Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tamron 17-50/2.8 är en riktigt trevlig glugg! Superskarp och riktigt mysig med ett polfilter!
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Hah vad lustigt. Skulle ha fragat detta igar. Nar jag fotar med min Tamron 17-50 i dagsljus sa hander det ratt ofta att jag drar ner exposure ett snapp eller tva for annars blir bilderna bleka/for ljusa. Skulle ett polarizing filter hjalpa?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hah vad lustigt. Skulle ha fragat detta igar. Nar jag fotar med min Tamron 17-50 i dagsljus sa hander det ratt ofta att jag drar ner exposure ett snapp eller tva for annars blir bilderna bleka/for ljusa. Skulle ett polarizing filter hjalpa?

Jag har en begränsad erfarenhet av polarizing men det tror jag definitivt skulle lyfta dina utomhusbilder.

Jag tycker också att en för ljus bild inte är lika snygg som en som går mer åt det mörkare hållet. Ser histogrammet bra ut? Fotar du i RAW eller Jpeg? Du kan se över kamerans inställningar om du fotar i Jpeg. Även kolla vad du kan göra för efterarbete för att lyfta bilden. Släng gärna upp en exempelbild så man kan kolla.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tamron 17-50/2.8 är en riktigt trevlig glugg! Superskarp och riktigt mysig med ett polfilter!
Problemet är ju inte att det inte finns några trevliga gluggar. Det är att det finns för många... :mad:

Sigmas EX 18-50/2,8 lär väl inte heller vara kattpiss. Och deras 24-70/2,8 och 28-70/2,8 är nog också ganska så funktionella. Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di har jag funderat på ganska länge nu men aldrig kommit mig för med att beställa.


Hah vad lustigt. Skulle ha fragat detta igar. Nar jag fotar med min Tamron 17-50 i dagsljus sa hander det ratt ofta att jag drar ner exposure ett snapp eller tva for annars blir bilderna bleka/for ljusa. Skulle ett polarizing filter hjalpa?
Canon har den lilla egenheten att ibland överexponera lite. Det var det som Falk_R6 var inne på för några sidor sedan. 1/3-steg underexponering brukar räcka för att få bort kamerans felmätning av ljuset.

Ett polariseringsfilter hjälper inte mot det. Men däremot så har ett polariseringsfilter flera andra praktiska användningsområden. Som för att ta bort vissa reflexer eller göra en himmel blåare.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tjohooo idag fick jag både huset & optiket.
Det blev en 50D med ett Sigma 18-50 2,8 som jag ska försöka lära mig lite mer av men herre jäklar vad många inställningar.

Första träningen blir på Tors för då ska lillgrabben & dagiset ha luciatåg.
Rejäl viktökning jämfört med 400D, får se när man provar på telet men ett batterigrepp blir det nog att önska sig i julklapp.

1:a intrycket förutom de gånger jag har provat 50D i butiker samt mässan är att den smälter in i handen direkt, ingen plastig känsla som det var med 400D.
AF är äckligt snabb, dock är jag lite irriterad hur jag ska byta ljusstil utan att knöla till det med ena handen mm. Men det är väl skit bakom spakarna som vanligt, ska lägga mig i sängen strax & läsa lite kameralektyr. :)

Är förbannad sugen & prova så snart som möjligt hur den beter sig vid crossfoto.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Då har man en Canon 450 med 18-55 eftersom man är nybörjare på det här.:)

Vad är viktigast huset eller objektivet och kan man i procent säga hur mycket ena är mer "värt" en det andra?
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Objektivet. Ska du uppgradera din utrustning är det ett bra objektiv du ska skaffa dig först och främst:)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Då har man en Canon 450 med 18-55 eftersom man är nybörjare på det här.:)

Vad är viktigast huset eller objektivet och kan man i procent säga hur mycket ena är mer "värt" en det andra?

Innan du köper ett objektiv som kostar typ lika mycket som kameran ,eller mer,försök hitta "din grej" inom foto. Så du vet vad du ska köpa för objektiv.
I mitt fall blev det ett 70-200 som var prio. Jag tycker 18-55 kit räcker en bra bit för party foto mm.

Grattis Gnutten :)
själv var jag "tvungen" att köpa en HD videokamera för ungarnas luciatåg :p .
Det bär mig lite emot att säga att det blev en Canon,,huh
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Grattis till inköpet av 85mm 1,8 Rocko!

Vart tjaxxade du det?

