Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Mjo, USA är ganska billigt på fotoprylar. Om dollarkursen är fördelaktig.

Varför är du sugen på en D90? Den är inte så värst mycket bättre än en 450D på någon punkt. Att lägga några tusen på bättre objektiv kommer att göra mer för bilderna än att du säljer din EOS 450D och lägger några tusen i mellanskillnad upp till vad en D90 kostar.

Vill du kunna filma så köp en videokamera. Filmfunktionen på D90 känns nästan som en nödlösning för att lura köpare. Iaf när man kollar testvideor på Youtube. Den har bland annat en tendens att lagga lite vid panoreringar och ljudet är inget vidare. I en del videor så kompenserar filmaren för det och kör bara ytterst långsam panorering och pålagd musik. Dessutom så har den ingen autofokus när man filmar (har jag för mig). En videokamera för inspelning på minneskort som kostar 3-4000kr och kommer från någon stor tillverkare ger allra troligast bättre filmer (om än med något lägre upplösning).

Visst kan man handla fotoprylar i staterna. Men med dagens dollarkurs är det inte speciellt billigt... Är inte farligt dyrt i sverige nu om man jämför med andra länder. Dessutom är det bara europagaranti på husen medans det är världsgaranti på optiken. Så länge man inte köper grå-import.

Bästa länkarna i staterna måste vara B&H http://www.bhphoto.com samt Adorama http://www.adorama.com

Vad gäller videofunktionen i D90 får man se det för vad det är. Det är ingen filmkamera som det går att ta kort med. Det är en digital systemkamera som man dessutom kan filma med. Jag förstår dock inte gnället på avsaknad av AF i filmfunktionen? Varför kör så många seriösa filmare med MF? Jo för att kunna välja själv vad som ska vara i fokus! Så förbenat svårt är det faktiskt inte att vrida lite på en ratt om man ska vara ärlig? Här finns ett exempel som är lite bättre än de som finns på tuben... http://www.vimeo.com/1721667 (kör HD)

Det roliga med filmfunktionen i D90 är väl om man har lite rolig ljusstark optik och kan leka med kort skärpedjup. 85/1.8 skulle säkerligen vara riktigt mysig att filma med... Jag skulle gärna skaffa D90 om den hade en funktion till... Möjlighet att rätta till eventuella fokusfel (som man kan göra på alla husen över).

Men visst har den sina små missar. Färgerna börjar blöda efter att man har filmat ca 4 min och man kan inte filma mer än 5 min för då börjar sensorn bli för varm. Sen blir det fula linjer vid lite snabbare panoreringar alt handhållet. Men återigen, det är ingen videokamera. Det är en systemkamera med möjlighet att filma...

Om en 3-4000kr videokamera är bättre eller inte beror nog på behoven... Har man behov av att leka med skärpedjup, på ett smidigt sätt ratta manuell fokus är den inte det. Vill man däremot ha en filmkamera bara för att dokumentera duger den mer än väl... Det är lite som att jämföra systemkamera och kompakt...

Kompakt... http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8985438

System... http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5282825

EDIT: För att undvika missförstånd kanske jag ska tillägga att jag skulle aldrig köpa en D90 enbart för att filma med...
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Mycket snack och lite hockey men ta en kik HÄR för fler solnedgångar!

IMG_0021.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det så att man ska hålla på och slänga upp bilder i den här tråden så kan väl jag också göra det då. :tungan

bdfotboll.jpg


bdfotboll2.jpg

Fotade lite fotboll inomhus förra fredagen. Det blev några bilder som jag vart riktigt nöjd med. Dessa räknar jag inte till den kategorin.

Alltid lika spännande att fotografera sport inomhus. Inte nog med att det är mörkt och jävlit så man måste tvinga sig att använda höga ISO-tal. Dessutom så brukar ju färgerna bli som "hejkomochhjälpmig" också.

