Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Så det blir väl ordning på torpet nu :) Men lite trist att ev vara utan dessa kompetenta gluggar över jul bara... Men man har ju som sagt alltid sin 50/1.8 :yoparty

Känner igen känslan. Jag var ju av med min 30D och det sas att 3-5 veckor borta. Då hade min Jul varit verktygslös...men se det small iväg på 2½ vecka bara! Så jag får klämma på den igen.....:kär
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Känner igen känslan. Jag var ju av med min 30D och det sas att 3-5 veckor borta. Då hade min Jul varit verktygslös...men se det small iväg på 2½ vecka bara! Så jag får klämma på den igen.....:kär

Jag har ju tur att det "bara" var några gluggar och inte huset! :näsblod

17-50 kommer bli tung att vara utan! 85an likaså! Ska ju fota en innebandymatch innan jul. Men vafasen. 50/1.8 är ruggigt kompetent den också! Då får man helt enkelt improvisera och lära sig anpassa sig efter optiken. Kanske t o m blir en bättre fotograf på köpet! :tummenupp

Nåde tamron om de fixar den innan jul :tungan

För övrigt måste man ju skryta om att man har handlat också... Idag blev det ett pro-konto på flickr...
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Tamrons 17-50 2.8 är skitbra enl mig.
Faktiskt skarpare än min fasta 50mm 1.8 och flera L-gluggar jag testat.
Hoppas du får tillbaka den snart.
Däremot verkar det tyvärr som om antingen Nikon är känsligare mot tredjepartsobjektiv eller att Tamron missar oftare med Nikon.
(OBS! inget det-ena-märket-är-bättre-än-det-andra-jidder!)
Jag och flera andra har haft mer problem med bakfokusering, mm med Tamron-Nikon än med Canon. Synd, eftersom Tamrons optik faktiskt är bra när den funkar.
Deras 28-75 är också riktigt bra. Skarp som fasen.
Scandinavian Photo var f.ö. snabba som attan att justera bakfokus på den, dessutom fick vi en låneglugg under tiden. Tyvärr var det i det fallet kameran som tappat, inte objektivet.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tamrons 17-50 2.8 är skitbra enl mig.
Faktiskt skarpare än min fasta 50mm 1.8 och flera L-gluggar jag testat.
Hoppas du får tillbaka den snart.
Däremot verkar det tyvärr som om antingen Nikon är känsligare mot tredjepartsobjektiv eller att Tamron missar oftare med Nikon.
(OBS! inget det-ena-märket-är-bättre-än-det-andra-jidder!)
Jag och flera andra har haft mer problem med bakfokusering, mm med Tamron-Nikon än med Canon. Synd, eftersom Tamrons optik faktiskt är bra när den funkar.
Deras 28-75 är också riktigt bra. Skarp som fasen.
Scandinavian Photo var f.ö. snabba som attan att justera bakfokus på den, dessutom fick vi en låneglugg under tiden. Tyvärr var det i det fallet kameran som tappat, inte objektivet.

17-50 fick mig att tappa hakan i somras när jag precis hade köpt den. Fotade på F/3.2 och bilderna var så fruktansvärt skarpa att jag inte trodde det var sant! Och det är samma på alla brännvidder!

Det var ingen grov bakfokus men det kanske var den lilla som gjorde att han kändes soft på 2.8 :tungan

85an ska bli riktigt intressant när man får tillbaka den. När man fokuserade manuellt på t ex ögon infann sig den krispiga känslan redan på 1.8 :näsblod
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Det börjar bli dags att snickra ihop en egen fotohemsida....
Hur göra?
Skulle vilja ha en del med lite snitsigare bilder och en del med "aktuella säljbilder" typ actionpics album.

Fixa URL kan jag men resten....PHEW!

Prioriteras:
- Lätt att ordna
- Lätt att administrera
- Hyggligt snygg utformning
- Låg kostnad

Walk me thru.....
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det börjar bli dags att snickra ihop en egen fotohemsida....
Hur göra?
Skulle vilja ha en del med lite snitsigare bilder och en del med "aktuella säljbilder" typ actionpics album.

