Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är det en ljusmätare??


Det kom ut en ny Lynda Lär dig CS4 idag. Tankas. :)
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Är det någon här som testat adapter för att köra gamla FD objektiv på Eos hus. Har en gammal 70-200:2,8 som jag skulle vilja testa. Är det värt en 500-hundring eller är det bara skräp.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Är det någon här som testat adapter för att köra gamla FD objektiv på Eos hus. Har en gammal 70-200:2,8 som jag skulle vilja testa. Är det värt en 500-hundring eller är det bara skräp.

Där är bra skjut i en FD-glugg. SKulle det inte vara ngt så säljer du adaptern igen. :) Du, bara så du tänker på det...det följer inte med ngn autofokus med en FD-glugg.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Tog en sväng till Sukhothai. En längre lins med lågt f-nummer ger suddigare bakgrund va? Känner att en del av dessa skulle må bra av lite mer suddig bakgrund men har bara 50mm 2.8. Nåja, snart bär det av till Hong Kong och där skall det inhandlas julklappar till mig själv...
 

Bifogat

  • IMG_1526s.jpg
    IMG_1526s.jpg
    76.3 KB · Visningar: 38
  • IMG_1534s.jpg
    IMG_1534s.jpg
    219.4 KB · Visningar: 42
  • IMG_1539s.jpg
    IMG_1539s.jpg
    94.6 KB · Visningar: 46
  • IMG_1596s.jpg
    IMG_1596s.jpg
    61.8 KB · Visningar: 53
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tog en sväng till Sukhothai. En längre lins med lågt f-nummer ger suddigare bakgrund va? Känner att en del av dessa skulle må bra av lite mer suddig bakgrund men har bara 50mm 2.8. Nåja, snart bär det av till Hong Kong och där skall det inhandlas julklappar till mig själv...

Av tumnaglarna att döma ser det ut som trevliga bilder. Men länkarna till Imageshack funkar tyvärr inte så bra. Solnedgångsbilden verkar grymt snygg. Med bländare 2,8 bör du kunna få kort skärpedjup redan nu. Men landskapsbilder mår bättre av långt skärpedjup.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tog en sväng till Sukhothai. En längre lins med lågt f-nummer ger suddigare bakgrund va? Känner att en del av dessa skulle må bra av lite mer suddig bakgrund men har bara 50mm 2.8. Nåja, snart bär det av till Hong Kong och där skall det inhandlas julklappar till mig själv...
Den suddiga bakgrunden kallas för bakgrundsoskärpa (eller bokeh). Bakgrundsoskärpa kan man få om man har ett kort skärpedjup.

Det finns i stort sett tre faktorer som avgör skärpedjupet:
* Bländaren, där en öppnade bländare (t.ex. f/1.8) ger kortare skärpedjup än en liten bländare (t.ex. f/32).
* Objektivets brännvidd, där en lång brännvidd (t.ex. 300mm) ger kortare skärpedjup än en kort brännvidd (t.ex. 17mm).
* Avståndet mellan kameran och motivet.

Titta närmare på t.ex. ett Canon EF 50/1,8. Här i Sverige kostar det ca 1000kr och det finns nog inget lika ljusstarkt objektiv som är lika billigt.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Förlåt, har en ful ovana att ladda upp till imageshack. Har nu laddat upp dom på Sporthoj.com.

Esquire: Japp, jag köpte 50mm 1.8 för inte så länge sedan (skrev om det tidigare i tråden). Dock brukar den endast plockas fram kvällstid eller för porträtter. Är inte jättenöjd med dess bokeh. Ibland blir det väldigt "vasst". Kanske gör något fel.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Förlåt, har en ful ovana att ladda upp till imageshack. Har nu laddat upp dom på Sporthoj.com.

Esquire: Japp, jag köpte 50mm 1.8 för inte så länge sedan (skrev om det tidigare i tråden). Dock brukar den endast plockas fram kvällstid eller för porträtter. Är inte jättenöjd med dess bokeh. Ibland blir det väldigt "vasst". Kanske gör något fel.

Man brukar säga att gluggar presterar som sämst i sina ytterlägen. Och har sin Sweet spot vid f7-11 typ. 1,8'an där tror jag lirar rätt bra från 2,8 och uppåt.

Testa det om du inte e nöjd med resultatet. Annars köper man i regel inte en 1,8 för att fota i 11. :näsblod
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Roller: Ah ok. Jag som precis har övergått från kompaktkamera har ju en bokeh-fetisch så därför brassar jag alltid på minsta möjliga f-nummer i tron om att det ger mycket bakgrundsoskärpa.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Japp, jag köpte 50mm 1.8 för inte så länge sedan (skrev om det tidigare i tråden). Dock brukar den endast plockas fram kvällstid eller för porträtter. Är inte jättenöjd med dess bokeh. Ibland blir det väldigt "vasst". Kanske gör något fel.
Jag hade väl för mig att det var du. Men tänkte också att "det kan väl inte vara samme kille som har både ett 50mm/2.8 och ett 50mm/1.8". :tungan

Jo, har läst någon annanstans också att bakgrundsoskärpan kan bli lite konstig med det objektivet ibland. Men vill du ha kortare skärpedjup vid 50mm brännvidd än vad du får vid f/2.8 och inte är nöjd med Canons 50mm/2.8 så blir det nog dyrt. Sigma och Canon har fasta 50mm med en bländare på max 1.4. Men de kostar ca 3-4000kr i Sverige och jag vet inte hur mycket bättre de presterar vid max bländaröppning än Canon EF 50mm/1.8.

