Jo, så är det.
Men till det hör ju att pricken inte hamnar mitt i bilden heller. Den är aningen till höger.
Lika om jag låter kameran visa fokuspunkten när jag kollar i bilden i kameran, så är fokusfyrkanten mer till vänster än den var när jag tog bilden.
Jag upplever också att kameran fokuserar bättre och snabbare om jag siktar aningen till vänster om det jag vill fokusera på.
Jag tycker mycket lutar åt att den där fokusplattan (som man tydligen kan byta ut) inte sitter rätt monterad, men jag vet inte och är osäker på om man kan göra något åt det själv.
Dom röda punkterna som du ser i sökaren är inget annat än en platta med dioder som sitter uppe i prismat på kameran.
Det är inget som kommer med på bilden utan det lagras i exif infon vilken focuspunkt som har använts.
Visst kan det vara så att mattskivan har flyttat på sig och det är inte speciellt svårt att kontrollera detta.
Ställ kameran utan objektiv upp och ner (alltså på blixtskon), det sitter en liten flärp i ovankant av spegelhuset precis bakom gummilisten.
Ta en pincett eller likande och för den imot dig så åker hållaren upp för mattskivan och fäll den uppåt (den sitter fast i bakkant) så du ser hur mattskivan ligger och rätta till den om den ej ligger rätt (du ser ganska tydligt hur den skall ligga då du öppnar den).
Om du tar ut den så kolla väldigt noga vilken sida som satt neråt då kameran kan få lite spel om man sätter den bakochfram.
Var även väldigt försiktig med den och ta absolut inte med fingrar direkt på den då du garanterat kommer att få avtryck ifrån fettet på dina fingrar.
Dessutom så är det välditg lätt att repa då den är gjord i välditg mjuk plast.
Jag kan kolla på en 40D imorgon och se om jag upplever den på samma sätt innan du gör nått med din kamera.