Diskutera Digital Fotografering här

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag köpte en mk1'a för nån vecka sedan (hade en mkII'a innan)! kanonnöjd...skönt att ha metallbajonett och lite justare fokusring:tummenupp

Det har skrivits lite att autofokusen är dålig på båda och rentav ballar ur ibland samt att den skulle vara sämre på Mk I?

Ska kika på en Mk I begagnad på onsdag, nåt speciellt man bör kolla/testa?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nu är det slut med runddragna skruvskallar och insexnycklar som liknar lakritsremmar!

Och när man har handlat nya grejer måste man ju fota så fort de kommit ur förpackningen :tungan

3030318336_fbfa45b830.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu är det slut med runddragna skruvskallar och insexnycklar som liknar lakritsremmar!

Och när man har handlat nya grejer måste man ju fota så fort de kommit ur förpackningen :tungan
Innan jag läste andra meningen så undrade jag varför du skröt om ditt inköp av dyra insexnycklar här och länkade till en bild från någon tillverkares hemsida. Bilden skulle nästan ha platsat i de flesta verktygskataloger. :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Lite halvsunkig Fotomässa idag tycker jag..Jag hade nog väntat mig lite mer utav allting. Sen tycker jag nog att de kunde va lite generösare med mässpriser.Stod o klämde länge på ett sigma 50mm 1,4.. men näää
Inträde och parkeringsavgifter borde de ju täcka iaf :)
Fick inte en bild på Roller vid sitt konstverk. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det har skrivits lite att autofokusen är dålig på båda och rentav ballar ur ibland samt att den skulle vara sämre på Mk I?

Ska kika på en Mk I begagnad på onsdag, nåt speciellt man bör kolla/testa?


Hade ett vad med en arbetskollega & då slog vi vad om 1000:- Nu vann jag vadet & han åkte & köpte ett 50mm 1,8 mkII, eftersom jag inte har något hus så lämnade jag tillbaka det men kunde tyvärr inte ta ut kontanter utan det fick bli en presentkort. Såg att det fanns en 50mm 1,8 mkI men dock utan AF stämmer det?
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Hade ett vad med en arbetskollega & då slog vi vad om 1000:- Nu vann jag vadet & han åkte & köpte ett 50mm 1,8 mkII, eftersom jag inte har något hus så lämnade jag tillbaka det men kunde tyvärr inte ta ut kontanter utan det fick bli en presentkort. Såg att det fanns en 50mm 1,8 mkI men dock utan AF stämmer det?

Hmm...det jag tänker på har iaf autofocus men jag e långt ifrån expert, kanske finns nån annan variant?

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_50mm_lens#EF_50mm_f.2F1.8
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jorå,,ja såg det. Var ju lite mörk o tråkig plats de hade det på..Men jag var där när de öppnade vid 10, så de kanske inte hade tänt lyset ännu,,:)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Innan jag läste andra meningen så undrade jag varför du skröt om ditt inköp av dyra insexnycklar här och länkade till en bild från någon tillverkares hemsida. Bilden skulle nästan ha platsat i de flesta verktygskataloger. :)

Det var rolig kritik :) Tackar!

Provade med annan brännvidd, vinkel och fokusering.

3029769213_7243c1017c_o.jpg
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Och när man har handlat nya grejer måste man ju fota så fort de kommit ur förpackningen :tungan

Snyggt !
Du har lyckats riktigt bra med både ljussättning och exponering.
Stör mig en aning på en liten svart prick till höger om det oranga, men det är ju snubbigt enkelt att redigera bort.

Coolt, det där måste jag testa.

Nu kör jag inte vista... men jag köpte en Spyder 3 och har lixom inget förtroende för den. Vet inte vad det beror på men jag litar inte på den helt enkelt. Jag snackade med produktchefen på NEC och vi skulle byta så skulle han kolla att allting lirade 100%. Till dess kommer jag att vara skeptisk.

Tackar för det daddy.
Och du plockade ju in en aspekt här som jag inte tänkt på. Att lita på grejerna. Vem kontrollerar kontrollanten?! :)

Bilden skulle nästan ha platsat i de flesta verktygskataloger. :)

Helt klart.

Nu skall jag försöka få lite tid att kontrollera autofokusen på mitt hus. Anar att den träffar snett. Tips mottages med öppen famn.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Min 350D ballade ur, hittade inte fokus nånstans, varken manuellt eller AF.
Så det kan ju tydligen hända.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Skall ge en illustration av vad som händer.