När du jagar objektiv så kan du förutom recensionerna på Fotosidan även läsa lite tester på http://www.photozone.de/


Testa det om du inte e nöjd med resultatet. Annars köper man i regel inte en 1,8 för att fota i 11. :näsblod
På liten bländare så fungerar ju till och med kitgluggen ganska så anständigt. :näsblod
bdtor.jpg

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 8/1 second = 8 second
# Lens F-Number/F-Stop = 16/1 = F16
# Exposure Program = manual control (1)
# ISO Speed Ratings = 100
# Focal Length = 18/1 mm = 18 mm


Idag har jag sålt mitt 17-55 2,8. Nu sneglar jag på ett 24-70. Inget beggat jag hittat slår nypriset på www.warehouseexpress.com Oslagbart bra priser där! :tummenupp
Vilket 24-70 är det du kollar på då? Nikons eller?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Han måste ju tjöpa nu när han har levererat, mera blommor åt folket Roller! :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Roller: Ah ok. Jag som precis har övergått från kompaktkamera har ju en bokeh-fetisch så därför brassar jag alltid på minsta möjliga f-nummer i tron om att det ger mycket bakgrundsoskärpa.

Jomen det har du rätt i, det blir det också. :) Men det lät som att du inte va nöjd med bildkvaliten. En glugg presterar i stort sett alltid som sämst i sina ytterlägen. Både vad gäller bländare och i vissa fall zoom.

Vilket 24-70 är det du kollar på då? Nikons eller?

Aa.... Nikons 24-70 2,8. Triggerhappy har lurat i mig att det är Guds glugg #2. :mad:
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Roller, har du beställt ännu?
Jälla shoppingtaliban:D

Nä den va outta stock så jag pallade inte knappa in kreditkortsnuffrorna för att tjacka nåt som inte finns.

Nu tycker Ricken att jag är paranoid. :crash :ätapiller

Han måste ju tjöpa nu när han har levererat, mera blommor åt folket Roller! :)

Prexist va! Nu är det bevisat att jag verkligen behöver dom absolut dyraste proffstillbehören som går att köpa för pengar.

Je suis un artisté :mattias

Välkomen in i templet, bara betala vid ingången :D :D
Kommer din fru döda mig nu?

Näe vi har inte delad ekonomi. Hon går inte med på det just pga mitt kameraintresse. :(
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Prexist va! Nu är det bevisat att jag verkligen behöver dom absolut dyraste proffstillbehören som går att köpa för pengar.

Je suis un artisté :mattias
Näe vi har inte delad ekonomi. Hon går inte med på det just pga mitt kameraintresse. :(

Ha ha ha japp du är en artist dömd att slava under Nikon,s redskap! :D

He he jag fick vänta 1/2 år innan jag hade råd med mitt hus nu, frugan är jäkligt bra på att lägga undan pengar "mina slösapengar" & helt plötsligt kan jag köpa något nytt utan att jag vetat om det! :)


Btw: Vet ej men i mitt tycke känns Canon 17-55 2,8 IS överskattad tanke på sitt pris på närmare 10k eller har jag fel?

Har beställt ett Sigma 18-50 2,8 som är närmare 3ggr billigare så får se hur den är, känns som budget är spräng en lång tid framöver.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu tycker Ricken att jag är paranoid. :crash :ätapiller
Du känner mig så väl. :hihi

Näe vi har inte delad ekonomi. Hon går inte med på det just pga mitt kameraintresse. :(

Först så trodde ju jag att eftersom du lyckats lura fast ett fruntimmer så måste hon ju vara lite knepig, men nu bevisar hon ju att hon är betydligt smartare än dig. :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Aa.... Nikons 24-70 2,8. Triggerhappy har lurat i mig att det är Guds glugg #2. :mad:
Tja, det kanske det är. Canon EF 70-200/2,8 L IS USM är iaf Guds glugg #1 :yoparty


Btw: Vet ej men i mitt tycke känns Canon 17-55 2,8 IS överskattad tanke på sitt pris på närmare 10k eller har jag fel?

Har beställt ett Sigma 18-50 2,8 som är närmare 3ggr billigare så får se hur den är, känns som budget är spräng en lång tid framöver.
Jag är också på jakt efter en "normalzoom" (och även i desperat behov av en på grund av en sak jag håller på med just nu) och har kollat både en och två gånger på det mesta som finns på marknaden. Utom just det objektivet. För mig så känns det inte så frestande att pröjsa över 9000kr för ett upptrimmat kitobjektiv. Det är iaf den känslan jag får av objektivet när jag ser det.

Enligt de tester och liknande jag har läst om objektivet så ska det prestera bra bilder. Men det känns som att det hade varit intressantare om det kostat hälften så mycket. För trots allt så är det ett EF-S objektiv av plast som det handlar om.

Då skulle jag hellre lägga på en tusenlapp eller två för ett EF 24-105/4L IS USM eller ett EF 24-70/2,8 L USM. Eller gå ner ett par tusenlappar och ett bländarsteg och köpa ett EF 17-40/4L USM.

Gah! Det finns helt enkelt för mycket roligt att välja mellan. :huvet
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top