Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ska alldeles strax iväg & fota en kampsporttävling. De tillåter blixt men har inte hunnit prova blixten så mkt. Vill försöka köra korta tider med den tillåter endast 1/250 vad göra eller ska jag försöka köra utan blixt & högt ISO1600-2000? Kör med omnibounce på blixten. Vilken inställning ska jag köra P,AV,TV,M?

Tack på förhand.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ska alldeles strax iväg & fota en kampsporttävling. De tillåter blixt men har inte hunnit prova blixten så mkt. Vill försöka köra korta tider med den tillåter endast 1/250 vad göra eller ska jag försöka köra utan blixt & högt ISO1600-2000? Kör med omnibounce på blixten. Vilken inställning ska jag köra P,AV,TV,M?

Tack på förhand.

Vilken storlek ska du använda på bilderna? Om du inte tänker köra med än 1024px kan det gå med höga iso.

Ljuset lär inte ändras så mycket så du kan köra manuella inställningar. Väljer ett skärpedjup som passar bra och sedan anpassar du slutartiden och tar några testbilder för att se så det blir bra. F/2.8 är nog minsta bländare för att få dugliga slutartider inomhus...

Blixt med omnibounce är användbart om du har lågt i tak eller fotar vidvinkel. Annars gör den ingen nytta mer än att du måste kräma på mer och slösa slut på batterierna onödigt fort. Meningen med omnibounce är att ljuset ska studsa i omgivningen för att bli mjukare. Men finns det inget att studsa mot blir det hårt och platt ändå...

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Efter en liten workshop med droppar och "avancerad" ljussättning med tillhörande färg så blev det så här! :)
(Övriga bilder hittar ni HÄR)

IMG_9721.jpg

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Ok jag har letat runt lite överallt utan att få svar, så ny provar jag här på SH´s fotoforum.

Det är såhär att jag har inhandlat en "Metz mecablitz 58 AF-1" till min kamera. Vad finns det för radiosändare som är kompatibla med den blixten?

Hittade en motagare o sändare på kaffebrus.com men där står det inget om att det funkar med den blixten jag har, däremot så står det en j***a massa modeller som den funkar på men metz stod inte med som sagt.

Behöver hjälp snarast.
/Mvh Micke

Edit: här e länken till radiosändaren jag menade. http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ok jag har letat runt lite överallt utan att få svar, så ny provar jag här på SH´s fotoforum.

Det är såhär att jag har inhandlat en "Metz mecablitz 58 AF-1" till min kamera. Vad finns det för radiosändare som är kompatibla med den blixten?

Hittade en motagare o sändare på kaffebrus.com men där står det inget om att det funkar med den blixten jag har, däremot så står det en j***a massa modeller som den funkar på men metz stod inte med som sagt.

Behöver hjälp snarast.
/Mvh Micke

Edit: här e länken till radiosändaren jag menade. http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html
Bra fråga. :va

Efter att ha kollat på Metz hemsida så verkar det som att den använder samma system trådlösa TTL-system som kameratillverkarnas egna blixtar använder. Så har man t.ex. modellen för Canon så kan den styra eller bli styrd av t.ex. en Speedlite 580EX II.

Den där radiosändaren som Kaffebrus har är nog bara en universalprodukt för att ge signal från en sändare på kameran till en mottagare man fäster på blixten om att blixten ska utlösas. Inte någon TTL-styrning alltså. Så den bränner av en blixt med den styrka du har inställd på blixten.

Men att t.ex. inte Sony/Minolta finns med den där listan beror på att de har en annorlunda blixtsko som gör att universaltillbehör som passar på "alla" andra kameror/blixtar inte kan användas med de.

Om jag har förstått det hela rätt. Men det kan ju mycket väl vara så att jag har fel också. Vet någon annan bättre så får den gärna rätta mig. :va

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Bra fråga. :va
Lite text.

Ok tack för svaret.
Blir nog att inhandla en sån iaf att köra på manuell bör man nog göra iaf om man nu ska ha det till porträttfoto ock liknande.

