Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har provat på en fejkad tiltshift på en gammal bild.

Jag tycker den blev helt ok, kanske inte samma klass som dom som kan, men man ska ju lära sig.

tilt.jpg
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Haha,,prova med en falukorv runt halsen ..
När man ser era hundbilder bilder blir man lite sur över sina sovandes katter..:D
Jodå de e tacksamma när de sover=)
En ombäddad sid som inte tycker om ljuset o lagt tassen över ögonen.
Ser väl lite finare ut i fullskala.
 

Bifogat

  • IMG_0637_3_1.JPG
    IMG_0637_3_1.JPG
    119.1 KB · Visningar: 54

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
@Ricken: Jag är riktigt sugen på deras til/shift-optik! Verkar väldigt prisvärt!

Sen ang din bild hade jag nog hellre sett skärpan lite längre bort eftersom trädet verkar vara väldigt nära och är skarpt. Det förstör känslan lite.

Meningen med tilt/shift enligt mig är dessutom att försöka få till en modellaktig bild. Då är det en väldigt duktig byggare som fått till en så verklighetstrogen himmel ;) Sedan saknar jag oskärpa i förgrunden överlag. Det är svårt att göra t/s med en bild man tagit där man inte tänkt t/s från början. Kämpa på bara! Men inte för mycket för då sitter du snart med ett t/s-objektiv :tungan
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
@Ricken: Jag är riktigt sugen på deras til/shift-optik! Verkar väldigt prisvärt!

Sen ang din bild hade jag nog hellre sett skärpan lite längre bort eftersom trädet verkar vara väldigt nära och är skarpt. Det förstör känslan lite.

Meningen med tilt/shift enligt mig är dessutom att försöka få till en modellaktig bild. Då är det en väldigt duktig byggare som fått till en så verklighetstrogen himmel ;) Sedan saknar jag oskärpa i förgrunden överlag. Det är svårt att göra t/s med en bild man tagit där man inte tänkt t/s från början. Kämpa på bara! Men inte för mycket för då sitter du snart med ett t/s-objektiv :tungan
Jag förstår precis vad du menar, bilden togs -07, så jag provade på den, himlen blev kvar bara. :)

Ska se om jag leker lite till med den.
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
canon eos 300 d

med ett sigma 18-50 objektiv. Kan det vara nåt för en som är nybörjare? Jag har mest fotograferat natur tidigare med "vanlig" digikamera men vill nu börja fota hojar på bana (mest för att det är skoj). Kan det då duga med ovannämnda att börja med eller ni har bättre förslag?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag förstår precis vad du menar, bilden togs -07, så jag provade på den, himlen blev kvar bara. :)

Ska se om jag leker lite till med den.

Vinkeln är rätt så ok :) lite mindre himmel och skärpan längre fram så är du i hamn :) Det är svårt som faen att få till bra. Men när man lyckas är det värt det :)

med ett sigma 18-50 objektiv. Kan det vara nåt för en som är nybörjare? Jag har mest fotograferat natur tidigare med "vanlig" digikamera men vill nu börja fota hojar på bana (mest för att det är skoj). Kan det då duga med ovannämnda att börja med eller ni har bättre förslag?

Vad jag har hört är sigma 18-50 en riktigt trevlig glugg. Men ska du fota hojar på bana behöver du nog ett telezoom istället. Vad har du för budget? Självklart skulle man vilja tipsa dig om faxtillverkarens 70-200/4, den känns som en rätt prisvärd glugg (jag sa inte det där). Är det över din budget kan säkerligen ett 55-200 funka bra till en början. Men sen inser du att du behöver snabb AF och rejäla gluggar... Det är DÅ du byter till en riktig kamera; Nikon ;)

Yrkesfoto.se säljer deras objektiv.

Och vill man inte sitta och pillra i Photoshop så kan man testa denna sida: http://tiltshiftmaker.com/

Tyvärr är de slutsålda och väldigt osäkert när det kommer in nya. Åtminstone när jag skickade en fråga för nån vecka sen :(
 
Last edited:

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Vinkeln är rätt så ok :) lite mindre himmel och skärpan längre fram så är du i hamn :) Det är svårt som faen att få till bra. Men när man lyckas är det värt det :)



Vad jag har hört är sigma 18-50 en riktigt trevlig glugg. Men ska du fota hojar på bana behöver du nog ett telezoom istället. Vad har du för budget? Självklart skulle man vilja tipsa dig om faxtillverkarens 70-200/4, den känns som en rätt prisvärd glugg (jag sa inte det där). Är det över din budget kan säkerligen ett 55-200 funka bra till en början. Men sen inser du att du behöver snabb AF och rejäla gluggar... Det är DÅ du byter till en riktig kamera; Nikon ;)

