersom tjejen är mörk skippade jag en andra blixt eller reflektorskärm. Jag gillade övergången till det mörkare i ansiktet. I övrigt e det D300 50mm 1,4 på f8.
Darkgirl.jpg
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Vad tycker ni om den här då era elaka gamla oäktingar! :mad:

Jag körde med 1st Elinchromblixt som va långsmal ca 140x20 cm och hade barndoors som man öppnade. Vet inte va den heter. Eftersom tjejen är mörk skippade jag en andra blixt eller reflektorskärm. Jag gillade övergången till det mörkare i ansiktet. I övrigt e det D300 50mm 1,4 på f8.

Roller-fetto :mad:

Övergången i ansiktet är väldigt snygg,det ger henne "liv" istället för att hon bara är vacker,dessutom kommer ögonen i mer focus för betraktaren.
 

Falk R6

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2008
Ort
Åland
Hoj
R6 00
Snyggt RoLLER!
Snygg övergång som sagt,men hade kanske sett en lite snällare övergång på högra sidan av ansiktet. Skulle vilja se lite mer detaljer i håret.
(Plåtar knappt något annat än natur, så är kanske fel person att kommentera den här typen av bilder) (edit: kan va min skärm som spökar också)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Roller:
Jag tänker var lite kritisk.
Hennes ögon får henne o se lite knepig ut, jag hade velat att hon tittar rakt framåt eller nedåt vänster i bild. Nu blev det mycket vitt o sen bruna ögon o sen svart. Mycket mörkt där.

Jag hade nog klonat bort hårstråna som lyser fram på den mörka sidan.
Kanske lagt på en oskärpa på huden ovanför bröstet?

Jag gillar övergången till skuggat område.

Det är en bra bild, som vanligt ifrån dig rullo. :)
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
frontlastaren på jobbet körde över min kameraväska (400d,18+55,55-200) i fredags, så jag ska plocka ut en ny kamera, den är inte ens 1år gammal, och försäkringsvärdet är 7795:-

Vilken kamera skulle ni välja? tyvärr har jag bara onoff som val.

Edit: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=70-15-10&start=1&count=20

antingen CANON EOS450D + 18-55MM + AF55-200 7 995:-
eller Nikon DSLR-kamera D80 KIT 18-135MM 7 890:-

tar jag nikon så blir det lite trist när inte mitt peleng fisheye passar längre, men samtidigt kanske det är en mycket vassare kamera? kom igen nu! tänkte dra iväg så fort som möjligt :tummenupp
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Konstruktiv kritik är bra! :tummenupp

Jag håller med om att iris kanske e lite för mörk. Liiiiite upplättning hade inte bilden mått dåligt av helt enkelt.

Städat bilden med lite klon har jag missat helt. Men jag har blurrat huden redan.... på gränsen till för mycket tycker jag själv.

Tack för berömmet också! :)

Roller:
Jag tänker var lite kritisk.
Hennes ögon får henne o se lite knepig ut, jag hade velat att hon tittar rakt framåt eller nedåt vänster i bild. Nu blev det mycket vitt o sen bruna ögon o sen svart. Mycket mörkt där.

Jag hade nog klonat bort hårstråna som lyser fram på den mörka sidan.
Kanske lagt på en oskärpa på huden ovanför bröstet?

Jag gillar övergången till skuggat område.

Det är en bra bild, som vanligt ifrån dig rullo. :)

Avbryter bilddiskussionen lite snabbt:
Glöm inte att det är fotomässa 14-16 november, I år hålls den på stockholmsmässan i älvsjö
30% större än föregående år
http://www.fotomässan.se/

Jorå vi vet.... jag har ett foto på display där. Och det har jag inte varit sen att basunera ut högt och ljudligt här i tråden så alla ska veta! :yoparty
 
Last edited:

Falk R6

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2008
Ort
Åland
Hoj
R6 00
Jorå vi vet.... jag har ett foto på display där. Och det har jag inte varit sen att basunera ut högt och ljudligt här i tråden så alla ska veta! :yoparty

Gjorde dålig sökning och hitta inget om den här... jaja det tåls att upprepas ;)

antingen CANON EOS450D + 18-55MM + AF55-200 7 995:-
eller Nikon DSLR-kamera D80 KIT 18-135MM 7 890:-

tar jag nikon så blir det lite trist när inte mitt peleng fisheye passar längre, men samtidigt kanske det är en mycket vassare kamera? kom igen nu! tänkte dra iväg så fort som möjligt :tummenupp


D80'n är en aning föråldrad med urusla iso-egenskaper. 450D'n har jag inte testat men optiken i kitet är ganska värdelösa.. skulle satsa på ett hus 1000D el 450D och sen köpa till ett vettigare ljusstarkare objektiv..
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Norpan.jpg


Jag måste lägga upp den här. Den är bara skarp på ena handskyddet, inte ens riktigt skarp. Men jag har fastnat för den ändå. Vet inte vad som gör det faktiskt.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag måste lägga upp den här. Den är bara skarp på ena handskyddet, inte ens riktigt skarp. Men jag har fastnat för den ändå. Vet inte vad som gör det faktiskt.

