Diskutera Digital Fotografering här

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Är bara en glad amatör men har kikat på zoomar i normalområdet. Tamrons 17-50 2.8 samt sigmas 18-50 2.8 går att få tag i för 3-3500:- ungefär. Har fått bra kritik i de tester jag läst, kanske kan vara ett tips?

Edit: Båda har även zoomar i området 28-70 för ungefär samma pris.

Tack!
För en som inte är superbäst på det här, orginalet är väl 3.5, gör 2.8 så stor skillnad? Trodde man var tvungen att gå längre än så..
Tamron har väl haft lite kompabilitetsproblem med Canons hus va?
Vissa funktioner som inte vill vara med...
Sigma ska ju vara helt okay...
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Grattis, vad blev det för hus & optik?

Nikon D60 med ett AF-S Nikkor 18-55.
Tänkte köpa ett till objektiv så småningom, eventuellt ett 55-200 eller rekommenderar ni något annat?



För att vara ny på foto så tycker jag att du satte ribban jäkligt högt med en gång! Antingen har du plåtat innan eller så har du sugit åt dig av alla tips i denna tråden på rekordtid. :tummenupp

Tips att ge? Du kan det ju redan! :tummenupp

SNYGGT!

Tack!

Det är väl en blandning av att ha lekt en massa med kompaktkameror i varierande storlek samt alla bra tips och tricks som finns i bland annat den här tråden! :tummenupp

Angående bilden så tycker jag den är brusig, speciellt i mitten på höger sida.
Går det att fixa till i efterhand eller kan jag ta en bättre bild på en gång? Gör jag något fel?

F/8
20 s exponeringstid
ISO 100

Tagen med stativ ståendes på min fula peugeot.

Skitbra bild! :tummenupp

Men vad hände egentligen med Kameraexperten? Det vill vi nog veta. :)

Tackar!

Jag förstår att ni är nyfikna, och det är bra om fler inte blir lurade.
Följ länken till minhembio och tråden om kameraexperten.

Jag blev av med 4499:- och förväntar mig inte att se dessa igen. Det är mycket pengar men jag överlever. Värre med barnfamiljer som handlat för betydligt mer än så lagom till jul och är blåsta.

Värst är att jag känner mig som en åsna. Alltid varit noga med att beställa från kända leverantörer. Tänkte jag skulle chansa och se hur det gick.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=217734

Hoppas inte att den här tråden ska handla om kameraexperten då jag tycker att vi förstör en väldigt bra tråd. Mera coola tips istället! :)
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nikon D60 med ett AF-S Nikkor 18-55.
Tänkte köpa ett till objektiv så småningom, eventuellt ett 55-200 eller rekommenderar ni något annat?




Jag har också D60. Har kompletterat med Sigmas 70-200 2,8,ca 8000:- i sverige.
Jag tror Sigma har kommit nu med ett 18-200 3,5-5,6 med antiskak för ca 3500:- mot nikons 6000:- . Det är ju ett bra allround objektiv.

Här är mitt favvodjur fångat med sigma 30/1.4
 

Bifogat

  • kossa44.jpg
    kossa44.jpg
    167.5 KB · Visningar: 25
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Nikon D60 med ett AF-S Nikkor 18-55.
Tänkte köpa ett till objektiv så småningom, eventuellt ett 55-200 eller rekommenderar ni något annat?




Jag har också D60. Har kompletterat med Sigmas 70-200 2,8,ca 8000:- i sverige.
Jag tror Sigma har kommit nu med ett 18-200 3,5-5,6 med antiskak för ca 3500:- mot nikons 6000:- . Det är ju ett bra allround objektiv.