Tack för svar. Har "känt" på en del olika kameror och Canon känns bara så "rätt" i handen. Idag var jag och tittade igen (behöver jag säga att jag är oerhört sugen :tungan ) och fastnade faktiskt för en Canon EOS 450D. Den kändes bara så bra..... Kan det kamerahuset vara något jag kan vara nöjd med en längre tid? Verkar vara en hel del objektiv att välja på och mycket blir väl avgjort vad gäller priset. De du talar om är lite väl dyra för mig just nu. Behöver ju lära mig fota hojar också. Det är ju lite annorlunda. Men du menar att ett 55-200 ska duga att börja med?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en 450D, du klarar dig väldigt länge med den.

Objektiv finns det rätt mycket av, kolla påcyberphotos hemsida, dom tar testbilder med i princip varje objektiv så man ser skillnader mellan dom man funderar över.

Jag har batterigrepp och en "handlovsrem" till min, kameran hänger avslappnat i högerhanden när man promenerar. Alltid beredd.

Lycka till.
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Jag har en 450D, du klarar dig väldigt länge med den.

Objektiv finns det rätt mycket av, kolla påcyberphotos hemsida, dom tar testbilder med i princip varje objektiv så man ser skillnader mellan dom man funderar över.

Jag har batterigrepp och en "handlovsrem" till min, kameran hänger avslappnat i högerhanden när man promenerar. Alltid beredd.

Lycka till.

Tack! Då vet jag det, då ska jag bara hitta ett objektiv som passar både plånbok och önskemål :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag hade Nikons motsvarande 55-200 i ca 2 månader innan jag var "tvungen" att köpa mig ett 70-200 2,8,,så mitt råd är att spara ytterligare ett tag och leta ett begagnat 70-200. Jag fotar mest mc, och då räckte inte 55-200 mer än när det var strålande solsken. :)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag hade Nikons motsvarande 55-200 i ca 2 månader innan jag var "tvungen" att köpa mig ett 70-200 2,8,,så mitt råd är att spara ytterligare ett tag och leta ett begagnat 70-200. Jag fotar mest mc, och då räckte inte 55-200 mer än när det var strålande solsken. :)

Blir det för mörkt menar med 55-200 eller är det något annat som felar?

Nikons 18-200 kanske inte duger heller då mer än i solsken(för ljuskänsligt)?

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/392/overview.html


Richo: jag klistrar in ditt svar här då andra tråden blev stängd.

En del nikon fantaster menar att färgerna blir bättre i Nikons egna raw hanterare. Samma sak om jag använder utökat dynamiskt omfång så kommer det inte till sin rätt i Lightroom eller ACR. Det verkare som att fullt stöd för detta inte finns vilket iofs inte är så konstigt då Sony antagligen håller hårt i sina ideer. Om jag kör Sonys egna så blir det bättre.

Jag fastnar dock mest i Lightroom ändå, Oavsett vilken raw hanterare du grovjusterar bilden så blir det bättre än att köra i ps med en gång.
Tror Lightroom är det mest kompletta och utvecklade programmet men allt har sina för och nackdelar.

Men det låter väl inte så konstigt om tillverkarens egna program är optimerat bättre till sitt raw format då alla har sina egna kluriga och "hemliga" lösningar dålt i rawdatan?!

att redigera i jpg är naturligtvis ÄN värre, men raw i rawhanterare så förlorar du ingen data för varje moment du gör. Så om du avrundar först fram och sedan bak så kommer fortfarande programmet ihåg vad du rundat bort och om du gör en tredje ändring så tar den med detta i beräkningen.

En del nikon fantaster menar att färgerna blir bättre i Nikons egna raw hanterare.

Vad heter den? är det en köpesvariant?

Jag fastnar dock mest i Lightroom ändå, Oavsett vilken raw hanterare du grovjusterar bilden så blir det bättre än att köra i ps med en gång.
Tror Lightroom är det mest kompletta och utvecklade programmet men allt har sina för och nackdelar.

Hur menar du nu? kör du mest Lightroom eller Nikonsprogram?
 
