Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ok, när ni ändå är inne på zoomar så passar jag på att fråga igen. Är ute efter en kompakt zoom ojb. Lite googlande visar Canon 70-300 och Sigma 70-300. Några andra tips? Har en EOS 400D.
Vilken Canon 70-300? De har två olika. En som kostar halvmycket och en som kostar jättemycket. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro kostar inte ens hälften så mycket som den förstnämnda.

Mitt första telezoom blev ett Sigma 70-300. Det är ett ganska prisvärt objektiv.

Annars så har ju Canon en EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS också. Det är bara några hundra dyrare än Sigmas 70-300. Det är också något mindre och lättare och har IS.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Men superzoomar är mer eller mindre semesterobjektiv. Inte allt för bra optiskt alla ggr. Det man får tänka på är att ett superzoom är en väldig kompromiss. Bättre med olika gluggar för olika ändamål :) Med en superzoom märks kanske ingen större skillnad mot kitoptik. Men sen när man väl har börjat med en ljusstark normal och insett hur jäkla skarpt det kan bli finns det ingen återvändo :näsblod

När jag köpte D80'n var jag väldigt imponerad över hur skarpt det blev! Sen efter ett halvår skaffade jag en 50/1.8 och insåg hur skarpt det faktiskt kan bli. Kitgluggarna hade för långt skärpedjup och för dålig skärpa... För att beskriva förloppet lite så...

Hej 50/1.8
Hej 70-200/2.8 VR
Hej då 55-200
Hej Tamron 90/2.8 Macro
Hej Tamron 17-50/2.8
Hej då 18-70/3.5-4.5
Hej 85/1.8

Och jag som tyckte att jag hade lagt massa pengar på kameran när jag köpte den och 2 st kitgluggar :näsblod

För övrigt ska jag hämta min 85a idag! :yoparty Får se om AF stämmer bättre denna gången.

Är det alltid bättre att satsa på ett ljusstarkt objektiv?
Beror väl kanske lite på användningsområdet förstås men om det nu blir så skarpt som ni säger med ljusstarka objektiv är det väl bättre att satsa på ett sånt? Resten går väl justera beroende på slutartid osv.
 

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
625 motard/grusbus
Ok, när ni ändå är inne på zoomar så passar jag på att fråga igen. Är ute efter en kompakt zoom ojb. Lite googlande visar Canon 70-300 och Sigma 70-300. Några andra tips? Har en EOS 400D.
Jag har ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM som jag är nöjd med.
Då det är min första telezoom så har jag inte så mycket att jämföra med.
Den är inte lika kompakt som Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM,
men optiskt så ska den vad jag förstår prestera likvärdigt för halva priset.
Slänger in en bild fotad med objektivet.
 

Bifogat

  • sune800.jpg
    sune800.jpg
    200 KB · Visningar: 71

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Är det alltid bättre att satsa på ett ljusstarkt objektiv?
Beror väl kanske lite på användningsområdet förstås men om det nu blir så skarpt som ni säger med ljusstarka objektiv är det väl bättre att satsa på ett sånt? Resten går väl justera beroende på slutartid osv.

Ett ljusstarkare objektiv blir inte automatiskt skarpare. Men dyrare objektiv är oftast skarpare och ljusstarkare och av bättre kvalitet.

Sen är det lättare att få kortare slutartider med ett ljusstarkare objektiv (större bländare = kortare slutartid) och av den anledningen få skarpare bilder men det är en annan sak,
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Är det alltid bättre att satsa på ett ljusstarkt objektiv?
Beror väl kanske lite på användningsområdet förstås men om det nu blir så skarpt som ni säger med ljusstarka objektiv är det väl bättre att satsa på ett sånt? Resten går väl justera beroende på slutartid osv.

Stor bländare = kort slutartid
Stor bländare = lågt bländartal (t ex 2.8)

Det du ska tänka på är iofs att du har en d60 va? i dessa finns det ingen af-motor. Då måste du ha motor i gluggen. Men vill du känna lite på ljusstyrka i en normalzoom kan jag rekommendera tamron 17-50/2.8 (den med motor i gluggen)
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Stor bländare = kort slutartid
Stor bländare = lågt bländartal (t ex 2.8)

Det du ska tänka på är iofs att du har en d60 va? i dessa finns det ingen af-motor. Då måste du ha motor i gluggen. Men vill du känna lite på ljusstyrka i en normalzoom kan jag rekommendera tamron 17-50/2.8 (den med motor i gluggen)

Det stämmer. Jag måste köpa objektiv med AF-motor.
Jag tänkte mest på om jag är på bana och fotar hojar och det börjar mörkna mot kvällen så lär jag får problem med att fota hojar som inte blir helsuddiga. Antar att det inte är så populärt bland förarna med en glad fotoamatör vid bankanten som bländar dom med blixten. ;)
Nåja, det där lär ju ge sig med tiden. Jag ska ligga i ordentligt under våren och testa allt möjligt så lär jag ha bättre kunskaper innan hojsäsongen börjar igen.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det stämmer. Jag måste köpa objektiv med AF-motor.
Jag tänkte mest på om jag är på bana och fotar hojar och det börjar mörkna mot kvällen så lär jag får problem med att fota hojar som inte blir helsuddiga. Antar att det inte är så populärt bland förarna med en glad fotoamatör vid bankanten som bländar dom med blixten. ;)
Nåja, det där lär ju ge sig med tiden. Jag ska ligga i ordentligt under våren och testa allt möjligt så lär jag ha bättre kunskaper innan hojsäsongen börjar igen.

