Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Man får verkligen känslan av en leksaksbil i nåt Märklinlandskap av nåt slag.

Jag såg bilden innan jag såg din text och det va min första tanke.

Coolt! :tummenupp

3107057081_9d66080536_o.gif


Tänkte därför slänga in en bild tagen i höstas/somras med ett försök till tilt/shift-redigering. Får man känslan av leksaksbil eller fattas det något?

3107836648_12ea93b892_o.jpg
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Och jag som lagt ett skambud på en 20D med lite blixtar och objektiv.

Kameran blir väl icke stendöd när den kommit upp i 50000 bilder?
Det är väl tills dess som tillverkaren "garanterar" att slutaren skall funka?

Är det bara att köpa en ny slutare på Ebay eller liknande?
Eller finns det butiker som säljer nya sådana?

Skall den kalibreras eller liknande efter byte?

Svårare än att byta kolvringar eller dylikt?
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Och jag som lagt ett skambud på en 20D med lite blixtar och objektiv.

Kameran blir väl icke stendöd när den kommit upp i 50000 bilder?
Det är väl tills dess som tillverkaren "garanterar" att slutaren skall funka?

Är det bara att köpa en ny slutare på Ebay eller liknande?
Eller finns det butiker som säljer nya sådana?

Skall den kalibreras eller liknande efter byte?

Svårare än att byta kolvringar eller dylikt?

Canon lämnar ingen som helst garanti på att slutaren skall gå 50.000 exponeringar utan dom har 1 års garanti på sina produkter!
Därimot så uppskattar man att en slutare till tex en 20 D klarar minst 50.000 exponeringer beronde på hur huset har blivit behandlat.

Det går troligtvis att köpa en slutare om man skulle vilja det, dock så behövs slutaren kalibreras in så att den går så snabbt/långsamt som kameran tror den gör. Ibland så kan det vara väldigt små skillnader när man byter en sådan men oftast så behövs en viss justering för att det skall stämma exakt (oftast så är det på snabba slutartider som det blir lite fel).

Det beror ju på vem man frågar om det är svårt eller inte.
Sjävla jobbet är inte speciellt svårt men det tar dock en stund då man måste byta slutaren "bakifrån" dvs, bort med skalet, mainboard, cmos och själva chassiebiten som hela kameran är uppbygd på. Slutaren sitter skrivad i spegelhuset så allt som är "bakom" det måste bort.

Jag skulle nog inte rekommendera att testa att byta den om man inte har skruvat i kameror innan då det finns en del fallgropar man kan gå på vilket i värsta fall gör kameran i stort sett helt död eller med väldigt stort kvalite fel på bilderna.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Canon lämnar ingen som helst garanti på att slutaren skall gå 50.000 exponeringar utan dom har 1 års garanti på sina produkter!
Därimot så uppskattar man att en slutare till tex en 20 D klarar minst 50.000 exponeringer beronde på hur huset har blivit behandlat.

Det går troligtvis att köpa en slutare om man skulle vilja det, dock så behövs slutaren kalibreras in så att den går så snabbt/långsamt som kameran tror den gör. Ibland så kan det vara väldigt små skillnader när man byter en sådan men oftast så behövs en viss justering för att det skall stämma exakt (oftast så är det på snabba slutartider som det blir lite fel).

Det beror ju på vem man frågar om det är svårt eller inte.
Sjävla jobbet är inte speciellt svårt men det tar dock en stund då man måste byta slutaren "bakifrån" dvs, bort med skalet, mainboard, cmos och själva chassiebiten som hela kameran är uppbygd på. Slutaren sitter skrivad i spegelhuset så allt som är "bakom" det måste bort.

Jag skulle nog inte rekommendera att testa att byta den om man inte har skruvat i kameror innan då det finns en del fallgropar man kan gå på vilket i värsta fall gör kameran i stort sett helt död eller med väldigt stort kvalite fel på bilderna.

