Diskutera Digital Fotografering här

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
[Akryl]*Amid skrev:
En nyfiken undran.
Är det någon som vet om det fuskas med digitalanpassade objektiven?
Alltså, eftersom de är anpassade efter sensorer som inte är fullformat
och därmet inte använder hela linsens bredd, fuskas det i kanterna?
Får man vinjettering som en [välj valfri vulgär svordom här] om man
råkar sätta det på sin vanliga systemare då?

// AA - läser inte tester om digitalanpassade gluggar av nån anledning

Ingen fara, du behöver inte bekymra dig - digitalgluggarna passar inte på ett hus med fullformatssensor :) Dom skulle inte teckna ut en fullformatssensor så du skulle antagligen få en svart eller helt keffo ram runt bilden om det gick att få dit gluggen.
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Micke O skrev:
Ingen fara, du behöver inte bekymra dig - digitalgluggarna passar inte på ett hus med fullformatssensor :) Dom skulle inte teckna ut en fullformatssensor så du skulle antagligen få en svart eller helt keffo ram runt bilden om det gick att få dit gluggen.


Så, kontentan av det hela är alltså att man inte ska köpa digitalgluggar :brinnerup =)

// AA - har en EOS5:a och väntar på att nån med pengar ska ge honom en kamera med liknande beteckning
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ljunghusen skrev:
Du ser ju hur färgerna skiljer sig. 18-70bilden är INTE naturlig

Varför vill man veta bländare? Jag körde på automatikläget med båda objektiven, för att det skulle bli så "jämt" som möjligt

För att bländare 1.4 och 3.5 skiljer en del, 50mm 1.4 är erkännt skarpa vilket inte 18-70 är till samma utsträckning.

Gör om gör rätt.

Fota med bländare 8 på bägge gluggarna och 18-70 på 50mm så börjar vi närma oss en rättvis jämnförelse!

/Blue
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ljunghusen skrev:
Du ser ju hur färgerna skiljer sig. 18-70bilden är INTE naturlig

Varför vill man veta bländare? Jag körde på automatikläget med båda objektiven, för att det skulle bli så "jämt" som möjligt

De flesta objektiv är som skarpast på bländare 8, kanske ner till 11.

På 18-70 bilden har kameran slagit på mera blixt eftersom den är tagen med mindre bländare...

Ta en bild utomhus i dagsljus på bländare 8 med kameran på stativ och 18-70 inställt på 50mm. Självutlösare är inte fel. Huruvida man ska använda AF eller inte vet jag inte, gör man det måste man iaf vara säker på att fokusera på exakt samma ställe.

Automatiken skulle jag inte lita så benhårt på i en jämförelse om jag ändrar förutsättningar som t ex objektiv.
 
Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Ljunghusen skrev:
Du ser ju hur färgerna skiljer sig. 18-70bilden är INTE naturlig

Varför vill man veta bländare? Jag körde på automatikläget med båda objektiven, för att det skulle bli så "jämt" som möjligt

Om du kör allt på automat så kan ju vitbalansen ändrat sig, right?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tycker inte det spelar nån roll vilken bländare man kör på, färgerna ska ju bli naturliga iallfall?

En KNALLGUL vägg blev f.ö BRUN med kitobjektivet...


Micke O skrev:
Ta en bild utomhus i dagsljus på bländare 8 med kameran på stativ och 18-70 inställt på 50mm.


Utomhus, då är ju plötsligt förutsättningarna helt förändrade. Kitobjektivet sköter sig ganska bra i bra ljus tycker jag
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ljunghusen skrev:
Tycker inte det spelar nån roll vilken bländare man kör på, färgerna ska ju bli naturliga iallfall?

En KNALLGUL vägg blev f.ö BRUN med kitobjektivet...