Den här hallen var iaf något bättre än en här i stan som heter ÖP-hallen. Den är inte rolig alls att fotografera i.:huvet

Det skulle inte göra ont med ett kamerahus som uppförde sig lite mera civiliserat på höga ISO. Den första bilden är tagen med ISO1600 och den andra med ISO800. :gnissla
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Härlig bild! Känns som som att bänken är riktat mot solen. Skön komposition!

Du anar inte hur rätt du har, Rock-alkoholic! :hihi Det är en gammal bänk som står vänd mot solen. Precis passande för en liten bild. Misstänker att de boende i Vikhög använder den ofta på sina promenader längs stranden.

Tack så mycket!
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Du anar inte hur rätt du har, Rock-alkoholic! :hihi Det är en gammal bänk som står vänd mot solen. Precis passande för en liten bild. Misstänker att de boende i Vikhög använder den ofta på sina promenader längs stranden.

Tack så mycket!

Bara för att jag dricker minst 8 bärs om dagen innebär inte detta att jag är alkis... Jag är finsmakare :tungan

Vacker bild är det iaf :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
När jag var & fotade cross idag så passade jag på att ta med mitt Sigma 18-50 2,8. Provade lite men AF är på tok för slö men fick blodad tand av vidvinkel så vad kan man tänkas köra med som är snabb?

Här är ett ifrån idag med det objektivet
Manuell
1/85
f/11
78mm

33y2wpj.jpg
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jasså vi slänger upp bilder!?

Här bjuds det på HDR..

Gillar dataspelskänslan i denna bild.
 

Bifogat

  • gångSMALL.jpg
    gångSMALL.jpg
    197.8 KB · Visningar: 71
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag var & fotade cross idag så passade jag på att ta med mitt Sigma 18-50 2,8. Provade lite men AF är på tok för slö men fick blodad tand av vidvinkel så vad kan man tänkas köra med som är snabb?

Här är ett ifrån idag med det objektivet
Manuell
1/85
f/11
78mm
Canon EF 16-35/2,8 L USM kanske? :banana

Annars så är ju Sigma på gång med ett EX 10-20/3,5 DC HSM. Fast det finns ju en viss risk att det kommer att kosta en del.



Är det någon som har några bra fotoidéer till mig? Jag ska plåta tre bilder. "Action", "rörelse" och "frihet".

Igår såg jag någon lirare som kom susandes på en gammal Puch Dakota eller något med ett styre som såg ut att vara halvvägs till aphängare. Iförd militärhjälm, skinnjacka och en halsduk uppdragen över halva ansiktet. Tyvärr så hade han försvunnit innan jag hunnit vända bilen och få fram kameran. Annars hade han nog passat bra vilken som helst av de där tre kategorierna.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Canon EF 16-35/2,8 L USM kanske? :banana

Annars så är ju Sigma på gång med ett EX 10-20/3,5 DC HSM. Fast det finns ju en viss risk att det kommer att kosta en del.

Är det någon som har några bra fotoidéer till mig? Jag ska plåta tre bilder. "Action", "rörelse" och "frihet".


He he tjena, ska jag sälja fru & barn eller huset? :D

NJa hitta en pensionär med en sån här http://images.google.se/imgres?imgu...&sa=N&start=20&um=1&ei=zCrgSa6vKZCQsAaMo-i2DA så kör du lång tid så får du action-rörelse-frihet, har du tur så kanske han hytte med näven åt dig! :D

3 önskingar i en a,la kinderägg
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är det någon som har några bra fotoidéer till mig? Jag ska plåta tre bilder. "Action", "rörelse" och "frihet".

Våra anstalter verkar ju vara öppna som vandrarhem. Ställ dig utanför ett o vänta ett par timmar så är det säkert nån som rymmer. Borde osså täcka in alla kriterier. :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På grund av något problem med tidsinställningen som hade varit på de nya servrarna så får jag skriva om inlägget. Jag ber om ursäkt om det här svaret inte ser ut riktigt som det förra.
He he tjena, ska jag sälja fru & barn eller huset? :D

NJa hitta en pensionär med en sån här http://images.google.se/imgres?imgu...&sa=N&start=20&um=1&ei=zCrgSa6vKZCQsAaMo-i2DA så kör du lång tid så får du action-rörelse-frihet, har du tur så kanske han hytte med näven åt dig! :D

3 önskingar i en a,la kinderägg
Sälj fru och ungar, men behåll huset. :banana
Du nämnde ju aldrig något om vilken budget som gällde...