Här är mitt favvodjur fångat med sigma 30/1.4

Cyberphoto har ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR för 2795:-
Det lurar jag på.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har ett sådant osså,fast utan VR..
2795:- låter dyrt,,leta vidare .jag har sett det för ca 2200
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
:banana
 

Bifogat

  • IMG_9267.jpg
    IMG_9267.jpg
    66.1 KB · Visningar: 40

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag har ett sådant osså,fast utan VR..
2795:- låter dyrt,,leta vidare .jag har sett det för ca 2200

Hur viktigt tycker ni det är med bildstabilisering på såna objektiv?
Jag antar att stativ är inblandat vid fotografering då ni använder såna zoom objektiv?
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Nån som har ett bra förslag på glugg till en EOS 350D?
Behöver mycket ljusinsläpp så man kan fota någorlunda snabba saker under taskiga ljusförhållanden??
Gärna nånstans 20-70 i zoom...
ISM och dylikt är ju trevligt men det brukar innebära gluggar för minst 7k och det är kanske en liten bit över min budget...

Stort tack på förhand!

Din j...la klåpare köp mitt Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
när jag kommer hem från sydamerika jag lovar kompispris 4.500kr :) :yoparty så har du 2.500kr över till :tuttar tanten :D:tungan
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
då jag var dum nog att gå på kameraexpertens blåsning. Men låt detta inte bli en tråd om det.


Please... tell us (eller mig om det bara är jag som missat detta)

Nån som har ett bra förslag på glugg till en EOS 350D?

Zoom eller fast optik ?

orginalet är väl 3.5, gör 2.8 så stor skillnad? Trodde man var tvungen att gå längre än så..

Vad jag vet (rätta mig någon om jag har fel) så finns det inget zoom-objektiv (EF eller EF-S) som har större störstabländare än 2,8

Så vill du ha större bländare än så (alltså lägre siffra) så lär det bli ett fast objektiv.

Canon EF 50/1,8 är ruggigt prisvärd issåfall.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur viktigt tycker ni det är med bildstabilisering på såna objektiv?
Jag antar att stativ är inblandat vid fotografering då ni använder såna zoom objektiv?
Det beror på vad du ska fotografera och var slutartiden blir.

Som tumregel så brukar man kunna säga att en slutartid på minst 1/brännvidden är lämpligt. Så för ett 200mm objektiv så blir det då 1/200s eller snabbare. När man sedan pratar om hur många stegs effektivitet bildstabiliseringen har så brukar det referera till denna tumregel. Så en bildstabilisering som motsvarar 3 steg gör att man skulle kunna hålla 200mm-objektivet stilla på 1/25s slutartid. Teoretiskt sett.

Bildstabilisering tar inte bort alla skakningar, de bara reducerar dem. Tänk att du har ett glas med vatten. När du skakar det så skvalpar vattnet. Byter du ut vattnet mot olja och skakar på glaset så skvalpar fortfarande vätskan i glaset, men inte lika mycket.

Sedan så kanske det inte är alla som behöver bildstabilisering heller. Om man t.ex. oftast fotar i dagsljus. Visst är bildstabilisering bra att ha, men det gör inte massor med skillnad.

F.ö. så tycker jag inte att bruset är varesig iögonfallande eller störande på nattbilden du la upp förut. Det kan ju hända att det syns mera på din dator i full storlek, men inte på den du la upp här.


Thyg0d skrev:
För en som inte är superbäst på det här, orginalet är väl 3.5, gör 2.8 så stor skillnad? Trodde man var tvungen att gå längre än så..
Original 18-55mm kitobjektivet till EOS 350D har största bländare 3,5-5,6. Det innebär alltså att man vid 18mm kan ha en bländare på 3,5 medan den på 55mm inte kan bli större än 5,6.

De flesta 18- eller 17-50mm/2,8 normalzoomar som har diskuterats i den här tråden klarar en bländare på 2,8 över hela zoomomfånget. Det är alltså två stegs skillnad motför bländaren på kitobjektivet. Så det ger att om du har en slutartid på 1/30s med kitobjektivet på den mest öppna bländaren vid 50mm vid ett visst ljusförhållande så blir slutartiden vid samma ljusförhållande med t.ex. Sigma EX 18-50/2,8 DC på öppnaste bländaren så blir slutartiden 1/125s.

Dessutom så får man ju lite mera bakgrundsoskärpa med en bländare på 2,8 än 5,6 vid t.ex. porträttfotografering.


HannesH: Vad är det där för något skoj då?

Mitt polariseringsfilter har inte kommit ännu. :tråkad
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Please... tell us (eller mig om det bara är jag som missat detta)

Se länk i mina föregående inlägg. Där har du all möjlig info om årets julscam.



