Diskutera Digital Fotografering här

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Gå o kläm på kamerorna och ta den som känns bäst. Jag tror att alla kameror du nämner är väldigt lika varandra i funktioner m.m. Nästan viktigare att den "känns" rätt, för då använder man den mer. Så resonerar jag iallafall.

Jag var i precis din situation för nån månad sen, vilken valde jag? Nikon kameran såklart :)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
JKay skrev:
Okej...har inte orkat glo genom hela tråden efter den infon jag söker så ni får stå UT med att jag frågar om saker som KAN ha varit uppe innan.

OM allt faller väl ut så kommer jag kanske ha möjlighet att tjakka en DSLR och då undrar jag vad ni anser. Har fått en del info från alla håll och jag är fortfarande lika förvirrad. Det står mellan:

Nikon D50
KM Dynax5D
C 350D

Dynaxen är den som fallit mig MEST till lags men är fortfarande confused....

Vad tror/vet ni som inte jag vet?
Alla har nånting som den andra inte har eller gör nått bättre än den andra.. slår man ut allt så spelar det ingen roll vilken du väljer! Jag har själv en Dynax 7D, och trivs jätte bra med den, när man vant sig vid den ena gillar man inte att hålla i de andra :tungan
Som flera sagt, kläm på dem testa lite i affären.. den som känns bäst är den du kommer ha roligast med och alltså ta bäst blider.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JKay skrev:
Okej...har inte orkat glo genom hela tråden efter den infon jag söker så ni får stå UT med att jag frågar om saker som KAN ha varit uppe innan.

OM allt faller väl ut så kommer jag kanske ha möjlighet att tjakka en DSLR och då undrar jag vad ni anser. Har fått en del info från alla håll och jag är fortfarande lika förvirrad. Det står mellan:

Nikon D50
KM Dynax5D
C 350D

Dynaxen är den som fallit mig MEST till lags men är fortfarande confused....

Vad tror/vet ni som inte jag vet?[/QUOTE

Ej klämd på dynaxen, men mellan 350 och d50 skulle jag välja d50n eftersom den känns rejälare och passar min hand perfekt
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
kajlyl skrev:
Alla har nånting som den andra inte har eller gör nått bättre än den andra.. slår man ut allt så spelar det ingen roll vilken du väljer! Jag har själv en Dynax 7D, och trivs jätte bra med den, när man vant sig vid den ena gillar man inte att hålla i de andra :tungan
Som flera sagt, kläm på dem testa lite i affären.. den som känns bäst är den du kommer ha roligast med och alltså ta bäst blider.

Ja, jag va o klämde på kamerorna och som det ser ut nu så lutar det STARKT åt Dynaxen...jag blev käääär! :D
Snabb som attan va den med!!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JKay skrev:
Ja, jag va o klämde på kamerorna och som det ser ut nu så lutar det STARKT åt Dynaxen...jag blev käääär! :D
Snabb som attan va den med!!


Hur är optikutbudet till den? Jämför priser på optik också
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det finns så det räcker och blir över. Priserna ligger kanske NÅGOT över men det skiter jag i.... :rolleyes: :D
Annars så ska jag klämma på en D50 igen..mest för att ge det en rättvis kamp.
Canonen tilltalar mig inte överhuvudtaget.
 

MikkE

Guest
Yes!! Nu är min 20D med lite tillbehör på väg, får väl den på torsdag.
Ska bli sååååå roligt!!
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
JKay skrev:
Ja, jag va o klämde på kamerorna och som det ser ut nu så lutar det STARKT åt Dynaxen...jag blev käääär! :D
Snabb som attan va den med!!
Var faktiskt och klämde på den själv nyligen, blev väldigt possitivt överaskad, tycker 350D och D50 känns väldigt små och "knapplösa"(älskar knappar, hatar menyer). Men D5D satt bra i handen och hade alla de viktigaste funktionerna!
Kan också tillägga att jag underskattat AS. Var på ett armémuseum nyligen med dåligt ljus och glas mellan grejerna(utesluter blixt) gick o ta användbara bilder med f/3.5 1/6sec på frihand, borde inte vara möjligt!