Låt säga att jag har en vit vägg och på den är en rund prick.
Jag ställer kameran att enbart använda centerpunkten och monterar kameran på stativ och använder min fjärrutlösare för att autofokusera.

Pricken på väggen är mitt i prick i centrumfyrkanten. Enligt bilden nedan:
n39sll.jpg


Jag tar min bild (med spegellåsning) och inspekterar sedan bilden på datorn.

Pricken än då inte mitt i bilden, utan en aning åt höger.
Om jag använder Canons eget program (som heter något) där man kan se fokuspunkterna utritad så ser det ut som på bilden nedan:
2eedjcl.jpg


Jag vet inte vad som är fel. Men det känns som att det är något enkelt. Typ att den där lilla plattan som har fokusrutorna inritad inte sitter riktigt rätt monterad inne i huset. Ingen aning. Vad tror ni?

Min 350D ballade ur, hittade inte fokus nånstans, varken manuellt eller AF.
Så det kan ju tydligen hända.

va? Inte ens manuellt? Låter ju fan som det är skit i objektivet eller nåt.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag hade in objektivet på service, skickade med huset oxå, dom hade inte varit med om det förut.

Så jag bytte upp mig.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Snyggt !
Du har lyckats riktigt bra med både ljussättning och exponering.
Stör mig en aning på en liten svart prick till höger om det oranga, men det är ju snubbigt enkelt att redigera bort.

Coolt, det där måste jag testa.

Tackar tackar! Alltid kul med ros :) Testa på du! Det är skitkul! :)
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Skall ge en illustration av vad som händer.

Är det så att du bara ser focuspunkten placerad fel (bara lite till höger) i Zoombrowser och inte när du tittar i sökaren?

Är så fallet så är det nog garanterat inget problem med kamerahuset utan att programmet ritar upp det ngt fel.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Är det så att du bara ser focuspunkten placerad fel (bara lite till höger) i Zoombrowser och inte när du tittar i sökaren?

Är så fallet så är det nog garanterat inget problem med kamerahuset utan att programmet ritar upp det ngt fel.

Jo, så är det.
Men till det hör ju att pricken inte hamnar mitt i bilden heller. Den är aningen till höger.
Lika om jag låter kameran visa fokuspunkten när jag kollar i bilden i kameran, så är fokusfyrkanten mer till vänster än den var när jag tog bilden.

Jag upplever också att kameran fokuserar bättre och snabbare om jag siktar aningen till vänster om det jag vill fokusera på.

Jag tycker mycket lutar åt att den där fokusplattan (som man tydligen kan byta ut) inte sitter rätt monterad, men jag vet inte och är osäker på om man kan göra något åt det själv.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Jo, så är det.
Men till det hör ju att pricken inte hamnar mitt i bilden heller. Den är aningen till höger.
Lika om jag låter kameran visa fokuspunkten när jag kollar i bilden i kameran, så är fokusfyrkanten mer till vänster än den var när jag tog bilden.

Jag upplever också att kameran fokuserar bättre och snabbare om jag siktar aningen till vänster om det jag vill fokusera på.

Jag tycker mycket lutar åt att den där fokusplattan (som man tydligen kan byta ut) inte sitter rätt monterad, men jag vet inte och är osäker på om man kan göra något åt det själv.

Dom röda punkterna som du ser i sökaren är inget annat än en platta med dioder som sitter uppe i prismat på kameran.
Det är inget som kommer med på bilden utan det lagras i exif infon vilken focuspunkt som har använts.

Visst kan det vara så att mattskivan har flyttat på sig och det är inte speciellt svårt att kontrollera detta.

Ställ kameran utan objektiv upp och ner (alltså på blixtskon), det sitter en liten flärp i ovankant av spegelhuset precis bakom gummilisten.
Ta en pincett eller likande och för den imot dig så åker hållaren upp för mattskivan och fäll den uppåt (den sitter fast i bakkant) så du ser hur mattskivan ligger och rätta till den om den ej ligger rätt (du ser ganska tydligt hur den skall ligga då du öppnar den).

Om du tar ut den så kolla väldigt noga vilken sida som satt neråt då kameran kan få lite spel om man sätter den bakochfram.
Var även väldigt försiktig med den och ta absolut inte med fingrar direkt på den då du garanterat kommer att få avtryck ifrån fettet på dina fingrar.
Dessutom så är det välditg lätt att repa då den är gjord i välditg mjuk plast.

Jag kan kolla på en 40D imorgon och se om jag upplever den på samma sätt innan du gör nått med din kamera.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top