Vill du ha ljusstark glugg för hojfoto finns det bara en ;) 70-200 2.8 VR ;)

Nej men Sigma och Tamron har också 70-200 2.8 dock är jag osäker på kvalitén.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
För er som går i zoomköpartankar..
Har tillgång till både nikons 55-200(1600:) och Sigmas 70-200 2,8(8000:).
1. Nikon F8 1/2 sek
2. Sigma F8 1/1,6 sek
3. Nikon 1/80 sek F 4,8
4. Sigma 1/80 sek F 2,8
Iso 100 på allt , ingen stabilisering.

Bedöm själva ..köp klokt,,(fast det inte går) :D
PS. Nån som ska till Mx hallen idag lör.?..Jag åker nog dit efter lunch..
 

Bifogat

  • nikoblän.JPG
    nikoblän.JPG
    213.4 KB · Visningar: 42
  • sigmblän.JPG
    sigmblän.JPG
    205.2 KB · Visningar: 46
  • nikoslut.JPG
    nikoslut.JPG
    212.9 KB · Visningar: 37
  • sigmslut.JPG
    sigmslut.JPG
    231 KB · Visningar: 37
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Vill du ha ljusstark glugg för hojfoto finns det bara en ;) 70-200 2.8 VR ;)

Nej men Sigma och Tamron har också 70-200 2.8 dock är jag osäker på kvalitén.

Kvalitén är fullgod. Jag har haft min Sigma i ett år nu och är kalasnöjd. :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Japp ska dit efter lunchen idag så det blir väl ca strax före kl 14. Vet inte hur många som kör men ska åka dit & titta annasr får man väl åka dit imorgon & fota Fiddys.

Roller: Det är liknande supercross som ligger utanför Vallentuna norr om stan!

http://www.mxindoor.se/
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Japp ska dit efter lunchen idag så det blir väl ca strax före kl 14. Vet inte hur många som kör men ska åka dit & titta annasr får man väl åka dit imorgon & fota Fiddys.

Roller: Det är liknande supercross som ligger utanför Vallentuna norr om stan!

http://www.mxindoor.se/

Det kunde va grymt kul att dra dit och fota lite :) Det känns som en D700 vore bra att ha där inne. :yoparty
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kvalitén är fullgod. Jag har haft min Sigma i ett år nu och är kalasnöjd. :)

Är den knivskarp redan från största bländare? Jag har hört vissa som säger det och vissa som säger annat.

Det enda som det snackas lite om är hur snabb autofokusen är? 70-200 VR är übersnabb! Hänger en sigma med bra?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Är den knivskarp redan från största bländare? Jag har hört vissa som säger det och vissa som säger annat.

Det enda som det snackas lite om är hur snabb autofokusen är? 70-200 VR är übersnabb! Hänger en sigma med bra?

Nä, den är inte helt knivskarp redan från största bländare, sant. Men det skiljer sig nog från individ till individ av glugg.

Ja AF är snabb. Har aldrig haft probs med att AF inte hinner med när jag plåtar RR på bana.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kom hem nyss från MXhallen ,,Gnutten o jag stod där o frös i mörkret,,alldeles för mörkt för våran billiga utrustning:tungan . Får se när jag gått igenom dom om jag vågar lägga ut nån i bildtråden,,troligtvis bara sudd..var tvungen att ligga på 1/20-1/40 iso 800-1600..bläää
Roller.: haru redan investerat i 700:a ?
Edit: Nää,,inge vidare bilder bidde det,,några hyfsade med blixt,,men de e ju fusk..
 

Bifogat

  • 30mm.jpg
    30mm.jpg
    160.3 KB · Visningar: 51
  • gnutten.jpg
    gnutten.jpg
    220.4 KB · Visningar: 48
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kom hem nyss från MXhallen ,,Gnutten o jag stod där o frös i mörkret,,alldeles för mörkt för våran billiga utrustning:tungan . Får se när jag gått igenom dom om jag vågar lägga ut nån i bildtråden,,troligtvis bara sudd..var tvungen att ligga på 1/20-1/40 iso 800-1600..bläää
Roller.: haru redan investerat i 700:a ?
Om inte annat så kanske han skulle vara tvungen att investera bara för att kunna fota där inne. :tungan

Har ni förresten sett bilderna på höga ISO tagna med EOS 5DmkII av Cyberphoto? Banne mig om den inte brusar mindre vid ISO3200 än vad min 350D gör vid ISO400. Utan brusreducering. :kär
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja fy f*n vad kallt det var i MXhallen. Sigma 18-50 2,8 AF ville inte riktigt vara med + tele 4,0 var bara att glömma. Frugan ville inte höra nåt mer om att uppdatera kameraväskan till ljusstarkare optik, undra varför! :D
Tack för samtalet Gubblasse, tog mig en Whisky när jag kom hem. :)

Nja nåväl blixt är tydligen ett måste om man inte har något ljusstarkt.
Är tyvärr inte stadig på handen så klarar inte sådana tider ännu men men.
1/60
ISO400
Intern Blixt
Bländare 4,0

x3tu2o.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top