Diskutera Digital Fotografering här

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Liten sommarteaser

Hittar insexnycklar och annat på foto här. Tänkte att det var dags för en utomhusbild istället. Liten sommarteaser att beskåda hemma i kyliga svedala. Taget med en Canon350D och sigmas 18-200. Min reseuppsättning av saker. Inte världens bästa kvalitet men funkar som minnes och ögonblicksbild på stranden. Editerade den nog lite galet ser jag nu i efterhand. Struntsamma, den åker iväg iaf.. Taget lördag 11/15-2008 förmiddag.. Plats; La Jolla, San Diego, CA, USA.
 

Bifogat

  • IMG_20081116_0161-edit-300x450.jpg
    IMG_20081116_0161-edit-300x450.jpg
    117.6 KB · Visningar: 61

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var på fotomässan idag & kände lite på 50D, provade ISO 400 samt ISO 3200 & fotade upp i taket mot ett av ventilationstrummorna. I eftergranskning på skärmen så var det väldigt mkt rödstick men inte så stor skillnad i histogrammet på RGB mellan ISO 400 alt 3200. Det var även mkt gråa linjer på de områden som visade taket. Varför blev det så? Killen bakom disken kunde inte förklara då jag inte var den enda som hade pillat på huset. Körde med ett 70-200 4L IS på huset. Tror inte någon brusreducering var ON.

Obs provade tyvärr inte 40D med samma sak.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Tack MT, det vore superschysst !
Skall kolla det du beskriver också.

Tack !

Det var inte en 400D som du hade?
Såg att du hade skrivit att det var en 40D lite tillbaka i denna tråden men när jag kollade nu så har den ingen prick i focuspunkterna utan bara 4 kanter som indikerar vilken punkt som man använder.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Det var inte en 400D som du hade?
Såg att du hade skrivit att det var en 40D lite tillbaka i denna tråden men när jag kollade nu så har den ingen prick i focuspunkterna utan bara 4 kanter som indikerar vilken punkt som man använder.

Har en 40D
Alltså, pricken jag nämner är alltså en prick på väggen. En fläck eller vad som helst som jag alltså försöker få precis mitt i den fyrkant du pratar om.


Har du kvar orginalbilden på den där som du kan fläska upp?

Övriga intryck av 50D ?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har du kvar orginalbilden på den där som du kan fläska upp?

Övriga intryck av 50D ?


http://i36.tinypic.com/1t7o1u.jpg

http://i36.tinypic.com/iva9t1.jpg

Alt

http://tlphoto.zenfolio.com/p676792332/h1104a3b7#h1104a3b7


50D var helt ok men tyvärr kommer jag bli tvungen att köpa till ett BG för den var grymt skön när jag provade ett 70-200 2,8 samt 4,0.
Var ovan med menyerna + att jag hann inte vänja mig med Hoztic,s 40D när jag provade den. 5D mkII vågade jag inte prova så den är overkill för mig speciellt budgetmässigt :huvet

Nu när jag ska ha detta hus ett tag enligt den andra parten så är det lika bra att gå på en 50D. Ska bli roligt när man skaffat huset & provar microjusteringen om det blir någon skillnad. Men för den som redan har en 40D så är antaligen en 5D mkII eller någon 1D ett bättre val kanske? Provade en 1D mkIII, satans i gatan vilken kulspruta & väger som ett a*!
Det var tur man tog med sig ett minneskort så man kunde prova lite & så bra att man hade kvar lite crossbilder. He he Canon skrev ut gratis en A3 bild på en av mina crossbilder, riktigt maffig maskin men väldigt prisvärd. Tror priset låg på ca 12000:- + moms men skrev ut 24 tum breda foton.
 
Last edited:

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Har en 40D
Alltså, pricken jag nämner är alltså en prick på väggen. En fläck eller vad som helst som jag alltså försöker få precis mitt i den fyrkant du pratar om.