Fixa URL kan jag men resten....PHEW!

Prioriteras:
- Lätt att ordna
- Lätt att administrera
- Hyggligt snygg utformning
- Låg kostnad

Walk me thru.....


Är lite i samma sits, ska bli intressant att se vad du får för tips!

Använder Porta/Simpleviewer som är väldigt smidigt. Gör thumbnails samt kan sätta "watermarks" på bilderna. Det jag faller på är själva startsidan som jag inte kunnat få till på ett bra sätt, vill helst inte använda de färdiga platformarna som finns typ WordPress eller liknande.

Så in med massor med tips nu!:D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Själva sidan är väl egentligen ganska lätt o göra, simpleviewer/porta gör ju grovjobbet varje gång man ska lägga upp nya bilder.

En framsida behöver inte vara flashig, jag gillar sidor som är stilren istället.
Vanlig svart eller vit bakgrund och lagom med text.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Själva sidan är väl egentligen ganska lätt o göra, simpleviewer/porta gör ju grovjobbet varje gång man ska lägga upp nya bilder.

En framsida behöver inte vara flashig, jag gillar sidor som är stilren istället.
Vanlig svart eller vit bakgrund och lagom med text.

Såsant, håller med! Men jag skulle vilja ha ett fåtal kategorier på förstasidan, tex Motor, Natur, Blandat. Som sen delas till Dragracing, MC eller liknande som en katalogstruktur i windows. Dock UTAN att skapa en html-sida för varje och gärna med ett katalogträd som expanderas när man väljer sig neråt...

Säkert superlätt om man hackar kod men sånt har jag slutat med för längesen...:D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Såsant, håller med! Men jag skulle vilja ha ett fåtal kategorier på förstasidan, tex Motor, Natur, Blandat. Som sen delas till Dragracing, MC eller liknande som en katalogstruktur i windows. Dock UTAN att skapa en html-sida för varje och gärna med ett katalogträd som expanderas när man väljer sig neråt...

Säkert superlätt om man hackar kod men sånt har jag slutat med för längesen...:D
Nu är jag inte helt hundra, men jag tror det finns mallar för det i dreamweaver, kolla på det.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Hjälp !! sitter hemma utan mina länkar, tips på bra ställe på nätet att köpa nikon systemkitt D60 med typ 18-100 objektiv. Har kollat dustin men dom har inge bra paket. Detta är till en väns julklapp. Jag är nöjd med min D80....

edit: får kosta runt 5000:-... helst inkl moms
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hjälp !! sitter hemma utan mina länkar, tips på bra ställe på nätet att köpa nikon systemkitt D60 med typ 18-100 objektiv. Har kollat dustin men dom har inge bra paket. Detta är till en väns julklapp. Jag är nöjd med min D80....

edit: får kosta runt 5000:-... helst inkl moms

Du har alltså lyckats att missa de 3 stora drakarna av nätbaserad försäljning av fotoprylar?

www.cyberphoto.se
www.scandinavianphoto.se
www.fotovideo.se
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hehe nej men har så dåligt minne, och sitter hemma utan mina vanliga länkar som finns på jobbet.

Tack så mycke :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hur funkar detta paket: Nikon D60 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G ?
Har själv 18-135 objektiv på min D80 och gillar allsidigheten i det objektivet...

Annars har du Hegethorns, Fotokungen, Inet och ett antal andra...

Hmmm..tja, ett 18-55 är ju bara...ett 18-55. Landskapsbilder i ena änden och lite porträtt i andra änden. :) Vet inte hur Nikons kitglugg är så jag vågar inte uttala mig om prestandan i den gluggen.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Det är till en 17 årig tjej som ska ta diverse bilder, säkert på hästar ;-) men 18-55 är lite zoom i ändå va... uräkta okunnigheten men AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR är väl bättre zoom än 18-55 ??
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top