Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Någon slags trådlös radioavfyrning för blixtarna är iaf att rekommendera. Synksladdar runt hela "studion" orsakar bara huvudvärk. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360

Sån använde vi på kursen... jäkligt liten och smidig! Lär väl bli en sådan... Men då kommer nästa grej... det känns inte som ett överdrivet stort steg upp till nästa kit där en sådan ingår... Aja, har som sagt 2 månar på mig så jag borde nog klura ut hur jag ska ha det :tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur gör ni vinjetteringar? Jag vet hur jag brukar göra (en markering och sedan ett justeringslager för Levels som jag ställer om till Multiply).

Men någon annan kanske har en annan rolig metod?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur gör ni vinjetteringar? Jag vet hur jag brukar göra (en markering och sedan ett justeringslager för Levels som jag ställer om till Multiply).

Men någon annan kanske har en annan rolig metod?
Det finns väl en funkiston som gör det attemetiskt, iallafall i Lightrrom, har för mig det gick i PS med. Om man kör med raw hanteraren tror jag det var.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns väl en funkiston som gör det attemetiskt, iallafall i Lightrrom, har för mig det gick i PS med. Om man kör med raw hanteraren tror jag det var.
Jupp, finns en funktion för vinjettering i Camera Raw (men jag kör ju hedenhös-version av Photoshop, alltså har jag inget så häftigt). Likaså finns det en action i Photoshop för vinjettering.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Varit mycket snack och lite verkstad... fotade kompisens bil idag/ja igår om man ska följa datum :tungan

3411468191_afe6642394_o.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varit mycket snack och lite verkstad... fotade kompisens bil idag/ja igår om man ska följa datum :tungan
Jäkligt snygg bild. :tummenupp

Men jag vet inte om jag tycker den passade så värst bra som kvadratisk. :va
Jag får en känsla av att allt ljus ovanför bilen, mellan trädtopparna, knycker lite fokus från bilen.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kanske får låta bli det kvadratiska helt enkelt. Gillade det men det kanske inte passar då. tack för kritiken! :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Upplättade skuggor, annan beskärning och vinkel... Bättre?

3413878755_16e704351d_o.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he föll du för grupptrycket, ser mkt mkt bättre ut nu!

Btw var & fotade på Arlanda crossbana, det var evigheters sedan jag var där så man var ordentligt ringrostig. Tog en bild som jag ville fila lite på då det var väldigt molnigt & inte lika fint som igår. Vill försöka undvika att köra polfilter men hur fasen fixar man sådant i efterhand? Tyvärr körde jag Jpeg idag.
Provade maskera lite men man är helt kass på det så det blev helt grått istället + hjälmen blev förstörd, är det någon som vet vart man kan lära sig mer sådan att ändra till blåare himmel mm?

Tack på förhand.

2qn795z.jpg
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
He he föll du för grupptrycket, ser mkt mkt bättre ut nu!

Btw var & fotade på Arlanda crossbana, det var evigheters sedan jag var där så man var ordentligt ringrostig. Tog en bild som jag ville fila lite på då det var väldigt molnigt & inte lika fint som igår. Vill försöka undvika att köra polfilter men hur fasen fixar man sådant i efterhand? Tyvärr körde jag Jpeg idag.
Provade maskera lite men man är helt kass på det så det blev helt grått istället + hjälmen blev förstörd, är det någon som vet vart man kan lära sig mer sådan att ändra till blåare himmel mm?

Tack på förhand.

2qn795z.jpg
Hur såg org bilden ut då?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Där blir det nästan svårt, ta en bild osm har massor med blå himmel o shoppa in det, och det var moln den dan menar du?
Anars hade man velat fota underexponerat så himlen blir hyffsat bra o sen justera exponeringen på det som ska ljusas upp.

Där är lightroom väldigt behändig.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ha ha ha jo jag önskade mig lite sol men molnen täckte lite väl mkt! :D
Här kommer en lite blåare bild. Har dragit på med cyan och blå i justeringslager för Hue/Saturation och Color Balance och sedan maskat bort marken och föraren. Man har nog även kunnat använda ett justeringslager för Selective Color istället.
gnuttos.jpg

Det blev kvar några oroväckande svarta moln. Men man kan inte få allt här i livet. :näsblod
 
Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Var tjöper man billigast fotoprylar? Är det i staterna eller? Kompisens farsa har alltid tjakkat sin shit i the states men jag träffar bara honom en gång vartannat år och orkar inte riktigt vänta tills nästa gång med att fråga. Jag är lite sugen på en Nikon D90 bland annat, eller bara bättre shit till min 450D kanske? Jag förväntar mig ett par sköna länktips iaf, det är jag lätt värd ;)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Där blir det nästan svårt, ta en bild osm har massor med blå himmel o shoppa in det, och det var moln den dan menar du?
Anars hade man velat fota underexponerat så himlen blir hyffsat bra o sen justera exponeringen på det som ska ljusas upp.

Där är lightroom väldigt behändig.


Jupp det var j*vligt mkt moln, man såg inte ens solen! :mad:

Här kommer en lite blåare bild. Har dragit på med cyan och blå i justeringslager för Hue/Saturation och Color Balance och sedan maskat bort marken och föraren. Man har nog även kunnat använda ett justeringslager för Selective Color istället. Det blev kvar några oroväckande svarta moln. Men man kan inte få allt här i livet. :näsblod

Tackar så mkt men är helt kass på alla lager & maskera mm så får väl köpa en sån där photoshop bok eller nåt!
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var tjöper man billigast fotoprylar? Är det i staterna eller? Kompisens farsa har alltid tjakkat sin shit i the states men jag träffar bara honom en gång vartannat år och orkar inte riktigt vänta tills nästa gång med att fråga. Jag är lite sugen på en Nikon D90 bland annat, eller bara bättre shit till min 450D kanske? Jag förväntar mig ett par sköna länktips iaf, det är jag lätt värd ;)
Mjo, USA är ganska billigt på fotoprylar. Om dollarkursen är fördelaktig.

Varför är du sugen på en D90? Den är inte så värst mycket bättre än en 450D på någon punkt. Att lägga några tusen på bättre objektiv kommer att göra mer för bilderna än att du säljer din EOS 450D och lägger några tusen i mellanskillnad upp till vad en D90 kostar.

Vill du kunna filma så köp en videokamera. Filmfunktionen på D90 känns nästan som en nödlösning för att lura köpare. Iaf när man kollar testvideor på Youtube. Den har bland annat en tendens att lagga lite vid panoreringar och ljudet är inget vidare. I en del videor så kompenserar filmaren för det och kör bara ytterst långsam panorering och pålagd musik. Dessutom så har den ingen autofokus när man filmar (har jag för mig). En videokamera för inspelning på minneskort som kostar 3-4000kr och kommer från någon stor tillverkare ger allra troligast bättre filmer (om än med något lägre upplösning).


Tackar så mkt men är helt kass på alla lager & maskera mm så får väl köpa en sån där photoshop bok eller nåt!
Snart kommer det en ny bok av Scott Kelby. "Photoshop CS4 för digitalfotografer". Annars så finns det massor av tutorials på Youtube, Moderskeppet och internet i övrigt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Snart kommer det en ny bok av Scott Kelby. "Photoshop CS4 för digitalfotografer". Annars så finns det massor av tutorials på Youtube, Moderskeppet och internet i övrigt.

Kanon då ska jag botanisera lite på Youtube innan boken kommer.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top