Last edited:

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
BT 1100 Bulldog
Jag funderar på att köpa mig en Nikon D60 men jag är helt ny på det här med systemkamera. Kraven jag har är att man skall kunna ta bilder på tex en vattendroppe eller på föremål som rör sig och få bra skärpa + att man ska kunna ställa in slutartiden så att rinnande vatten blir dimma, är det möjligt att göra det med den här kameran ? Kanske är lite korkade frågor men frågar man inte så får man inget veta :tungan
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har inte en Nikon ens, jag fastnar mest i Lightroom även om Sony har ett eget program som skall vara bättre i alla fall om jag kör med d-r. Utökat dynamiskt omfång. Lightroom känns mer koplett och har fler verktyg. Även om den kanske inte klarar av all special information i Nikons eller Sonys raw bilder så är det good enough och väldigt välutarbetat och koplett program.

Nikon capture NX skall du leta efter om du kör nikon.

18-200 med vr är inget objektiv som passar till allt. DET ÄR en kompromiss för att passa till det mesta. Dock är det en jäkligt lyckad kompromiss.

Skall man vara kräsen så är ljusstyrka/bländare 2,8 det högsta man vill använda och som mest 3ggr zoom. gärna fasta optiker utan zoom för maximal prestanda. Jag själv kör med 3 zoomar som totalt täcker området 16-300. Därefter har jag fast 24, 50, 90, 200. alla 2.8 i ljusstyrka. förutom 50 som har 1,7. Det är min ljusstarkaste glugg. Men för att krångla till det så om vi pratar om möjlighet att fota i dåligt ljus hänger det ofta på huset också.

Ju högre iso tal desto lättare att fota i mörker men det kommer även mer brus. Olika hus är olika bra på hantera detta brus så det räcker inte alltid med en ljuskänslig optik.

Blir det för mörkt menar med 55-200 eller är det något annat som felar?

Nikons 18-200 kanske inte duger heller då mer än i solsken(för ljuskänsligt)?

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/392/overview.html


Richo: jag klistrar in ditt svar här då andra tråden blev stängd.

En del nikon fantaster menar att färgerna blir bättre i Nikons egna raw hanterare. Samma sak om jag använder utökat dynamiskt omfång så kommer det inte till sin rätt i Lightroom eller ACR. Det verkare som att fullt stöd för detta inte finns vilket iofs inte är så konstigt då Sony antagligen håller hårt i sina ideer. Om jag kör Sonys egna så blir det bättre.

Jag fastnar dock mest i Lightroom ändå, Oavsett vilken raw hanterare du grovjusterar bilden så blir det bättre än att köra i ps med en gång.
Tror Lightroom är det mest kompletta och utvecklade programmet men allt har sina för och nackdelar.

Men det låter väl inte så konstigt om tillverkarens egna program är optimerat bättre till sitt raw format då alla har sina egna kluriga och "hemliga" lösningar dålt i rawdatan?!

att redigera i jpg är naturligtvis ÄN värre, men raw i rawhanterare så förlorar du ingen data för varje moment du gör. Så om du avrundar först fram och sedan bak så kommer fortfarande programmet ihåg vad du rundat bort och om du gör en tredje ändring så tar den med detta i beräkningen.



Vad heter den? är det en köpesvariant?



Hur menar du nu? kör du mest Lightroom eller Nikonsprogram?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag har inte en Nikon ens, jag fastnar mest i Lightroom även om Sony har ett eget program som skall vara bättre i alla fall om jag kör med d-r. Utökat dynamiskt omfång.

OK, även om jag inte vet vad utökat dynamiskt omfång är för något, ställer man in det i kameran eller programmet?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Lightroom känns mer koplett och har fler verktyg. Även om den kanske inte klarar av all special information i Nikons eller Sonys raw bilder så är det good enough och väldigt välutarbetat och koplett program.

Adobe har ju en Raw som de lägger till kameror eftersom som den har stöd för men det hjälper inte menar du?

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

eller använder inte Lightroom Adobes Raw eller är det så att det har med programmen att göra och inte huruvida de kan läsa Raw eller inte?

edit: ser att Lightroom ser ut att använda Adobes Raw, blir lite förvånad när det inte finns med i deras olika paket -ifall det är deras bästa fotoredigeringsprogram...

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag funderar på att köpa mig en Nikon D60 men jag är helt ny på det här med systemkamera. Kraven jag har är att man skall kunna ta bilder på tex en vattendroppe eller på föremål som rör sig och få bra skärpa + att man ska kunna ställa in slutartiden så att rinnande vatten blir dimma, är det möjligt att göra det med den här kameran ? Kanske är lite korkade frågor men frågar man inte så får man inget veta :tungan

Ja det funkar fint med den kameran(andra systemare osså). Nikons kitglugg 18-55 vr räcker väldigt långt. Ett bra startpaket helt enkelt. :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top