Själva kalibreringen av slutaren är inga större probbs. Varenda mobiltelefon har ett tidtagarur nu för tiden. Det gäller att vara lite rapp i handen när man kommer neråt 1/8000 dels sekund bara.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
@RoLLER: Kul att den gick hem :) Jag gillar denna sortens bilder så vi får väl se om jag försöker mig på fler i framtiden.

@Triggerhappy: Tackar tackar!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Själva kalibreringen av slutaren är inga större probbs. Varenda mobiltelefon har ett tidtagarur nu för tiden. Det gäller att vara lite rapp i handen när man kommer neråt 1/8000 dels sekund bara.
:hihi
Du är ju tokig du.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu kanske jag är ute och cyklar på hal is... Men borde det inte rimligtvis bli så att man kan synas om någon lampa lyser på dig? Det är väl lite det vimmelfotografer använder sig av? Bakgrunden gör en snurrig i huvudet medans motiven blir träffade av blixten och därmed frusna? Som sagt kanske jag är ute och cyklar på hal is men jag tror att det har med detta att göra?
Jo, där på muséet så var det ju ett väldigt homogent ljus, och han hade ganska mörka/neutrala kläder på sig, som nog smälte in ganska bra i "bakgrunden".
En polare berättade om att han hade fotat en strand, 30s-exponering, men mitt i avfyrat en blixt på ett träd i förgrunden, det hade skapat perfekt exponering på bakgrunden och på trädet.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Hejsan!

Jag är rätt ny på allt vad foto heter, men här om kvällen var jag ute i mörkret och testade lite...
Så här blev resultatet, vad tycks?

Att bilderna har en orange ton beror på att det lilla ljus som fanns var från byns natriumlampor...
 

Bifogat

  • DSC_0262_1.jpg
    DSC_0262_1.jpg
    237 KB · Visningar: 72
  • DSC_0265_1.jpg
    DSC_0265_1.jpg
    236.8 KB · Visningar: 73

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ställa vitbalasen ändå...;) Motverkar färgningen.

Men sen kan jag tycka att det ger en speciell touch på bilderna. Skärpan är det lite si o så med. De känns blurriga i detaljer som förväntas vara skarpa.

Högra bilden känns oordnad. Vet inte riktigt vad du vill berätta med bilden? Vad är tänkt vara huvudmotivet?
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Det jag egentligen ville testa med den högra bilden var hur vattnet skulle se ut... I och med att det var lite strömt just där...

Jag är inget proffs öht, men det är ju kul att prova sig fram.
Finns det något knep för att få bättre skärpa vid nattfotografering, är det en inställningssak i kameran eller hänger det på objektivet?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ah, då förstår jag. :)

En ficklampa, att ge autofokus lite hjälp med fokusljus. Sen när du fokuserat där du vill ha fokus så sätt gluggen till manuell fokus (för att den inte ska rubbas) och släck lampan. Blurrighet i billigare gluggar, på nattfoto, handlar ofta om att fokus inte hamnat rätt. Det är samma sak för dyrare gluggar. AF må vara bra men den är inte perfekt och kan inte gissa sig fram på en helt svart yta.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Jag hade faktiskt med mig en ficklampa, men fick inte överdrivet mycket hjälp av den ändå...
Första bilden på ön i vattnet var inte så smidig att hitta foks på. Även om jag tände ficklampan så var ju allt så långt bort att det inte blev mycket ljusare för det.

Fotade med min Nikon D40X och orginal 18-55mm objektiv... Det kanske inte är tillräckligt bra grejer för att få skarpa nattbilder...

Lägger upp bilderna igen när jag har kollat över vitbalansen.. :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Igår passade man på att köpa 2st "Masters Of Photography" på Akademibokhandeln. (89:) Intressant bok med kortfattad info om stora fotografer :) En till mig och en julklapp till far...
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Tror jag ska sluta att ens låtsas fota när jag ser hur duktiga och kreativa ni är!
Saknar lite tiden då det bara var en hobby...
Men kul att se!
Varenda gång jag går in på tråden finns det något att imponeras över! :tummenupp
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top