Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hade en, nä, 2 älgar utanför dörrn när jag skulle gå med jycken.
 

Bifogat

  • IMG_594912 - Kopia.jpg
    IMG_594912 - Kopia.jpg
    194.5 KB · Visningar: 66

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Idag har cyberphoto CF 8gb Extreme Ducati Edition för 690kr...

Tur att man har SD annars hade man ju varit tvungen att handla :D
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Idag har cyberphoto CF 8gb Extreme Ducati Edition för 690kr...

Tur att man har SD annars hade man ju varit tvungen att handla :D
Tack för tippset nu blev man ju som sagt tvungen att handla :mad:

Nu måste det ju bara bli bra Duccebilder till sommaren :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det någon som har provat & fota inomhus cross typ http://www.mxindoor.se som ligger i Vallentuna nu när nästan alla banor är stängda innan tjäle?

Undra om 70-200 f4L kommer bli för ljussvagt eller kommer Sigma 18-50 2,8 AF bråka?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det någon som har provat & fota inomhus cross typ http://www.mxindoor.se som ligger i Vallentuna nu när nästan alla banor är stängda innan tjäle?

Undra om 70-200 f4L kommer bli för ljussvagt eller kommer Sigma 18-50 2,8 AF bråka?
Det där såg ju kul ut! :tummenupp Det ser ju ut som att dom dels har fotat med blixt, och dels haft ISO1600, minst, eller fotat allt med en lite bättre web-kamera :va Du får väl helt enkelt fota med RAW, underexponera massor och fixa till i PS när du kommer hem :)
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Tusan oxå:huvet

Har en liten Olympus digtalkamera med XD-kort.
När jag skulle ladda över bilerna (ca 150st) till datorn var alla bilder borta:(
Antagligen har nåt av mina barn lyckats komma åt kameran.
Kan jag på nåt sätt rädda tillbaka bilderna?
Har sett att det finns prg för massa pengar, men när jag inte är 100 på vad ungarna gjort, känns det surt & lägga ut en massa pengar på nåt man inte vet om det funkar.

Tips, please
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det där såg ju kul ut! :tummenupp Det ser ju ut som att dom dels har fotat med blixt, och dels haft ISO1600, minst, eller fotat allt med en lite bättre web-kamera :va Du får väl helt enkelt fota med RAW, underexponera massor och fixa till i PS när du kommer hem :)

Jupp, får la testa om jag hinner på lördag alt söndag!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tusan oxå:huvet

Har en liten Olympus digtalkamera med XD-kort.
När jag skulle ladda över bilerna (ca 150st) till datorn var alla bilder borta:(
Antagligen har nåt av mina barn lyckats komma åt kameran.
Kan jag på nåt sätt rädda tillbaka bilderna?
Har sett att det finns prg för massa pengar, men när jag inte är 100 på vad ungarna gjort, känns det surt & lägga ut en massa pengar på nåt man inte vet om det funkar.

Tips, please
Sånt funkar egentligen bara på hårddiskar, om jag inte missminner mig. Men det är möjligt att minneskort har samma struktur, dvs en lista på var alla filer ligger. Oftast är det bara ur den listan man tar bort filen, dvs ligger den kvar på disken. Leta reda på FileScavenger, det fixar fram bilderna åt dig!

Jupp, får la testa om jag hinner på lördag alt söndag!
Var det inte bara träning på tisdagar? :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var det inte bara träning på tisdagar? :va


Måndag - Fredag 10:00-20:00
Lördag - Söndag 10:00-18:00

Lördagar 10:00-12:00 är i första hand för 50-65 cc.

Söndagar 10:00-12:00 är i första hand för Fiddy.

Söndagar 16:00-18:00 är i första hand för 50-65 cc.
Måndagar 17:30-19:00 Fiddyträning, med start 20 Okt 2008
Tisdagar 17:00-21:30 Crossträning med Ari Sairanen

Torsdagar 18:30-20:00 Crossträning med Ari Sairanen
Torsdagar 20:00-21:00, hyrd av UVMK
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
När jag har köpt mina sandisk extreme-kort har det följt med ett program för att rädda data. Tjejen hade ett micro-sd eller vad de heter i sin coolpix. När vi gjorde en räddning på det kortet kom det t o m fram att kortet har suttit i en mobil då vi fick fram massa ringsignaler och privata bilder(dock inte så roliga... bara massa "gamla tanter" som drack kaffe).

