Diskutera Digital Fotografering här

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag är väldigt mkt nybörjare på PS. Jag skulle vilja frilägga en tatuering så att huden görs svartvit medans färgen blir kvar i tatueringen (lite såsom folk gjort med sina vigselringar där allt utom ringen är svartvit).

Om nån kan ge en enkel instruktion så vore jag supertacksam!:)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag är väldigt mkt nybörjare på PS. Jag skulle vilja frilägga en tatuering så att huden görs svartvit medans färgen blir kvar i tatueringen (lite såsom folk gjort med sina vigselringar där allt utom ringen är svartvit).

Om nån kan ge en enkel instruktion så vore jag supertacksam!:)

Kolla in http://www.moderskeppet.se/
Där finns myckna bra tips :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om man söker på PS CS4 på Prisjakt, Pricerunner, mm verkar det ligga på runt 11 (!) papp. Helvete, vad dyrt!
Japp. Photoshop kostar muchos dineros. Men har ni en laglig version av CS2 så kan ni ju köpa en uppgradering. Som jag nämnde tidigare så kostar den 2875kr på Adobes hemsida. Vilket inte är direkt billigt, men ändå rena fyndpriset jämfört med en sprillans ny licens av CS4.

Jag är väldigt mkt nybörjare på PS. Jag skulle vilja frilägga en tatuering så att huden görs svartvit medans färgen blir kvar i tatueringen (lite såsom folk gjort med sina vigselringar där allt utom ringen är svartvit).

Om nån kan ge en enkel instruktion så vore jag supertacksam!:)
Jag skulle ha gjort ett justeringslager för "Gradient Map" och välja Black/White som övertoning eller ett justeringslager för "Hue/Saturation" och dra ner Saturation till -100 för att få bilden svartvit på så vis.

Sedan arbetar man med lagermasken för att ta bort effekten av justeringslagret. En lagermask kommer automatiskt med när man lägger på ett justeringslager. Det är den lilla vita rutan bredvid symbolen för justeringslagret. Då kan man använda en svart pensel på bilden för att måla bort justeringslagret. Om man gör fel och vill ha tillbaka effekten av justeringslagret på någon del av bilden så tar man vit färg med och målar där istället.

Vitt: där har man effekten
Svart: där har man maskerat bort effekten

Kolla här hur det kan se ut:
lagermask.jpg

Där i lager paletten kan du se dels hur lagermasken är aktiverad, och på symbolen av den ser man en miniatyr av det jag har maskat.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Du har inget garage?

Eller ett utrymme i källaren som ingen använder, en vävstol eller så?
Snacka med föreningen :tummenupp

EDIT:
Har ni nånsin sett dessa vävstolar användas???
I Flight of the Conchords, men inte annars...

Finns lite källarförråd här och där. Men låsen är inte så jättebra... Dessutom syns det väldigt bra ut... Men jag har funderingar på att skaffa en bakgrund på rulle där man sedan kan vika ihop rullen/stativet och gömma undan i något hörn. Då kan jag ha en liten improviserad studio med ca 2m bred bakgrund hemma i lägenheten. Får flytta undan soffbordet när det är dags att plåta bara :tungan

Nåja, jag har ca 3 mån på mig att fundera innan återbäringen kommer. Sen ska här handlas! ;) Det känns som att man borde klara sig rätt bra med Nikons CLS... åtminstone till att börja med. Det är ju rätt smidigt för location-bilder också... Slippa köpa dyra batteridrivna blixtagg...

PERFEKT! Stort tack!:)

Har du dessutom ipod/iphone kan du tanka ner podcasts att kolla på när du sitter på buss/tåg eller något :)

Om du dessutom har Nikon kan du tanka ner DTown TV med Scott Kelby och Matt Kloskovski(eller vad han nu hette) Några små matnyttiga tips :)
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Finns lite källarförråd här och där. Men låsen är inte så jättebra... Dessutom syns det väldigt bra ut... Men jag har funderingar på att skaffa en bakgrund på rulle där man sedan kan vika ihop rullen/stativet och gömma undan i något hörn. Då kan jag ha en liten improviserad studio med ca 2m bred bakgrund hemma i lägenheten. Får flytta undan soffbordet när det är dags att plåta bara :tungan

Ja, definitivt en rullfond om du har lite trångt.
Funkar finfint.
Sen får man ju den fina böjen ner mot golvet också om man är ute efter den.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ja, definitivt en rullfond om du har lite trångt.
Funkar finfint.
Sen får man ju den fina böjen ner mot golvet också om man är ute efter den.

Jaopp den är jag ute efter. Såg lite olika ihopfällbara väggar eller vad man ska kalla det... Men jag blev bara irriterad på att det inte går att ta helkropp då...

Var hittar man billiga rullfonder? En vit, en grå och en melerad(eller vafasen det nu heter) vore fint! :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var hittar man billiga rullfonder? En vit, en grå och en melerad(eller vafasen det nu heter) vore fint! :)
Kaffebrus, Cyberphoto och Scandinavianphoto med flera. På Kaffebrus finns de högst upp i menyn till höger under "bakgrunder och upphängning", på Cyberphoto ligger de under "Studio" och på Scandinavianphoto under "Foto-Studio". Cirka 7-800kr får du pynta för varje pappersrulle med bredd 2,75m och 11m lång.

Annars finns det tygbakgrunder också. Som då alltså brukar gå att tvätta när de blivit skitiga plus att de är lite smidigare att transportera än 2,7m långa pappersrullar. Men det är ju smidigt med papper att man kan skära bort en del när det blivit allt för jäkligt smutsigt och slitet. Om man föredrar tyg eller papper är en fråga om personlig smak samt hur/vad/varför man fotograferar.