Är det så att en fast glugg i regel alltid är bättre? Jag har fått för mig det iaf.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar så mkt!


He he Roller låter som om är instängd hemma med fru & barn men vill komma ut?

Jo får mig känns ett fast objektiv bättre än ett med justerbar brännvidd utan en massa fokuseringsmissar på olika längder eller?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tackar! Inköpt på GepeFoto/JapanPhoto i skövde. 3600 över disk. Lite bättre än mediamarkt som ville ha 4500. Och när man skulle pruta gick det inte för att chefen som var tvungen att godkänna sänkningar hade trillat från en stege och skadat pungen. (det var iaf vad säljaren sa) Nej tacka vet jag Gepe som alltid har kanonservice!

Den är kanonskarp och det sägs att Guds Glugg t o m framstår som oskarp i jämförelse. Dock vet jag inte om det är något fel på mitt ex... Fotade lite innebandy och bilderna blev felfokuserade av någon anledning. Vet inte om den kanske inte är gjord för längre avstånd eller något. För när spelarna var 15-20 meter bort fokuserade gluggen någon meter bakom vilket är ganska förödande med F/1.8

På nära håll (porträtt och dylikt) är den dock helt makalös redan på 1.8! Den krispiga känslan finns där hela tiden! Den är dessutom lagom tung och inte alls svår att bära med sig. Jag gillar den! Men jag ska in till Gepe och prata lite för att se om det är ett vanligt förekommande mirakel eller om jag kanske fått tag i en dålig glugg. För när jag sedan bytte till 70-200 resp 17-50 blev bilderna kanon! Så det känns inte som att "felet" ligger i huset.

Jag ska byta dator och visa lite exempel.

Grattis till inköpet av 85mm 1,8 Rocko!

Vart tjaxxade du det?

Är det så att en fast glugg i regel alltid är bättre? Jag har fått för mig det iaf.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Uppdatering... Varit inne på GepeFoto.

Bakfokus konstaterad på tamron 17-50 samt 85/1.8. Säljaren var väldigt förvånad när han såg det på 85an.
"Det här är den första Nikonoptiken vi någonsin fått in som har fokuserat fel. Jag tröttnade på att skicka tillbaka mina canongluggar hela tiden vilket resulterade i att jag bytte system till nikon. Men det här var skönt så man fick se att även solen har fläckar!" :arsele

Vi får hoppas att jag får tillbaka grejerna innan jul bara.

I övrigt måste jag säga att jag aldrig har stött på så bra service som inne på Gepe! Det är aldrig gnäll och surt snack utan man känner sig alltid lika välkommen och väl omhändertagen!

Så RuLLARN! Köp dig en 85a! du lär inte ångra dig. Speciellt inte om du ändå ska gå över till FX. Klockren för porträtt!
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Uppdatering2:

85/1.8 AF fokus på 10
3095949152_8040aae4fe_o.jpg


85/1.8 MF fokus på 10
3095949160_e2c81a5b8e_o.jpg


50/1.8 AF fokus på 10
3095949166_01e1f7df98_o.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tänk bara på att millimeterlinjerna är ofta rent åt helvete för små för att ge en säker AFlåsning. Att mäta på en 45 graders lutande tumstock ger inte ett rättvist utfall helt enkelt. Men om Nikonkillen på GePe har sagt det så...så har han säkert rätt. :)

Vill du göra AF rättvist gentemot kameran så kör en riktig Focus Chart. Nedan använder dessutom en Nikon som arbetsverktyg.
Testa denna ---> FOCUS CHART OBS: Skriv ut den på A3 för bästa resultat.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tänk bara på att millimeterlinjerna är ofta rent åt helvete för små för att ge en säker AFlåsning. Att mäta på en 45 graders lutande tumstock ger inte ett rättvist utfall helt enkelt. Men om Nikonkillen på GePe har sagt det så...så har han säkert rätt. :)

Vill du göra AF rättvist gentemot kameran så kör en riktig Focus Chart. Nedan använder dessutom en Nikon som arbetsverktyg.
Testa denna ---> FOCUS CHART OBS: Skriv ut den på A3 för bästa resultat.

Jag körde den i A4 hemma innan jag åkte in... Konstaterade att 50an, 90 macro och 70-200 var klockrena medans 17-50 och 85 var lite fel... Sen ville han bara göra en dubbelkoll för säkerhets skull.

85an @1.8 på ca 1m avstånd (närgräns 0.85)
3095202351_a984040e73_o.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top