Diskutera Digital Fotografering här

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det ställer man in i kameran innan du tar fotot.
Då har olika tillverkare olika sätt att få fram detta och det är mkt hysh pysh.

För att sedan koda av detta KORREKT och få med så mkt av funktionen som möjligt så räcker inte Lightroom eller ACR (Adobe camera raw) till.

Du kommer få ut en fin bild ändå dock.
Sedan tycker en del att de inte får samma fina färgåtergivning när de använder 3parts program som lightroom eller acr. Om det är dem som inte kan spaka eller om det finns bevis för detta vet jag ej. Men som jag sagt tidigare så är det väl inte så konstigt om ett program som är optimerat för en speciell raw fil bättre på att få fram allt för just denna. Jämfört med en tredje parts tillverkare för raw hantering såsom lightroom eller acr som skall klara av ca 20 raw format vars tillverkare inte vill släppa alla koder och finesser med den.

OK, även om jag inte vet vad utökat dynamiskt omfång är för något, ställer man in det i kameran eller programmet?

Lightroom och acr använder till grunden samma motor.
Dock är lightroom ett mer fristående program med fler verktyg, om du använder dessa verktyg eller ej kan bara du veta.

Om du har en nyare version av dito så kommer programmen kunna läsa dina raw filer såvidare inte kameran/rawformatet är rykande färskt. (har hänt mig så jag fick vänta 4 månader med att använda lightroom)

Dock så har tillverkarna av kamera och raw filer lite hemligheter för sig som de inte vill släppa till sina konkurenter. Detta gör det svårt för acr/LR att få ut alla effekter. HDR/d+r/utökat dynamiskt omfång och liknande effekter ligger med i en del kamrer och detta är ETT exempel då det inte funkar så klockrent i ACR/LR.

Jag kör LR nästan enbart trots detta. OCH ps såklart som slutredigering.

OBS LR är inte PS/adobe's bästa fotoredigeringsprogram utan deras mest kompletta raw hanterare/redigerare ;)
Något man normalt sett använder för att göra en grovjustering.

Adobe har ju en Raw som de lägger till kameror eftersom som den har stöd för men det hjälper inte menar du?

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

eller använder inte Lightroom Adobes Raw eller är det så att det har med programmen att göra och inte huruvida de kan läsa Raw eller inte?

edit: ser att Lightroom ser ut att använda Adobes Raw, blir lite förvånad när det inte finns med i deras olika paket -ifall det är deras bästa fotoredigeringsprogram...

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av fokusjustering på EF optik.
Jag har en 70-200/4L som bakfokuserar ganska kraftigt. Krävs oftast att jag går upp på bl 8-11 för att få tillräckligt skärpedjup för att hamna "rätt". Det ljuset finns sällan för actionfoto. Köpt begagnat, fick se bilder som var bra men med mitt hus 30D ligger fokus fel. :huvet :huvet

Vart har ni lämnat era objektiv?
Vad har det kostat?
Vad blev resultatet?

Eftersom jag även skulle önska mer brännvidd är alternativet är att byta in det mot sigma 70-200/2:8 + 1,4 konverter eller 100-300/4 EX HSM eller ytterliggare pengar och gå på EF alternativ.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av fokusjustering på EF optik.
Jag har en 70-200/4L som bakfokuserar ganska kraftigt. Krävs oftast att jag går upp på bl 8-11 för att få tillräckligt skärpedjup för att hamna "rätt". Det ljuset finns sällan för actionfoto. Köpt begagnat, fick se bilder som var bra men med mitt hus 30D ligger fokus fel. :huvet :huvet

Vart har ni lämnat era objektiv?
Vad har det kostat?
Vad blev resultatet?

Eftersom jag även skulle önska mer brännvidd är alternativet är att byta in det mot sigma 70-200/2:8 + 1,4 konverter eller 100-300/4 EX HSM eller ytterliggare pengar och gå på EF alternativ.

Har ingen erfarenhet av faxar :tungan Men EF är väl [CENSUR]'s motsvarighet till Nikons:)pussa) AF-S. I gluggar med AF-S gör man en mjukvarujustering för fokusproblem om det enbart är den gluggen som felar. Om däremot alla gluggar felar är det nog snarare i kameran.



Någon mer som var på mässan i gbg i helgen? Alltså den med kameror och faxar. Inte den med havremoppar...

Jag funderade lite på en ny blixt
3298869660_df3cdb65fc.jpg


Men banken sa nej så det fick bli lite böcker, en fjärr och ett rengöringskit
3297738631_01c4b0ecce.jpg


Sedan passade man på att provskjuta Nikons nya 35a, sjukt skarp redan fullt öppen! En sådan och D60's efterföljare och man har den perfekta EDC'n (Every Day Camera) :)

3298544978_f84abf0509.jpg
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det ställer man in i kameran innan du tar fotot.
Då har olika tillverkare olika sätt att få fram detta och det är mkt hysh pysh.

thanks, det var inte lätt att känna till, är de gömt i någon meny eller vad heter det på engelska, finns det någon länk där man kan läsa om detta?

För bästa resultat så låter det som man ska först använda Nikons eget program och sedan använda ex. PS, om man ska vara riktigt petig.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
thanks, det var inte lätt att känna till, är de gömt i någon meny eller vad heter det på engelska, finns det någon länk där man kan läsa om detta?

