Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det är till en 17 årig tjej som ska ta diverse bilder, säkert på hästar ;-) men 18-55 är lite zoom i ändå va... uräkta okunnigheten men AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR är väl bättre zoom än 18-55 ??

Ja, det är mer zoom i 18-105mm än 18-55. En 18-55 behöver man stå¨hyfsat nära för att kunna fylla bildrutan med hästkraken så om du kan/har råd är det ett 18-105 som gäller. Lycka till!

Vad det är för skillnad på AF och AF-S vet jag inte men misstänker att det är som Canons EF och EF-S. EF-S är anpassad för APS-C sensorn med 1,6X utsnitt (1,6X brännviddsförlängning)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tack för snabba svar. BLir nog trots allt ett 18-55, budgeten är lite låg tyvärr...

Se det som så...det är ju inte du som ska bekosta hennes kamerautrustning i slutändan.
Hon lär vara nöjd med sin julklapp ändå, skulle jag tro. Ett kit är en början och det kan bara gå utför sen. :)

Berätta gärna sen hur hon reagerade på klappen. :)
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Tack för snabba svar. BLir nog trots allt ett 18-55, budgeten är lite låg tyvärr...

EDIT:
OBS Handla ej härifrån, se senare i tråden!!!

Jag kan tipsa om http://www.kameraexperten.se/ som har nästan skumt låga priser på kameragrejor.
Jag har dock inte handlat där själv så jag vet inte alls om det fungerar bra men min kolega beställde ett Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM för endast 3399:- och han hade inget strul iaf.

EDIT:
OBS Handla ej härifrån, se senare i tråden!!!
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Y0 Y'all!

Idag säljer Cyberphoto polfilter för halva prixet (Julkalendern). :tuttar Jag tjacka 52, 62 & 77 så man står sig.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ja, det är mer zoom i 18-105mm än 18-55. En 18-55 behöver man stå¨hyfsat nära för att kunna fylla bildrutan med hästkraken så om du kan/har råd är det ett 18-105 som gäller. Lycka till!

Vad det är för skillnad på AF och AF-S vet jag inte men misstänker att det är som Canons EF och EF-S. EF-S är anpassad för APS-C sensorn med 1,6X utsnitt (1,6X brännviddsförlängning)

AF-S innebär SWM (inbyggd motor i gluggen, ett måste på d40/D60 om man inte vill fokusera manuellt)
AF är skruvfokus som drivs av husets motor

DX är anpassat för APS :)
IF är intern fokusering (gluggen växer inte när du fokuserar)
ED är helt enkelt ED-glas :tungan
VR är vibrationsreducering
Står det AF-D vill jag minnas att det är avståndsmätning för blixten (bokstaven D alltså)
Brännvidder och ljusstyrka behöver jag nog inte förklara :p
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
AF-S innebär SWM (inbyggd motor i gluggen, ett måste på d40/D60 om man inte vill fokusera manuellt)
AF är skruvfokus som drivs av husets motor

DX är anpassat för APS :)
IF är intern fokusering (gluggen växer inte när du fokuserar)
ED är helt enkelt ED-glas :tungan
VR är vibrationsreducering
Står det AF-D vill jag minnas att det är avståndsmätning för blixten (bokstaven D alltså)
Brännvidder och ljusstyrka behöver jag nog inte förklara :p

Tack ! det innebär att AF-S är mycke bättre alltså, speciellt för nybörjare eller ??
Jag rekomenderade hennes mamma detta paket: http://www.dustin.se/pd_5010199738.aspx det borde bli bra va.... ??
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Y0 Y'all!

Idag säljer Cyberphoto polfilter för halva prixet (Julkalendern). :tuttar Jag tjacka 52, 62 & 77 så man står sig.
Faan ta dig. Nu blev jag ju tvungen att impulsbeställa ett 77mm. :huvet
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag kan tipsa om http://www.kameraexperten.se/ som har nästan skumt låga priser på kameragrejor.
Jag har dock inte handlat där själv så jag vet inte alls om det fungerar bra men min kolega beställde ett Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM för endast 3399:- och han hade inget strul iaf.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej undvik detta företag, var på väg att beställa mitt hus därifrån, de har MKT problem med leveranser!

