Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Plåtade speedway på Malmö Motorstadion. första gånge så have mercy on me. :rodnar
Det var fan inte helt lätt. Stundtals konstigt ljus och sen fick jag inte stå där jag ville. Då insåg jag att ett nytt tele bör införskaffas...:gnissla

11 bilder finns HÄR

Ett smakprov:
IMG_0708.jpg
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Plåtade speedway på Malmö Motorstadion. första gånge så have mercy on me. :rodnar
Det var fan inte helt lätt. Stundtals konstigt ljus och sen fick jag inte stå där jag ville. Då insåg jag att ett nytt tele bör införskaffas...:gnissla

11 bilder finns HÄR

Tjusigt :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Svartvita, den "skabbiga" lacken blir lite fel på den andra.
Den svartvita? Båda är ju färgbilder som är bitvis svartvita. :näsblod

Det blev iaf den övre av de båda som jag skickade till utskrift. Om någon vecka kommer den och två bilder till som jag har tagit att finnas med på en liten utställning på Folkets Hus i Östersund.

Det här är de två andra bilderna:
Action.jpg


Rrelse.jpg


Jag blev egentligen inte så värst nöjd med den övre av de här bilderna. Men det fick duga. Hade inte passageraren haft lite för moderna kläder och hjälm så hade den blivit lite kul, med tanke på att förarens skinnställ och hjälm nog är jämngammalt med hojen. :tungan


Plåtade speedway på Malmö Motorstadion. första gånge så have mercy on me. :rodnar
Det var fan inte helt lätt. Stundtals konstigt ljus och sen fick jag inte stå där jag ville. Då insåg jag att ett nytt tele bör införskaffas...:gnissla
Det är rätt. Man behöver alltid flera grejer i kameraväskan. :brynad

Jag gillar bild nummer 5 som ligger på din hemsida. Den med ryggarna. Även om det finns vissa som avskyr sportbilder med ryggar så tycker jag om känslan i den där.

Nu när jag kollar på dina bilder så kom jag på en sak. Varför åker alltid speedwayförare med byxor som går utanpå stövlarna?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Köpte ett trasigt 50mm 1,8 för 50:- då ägaren sade att den linjerade riktigt enligt honom. Jaha tänkte ja men jag testar. När jag satte det på huset & ska ta en bild så tar den bilden men det kommer upp Err01 som tydligen är felaktig information mellan hus & optik rengör kontakterna. Har rengjort men utan resultat. Har även tagit isär det men hittar inget speciellt vad man nu ska kolla efter. Någon som haft liknande fel?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ngn här som vet ett serviceställe som kan reparera Soligors konvertrar? Jag har letat med ljus och lykta efter ett ställe som kan laga en Soligor DG PRO 1.4X konverter.
Känns kasst att behöva slänga den när det är ett stift som tappat fjäderbelastningen och inte når kontakterna bak på gluggen. Eller om ngn har en sprängskiss över en sådan konverter så jag kan försöka själv?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vart kan jag lära mig mer om Vitbalans? Känner att jag måste läsa på för känner att jag har nollkoll ang detta. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vart kan jag lära mig mer om Vitbalans? Känner att jag måste läsa på för känner att jag har nollkoll ang detta. :)
Vad exakt är det du vill få bättre koll på?

Den här videon förklarar ganska bra hur man ställen in en egen vitbalans på en Canon EOS.
[YOUTUBE-ID]F2Q2aSgTZPc[/YOUTUBE-ID]

Du kan också läsa t.ex:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitbalans
http://www.fotosidan.se/cldoc/3691.htm (lite om färgtemperatur)

Dessutom så skriver Scott Kelby en del om vitbalans i sin Photoshopbok. Plus att det följer med ett papper i den boken med två gråa, ett vitt och ett svart fält som kan användas för vitbalansering.

Då använder man det ljusgråa för att justera vitbalans i kameran. De andra tre kan man använda t.ex. om man tar en serie bilder i en studio med likadan ljussättning hela tiden. Då kan man ta en bild av det papperet till första bilden och sedan använder man de mellangråa, svarta och vita fälten för att med t.ex. kurvor eller nivåer ställa svart-, vit, och gråpunkt.