Då är jag med, jag blandade ihop sökaren med hur det ser ut i en 400D som har en fyrkant med en prick i ist som blinkar till rött när den får focus.

Jag provade att rita en prick på ett papper och ta kort på det (och även med ett par olika objektiv) för att se om jag fick fram fenomenet med.
Jag fick pricken att komma lite till höger som du med har fått men inte lika mycket som dig.

Provade att flytta runt lite på focusing screen och det är möjligt att det vart bättre men inte speciellt mycket isf.

Lurade nog även dig på hur mattskivan ser ut på en 40D.
Om man lyfter på den bygeln som jag skrev om igår så kan man mycket riktigt plocka ur mattskivan men på en 40D så sitter ej dom "fyrkanterna" på den som det gör på tex en 400D utan det är en skiva till innanför som dom sitter på.
För att få ur denna så får du skruva ur dom 2 skruvarna som sitter precis ovanför "flärpen" som man kan lossa mattskivan med.

Focusing screen är gjord i klarplast och den är ännu mera lättrepad än mattskivan så det är inget som jag rekommenderar att du plockar ur om du känner dig minsta tveksam.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den där bilden från ISO 3200 ser nog mindre brusig ut än de bilder som min 350D ger vid ISO 400. :näsblod

Men vart har du lagt skärpan egentligen? :va
Min gissning är att den ligger på banderollen. Fast det ser ju inte riktigt helt hundra ut. Kan det ha varit någon klåpare som varit framme och pillat på fokusjusteringen och skruvat bort sig totalt eller?


5D mkII vågade jag inte prova så den är overkill för mig speciellt budgetmässigt
Men du vet, innan du har slantat upp för en 50D med batterigrepp, extra batteri, ett par nya minneskort och lite andra nödvändiga grejer så är du uppe på 15000kr. Och då är det bara 9000kr kvar upp till en 5DmkII. Så det är lika bra att du slår till på en sån på direkten. :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Den där bilden från ISO 3200 ser nog mindre brusig ut än de bilder som min 350D ger vid ISO 400. :näsblod

Men vart har du lagt skärpan egentligen? :va
Min gissning är att den ligger på banderollen. Fast det ser ju inte riktigt helt hundra ut. Kan det ha varit någon klåpare som varit framme och pillat på fokusjusteringen och skruvat bort sig totalt eller?



Men du vet, innan du har slantat upp för en 50D med batterigrepp, extra batteri, ett par nya minneskort och lite andra nödvändiga grejer så är du uppe på 15000kr. Och då är det bara 9000kr kvar upp till en 5DmkII. Så det är lika bra att du slår till på en sån på direkten. :tummenupp

Eftersom jag inte kan nåt om xxD så vet jag inte riktigt hur den var inställd. Kan nog stämma att banderollen kan ha hamnat som fokuspunkt. Tanke på hur många som stod bakom som också ville pilla så fick man gå dit lite i omgångar. Minneskort har jag kanske inte ett UDMA men vanliga CF har jag som kommer räcka. Usch jag ska inte lyssna på dig, nej jag ska inte ha någon 5D mkII :gnissla
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
MT: Grymt, du verkar kunna dom här grejerna bra.
Jag gjorde som du skrev tidigare. Öppnade den där lilla flärpen och pillade försiktigt på kanten på den lilla glas-skivan som låg där inne. Men förståss helt utan resultat.

Blir nog att maila Canon och klaga. Kanske förbarmar dom sig över den. Den är trots allt bara 10 månader gammal.

Tack för svaren !
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Testade på lite bilfotografering för första gången lite mer seriöst idag nu när jag har shoppat en ny bil ;).

Kommentera gärna bilderna! 300c CRD (diesel) 2007 med 22" fälgar ;)

300csilo_1024px_tagged.jpg


gronaporten_v_1024px_tagged.jpg


MVH

J
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Snygga :tummenupp

Första bilden gillar jag att skuggan av rören skapar bågar i bakgrunden.