Här är lite info
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100593

men kolla in här speciellt!
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=217734
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
KTM620:
Mediamarkt hade Eos 1000 för 3999:- med kit obj. D60 tror ja låg på ca 4600 med kit.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Y0 Y'all!

Idag säljer Cyberphoto polfilter för halva prixet (Julkalendern). :tuttar Jag tjacka 52, 62 & 77 så man står sig.
Är jag dum i huvudet, eller varför hittar jag bara UV-filter med rabatt?:(
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tack ! det innebär att AF-S är mycke bättre alltså, speciellt för nybörjare eller ??
Jag rekomenderade hennes mamma detta paket: http://www.dustin.se/pd_5010199738.aspx det borde bli bra va.... ??

Det ser ut att funka bra :)

AF-S Har inget med nybörjare och proffs att göra Den enda skillnaden är att större kameror har en inbyggd AF-motor i huset och därmed klarar av AF med objektiv utan inbyggd motor. Däremot behöver du AF-S till D40/D60 då dessa hus saknar AF-motor.

Objektiv utan motor fokuserar inte nödvändigtvis långsamt. Huset sätter gränsen. Det här är ett bra exempel

[YOUTUBE-ID]21mWbvI7XcY[/YOUTUBE-ID]
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Klickar du på dagens datum på julkalendern?



Rocko! Du har en brant kunskapskurva. Det va inte längesen du va rudis och letade D80. Nu har du bra koll på sylarna. :tummenupp
aaah! klickade bara på dem bilderna som visades:)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
fifan för dig roller..2st beställda:hihi
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Rocko! Du har en brant kunskapskurva. Det va inte längesen du va rudis och letade D80. Nu har du bra koll på sylarna. :tummenupp

tackar och :bow!

Har alltid varit teknikgalen och haft väldigt lätt att ta till mig information som har med just teknik att göra. Nu känner jag iaf att jag behärskar tekniken med kameror någorlunda. Nu får jag gå över till själva fotandet :tungan Man skulle bott i Rockholm helt klart. Mycket lättare att hitta fotofolk att lära sig av. När man inte har en enda fotograf i umgängeskretsen är det svårt att finna inspiration. Men känner jag min dam rätt så får jag "konsten att ta vinnande bilder" i julklapp. Den ska nog hjälpa en på traven. :)

Nåja, nu slängde jag i "National Geographic - The Photographers" i dvdspelarn. Sen blir det bingen... Natti!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej undvik detta företag, var på väg att beställa mitt hus därifrån, de har MKT problem med leveranser!
Ett annat företag som man hade kunnat varna för, men som tydligen slagit igen nu, är Netsuperstore. De hade inte direkt många positiva omdömen på Prisjakt.nu och till och med en varning om att de inte längre visade deras pris eftersom de brukade ha problem att leverera till annonserat pris.


fifan för dig roller..2st beställda:hihi
Han är farlig. Lurar en att köpa grejer. :5sure



Det var ganska så trevligt månljus här inatt. Och trots att det inte var så särskilt kallt så tappade jag känseln i både fingrar och tår medan jag var ute och fotade lite. :näsblod
bdskade.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ett annat företag som man hade kunnat varna för, men som tydligen slagit igen nu, är Netsuperstore. De hade inte direkt många positiva omdömen på Prisjakt.nu och till och med en varning om att de inte längre visade deras pris eftersom de brukade ha problem att leverera till annonserat pris.


Intressant att kameraexperten har köpt 3st helsides i senaste Digitalfoto.

Har någon provat ljusskulptera med lampor & ta foto?
Kan någon förklara varför man inte hamnar på bild "man ska ju inte göra det" när man ritar med lampor? Har de något när man speciellt kör låååånga tider?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top