Om det är någon annan som vet nån liknande produkt som har TTL funktionen så hojta gärna till.

/Micke

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Saxar från cyberphoto

"Trådlöst användning funkar bra, vid snabbtest med Canon blixt 580EX så funkar det att styra den och bli styrd.Ett mycket bra köp!"

Jag vet inte hur canon har det men husen mellan D80 och D700 hos Nikon kan köra CLS och styra externa blixtar med hjälp av den inbyggda. Detta innebär TTL utan radiosändare.

Vad har du för kamera?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ok tack för svaret.
Blir nog att inhandla en sån iaf att köra på manuell bör man nog göra iaf om man nu ska ha det till porträttfoto ock liknande.

Om det är någon annan som vet nån liknande produkt som har TTL funktionen så hojta gärna till.

/Micke
Det kan ju hända att den fungerar tillsammans med en Canon ST-E2. Fast med tanke på vad en sån kostar så är det nästan lika smart att köpa en Canon Speedlite 430EX II eller Metz 48 AF-1 och köra som slavblixt styrd av den Metz 58 AF-1 som du har.

Om du har Canon alltså. Du kanske är en sån där konstig människa som kör Nikon. Då har jag ingen aning. :gnissla

Jag vet inte hur canon har det men husen mellan D80 och D700 hos Nikon kan köra CLS och styra externa blixtar med hjälp av den inbyggda. Detta innebär TTL utan radiosändare.
Canon har ingen inbyggd sändare. För att få tillgång till sånt måste man köpa deras dyra blixtsändare eller den ännu dyrare blixten 580EX II (430EX II har inte sändare, bara mottagare).

Edit: Såg förresten att Canon ska komma med en EOS 500D. 15,1 megapixlars upplösning och klarar av att spela in film i Full HD. Den ska komma i maj och kommer att kosta ca 9-10000kr. Kan det kanske bli en farlig konkurrent till Nikon D90? :hihi

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Det kan ju hända att den fungerar tillsammans med en Canon ST-E2. Fast med tanke på vad en sån kostar så är det nästan lika smart att köpa en Canon Speedlite 430EX II eller Metz 48 AF-1 och köra som slavblixt styrd av den Metz 58 AF-1 som du har.

Om du har Canon alltså. Du kanske är en sån där konstig människa som kör Nikon. Då har jag ingen aning. :gnissla

Canon har ingen inbyggd sändare. För att få tillgång till sånt måste man köpa deras dyra blixtsändare eller den ännu dyrare blixten 580EX II (430EX II har inte sändare, bara mottagare).

Edit: Såg förresten att Canon ska komma med en EOS 500D. 15,1 megapixlars upplösning och klarar av att spela in film i Full HD. Den ska komma i maj och kommer att kosta ca 9-10000kr. Kan det kanske bli en farlig konkurrent till Nikon D90? :hihi

Till Nikon behövs som sagt ingen extra blixt för att styra (så länge det inte är D40/D60)

Vad var det för häftigt med den? Den kan ju inte ens använda den inbyggda blixten som sändare? :arsele

Nåja, skönt att Nikon äntligen får lite konkurrens igen så de kan presentera en ny serie dräparkameror ;)

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag är inte så speciellt konstig.

Jag använder mig av Canon (350D). :)

Kolla hong-Kong Supplies på Ebay och sök PT-04. Det är en radiosändare med uppgivet 10m räckvidd. (Min har än så länge inte felat på avstånd ut till 25m) Klockren!

Finns att köpa med 1, 2 eller 3 mottagare i paket. BILLIGT!
jag nyttjar min till både 350D och 30D. (och en 430 EX II) kaffebrus är likadan men en variant med IRstyrning. vilket gör att du inte kan slå blixten från skymda ställen.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är sug efter en liten kompakt att ha med sig på diverse äventyr - vad säger den samlade expertisen om ixusarna? Det verkar gå att handla 80 och 90 för vettiga pengar nuförtiden. :)

Det handlar mest om att fånga ögonblicket, men det skadar ju inte om det blir lite liv i bilderna med.

