Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressant att kameraexperten har köpt 3st helsides i senaste Digitalfoto.

Har någon provat ljusskulptera med lampor & ta foto?
Kan någon förklara varför man inte hamnar på bild "man ska ju inte göra det" när man ritar med lampor? Har de något när man speciellt kör låååånga tider?
Det handlar väl om dom långa sluttartiderna. Du avger så lite ljus att det inte spelar nån roll i sammanhanget. Jag och en polare var på Royal Airforce Museum i Hendon utanför London i våras och fotade. Det är mörkt där inne, så det blir duktiga slutartider. Under en 15-20 sekundersbild så gick det en jeppe framför kameran, å jag tänkte att nu vart ju bilden förstörd, men han syntes inte, bilden blev klockren iaf :) Det kändes lite magiskt när man tittade på bilden, jag blev nästan sugen på att gå å peta på karln :D
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Han är farlig. Lurar en att köpa grejer. :5sure

Det var ganska så trevligt månljus här inatt. Och trots att det inte var så särskilt kallt så tappade jag känseln i både fingrar och tår medan jag var ute och fotade lite. :näsblod


Ja, han borde låsas in och bara släppas ut någon gång i veckan. Eller en spärr på kortet "endast en vara från cyber/vecka":6surkart

(rackarns trevlig bild du fått till där..!:))
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
f...n hade 20D:n inne på rengöring av bildsensorn och samtidigt ville jag att de skulle ta fram antal exponeringar kameran hade genomlidigt... 40.000st *blää* slutaren har således knappt 10.000 exponeringar kvar på den beräknade livslängden, så vad gör man nu då? ska till sydamerika i februari å där vill man ju inte vara med en trasig kamera.

Köpa ny kamera är inte tal om... det måste jag göra senare när ekonomin återhämtat sig från resan.

Vet inte vad jag ville ha fram med det här blev lite frustrerad bara.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
tackar och :bow!

Har alltid varit teknikgalen och haft väldigt lätt att ta till mig information som har med just teknik att göra. Nu känner jag iaf att jag behärskar tekniken med kameror någorlunda. Nu får jag gå över till själva fotandet :tungan Man skulle bott i Rockholm helt klart. Mycket lättare att hitta fotofolk att lära sig av. När man inte har en enda fotograf i umgängeskretsen är det svårt att finna inspiration. Men känner jag min dam rätt så får jag "konsten att ta vinnande bilder" i julklapp. Den ska nog hjälpa en på traven. :)

Nåja, nu slängde jag i "National Geographic - The Photographers" i dvdspelarn. Sen blir det bingen... Natti!

Ja man undrar om det är samma Rocko, du har vekligen snappat upp grymt mycket. Du måste ha ett gediget teknikintresse och läst mycket. Det där med att förstå teknik och att "se bilden" är 2 olika saker. Jag har också mycket lättare med tekniken jämfört med det konstnärliga. Jag har köpt Konsten att ta vinnande bilder och håller på att läsa den nu. Kan återkomma med en recension när jag e klar. Jag brukar gilla böcker med konkreta exempel framför dom flummigt konstnärliga. Det har nog med att det är lättare för mig att ta åt mig den tekniska biten framför det konstnärliga.

Det e inte helt lätt att hitta nån i Stockholm heller som har ett nördigt intresse till att fotografera, det blir lite tungrott att lära sig allt själv från grunden. Man vill gärna ha nån att utvecklas och fota tillsammans med. Jag försöker få Ketogan att flytta till Stockholm men det går trögt. :(

Ja, han borde låsas in och bara släppas ut någon gång i veckan. Eller en spärr på kortet "endast en vara från cyber/vecka":6surkart

(rackarns trevlig bild du fått till där..!:))

HAHaHAhaHh! :D

Idag var det nån rutten Ccoolpix för 1500 spänn. Så idag handlar vi inget boyz! :)
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
f...n hade 20D:n inne på rengöring av bildsensorn och samtidigt ville jag att de skulle ta fram antal exponeringar kameran hade genomlidigt... 40.000st *blää* slutaren har således knappt 10.000 exponeringar kvar på den beräknade livslängden, så vad gör man nu då? ska till sydamerika i februari å där vill man ju inte vara med en trasig kamera.