Det beror på vad du ska fotografera och var slutartiden blir.

Som tumregel så brukar man kunna säga att en slutartid på minst 1/brännvidden är lämpligt. Så för ett 200mm objektiv så blir det då 1/200s eller snabbare. När man sedan pratar om hur många stegs effektivitet bildstabiliseringen har så brukar det referera till denna tumregel. Så en bildstabilisering som motsvarar 3 steg gör att man skulle kunna hålla 200mm-objektivet stilla på 1/25s slutartid. Teoretiskt sett.

Bildstabilisering tar inte bort alla skakningar, de bara reducerar dem. Tänk att du har ett glas med vatten. När du skakar det så skvalpar vattnet. Byter du ut vattnet mot olja och skakar på glaset så skvalpar fortfarande vätskan i glaset, men inte lika mycket.

Sedan så kanske det inte är alla som behöver bildstabilisering heller. Om man t.ex. oftast fotar i dagsljus. Visst är bildstabilisering bra att ha, men det gör inte massor med skillnad.

F.ö. så tycker jag inte att bruset är varesig iögonfallande eller störande på nattbilden du la upp förut. Det kan ju hända att det syns mera på din dator i full storlek, men inte på den du la upp här.

Tack för en bra förklaring.
Det är precis sånt tekniksnack jag vill bli överöst med!:tummenupp

Kom gärna med mer basic stuff angående slutartid, bländare, ISO-tal optik osv.
Jag törstar nu när intresset är på topp.

När jag nu är på jakt efter nytt objektiv tänkte jag mest på om jag ångrar mig om jag köper ett objektiv utan bildstabilisator då dessa i regel är billigare än de som har det.

Bruset i bilden syns ungefär lika mycket/litet på bilden jag la upp som på originalbilden.
Hade jag fått stor skillnad med kamerans brusreducering?


Jag fotade även i RAW-format men tycker det blir lite krångligt med formatet från D60 då det blir *.NEF som iofs fungerar att öppna och konvertera i Nikons egna programvara, men det är ett steg jag helst vill slippa.

En fundering till. På mitt objektiv går det att stänga av bildstabiliseringen (antar jag) på en knapp men jag märker ingen skillnad oavsett om den är påslagen eller inte. Har jag missat nån inställning eller är den knappen avsett för något helt annat? Jag har ju en manual men det är roligare att labba fram på egen hand. ;)
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Canon EF 50/1,8 är ruggigt prisvärd issåfall.

Men en 50/1.8 blir inte vidvinkel på en kamera med APS-C sensor utan ett kort tele. (80mm)

Jag suktar gärna efter skärpa före bländaröppning. Kan säja att mitt 17-70/2,8-4,5 är jävligt potent optik för dem stålarna det kostar.
Men visst nu vet jag att Sigmas 18-50/2,8 är lika fin som min 17-70 och skulle gärna vilja ha ett sådant.
Sen ska det ju tilläggas att närgränsen på det 17-70 är förtrollande liten. Jag kan lägga an motljusskyddet direkt PÅ motivet i 70mm. DET är nääära!
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Eftersom det inte finns några snödroppar....så får vi ta vatten....:)
3116665316_58b2c908f5.jpg


3115838163_2e9efb7f45.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hörrödu Oas! :mad: Varför plingar inte du när det plåtas? Jag messar massmess inför mina tillfällen! :mad:


...jäkligt fräna bilder! :tummenupp
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Hörrödu Oas! :mad: Varför plingar inte du när det plåtas? Jag messar massmess inför mina tillfällen! :mad:


...jäkligt fräna bilder! :tummenupp
Tack...jag har inte så lång framförhållning....nada på tv..ingen hemma..fram med kameran..Köksvasken. Fem minuter fota..halvtimme PS
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tack...jag har inte så lång framförhållning....nada på tv..ingen hemma..fram med kameran..Köksvasken. Fem minuter fota..halvtimme PS

*ring ring* Jag har kaffe på! :hihi

EDIT: asså, inte just nu...ja, du fattar!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top