/J

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
vaselek - en sådan HÄR

Dede kör min radiotrigger då och då på sin Metzblixt. :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vilken storlek ska du använda på bilderna? Om du inte tänker köra med än 1024px kan det gå med höga iso.

Tack, nja jag fick väl till det lite sådär men fick krama ut ISO 1600-2000.

Btw vad kör ni med för väskor för all er utrustning. Har funderat lite på Lowepro flipside 400 AW så har bra remmar för både axarna & midja jämfört med 200 & 300. Den verkar rymma mkt + att man kanske kan stoppa in något annat om inte har en massa optik. Även Lowepro mini trekker ser bra ut.

Har:
50D + bg
70-200
18-50
Blixt 430EX

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Btw vad kör ni med för väskor för all er utrustning. Har funderat lite på Lowepro flipside 400 AW så har bra remmar för både axarna & midja jämfört med 200 & 300. Den verkar rymma mkt + att man kanske kan stoppa in något annat om inte har en massa optik. Även Lowepro mini trekker ser bra ut.

Har:
50D + bg
70-200
18-50
Blixt 430EX
Jag använder mest en Tamrac 5608 Pro 8 nu. Den sväljer med lätthet:
EOS 350D + bg
70-200/2,8
24-105
430EX
Minolta ljusmätare
Omni-Bounce
kamerans batteriladdare
plus extra batterier, filter, putsdukar, minneskort och en del annat småkrafs

Så den sväljer alltså en hel del. Men den är ingen höjdare att bära på. Den Lowepro Nova 4 AW jag använde tidigare hade bekvämare axelrem och en smartare infästning av remmen mot väskan. Lowepro körde med karbinhakar mot en d-ring medan Tamrac har remmen direkt runt en d-ring. Det gör så att remmen inte kan röra sig riktigt som den vill och väskan står ofta med botten rakt ut från kroppen när man bär den.

Den där Flipside ser helt ok ut. Bra att den har stativhållare. Den ger ju ett visst utrymme att växa i också. Midjeremmen på Flipside 400 ser stadigare ut än den på Mini Trekker, vilket är en fördel om man har tunga grejer som man ska bära länge.

Angående Mini Trekker: Jag har en Micro Trekker, och tycker att den är på tok för liten för att kunna användas med ens ett uns av maskulinitet i behåll (alltså nu snackar vi :trixie ). Den sitter som en liten knubbig bulle uppepå skulderbladen ungefär. Så köp inte en Mini Trekker utan att först ha provat den på ryggen. Inte för att det skiljer många cm mellan Mini Trekker och Flipside 400 på papperet, men i verkligheten kan det göra hela skillnaden.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar Esquire än en gång för tips, ska förbi en fotobutik imorgon så jag tänkte passa på att prova då. Är lite handikappad utan min ögonmussla så jag råkade skicka med min 400D så det blir att köpa en ny.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tack, nja jag fick väl till det lite sådär men fick krama ut ISO 1600-2000.

Har:
50D + bg
70-200
18-50
Blixt 430EX

Jah köpte häromdagen Lowepros computrekker AW, 900:- . får lätt plats med det du vill o lite till + PC fack. Mediamarkt :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag kör med den här.
Helnöjd, förutom det faktum att jag inte har fyllt ut den än...

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Har en Lowepro CompuDaypack för att jag släpar med mig min laptop. Jag har dock kameran i övre facket istället för det tilltänkta undre då det går snabbare att plocka fram kameran ur övre.

Jag hoppas att priser på 50D och 40D sjunker snabbare pga 500D, som verkar vara en trevlig kamera.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är sug efter en liten kompakt att ha med sig på diverse äventyr - vad säger den samlade expertisen om ixusarna? Det verkar gå att handla 80 och 90 för vettiga pengar nuförtiden. :)

Det handlar mest om att fånga ögonblicket, men det skadar ju inte om det blir lite liv i bilderna med.

/J

...inga tips? :)

/J

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...