Diskutera Digital Fotografering här

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Vad har ni att säga om Polfilter, funderar lite på ett sådant antingen på mitt tele "70-200 f/4L IS" eller mitt normalzoom "Sigma 18-50 2,8"

Till telet så är det 67mm filtergänga & till Sigmat är det 72mm. De är ju så satans dyra filtren så man vill höra först om det verkligen är värt det?

Hur mkt förlorar ni i skärpa med dessa filter då jag har läst att de stjäl en hel del ljus bla?

B & W UV filter kör jag på telet nu & det fungerar bra.

Nu talar jag utifrån mig och min kunskap.
Men polfilter kan vara suveränt om man t ex ska fota igenom fönster eller vattenytor. Då kan man få bort i stort sett all reflektion. Även om man vill ha bra färg på himlen.
Se till att det är cirkulärt bara (finns det annat nu?) så du kan vrida det själv tills du hittar rätt.
Kaffebrus brukar ha helt ok filter till snorbra priser.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nu talar jag utifrån mig och min kunskap.
Men polfilter kan vara suveränt om man t ex ska fota igenom fönster eller vattenytor. Då kan man få bort i stort sett all reflektion. Även om man vill ha bra färg på himlen.
Se till att det är cirkulärt bara (finns det annat nu?) så du kan vrida det själv tills du hittar rätt.
Kaffebrus brukar ha helt ok filter till snorbra priser.

Lite korrigering bara.
Linjära polarisationsfilter är också roterbara för att få "justerbar" effekt men de stör ut autofokusen vilket inte cirkulära Pol filter gör.

Lite tillägg: Polfilter och himmel...effekten funkar bäst i 90graders vinkel mot solen. Absolut ballast effekt får man en dag med blå himmel och lagom med vita molntussar, kan bli jäkligt effektfullt. Polarisationsfilter är som justerbara solglasögon som filtrerar bort "kortvågigt" ljus...reflektioner, soldis mm.

Till telet så är det 67mm filtergänga & till Sigmat är det 72mm. De är ju så satans dyra filtren så man vill höra först om det verkligen är värt det?

Hur mkt förlorar ni i skärpa med dessa filter då jag har läst att de stjäl en hel del ljus bla?

B & W UV filter kör jag på telet nu & det fungerar bra.

Skärpeförlusten är marginell, Ljusförlusten lika så...har faktiskt inte testat men gissar på 0,5ev...

Man bör dock tänka på alla sina filters kvalitet...de snikigare filterna har t.ex anti reflexbehandling på ena sidan bara. Bra filter är tyvärr ofta dyra.
Mitt 77mm polfilter (B+W Slim) kostade >1´500:- men tack vare att både 24-70/2,8 och 70-200/2,8 är 77mm så vart det användbart.:näsblod
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite korrigering bara.
Linjära polarisationsfilter är också roterbara för att få "justerbar" effekt men de stör ut autofokusen vilket inte cirkulära Pol filter gör.

Lite tillägg: Polfilter och himmel...effekten funkar bäst i 90graders vinkel mot solen. Absolut ballast effekt får man en dag med blå himmel och lagom med vita molntussar, kan bli jäkligt effektfullt. Polarisationsfilter är som justerbara solglasögon som filtrerar bort "kortvågigt" ljus...reflektioner, soldis mm.



Skärpeförlusten är marginell, Ljusförlusten lika så...har faktiskt inte testat men gissar på 0,5ev...

Man bör dock tänka på alla sina filters kvalitet...de snikigare filterna har t.ex anti reflexbehandling på ena sidan bara. Bra filter är tyvärr ofta dyra.
Mitt 77mm polfilter (B+W Slim) kostade >1´500:- men tack vare att både 24-70/2,8 och 70-200/2,8 är 77mm så vart det användbart.:näsblod
Någon nämnvärd skärpeförlust har jag aldrig märkt av. Däremot så tappar jag över ett steg i ljusstyrka.

Jag har ett Dörr DHG 77mm polariseringsfilter. Ett sånt kostar ca 800kr. Men jag köpte det när Cyberphoto hade sin julkalender och fick det då några hundralappar billigare.