Ljunghusen skrev:
Hur är optikutbudet till den? Jämför priser på optik också
Objektiv finns det sämmre av iaf på begagnat marknaden i Sverige, men Ebay är bra och ibland hittar man bra grejer här hemma också. Köpte nyss ett 50mm f/1.8 och ett 24mm f/2.8 med filter för 1500:-
Priserna är de samma...
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
kajlyl skrev:
Kan också tillägga att jag underskattat AS. Var på ett armémuseum nyligen med dåligt ljus och glas mellan grejerna(utesluter blixt) gick o ta användbara bilder med f/3.5 1/6sec på frihand, borde inte vara möjligt!

Bildstabilisering är bra, men dyrt...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
kajlyl skrev:
Var faktiskt och klämde på den själv nyligen, blev väldigt possitivt överaskad, tycker 350D och D50 känns väldigt små och "knapplösa"(älskar knappar, hatar menyer). Men D5D satt bra i handen och hade alla de viktigaste funktionerna!
Kan också tillägga att jag underskattat AS. Var på ett armémuseum nyligen med dåligt ljus och glas mellan grejerna(utesluter blixt) gick o ta användbara bilder med f/3.5 1/6sec på frihand, borde inte vara möjligt!


Objektiv finns det sämmre av iaf på begagnat marknaden i Sverige, men Ebay är bra och ibland hittar man bra grejer här hemma också. Köpte nyss ett 50mm f/1.8 och ett 24mm f/2.8 med filter för 1500:-
Priserna är de samma...

Ja, jag kan nu efter att ha känt och klämt ytterligare på alla 3 modellerna säja att Dynaxen ligger först till hands.
Det är bestämt...jag ska ha en K-M D5D...pungt! Sen när det blir..är ju en annan femma. :D
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Min kamera kliar sig i huvudet här.. den vet inte var den ska åka.. Inte kamerans matte heller.. kan du maila en adress tror du?

- Johan

MikkE skrev:
Yes!! Nu är min 20D med lite tillbehör på väg, får väl den på torsdag.
Ska bli sååååå roligt!!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
kajlyl skrev:
Inte till Minolta ;)

JKay: kul o höra! du får posta när du skaffat en och fått testa den ordentligt.

Lovar! Ska ju fota ERF till sommaren...va det tänkt.
Vill haaaaa!! :D:D:D
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jag har också en KMD7 och skulle aldrig vilja byta den mot någon annan nu:=)
Desvärre är det som sagt med begagnatutbudet på objektiv,men på ebay.de kan man göra klipp.Köp ett hus och ett objektiv löst...
//Markus
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
kajlyl skrev:
Var faktiskt och klämde på den själv nyligen, blev väldigt possitivt överaskad, tycker 350D och D50 känns väldigt små och "knapplösa"(älskar knappar, hatar menyer). Men D5D satt bra i handen och hade alla de viktigaste funktionerna!
Kan också tillägga att jag underskattat AS. Var på ett armémuseum nyligen med dåligt ljus och glas mellan grejerna(utesluter blixt) gick o ta användbara bilder med f/3.5 1/6sec på frihand, borde inte vara möjligt!


Objektiv finns det sämmre av iaf på begagnat marknaden i Sverige, men Ebay är bra och ibland hittar man bra grejer här hemma också. Köpte nyss ett 50mm f/1.8 och ett 24mm f/2.8 med filter för 1500:-
Priserna är de samma...

1500 spänn, det va bra pris!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jag blir sluuuuuut på att köpa saker på nätet (Även om jag gör det ofta)
Jag köpte ju 2 objektiv för 200kr på Blocket,men killen fick inte min adress tillräckligt snabbt så han skickade dom till nån annan.
På ebay skulle jag köpa ett Tokina 100-300 mm F4 IF men missade på grund av att ebay.DE är fakking segt,jag bjöd 10 Euro /Garanterad vinst) över när det var 20 sek kvar men missade det för att det laggade.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
minneskort

Fick ett minneskort av morsan i julklapp, dock hade hon chansat på ett SD när min canon S40 ju ska ha compactflash, butiken hade inget att byta till, öppet köp.
har kollat runt lite och undrar vad vinsten är med Kingston CompactFlash Elite Pro 512MB
mot samma kort men inte elite pro???

andra tips vid köp?
valde pris efter pricerunner, 360-390 inkl frakt..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top