I mitt tycker är det en bra bild. Oskärpan ger den fart och energi.

Skärpa är överreklamerat. I många fall är det snyggare att det inte e så skarpt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vilken kamera skulle ni välja? tyvärr har jag bara onoff som val.

...

antingen CANON EOS450D + 18-55MM + AF55-200 7 995:-
eller Nikon DSLR-kamera D80 KIT 18-135MM 7 890:-

tar jag nikon så blir det lite trist när inte mitt peleng fisheye passar längre, men samtidigt kanske det är en mycket vassare kamera? kom igen nu! tänkte dra iväg så fort som möjligt :tummenupp
Jag skulle ha satsat på Canonen. :tummenupp

Specifikationerna på kamerorna är ganska lika. Men Canonen har t.ex. lite större skärm och Live View.


D80'n är en aning föråldrad med urusla iso-egenskaper. 450D'n har jag inte testat men optiken i kitet är ganska värdelösa.. skulle satsa på ett hus 1000D el 450D och sen köpa till ett vettigare ljusstarkare objektiv..
Nu var det ju det att han får ut de grejerna på en försäkring och var tydligen tvungen att ta det genom OnOff. Så då finns kanske inte utrymmet att plocka ut bara ett kamerahus och ta resten kontant.

Sedan kan man ju alltid sälja kitobjektivet för några hundringar och lägga de pengarna som en lite grundplåt på ett ljusstarkare objektiv om man skulle vilja det.


Jag måste lägga upp den här. Den är bara skarp på ena handskyddet, inte ens riktigt skarp. Men jag har fastnat för den ändå. Vet inte vad som gör det faktiskt.
Som Råller säger så är inte skärpa allt här i världen. Och rörelseoskärpa ger lite liv till bilden. Hade jag fått välja vart den skärpa som finns hade hamnat så skulle jag har satt den lite längre till vänster i bilden.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
frontlastaren på jobbet körde över min kameraväska (400d,18+55,55-200) i fredags, så jag ska plocka ut en ny kamera, den är inte ens 1år gammal, och försäkringsvärdet är 7795:-

Vilken kamera skulle ni välja? tyvärr har jag bara onoff som val.

Edit: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=70-15-10&start=1&count=20

antingen CANON EOS450D + 18-55MM + AF55-200 7 995:-
eller Nikon DSLR-kamera D80 KIT 18-135MM 7 890:-

tar jag nikon så blir det lite trist när inte mitt peleng fisheye passar längre, men samtidigt kanske det är en mycket vassare kamera? kom igen nu! tänkte dra iväg så fort som möjligt :tummenupp

D80n är gammal och har fått en värdig ersättare i form av D90 om du nu vill ha nikon? (Ja klart du vill ha nikon ;)) Den finns på ONOFF med 18-105vr.

Optiken är inte så ljusstark tyvärr. Men sälj kitoptiken och köp dig ett tamron 17-50/2.8 så har du en riktigt kompetent kombination! :) Sen att isoegenskaperna är suveräna och att det t o m går att filma i HD med den är ju inte dumt ;)



Lite OT: Onoff kör ju med sitt BRA, BÄTTRE, BÄST.

D300, D40 = BRA
D90, D80, D60 = BÄST

:va
 

Falk R6

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2008
Ort
Åland
Hoj
R6 00
Nu var det ju det att han får ut de grejerna på en försäkring och var tydligen tvungen att ta det genom OnOff. Så då finns kanske inte utrymmet att plocka ut bara ett kamerahus och ta resten kontant.

Trodde att de faktiskt sålde hus av 450D och 1000D (utan kitoptik) men så var tydligen inte fallet. :rolleyes: det va bara 40D'n som såldes utan kitoptik. sen har faktiskt onoff objektiv också. t ex Tamron AF Di II SP 17-50mm 2,8 XR. Så tänkte helt enkelt att han skulle köpa hus + objektiv på onoff
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Finns det en skärmkalibrator som fungerar med Vista 64-bit ?

Nån som testat och är nöjd med Spyder2 express?
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top