77mm är för övrigt en väldigt trevlig diameter på filtergängor. Passar både på mitt 70-200/2,8 och 24-105/4. Skulle jag sedan få för mig att skaffa t.ex. ett Canon EF 17-40/4 L så passar det på ett sånt också.

Fast har man inte objektiv med 77mm filtergänga så blir det kanske lite svårare. :gnissla
Man får helt enkelt se till att alla objektiv man köper har samma filtergänga. Och då helst 77mm eftersom det är det som alla roliga objektiv har. :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Stämmer det att polfilter gör mer skillnad på en normalzoom än ett tele?

Tackar så mkt för svaren.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ähum..det har jag inte tänkt på?
För reflektioner och "blåare" himmel funkar det bra på tele också....?!?!


Bara en fundering då jag läst det på olika ställen så är man ny på sådana filter så undrar man. Har ingen aning ang de tekniska grejerna då en del normaltele & normalzoom brukar ha samma filtergänga. Så om någon kör samma storlek & upplever en skillnad får de gärna meddela tack.
 

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
skeppshult
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Tjena blev inspirerad av Gnuttens cross bilder.
Så jag åkte till Smålandsstenar mk för att testa
Kritisera mej gärna. Mvh Jimmy
View attachment 270469

IMG_4145.jpg
(Kanske skulle lagt in före och efter i rätt ordning
men men)
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tjena blev inspirerad av Gnuttens cross bilder.
Så jag åkte till Smålandsstenar mk för att testa
Kritisera mej gärna. Mvh Jimmy
View attachment 270469
Det hade inte skadat med lite mera luft ovanför crossåkarens huvud. Som det ser ut nu så verkar han nästan slå huvudet i bildens överkant.

Dessutom smälter han ihop med den oroliga bakgrunden.
 

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
skeppshult
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Det hade inte skadat med lite mera luft ovanför crossåkarens huvud. Som det ser ut nu så verkar han nästan slå huvudet i bildens överkant.

Dessutom smälter han ihop med den oroliga bakgrunden.

Tack för dom orden gör om gör rätt som dom sa i lumpen
Är detta bättre
IMG_4073.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den där blåa tunnan fyller ju ingen speciell funktion i den där bilden. Snarare så stjäl den en hel del fokus efter som att färgen är ganska så stark och solen ligger på den. Betraktarens blick dras bort ifrån det som egentligen är det intressanta (crossåkaren). Så tunnan hade du kunnat beskära bort.

Hade man däremot sett en rad med tunnor som markerade banans kant eller något så hade det fungerat bättre. För då hade tunnorna fyllt en funktion och hjälpt till att berätta något i bilden. Så en sån där grej är inte automatiskt störande. Det beror helt på hur den används i bilden.

Tycker jag.


Edit: Otroligt att inte någon nikonist inte har skrivit något om den nya Nikon D5000 som är på väg. Det enda som är spännande på den är väl den vinklingsbara skärmen.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Edit: Otroligt att inte någon nikonist inte har skrivit något om den nya Nikon D5000 som är på väg. Det enda som är spännande på den är väl den vinklingsbara skärmen.


He he de vill inte veta av att Nikon har gått ner i upplösning på skärmen, trodde de skulle forsätta ha sina högupplösta.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Vinklingsbar skärm är la bra... men samtidigt... Så länge det är bra betraktningsvinkel på en vanlig skärm känns det rätt onödigt... Känns mer som EMO-fjortisen Sara ska kunna ta vidvinkliga självporträtt och se så hon får med hela den ärrade armen... Personligen skulle jag ta D90 för D5000 alla dagar i veckan... Priset på D5000 är för högt... Skulle legat en tusenlapp eller två över D60...

Nej det jag vill ha är en D400 DX, brusegenskaper som en D700, 10-12 mp och D2x-iga färger. Då blir jag kär på riktigt! :drool
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad har ni att säga om telekonverters som finns på marknaden framförallt till Canon.

De jag känner till:
Sigma
Tamron
Canon
Kenko
Soligor

Visst Canon,s är vädertätade men ack så dyra, har tyvärr inga planer att skaffa ett fast tele. Efter lite forskning så verkar Soligor & Kenko vara nästan identiska med varandra men det skiljer närmare 1000:- mellan dem.

