Diskutera Digital Fotografering här

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Tack så mkt Esquire för en fin recension + att du själv har en version I. Har inte
jättestora planer ang blixt men skönt att ha. Tänkte försöka prova på att fota lite kampsport. Jo tror min 50D kan justera blixten.

Det är inte alltid är så uppskattat att fota med blixt vid kampsportstävlingar. Jag har själv försökt lite men då utan blixt men det är svårt att få tillräckligt bra slutartider eftersom det oftast är dåligt med ljus.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är inte alltid är så uppskattat att fota med blixt vid kampsportstävlingar. Jag har själv försökt lite men då utan blixt men det är svårt att få tillräckligt bra slutartider eftersom det oftast är dåligt med ljus.


Nja inte direkt tävling utan träning, men visst ska inte vara 1meter ifrån dem! :D

Nä han/de har frågot om jag kunde fota lite, men vill inte göra det med inbyggda blixten.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är inte alltid är så uppskattat att fota med blixt vid kampsportstävlingar. Jag har själv försökt lite men då utan blixt men det är svårt att få tillräckligt bra slutartider eftersom det oftast är dåligt med ljus.
Precis som de flesta inomhusidrotter. Dåligt ljus och det är inte så uppskattat med blixt. Botemedlet heter ljusstarka objektiv och högt ISO. Med sin EOS 50D borde Gnutten kunna gå upp mot ISO1600 och ändå ha ganska godtagbar kvalitét på bilderna. Så kan han köra bländare 4 eller ljusare med objektivet han tänkt använda så ska det nog fungera även utan blixt.
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Precis som de flesta inomhusidrotter. Dåligt ljus och det är inte så uppskattat med blixt. Botemedlet heter ljusstarka objektiv och högt ISO. Med sin EOS 50D borde Gnutten kunna gå upp mot ISO1600 och ändå ha ganska godtagbar kvalitét på bilderna. Så kan han köra bländare 4 eller ljusare med objektivet han tänkt använda så ska det nog fungera även utan blixt.

Jag har funderat en del på Sigmas EX 50/1.4 DG HSM som fått fin kritik. Tror ni man har någon nytt av det eller blir det för kort skärpedjup när man kör på största bländare? Finns väl någon formel för att räkna ut detta, tex om man står 5m från det man fotograferar och kör med bländare 1.4 med 50mm objektivet?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har funderat en del på Sigmas EX 50/1.4 DG HSM som fått fin kritik. Tror ni man har någon nytt av det eller blir det för kort skärpedjup när man kör på största bländare?
Jag tror nog att du ska ha nytta av det. Kolla på Photozone.de där de har ett test av det objektivet och testbilder.

Har du kollat något på Canon EF 50mm f/1.8 II då? Ett nytt sånt är ju en aning billigare än ett begagnat Sigma EX 50/1.4 DG HSM.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar för svaren, ett 430EX är på väg för 1500:- med Omnibounce mm så ska det bli intressant att prova. ISO 1600 är ok men 3200 kommer jag undvika för det var inge bra men hade ingen brusreducering på då.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har funderat en del på Sigmas EX 50/1.4 DG HSM som fått fin kritik. Tror ni man har någon nytt av det eller blir det för kort skärpedjup när man kör på största bländare? Finns väl någon formel för att räkna ut detta, tex om man står 5m från det man fotograferar och kör med bländare 1.4 med 50mm objektivet?

Vid bländare 1.4 är väl skärpedjupet ca 40 cm ,,så en hoj på diagonalen blir väl sådär..
En kompis köpte canons 50 1.8,,verkar mycket prisvärd,,ca1100:- :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nikon har ju osså en mycket prisvärd 50 1.8 ,för ca 1100..dock utan focusmotor. Kör du d40/d60 så blir det ju inge roligt :(
Jag såg att de i nästa nummer utav "Kamera&bild" ska testa 50mm gluggar,,utkommer ca 10 mars,håll ut o läs råd .
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hallå på er. Lillflickan vill börja fotografera. Olympus E 420, vad säger ni? Anti skak i huset och inte i objektivet = billigare objektiv. Är inte så insatt men det känns som man får ett paket någon tusenlapp eller två billigare än med Canon Eos 1000 Och då med antiskak (eller vad fan det heter! Är det viktigt förresten?)
RÅD TACK!!!
mvh
Mozz
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Heeej..