Fotobutiken jag har brukar kunna stå till tjänst med att rädda minneskort. Har du någon liten expertbutik eller liknande där du bor kan du alltid kolla upp detta :)

MVH Niclas


EDIT: Ang inomhusmx tror jag nog att du får köra på det ljusstarkaste du har... När jag fotar innebandy (med åttioelva miljoner lysrör) är det iso800-1000 f/2.8 och 1/200-320s som gäller. Det där kanske t o m är mörkare och inte lika mycket som reflekterar ljus. Så risken är att du får gå och köpa dig en 85/1.8 eller något... prova lite med en 50/1.8 om du har en sån :)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
EDIT: Ang inomhusmx tror jag nog att du får köra på det ljusstarkaste du har... När jag fotar innebandy (med åttioelva miljoner lysrör) är det iso800-1000 f/2.8 och 1/200-320s som gäller. Det där kanske t o m är mörkare och inte lika mycket som reflekterar ljus. Så risken är att du får gå och köpa dig en 85/1.8 eller något... prova lite med en 50/1.8 om du har en sån :)

Aha tackar så mkt!
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Tusan oxå:huvet

Har en liten Olympus digtalkamera med XD-kort.
När jag skulle ladda över bilerna (ca 150st) till datorn var alla bilder borta:(
Antagligen har nåt av mina barn lyckats komma åt kameran.
Kan jag på nåt sätt rädda tillbaka bilderna?
Har sett att det finns prg för massa pengar, men när jag inte är 100 på vad ungarna gjort, känns det surt & lägga ut en massa pengar på nåt man inte vet om det funkar.

Tips, please

PM:a över din mailadress så kan jag skicka över ett program som fungerar klockrent till detta om det är så att kortet är formaterat.
Använd kortet så lite som möjligt innan du gör ett försök att rädda det.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Vad är skillnaden mellan de objektiv som kallas Superzoom och Telezoom?
Jag fattade det som att man i superzoom har vidvinkel och bra zoom och i telezoom har du inte lika bra vidvinkel utan objektivet är mer ett rent zoomobjektiv.
Har jag fattat någorlunda rätt?
 
Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Vad är skillnaden mellan de objektiv som kallas Superzoom och Telezoom?
Jag fattade det som att man i superzoom har vidvinkel och bra zoom och i telezoom har du inte lika bra vidvinkel utan objektiv är mer ett rent zoomobjektiv.
Har jag fattat någorlunda rätt?
Du har fattat rätt:tummenupp
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011

Men superzoomar är mer eller mindre semesterobjektiv. Inte allt för bra optiskt alla ggr. Det man får tänka på är att ett superzoom är en väldig kompromiss. Bättre med olika gluggar för olika ändamål :) Med en superzoom märks kanske ingen större skillnad mot kitoptik. Men sen när man väl har börjat med en ljusstark normal och insett hur jäkla skarpt det kan bli finns det ingen återvändo :näsblod

När jag köpte D80'n var jag väldigt imponerad över hur skarpt det blev! Sen efter ett halvår skaffade jag en 50/1.8 och insåg hur skarpt det faktiskt kan bli. Kitgluggarna hade för långt skärpedjup och för dålig skärpa... För att beskriva förloppet lite så...

Hej 50/1.8
Hej 70-200/2.8 VR
Hej då 55-200
Hej Tamron 90/2.8 Macro
Hej Tamron 17-50/2.8
Hej då 18-70/3.5-4.5
Hej 85/1.8

Och jag som tyckte att jag hade lagt massa pengar på kameran när jag köpte den och 2 st kitgluggar :näsblod

För övrigt ska jag hämta min 85a idag! :yoparty Får se om AF stämmer bättre denna gången.

EDIT: Som Nikonfotograf måste du kolla på denna videon. Först när du dreglar över kameran istället för flickorna är du en ÄKTA Nikonfotograf! :tungan
Ser ut som en gammal FM va?

[YOUTUBE-ID]gudEttJlw3s[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Ok, när ni ändå är inne på zoomar så passar jag på att fråga igen. Är ute efter en kompakt zoom ojb. Lite googlande visar Canon 70-300 och Sigma 70-300. Några andra tips? Har en EOS 400D.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ok, när ni ändå är inne på zoomar så passar jag på att fråga igen. Är ute efter en kompakt zoom ojb. Lite googlande visar Canon 70-300 och Sigma 70-300. Några andra tips? Har en EOS 400D.
70-300 DO IS USM?:)
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
70-300 har jag, jättefint objektiv som tar bra bilder men det måste vara ljust... Spelar ingen större roll om man går upp i ISO, slutartiderna blir långa ändå...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top