Vad har ni för erfarenheter?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vinklingsbar skärm är la bra... men samtidigt... Så länge det är bra betraktningsvinkel på en vanlig skärm känns det rätt onödigt... Känns mer som EMO-fjortisen Sara ska kunna ta vidvinkliga självporträtt och se så hon får med hela den ärrade armen... Personligen skulle jag ta D90 för D5000 alla dagar i veckan... Priset på D5000 är för högt... Skulle legat en tusenlapp eller två över D60...

Nej det jag vill ha är en D400 DX, brusegenskaper som en D700, 10-12 mp och D2x-iga färger. Då blir jag kär på riktigt! :drool
Så du menar att det inte är för proffsanvändarnas skull som den har "omfattande retuscheringsmeny inbyggd i kameran"? :va

De blev väl tvungna att klämma fram något lite snabbt som svar på Canon EOS 500D. Och att den fick ett snarlikt namn är bara en ren slump.

Tyvärr så känns det som att den ekonomiska krisen och svaga svenska kronan sätter sitt avtryck på priserna på kameror och objektiv.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nej det jag vill ha är en D400 DX, brusegenskaper som en D700, 10-12 mp och D2x-iga färger. Då blir jag kär på riktigt! :drool

Håller med på dina punkter, men det jag saknar mest på min D300 jämfört med min gamla D2x är faktiskt sökaren.
Perfa vore:
12Mp (som nu)
"Brusfritt" till ISO3200
Ännu snabbare och säkrare AF
100% sökare alá D3 mfl.
10BPS
inbyggd radiostyrning "no latency" för SB-1000, som jag också har drömt ihop.

GIMME!!!
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Håller med på dina punkter, men det jag saknar mest på min D300 jämfört med min gamla D2x är faktiskt sökaren.
Perfa vore:
12Mp (som nu)
"Brusfritt" till ISO3200
Ännu snabbare och säkrare AF
100% sökare alá D3 mfl.
10BPS
inbyggd radiostyrning "no latency" för SB-1000, som jag också har drömt ihop.

GIMME!!!

Ingen dålig önskelista! :drool Dock är det nog möjligen D500 vi snackar om isf?

Nej jag får nog nöja mig med att skaffa D2x framåt sommaren :)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Ingen dålig önskelista! :drool Dock är det nog möjligen D500 vi snackar om isf?

Nej jag får nog nöja mig med att skaffa D2x framåt sommaren :)

Mitt tips, ta en D300 istället...blixtstyrning och märkbart säkrare AFnär det rör på sig!
Det går att skjuta in D2x look a like färgschema....

my 2 cent (som har haft D2x också)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Mitt tips, ta en D300 istället...blixtstyrning och märkbart säkrare AFnär det rör på sig!
Det går att skjuta in D2x look a like färgschema....

my 2 cent (som har haft D2x också)

Men det snackas ju så mycket om stridsvagnskänsla (kvalitets och tålighetsmässigt) och underbara färger. Dock kanske D300 är bättre ändå? Men då kanske man borde invänta D400 för att det skall kännas som ett riktigt uppbyte?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Men det snackas ju så mycket om stridsvagnskänsla (kvalitets och tålighetsmässigt) och underbara färger. Dock kanske D300 är bättre ändå? Men då kanske man borde invänta D400 för att det skall kännas som ett riktigt uppbyte?

Jo att klämma på D2 e f-n inte fel...absolut!
Men tittar man på bilderna så ger dig D300 ett "större arbetsområde".
Bättre ISO
Bättre AF
I princip lika snabbjobbad.
Större dynamik.
Sen har den iofs en massa skit som man inte behöver.
Jag skall f-n erkänna att jag gärna använder den inbyggda blixten också, gärna med fjärrstyrda SB-800 på full TTL...hur grymt som helst om man kan acceptera latencyn.
MB-D10 greppet är jäkligt mycket stabilare än de andra Nikongreppen..MB-D200´an är en PET-flaska i jämförelse....

D2x fördelar
GRYM sökare (D3 eller D700 också).
Stridsvagnskänsla i fingertoppar.
En färgåtergivning som är speciell...svårt att beskriva.

Så synd för dig då! :gnissla

Själv håller man på att fundera hur en 5DmkII skulle kännas om man inte försökte tänka på den långsamma serietagningen.:(

Sälj av dig den där mesgråa utrustingen och.....Welcome to the dark side:D
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top