Tänkte införskaffa mig en fjärrutlösare.
Vad säger ni om Nikons ML-L3?

Har en liten fundering. Går det att fokusera med hjälp av fjärren
eller måste man till kameran och fokusera manuellt innan?

Bra pris på den iaf.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hallå på er. Lillflickan vill börja fotografera. Olympus E 420, vad säger ni? Anti skak i huset och inte i objektivet = billigare objektiv. Är inte så insatt men det känns som man får ett paket någon tusenlapp eller två billigare än med Canon Eos 1000 Och då med antiskak (eller vad fan det heter! Är det viktigt förresten?)
RÅD TACK!!!
mvh
Mozz

Den har fått hyfsat bra betyg i tester....men åter igen,,Canon o Nikon har en klart bättre begmarknad på tillbehör. För fler objektiv kommer det garanterat att köpas :D
Antiskak är inte livsviktigt, men bra. På tex Nikons gluggar 18-55 och 55-200, så finns det både med och utan, skiljer ca 500:-. i de fallen rekommenderar de flesta testare att välja MED . :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hade med lite bilder i senaste numret av Bike :)
Grattis! Ska kolla bilderna om jag köper senaste numret.

Den har fått hyfsat bra betyg i tester....men åter igen,,Canon o Nikon har en klart bättre begmarknad på tillbehör. För fler objektiv kommer det garanterat att köpas :D
Antiskak är inte livsviktigt, men bra. På tex Nikons gluggar 18-55 och 55-200, så finns det både med och utan, skiljer ca 500:-. i de fallen rekommenderar de flesta testare att välja MED . :)
Canons 18-55mm kitobjektiv finns också med antiskak (IS) nu för tiden.

Olympus, Pentax, Sony med flera gör helt okej kamerahus. Det finns nog kort sagt inget digitalt kamerahus i dagsläget som är rent av dåligt. Men Canon och Nikon är störst. Vilket visar sig bland annat genom att det finns flest begagnade objektiv och andra tillbehör att få tag på.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag har funderat en del på Sigmas EX 50/1.4 DG HSM som fått fin kritik. Tror ni man har någon nytt av det eller blir det för kort skärpedjup när man kör på största bländare? Finns väl någon formel för att räkna ut detta, tex om man står 5m från det man fotograferar och kör med bländare 1.4 med 50mm objektivet?

DOFuträknare http://dofmaster.com/dofjs.html
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag har Nikons 50 1,4 och skärpedjupet blir verkligen kort.
Om det är FÖR kort är ju en öppen fråga.
Man kan ju nyttja det istället till coola friläggningar mm.
Räkna dock inte med någon superskärpa med fullt öppen 1,4 glugg.

Nä, man brukar tjäna på att blända ner ett eller två steg för avsevärd ökning i skärpekvalitet.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Jag har Nikons 50 1,4 och skärpedjupet blir verkligen kort.
Om det är FÖR kort är ju en öppen fråga.
Man kan ju nyttja det istället till coola friläggningar mm.
Räkna dock inte med någon superskärpa med fullt öppen 1,4 glugg.
Canons EF 50 1.4
Kort skärpedjup:) Bländare 2.8
 

Bifogat

  • hamn 016litenjippe.jpg
    hamn 016litenjippe.jpg
    158.9 KB · Visningar: 70

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Gjorde ett 1minutersexperiment....

Antar att alla kan relaterara till denna stilebens form och storlek...
Straight ur kameran i JPEG, la på text och minskade till 800pix bredd.

Skit i ljusättningen mm...

DSC_9925fix.jpg


Men det ger ett skärpedjup som nog går att relatera till för de flesta
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top