Är du säker på att 20D bara har 50000 exp? Det hade ju min gamla 350D. Jag hade för mig att 20D klarar minst 100000 exponeringar. Fast jag kan ju ha fel.....
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Man hade ju hoppats på det men tyvärr så är det först 30D som fick den uppdaterade slutaren :(

Aha, där ser man. Kan vara bra att veta, är lite sugen på att köpa en begagnad 20D.

Men annars är det väl bara att köra till slutaren havererar. Har du nån kläm på vad ett byte kostar? Misstänker att det är mer än vad kameran är värd...
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det handlar väl om dom långa sluttartiderna. Du avger så lite ljus att det inte spelar nån roll i sammanhanget. Jag och en polare var på Royal Airforce Museum i Hendon utanför London i våras och fotade. Det är mörkt där inne, så det blir duktiga slutartider. Under en 15-20 sekundersbild så gick det en jeppe framför kameran, å jag tänkte att nu vart ju bilden förstörd, men han syntes inte, bilden blev klockren iaf :) Det kändes lite magiskt när man tittade på bilden, jag blev nästan sugen på att gå å peta på karln :D

Nu kanske jag är ute och cyklar på hal is... Men borde det inte rimligtvis bli så att man kan synas om någon lampa lyser på dig? Det är väl lite det vimmelfotografer använder sig av? Bakgrunden gör en snurrig i huvudet medans motiven blir träffade av blixten och därmed frusna? Som sagt kanske jag är ute och cyklar på hal is men jag tror att det har med detta att göra?

Ja man undrar om det är samma Rocko, du har vekligen snappat upp grymt mycket. Du måste ha ett gediget teknikintresse och läst mycket. Det där med att förstå teknik och att "se bilden" är 2 olika saker. Jag har också mycket lättare med tekniken jämfört med det konstnärliga. Jag har köpt Konsten att ta vinnande bilder och håller på att läsa den nu. Kan återkomma med en recension när jag e klar. Jag brukar gilla böcker med konkreta exempel framför dom flummigt konstnärliga. Det har nog med att det är lättare för mig att ta åt mig den tekniska biten framför det konstnärliga.

Det e inte helt lätt att hitta nån i Stockholm heller som har ett nördigt intresse till att fotografera, det blir lite tungrott att lära sig allt själv från grunden. Man vill gärna ha nån att utvecklas och fota tillsammans med. Jag försöker få Ketogan att flytta till Stockholm men det går trögt. :(

Jo jag har varit rätt så aktiv både här och på D70sverige där det finns mycket kunskap. Sen när jag har intresset är det inte speciellt svårt att snappa upp vad ni/de säger, sen ligger det i bakhuvudet. Teknikintresset började i tidig ålder och sedan har det bara eskalerat. I skolan var det alltid jag som fick hjälpa lärarna att få igång videon och tvn när vi skulle kolla på film. I gymnasieåldern hade man lite dataintresse och kunde "allt" om processorer, moderkort, ram-minnen, grafikkort o s v (nu har det intresset svalnat... jag har inte en aning om vafan jag har i min dator. Men seg är den :tungan). I gymnasiet utbildade jag mig till automationstekniker och nu springer jag runt i fabriken och felsöker, programmerar och reparerar. Så snälla! Köp några nya V70 så jag får behålla jobbet :huvet

Har man bara intresset är det absolut inte svårt att snappa upp :)

EDIT: RuLLARn... Vad sägs om att bygga upp en stad enbart för fotonördar?
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Eftersom det trots allt är MC-relaterat och foto. Lite publicerat. Roller känner nog igen ett å ánnat ;).