Den nedre känns färgtonen lite fel?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Grimma pics Johan!

Ryktet säger att D3x kommer den 1'a December.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=30048369

Inte för att det angår mig så värst... men det fina i kråksången e att andrahandsvärdet på D3 kommer sjunka fatalt. Och om inte D300 dras med i fallet så kan det va ett trevligt läge att uppgradera.

Sjunker D3'an så kommer det inte vara så motiverat att köpa en ny D700 för 22.000 kr heller så den lär också tappa i värde. I dagsläget hittar man en D3 för 27.000 kr utan problem. Det ska bli intressant att se vad som händer på sikt.

Den som lever får se.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Usch jag ska inte lyssna på dig, nej jag ska inte ha någon 5D mkII :gnissla
Liiite frestande är den väl iaf? :tummenupp


Inte för att det angår mig så värst... men det fina i kråksången e att andrahandsvärdet på D3 kommer sjunka fatalt. Och om inte D300 dras med i fallet så kan det va ett trevligt läge att uppgradera.

Sjunker D3'an så kommer det inte vara så motiverat att köpa en ny D700 för 22.000 kr heller så den lär också tappa i värde. I dagsläget hittar man en D3 för 27.000 kr utan problem. Det ska bli intressant att se vad som händer på sikt.
D300 kommer nog inte att påverkas så särskilt mycket. Det är ju en kamera i en helt annan klass. Men som du säger så kommer nog begagnade D3 att sjunka en aning, och det samma gäller även kvarvarande exemplar av D3 som handlarna har på lager.

Kan du hitta en begagnad D3 för ungefär samma pengar som en ny D700 så är det ju inte så mycket att fundera på. Den enda fördelarna med en D700 jämfört med en D3 är ju annars att D700 är billigare och väger lite mindre.

Fast å andra sidan är det ju bara en Nikon så det är ju inte direkt något att bli våt i brallan över.:tungan
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Vi var och blötte kamerorna i Forsakars vattenfall i lördags. Dede, Busis, Oas och jag. Jag doppade dessutom gumpen i det iskalla vattnet. :gnissla (Men det får ni inte se bild på! HA)

Håll till godo! (orkar inte länka in..så det får laddas upp :rolleyes: )
 

Bifogat

  • IMG_6691.jpg
    IMG_6691.jpg
    115.6 KB · Visningar: 58
  • IMG_6703.jpg
    IMG_6703.jpg
    134.3 KB · Visningar: 63
  • IMG_6694.jpg
    IMG_6694.jpg
    185.6 KB · Visningar: 62

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
D300 kommer nog inte att påverkas så särskilt mycket. Det är ju en kamera i en helt annan klass. Men som du säger så kommer nog begagnade D3 att sjunka en aning, och det samma gäller även kvarvarande exemplar av D3 som handlarna har på lager.

Kan du hitta en begagnad D3 för ungefär samma pengar som en ny D700 så är det ju inte så mycket att fundera på. Den enda fördelarna med en D700 jämfört med en D3 är ju annars att D700 är billigare och väger lite mindre.

Fast å andra sidan är det ju bara en Nikon så det är ju inte direkt något att bli våt i brallan över.:tungan

Näe jag tror inte heller att D300 kommer att rasa så mycket just tack vare som du säger, att den lirar i ett annat segment.

D700 + batterigrepp, som är mer jämförbart, väger faktiskt mer än en D3. :)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Blev lite inspirerad av alla produktbilder som visats här senaste veckan och testade lite själv. :)
(EDIT: Vet att den är lite suddig nere i högra hörnet, men har så mycket damm på sensorn att om jag kör på mindre bländare så blir det alldeles fullt av det på bilden:()
 

Bifogat

  • IMG_8947.jpg
    IMG_8947.jpg
    126.9 KB · Visningar: 54
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top