Om man ska fotografera en oljeläkande gammal Triumph så är det kanske ingen höjdare om den ska stå på en vit bomullsbakgrund.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kaffebrus, Cyberphoto och Scandinavianphoto med flera. På Kaffebrus finns de högst upp i menyn till höger under "bakgrunder och upphängning", på Cyberphoto ligger de under "Studio" och på Scandinavianphoto under "Foto-Studio". Cirka 7-800kr får du pynta för varje pappersrulle med bredd 2,75m och 11m lång.

Annars finns det tygbakgrunder också. Som då alltså brukar gå att tvätta när de blivit skitiga plus att de är lite smidigare att transportera än 2,7m långa pappersrullar. Men det är ju smidigt med papper att man kan skära bort en del när det blivit allt för jäkligt smutsigt och slitet. Om man föredrar tyg eller papper är en fråga om personlig smak samt hur/vad/varför man fotograferar.

Om man ska fotografera en oljeläkande gammal Triumph så är det kanske ingen höjdare om den ska stå på en vit bomullsbakgrund.

Ett tips jag fick om pappersbakgrunder är om folk skall stå på dem med skorna på... Då silvertejpar man skosulorna så blir det inga fula avtryck :)

Får kika runt lite... Blir det något så blir det till återbäringen! :) Tack för hjälpen!
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Om nu inte allt går åt helvete, vilket det brukar, så får även jag tillbaka på skatten.
Typ 286 spänn.
Har funderat på en del inköp, men måste snacka med damen när det rör sig om så stora investeringar... :/
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
För min återbäring skall det handlas blixtar i första hand... Sedan kanske det blir en iMac :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Moget av MediaMarkt att ha en 35/1.8 i lager... Nu har de 0 i saldo och jag har en 35a på huset ;)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hur gick det med blixtar och grejer då? Eller blev skatteåterbäringen mindre än väntat? :tungan

Återbäringen kommer ju först i juni :tungan Så blixtar blir det nog! Jag funderar på att försöka skaffa några vanliga sko-blixtar. Nikons CLS är trots allt väldigt finurligt! Men då kommer nästa grej. Då måste man köpa 30 batteriladdare inkl batterier för att kunna använda skiten :tungan Om det inte blir sko-blixtar blir det kanske något i stil med detta paketet. Känns prisvärt och bra! Vi får se, det är ju ändå lite mer än 2 månader kvar tills pengarna trillar in på kontot så jag har tid på mig att fundera :)

Sen vill man ha en D2x och en iMac också... En ny tv skulle inte vara dumt det heller... Men det får bli nästa steg ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Återbäringen kommer ju först i juni :tungan Så blixtar blir det nog! Jag funderar på att försöka skaffa några vanliga sko-blixtar. Nikons CLS är trots allt väldigt finurligt! Men då kommer nästa grej. Då måste man köpa 30 batteriladdare inkl batterier för att kunna använda skiten :tungan Om det inte blir sko-blixtar blir det kanske något i stil med detta paketet. Känns prisvärt och bra! Vi får se, det är ju ändå lite mer än 2 månader kvar tills pengarna trillar in på kontot så jag har tid på mig att fundera :)

Sen vill man ha en D2x och en iMac också... En ny tv skulle inte vara dumt det heller... Men det får bli nästa steg ;)
Jupp. Elinchroms BX-Ri blixtar är hyfsat spännande. Särskilt om man har Skyportsändare som man kan ställa effekten via.Annars så klarar man sig ganska långt med D-Lite också.

Själv så känner jag att jag skulle "behöva" ett set med Elinchrom Ranger Quadra. Fast en nackdel med batteriaggregat är att det blir dyrt. Ranger Quadra ska ju vara lätta budgetgrejer. Ändå är det ganska så svindyrt. En 2,5m reservsladd kostar någon tusenlapp, en bajonettadapter så kan man använda softboxar och grejer som kör Elinchroms vanliga bajonett för det går loss på ca 900kr och ett reservbatteri får man pynta 1400kr för. :cpparty

Samtidigt så skulle man ju behöva ett nytt kamerahus också. Och kanske något nytt objektiv. Och...

Men iMac och D2x känner jag inte skuggan av ett behov av. :tungan
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jupp. Elinchroms BX-Ri blixtar är hyfsat spännande. Särskilt om man har Skyportsändare som man kan ställa effekten via.Annars så klarar man sig ganska långt med D-Lite också.

Själv så känner jag att jag skulle "behöva" ett set med Elinchrom Ranger Quadra. Fast en nackdel med batteriaggregat är att det blir dyrt. Ranger Quadra ska ju vara lätta budgetgrejer. Ändå är det ganska så svindyrt. En 2,5m reservsladd kostar någon tusenlapp, en bajonettadapter så kan man använda softboxar och grejer som kör Elinchroms vanliga bajonett för det går loss på ca 900kr och ett reservbatteri får man pynta 1400kr för. :cpparty

Samtidigt så skulle man ju behöva ett nytt kamerahus också. Och kanske något nytt objektiv. Och...

Men iMac och D2x känner jag inte skuggan av ett behov av. :tungan

Iofs så kommer jag köra dem i lägenheten så effektinställning i skyport känns nästan överarbetat... Då kan man nog spara några lappar på att köpa D-Lite 4... Så kan man lägga pengarna på annat skoj... D2x t ex ;) Så har man dessutom lite mer pengar över till iMac... vilken jäkla burk och vilken s-tans skärm! :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top