Hur viktigt tycker ni det är med bildstabilisering på såna objektiv?
Jag antar att stativ är inblandat vid fotografering då ni använder såna zoom objektiv?
Det beror på vad du ska fotografera och var slutartiden blir.
Som tumregel så brukar man kunna säga att en slutartid på minst 1/brännvidden är lämpligt. Så för ett 200mm objektiv så blir det då 1/200s eller snabbare. När man sedan pratar om hur många stegs effektivitet bildstabiliseringen har så brukar det referera till denna tumregel. Så en bildstabilisering som motsvarar 3 steg gör att man skulle kunna hålla 200mm-objektivet stilla på 1/25s slutartid. Teoretiskt sett.
Bildstabilisering tar inte bort alla skakningar, de bara reducerar dem. Tänk att du har ett glas med vatten. När du skakar det så skvalpar vattnet. Byter du ut vattnet mot olja och skakar på glaset så skvalpar fortfarande vätskan i glaset, men inte lika mycket.
Sedan så kanske det inte är alla som behöver bildstabilisering heller. Om man t.ex. oftast fotar i dagsljus. Visst är bildstabilisering bra att ha, men det gör inte massor med skillnad.
F.ö. så tycker jag inte att bruset är varesig iögonfallande eller störande på nattbilden du la upp förut. Det kan ju hända att det syns mera på din dator i full storlek, men inte på den du la upp här.
Thyg0d skrev:
För en som inte är superbäst på det här, orginalet är väl 3.5, gör 2.8 så stor skillnad? Trodde man var tvungen att gå längre än så..
Original 18-55mm kitobjektivet till EOS 350D har största bländare 3,5-5,6. Det innebär alltså att man vid 18mm kan ha en bländare på 3,5 medan den på 55mm inte kan bli större än 5,6.
De flesta 18- eller 17-50mm/2,8 normalzoomar som har diskuterats i den här tråden klarar en bländare på 2,8 över hela zoomomfånget. Det är alltså två stegs skillnad motför bländaren på kitobjektivet. Så det ger att om du har en slutartid på 1/30s med kitobjektivet på den mest öppna bländaren vid 50mm vid ett visst ljusförhållande så blir slutartiden vid samma ljusförhållande med t.ex. Sigma EX 18-50/2,8 DC på öppnaste bländaren så blir slutartiden 1/125s.
Dessutom så får man ju lite mera bakgrundsoskärpa med en bländare på 2,8 än 5,6 vid t.ex. porträttfotografering.
HannesH: Vad är det där för något skoj då?
Mitt polariseringsfilter har inte kommit ännu.