Tidning: Boost Magazine, Frankrike

Fotograf: Johan Söderström (jag alltså), www.jsfoto.com

Assistent: "Roller" och Daniel Svensson

Byggare: Torgil Duncansby (miss mayhem), Peter Opanperä (Starholk)

Modell: Helene Wiklund (miss mayhem), googla för å se mer, December Wiklund (www.decemberwiklund.com)

mm_bostframsida.jpg


mm_boost1.jpg


mm_boost2.jpg


mm_boost3.jpg


mm_boost4.jpg


mm_boost5.jpg


sh_boostkalender.jpg
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Eftersom det trots allt är MC-relaterat och foto. Lite publicerat. Roller känner nog igen ett å ánnat ;).

Tidning: Boost Magazine, Frankrike

Fotograf: Johan Söderström (jag alltså), www.jsfoto.com

Assistent: "Roller" och Daniel Svensson

Byggare: Torgil Duncansby (miss mayhem), Peter Opanperä (Starholk)

Modell: Helene Wiklund (miss mayhem), googla för å se mer, December Wiklund

Grymt coolt! Kul att bli omnämnd som assistent! :)

Yeppers, jag känner igen mig. Det är mina fina lokaler ;)
 

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
skeppshult
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Får tacka RoLLER för tipset ang. Cyberphoto det blev ett 67mm pol, som julklapp till mej själv:D :tummenupp
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
f...n hade 20D:n inne på rengöring av bildsensorn och samtidigt ville jag att de skulle ta fram antal exponeringar kameran hade genomlidigt... 40.000st *blää* slutaren har således knappt 10.000 exponeringar kvar på den beräknade livslängden, så vad gör man nu då? ska till sydamerika i februari å där vill man ju inte vara med en trasig kamera.

Absolut ingen fara, min 20D har gått snart 70.000 st exponeringar och jag vet en 20D som gick runt 95.000 st exponeringar innan det var dags för slutarbyte.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Ett slutarbyte kostar i runda tal ca 3500:-

Inte på en 20D, dra av minst en tusenlapp på det priset om inte mer så kommer du närmare sanningen.

Bror ifs på vilken verkstad som du använder dig av då dom får sätta vilka priser dom vill på jobb utanför garanti men 3500:- är definitivt ett överpris om det inte är nått mera fel på kameran.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Inte på en 20D, dra av minst en tusenlapp på det priset om inte mer så kommer du närmare sanningen.

Bror ifs på vilken verkstad som du använder dig av då dom får sätta vilka priser dom vill på jobb utanför garanti men 3500:- är definitivt ett överpris om det inte är nått mera fel på kameran.

3500 är vad jag fått som förslag som max. Oas bytte på sin 30D...kommer inte ihåg vad han gav på Intervision i Malmö men nä, inte så mycket.
Men det är ju bra att ha info om att vissa kan ta så mkt. :)
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
3500 är vad jag fått som förslag som max. Oas bytte på sin 30D...kommer inte ihåg vad han gav på Intervision i Malmö men nä, inte så mycket.
Men det är ju bra att ha info om att vissa kan ta så mkt. :)

Å jäklars! Det var ganska saftigt betalt för en grej som är ganska enkelt men tar dock en stund att göra.
Skulle det vara aktuellt så råder jag dig att kolla runt ibland lite olika verkstäder för vissa tar definitivt inte dom summorna iaf!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Å jäklars! Det var ganska saftigt betalt för en grej som är ganska enkelt men tar dock en stund att göra.
Skulle det vara aktuellt så råder jag dig att kolla runt ibland lite olika verkstäder för vissa tar definitivt inte dom summorna iaf!

Nä, det är som med försäkringar. Ringa Sverige runt o kolla. :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
3107057081_9d66080536_o.gif


Tänkte därför slänga in en bild tagen i höstas/somras med ett försök till tilt/shift-redigering. Får man känslan av leksaksbil eller fattas det något?

3107836648_12ea93b892_o.jpg
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
3500 är vad jag fått som förslag som max. Oas bytte på sin 30D...kommer inte ihåg vad han gav på Intervision i Malmö men nä, inte så mycket.
Men det är ju bra att ha info om att vissa kan ta så mkt. :)

Mitt slutarbyte gick på garantin.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top