För bästa resultat så låter det som man ska först använda Nikons eget program och sedan använda ex. PS, om man ska vara riktigt petig.

Ja precis... Först kör du bilden genom CNX2 som är ett väldigt kompetent men aningen segt program. Sen kan du exportera en tiff och köra i ps för ev slutredigering :) CNX tar ju hänsyn till allt du ställer in i kameran. T ex brusreducering. Det gör inte ACR vilket leder till att bilder kan upplevas som brusigare i ACR.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Japp korrekt. HDR / high dynamic range - extended dynamic range - dynamic range osv, kärt barn har många namn.

Active D-lightning heter det på Nikon språk och att ha det i Auto verkar funka bra.

HDR brukar man kalla det generellt sätt och om man gör det genom mjukvara.
Photomatix har ett bra program till detta och det går ut på att du tar 2 eller fler bilder med olika ljushetsinställningar (exponeringar) dvs en mörk och en ljus bild så kan du i programet ta hand om godbitarna från bägge bilderna.
Detta blir oftast bättre än den inbyggda i kameran men du måste som sagt ta 2 bilder så det är inget för actionbilderna ;)
Något man kan använda till detta är: Bracketing i exponeringsläget. Sätt den på ett högt tal. Då tar kameran tex 3 bilder i rad när du tar foto i olika exponeringar. Då får man gått om dynamik i bilderna vilket kan få väldigt effektfulla bilder.
exempel:

http://88.198.60.17/images/fantastic-hdr-pictures/hdr-10.jpg


och om du får mersmak:
http://www.visualphotoguide.com/taking-high-dynamic-range-hdr-photos/

thanks, det var inte lätt att känna till, är de gömt i någon meny eller vad heter det på engelska, finns det någon länk där man kan läsa om detta?

För bästa resultat så låter det som man ska först använda Nikons eget program och sedan använda ex. PS, om man ska vara riktigt petig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
När vi haft enduro SM i stan så måste det väl komma nån bild, eller hur Esq? :)

IMG_7070.jpg


IMG_7031.jpg


IMG_7044.jpg


IMG_7037.jpg


Jag tror att jag har hamnat i vingetteringsträsket....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När vi haft enduro SM i stan så måste det väl komma nån bild, eller hur Esq? :)
Så det var nu i helgen? Det är ju nästan årets bästa tillfälle att stå och frysa i en snödriva med kameran i högsta hugg (även om det var bara SM och inte VM i år). :hoppa
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Fanns den med blixtsko? :D

Tyvärr fanns den inte med det :p Men vad gör det, i blixtskon har man ändå den bästa och billigaste "kameraprylen" någonsin.

3019601782_b99a473eff.jpg


Helt underbar när man ska fotografera barn eller festfolk. Barnen ler och koncentrerar sig på kameran. Festfolk garvar läppen av sig och man får glada miner på korten :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tyvärr fanns den inte med det :p Men vad gör det, i blixtskon har man ändå den bästa och billigaste "kameraprylen" någonsin.

...

Helt underbar när man ska fotografera barn eller festfolk. Barnen ler och koncentrerar sig på kameran. Festfolk garvar läppen av sig och man får glada miner på korten :)
Är den modifierad eller passar de i originalutförande?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Är den modifierad eller passar de i originalutförande?

Jag vet inte om det skiljer något i storlek på canons och nikons blixtskor... Men jag fick skära bort lite lite på foten för att den skulle passa. Jag försöker leta upp lite mer crazy pez-dispensers nu... Den där ser egentligen för allvarlig ut :tungan
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Tyvärr fanns den inte med det :p Men vad gör det, i blixtskon har man ändå den bästa och billigaste "kameraprylen" någonsin.

3019601782_b99a473eff.jpg


Helt underbar när man ska fotografera barn eller festfolk. Barnen ler och koncentrerar sig på kameran. Festfolk garvar läppen av sig och man får glada miner på korten :)

Underbart!!!!! det där måste jag fixa en genast
Tackar för iden, snor den rakt av :Bugar

när folk frågar vad det är ska jag säga "en Rockoholic"

Sen kan man bygga in lysdioder i ögonen som blixtrar å en....
Nu flummade jag iväg igen :D

Ska nog lägga upp en byggtråd på min "rockoholic" :yoparty
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
efter mycket om och men så jag får jag pengar av förs-bolaget för min 400d (vila i frid)

Dock tänkte jag köpa begagnat denna gången, vad ska man köpa för 5-6k? :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
efter mycket om och men så jag får jag pengar av förs-bolaget för min 400d (vila i frid)

Dock tänkte jag köpa begagnat denna gången, vad ska man köpa för 5-6k? :va


Nja om du vill fortsätta med Canon så kanske 40D om du inte vill gå på FF istället.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Nej ska vi lägga ner kriget för den här ggn? Alla vet ju att Nikon vinner ändå ;)

"Kan nån kan Canon" är fortfarande en av världens bästa slogan Används i väl inte i Sverige längre, men i utlandet, dock på Engelska:D
"with Canon you can" (tror jag det var) inte en bråkdel så bra som på svenska

Hur var Nikons bästa slogan nu igen? :tungan :)
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top