Den korrekta benämningen är inte "invalidmoped", utan "Shopper". Tyvärr så har de flesta som körde såna för att de inte kunde ta B-körkort övergått till att köra fyrhjuliga, EU-reggade, mopedbilar.

Jag var ute en sväng igår kväll för att se om det fanns någon vårsprallig motorcyklist som var ute. Det gjorde det inte. De enda två motorcyklarna jag såg var en BMW 650 Funduro och någon glidare utan ljuddämpare. Men jag såg säkert ett tiotal mopedister. Satt alla motorcyklister hemma hos mamma och åt påskmiddag och drack snaps eller? :va


Våra anstalter verkar ju vara öppna som vandrarhem. Ställ dig utanför ett o vänta ett par timmar så är det säkert nån som rymmer. Borde osså täcka in alla kriterier. :D
Men fängelset här i stan har inte öppnat än. Det är inte ens färdigbyggt.

Man skulle iofs kanske ha kunnat ställt sig utanför TNE för att se om det kom ut någon som haft en lite för blöt natt och fått tillbringa sin natt i ett spartanskt inrett rum.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag skulle behöva lite kamera tips!

Jag har en ixus 700 nu som jag har använt i några år, bilderna blir hyfsade men eftersom man har ett visst foto intresse så börjar man bli sugen på nått lite bättre.

Dock så är jag inte så särskilt sugen att köpa nån stor kamera med X antal objektiv man måste släpa på utan det ska vara nått smidigt som man lätt kan ta med sig.

Finns det nån kompakt kamera som är betydligt bättre än ixsusen så det lönar sig med en ny köp?

Eller ska man satsa på nått annat? Jag skulle kunna gå upp lite i storlek men det ska då vara betoning på lite. Att släpa på en stor system kamera med femtioelva objektiv går bort ..

Vore fint om man kunde få lite råd!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har en ixus 700 nu som jag har använt i några år, bilderna blir hyfsade men eftersom man har ett visst foto intresse så börjar man bli sugen på nått lite bättre.

Dock så är jag inte så särskilt sugen att köpa nån stor kamera med X antal objektiv man måste släpa på utan det ska vara nått smidigt som man lätt kan ta med sig.

Finns det nån kompakt kamera som är betydligt bättre än ixsusen så det lönar sig med en ny köp?

Eller ska man satsa på nått annat? Jag skulle kunna gå upp lite i storlek men det ska då vara betoning på lite. Att släpa på en stor system kamera med femtioelva objektiv går bort ..
Du skulle ju kunna kolla på något i stil med en Canon Powershot SX1 IS (eller SX10 IS) eller Nikon CoolPix P90 (eller L100). De är inte direkt så små att de går ner i myntfickan på jeansen. Men de väger iaf mindre än mitt lättaste objektiv och ger större möjligheter till kreativt fotograferande än din Ixus 700.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Du skulle ju kunna kolla på något i stil med en Canon Powershot SX1 IS (eller SX10 IS) eller Nikon CoolPix P90 (eller L100). De är inte direkt så små att de går ner i myntfickan på jeansen. Men de väger iaf mindre än mitt lättaste objektiv och ger större möjligheter till kreativt fotograferande än din Ixus 700.

Tack för tipsen! Ska kolla in dem, de såg ju bra ut på bild!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad har ni att säga om Polfilter, funderar lite på ett sådant antingen på mitt tele "70-200 f/4L IS" eller mitt normalzoom "Sigma 18-50 2,8"

Till telet så är det 67mm filtergänga & till Sigmat är det 72mm. De är ju så satans dyra filtren så man vill höra först om det verkligen är värt det?

Hur mkt förlorar ni i skärpa med dessa filter då jag har läst att de stjäl en hel del ljus bla?

B & W UV filter kör jag på telet nu & det fungerar bra.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top