Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
"Kan nån kan Canon" är fortfarande en av världens bästa slogan Används i väl inte i Sverige längre, men i utlandet, dock på Engelska:D
"with Canon you can" (tror jag det var) inte en bråkdel så bra som på svenska

Hur var Nikons bästa slogan nu igen? :tungan :)

Tror ni att ni vinner bara för att ni har en bra slogan? Det finns en liten by här i närheten som heter Hjo. Deras slogan är "I Love Hjo". Betyder detta att Hjo borde bli Sveriges huvudstad?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gav mig själv en lite present, ett Phottix batterigrepp!

Den fungerar över förväntan mkt bra & känns inte så plastig som jag trodde först. Köpte det igenom Ebay ifrån HK supplies för 56euro inkl 2st batterier.
Det stora testet blir ev på söndag att fota lite isracing i Östhammar.
 

Bifogat

  • bp40d1.jpg
    bp40d1.jpg
    21.6 KB · Visningar: 31

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gav mig själv en lite present, ett Phottix batterigrepp!

Den fungerar över förväntan mkt bra & känns inte så plastig som jag trodde först. Köpte det igenom Ebay ifrån HK supplies för 56euro inkl 2st batterier.
Det stora testet blir ev på söndag att fota lite isracing i Östhammar.
Det är väl ungefär vad ett batteri går loss på i Sverige? :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Gav mig själv en lite present, ett Phottix batterigrepp!

Den fungerar över förväntan mkt bra & känns inte så plastig som jag trodde först. Köpte det igenom Ebay ifrån HK supplies för 56euro inkl 2st batterier.
Det stora testet blir ev på söndag att fota lite isracing i Östhammar.
Jag har oxå phottix, känns bra i handen.
Dock har jag märkt att kameran kan låsa sig ibland på grund av greppet. Både 350n o 450n har gjort det. Så jag har löst det genom att ha det avstängt tills jag ska använda det. Då är det inga probs. :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag har oxå phottix, känns bra i handen.
Dock har jag märkt att kameran kan låsa sig ibland på grund av greppet. Både 350n o 450n har gjort det. Så jag har löst det genom att ha det avstängt tills jag ska använda det. Då är det inga probs. :tummenupp

Aha när du ska köra vertikalt?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Aha när du ska köra vertikalt?
Precis, jag har ju den eminenta hadnlovsremmen oxå som bara passar när man har vert grepp, så det blir inte alltför ofta jag faktiskt drar ut handen o håller vertikalt.
Bara om man vet att det blir en längre serie vertikala bilder.
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Hallåj,
Jag fotade den här på min vovve idag hade tänkt att förstora upp den i 70x100cm eller något liknande.
Jag har fixat lite i photoshop med kontrast och skärpa men skulle gärna vilja få den lite mer stämningsfull och "kusligare". Har ni något tips på vad man kan göra?

1.jpg
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hallåj,
Jag fotade den här på min vovve idag hade tänkt att förstora upp den i 70x100cm eller något liknande.
Jag har fixat lite i photoshop med kontrast och skärpa men skulle gärna vilja få den lite mer stämningsfull och "kusligare". Har ni något tips på vad man kan göra?

[urlG]http://web.comhem.se/charlie/1.jpg[/urlG]

Jag hade nog försökt ljusa upp hunden lite, sen finns det massor av saker man kan greja med för att få den lite kusligare!
 

Bifogat

  • vovve.jpg
    vovve.jpg
    209 KB · Visningar: 73

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hallåj,
Jag fotade den här på min vovve idag hade tänkt att förstora upp den i 70x100cm eller något liknande.
Jag har fixat lite i photoshop med kontrast och skärpa men skulle gärna vilja få den lite mer stämningsfull och "kusligare". Har ni något tips på vad man kan göra?
Här har jag bland annat testat att ljusa upp hunden en aning och lagt på en lätt vinjettering. Men den blev inte direkt kusligare. Vet inte riktigt hur man ska åstadkomma det. :va

Nästa gång kan du testa hur det blir antingen om du fotografera hunden då att den blir ljus mot en mörk bakgrund eller mörk mot en ljus bakgrund. T.ex. om du hade gått ner och tagit den här bilden från en lägre vinkel så att man liksom hade sett hundens silhuett mot "öppningen".
 

Bifogat

  • okändhund copy.jpg
    okändhund copy.jpg
    212.2 KB · Visningar: 84

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
man får tacka för tipsen.
Gjorde den "klassiska" att hunden fick bli i färg och då blev den tillräckligt ljus tyckte jag och sen på med lite vinjettering så var saken biff
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Väldigt snygg allé!
och bra idé!
Som tidigare sagts, så lite mer ljus på vovven, lägre perspektiv så vore den sjukt bra! (Jag tycker den rular ändå, otroliga formationer med grenarna!)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad har ni för erfarenhet av Canon Speedlite 430EX I, har inte råd att lägga 1200:- extra för II.

Är 1700:- Ok inkl bounce för version I?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Om det finns tilt/shift-tokar med iphone kan jag tipsa om vint shift... 7kr är billigt för tilt/shift :tungan

Vill ni ta bilder med polaroidstuk finns polarize, gratis vill jag minnas och funkar riktigt bra :)

Bifogar en bild på något så rockigt som en jalas-sko :yoparty

3331527189_4c387ccc44.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad har ni för erfarenhet av Canon Speedlite 430EX I, har inte råd att lägga 1200:- extra för II.

Är 1700:- Ok inkl bounce för version I?
Jag är iaf riktigt nöjd med min Speedlite 430EX (alltså inte II).

1700kr vet jag inte om det är mycket eller lite.

Skillnaderna mellan första modellen och tvåan är enligt Cyberphoto:
* 20% kortare uppladdningstid mellan exponeringarna
* Tystare än föregångaren
* Förbättrad/stabilare blixtfot
* I manuellt läge kan blixten finjusteras med 1/3 steg
* Blixten kan styras fullt ut via menyn på kameran (där kameran stöder detta).

Om jag då ska väga min blixt mot det där så kan jag säga:
Jag har inte så värst ofta känt att en 20% snabbare laddtid skulle göra någon större skillnad. Med fräscha batterier så går det ändå ganska snabbt mellan blixtarna. På full effekt alltså, laddtiden blir ju kortare ju lägre effekt man kör på (under 1/4 effekt så är det knappt någon laddtid).

Att tvåan är tystare än ettan spelar ingen roll för mig. Jag tycker inte att ettan är så värst högljudd.

Det kan nog vara bra med en förbättrad/stabilare blixtfot. Men blixtfoten på min blixt har iaf inte ställt till med några problem eller gått sönder (peppar peppar).

Att kunna finjustera blixten i 1/3 steg är nog bra för att kunna finlira med exponeringen. Om man inte har möjlighet att flytta blixten lite längre från det man fotograferar eller ändra bländare/slutartid.

Att ha möjlighet att styra blixten med hjälp av kameramenyn är nog bra. Om kameran stödjer det. Vilket jag tror att min 350D inte gör. :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack så mkt Esquire för en fin recension + att du själv har en version I. Har inte
jättestora planer ang blixt men skönt att ha. Tänkte försöka prova på att fota lite kampsport. Jo tror min 50D kan justera blixten.
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top