Det där har med vitbalansen att göra.
Sen tror jag att just gul färg är väldigt svårt för kameran, fotar man en gul bil och tittar på histogramet så visar det att bilden är helt utbränd i dom gula (vita) partierna. Kameran tror att gult är överexponerat vit och får spel.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Franko.jpg
Fotade eld i helgen,detta är ett axplock...svårt som fan att få till det :) Även ett granskott kom i vägen för linsen..
Gran.jpg
 

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Eftersom RoLLER inte lagt upp nån hästbild på länge, kommer en här.. Morsans travare är ute på en äng och sträcker på benen.. samt en bild på djuret när han har hämtat bollen. Ett upp och ett i minne som en del säger om hans öron..hehe Dessa är tagna med kitglugg, håller på att jaga ny glugg, har dock ej kommit så långt med detta ännu.. Vilken glugg ska jag ha om jag tänkt fota på racerbananen, i sandlådan osv?? Skall passa eos 350.. / Hygge
 

Bifogat

  • adonis.jpg
    adonis.jpg
    137.1 KB · Visningar: 55
  • djuret.jpg
    djuret.jpg
    129 KB · Visningar: 53

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
Blir det en 20D nu istället?
You got it! :tummenupp

:banana

Ska bli intressant att fotografera fyrverkerier på nyårsafton om man hinner att få kameran.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
MikkE skrev:
You got it! :tummenupp

:banana

Ska bli intressant att fotografera fyrverkerier på nyårsafton om man hinner att få kameran.

Tänkte också försöka med det :)
Några tips? Jag läste en guide i en tidning, dom skrev kort och gott: Lägsta iso, vitbalans dagsljus, slutartider mellan 3-8 sek

När man ska fota knarrar som kör, ska man ha ett stativ med kulled va?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Ingefär så ja ;).. låg iso, vitbalansen ställer jag alltid i efterhand, I vissa bilder så kan man latja lite med den så det blir coolt. Ej att glömma: STATIV. Det är ett måsta vid så långa slutartider.

Jag fotar alltid bågar utan stativ. Har haft med mig en enbenare någongång men det har alltid varit oanvänt.

- Johan

Ljunghusen skrev:
Tänkte också försöka med det :)
Några tips? Jag läste en guide i en tidning, dom skrev kort och gott: Lägsta iso, vitbalans dagsljus, slutartider mellan 3-8 sek

När man ska fota knarrar som kör, ska man ha ett stativ med kulled va?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
mr_rockster skrev:
Ingefär så ja ;).. låg iso, vitbalansen ställer jag alltid i efterhand, I vissa bilder så kan man latja lite med den så det blir coolt. Ej att glömma: STATIV. Det är ett måsta vid så långa slutartider.

Jag fotar alltid bågar utan stativ. Har haft med mig en enbenare någongång men det har alltid varit oanvänt.

- Johan

Japp givetvis stativ vid fyrverkerifoting, och gärna trådutlösare

Okey. Men om man ska fota främst "slutartidsbilder" (som tex raketer) vill man ha kulled eller vanlig led då? Som jag förstår det är kulled flexiblare än vanlig led. Men kan man hellåsa en kulled?
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Behöver råd och tips om vad för inställningar man ska ha när man fotar saker liknande detta.

Har en del upplysta byggnader här i stan som jag tänkt få lite "coola" bilder av men jag får lixom inte till det. Får inte den "glow" som jag tänkte mig (sorry för mina " ;) )

Va och fotade denna ikväll nu.

Ni som åkt förbi Linköping på E4an har nog sett skapelsen som Tekiska Verken byggt upp. En stor glaskropp med ganska så trevligt ljus ifrån men jag får inte till det :(

/oXydex

Edit: Glömde säga att kameran jag leker med är en Canon PowerShot S2 IS. Alltså ingen i klass med era här men dock har den en hel del inställningsmöjligheter.
 

Bifogat

  • TVerken.jpg
    TVerken.jpg
    112.9 KB · Visningar: 81
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top