Om jag inte missminner mig helt så är det viktiga när man ställer in manuell vitbalans på kameran att man har något som reflekterar ca 18% av ljuset som faller på det, inte exakt vilken ton i gråskalan det har. Man kan förutom ett gråkort med 18% grått använda t.ex. ett vitt papper (t.ex. vanligt skrivarpapper, inga blanka grejer) eller sin egen handflata i nödfall.

Har jag för mig. :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar så mkt Esquire :Bugar

Jo nu använder jag mest auto + moln men tror jag vinner mer på att göra det riktigt från början så kanske bilderna får ett lyft än vad de är idag.

Har plöjt igenom denna långa tråd ifrån början igen & är på sid 266. Det talades om litegrann om converter. Nån gång kanske jag kommer iväg till en bana & ekonomin tillåter inget fast 300 eller nåt sånt. Så jag funderade lite på telekonverters. Antar att man ska satsa på det bästa direkt men Canon,s egna 1,4x är så satans dyra så vad har ni att säga om Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 Digital?

En lite undran ang cyberphotos betyg mellan Kenko & Soligor 1,4X PRO Digital AF telekonverter så ger de Soligor toppklass men den är 1000:- billigare än Kenko som de bara ger bra köp?

Tack på förhand igen.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En lite undran ang cyberphotos betyg mellan Kenko & Soligor 1,4X PRO Digital AF telekonverter så ger de Soligor toppklass men den är 1000:- billigare än Kenko som de bara ger bra köp?
Jag har en känsla av att Cyberphotos betyg inte är allt igenom objektivt satta. T.ex. så har de flesta av grejerna från Dörr antingen betygen "Bra köp" eller "Toppklass"
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Esq, vad betalade du för dit normal L-zoom?
Funderar på att köpa ett sånt innan 70-200
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esq, vad betalade du för dit normal L-zoom?
Funderar på att köpa ett sånt innan 70-200
7200kr plus frakt betalade jag för mitt EF 24-105/4L IS USM. Ett EF 24-70/2,8 L USM hade kostat ca 1000kr mera. Jag vet inte riktigt vad de ligger på nu, nypriserna har ju gått upp något rent löjligt under 2009*.

Köpte det via en annons på Fotosidan.

Det är mest mitt 24-105 jag använder just nu. Det funkar till det mesta. Inte superbra på något speciellt. Men mångsidigt.


*) Har för mig att ett 24-105 låg på ca 11000kr nytt och ett 24-70 på ca 12000kr innan årsskiftet. Nu ligger ett 24-105 på ca 13000kr och ett 24-70 på ca 14500kr.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är väl runt ett 24-70 jag vill ligga med mitt allround foto.

Ska kika på det, tack.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tackar så mkt Esquire :Bugar

Jo nu använder jag mest auto + moln men tror jag vinner mer på att göra det riktigt från början så kanske bilderna får ett lyft än vad de är idag.

Har plöjt igenom denna långa tråd ifrån början igen & är på sid 266. Det talades om litegrann om converter. Nån gång kanske jag kommer iväg till en bana & ekonomin tillåter inget fast 300 eller nåt sånt. Så jag funderade lite på telekonverters. Antar att man ska satsa på det bästa direkt men Canon,s egna 1,4x är så satans dyra så vad har ni att säga om Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 Digital?

En lite undran ang cyberphotos betyg mellan Kenko & Soligor 1,4X PRO Digital AF telekonverter så ger de Soligor toppklass men den är 1000:- billigare än Kenko som de bara ger bra köp?

Tack på förhand igen.

Soligors 1,4X är skarp, prisvärd och trevlig. 2X ska vara liiiiite mer softad i kanterna än 1,4an men marginelt. Kenko är en exakt samma pryl.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jo nu använder jag mest auto + moln men tror jag vinner mer på att göra det riktigt från början så kanske bilderna får ett lyft än vad de är idag.

Ehhmm...du får inte BÄTTRE bildkvalitet bara för att du ställer vitbalansen rätt från början. Du tjänar tid på att slippa justera vitbalansen i efterhand.
Däremot kan det väl vara så att om du får till ett riktigt blåstick (t.ex) så kan du hamna så långt ut på skalan att du inte har mer av justeringsreglaget att ge på för att komma till rätt vitbalans.

Det här med 18% grått.
Både exponering och vitbalansen jobbar efter att exponera ett motiv till 18% grått om du använder allt annat än Manuellt läge.
Säj att du nyttjar spotmätning, slutar- eller bländarprio och träffar en mörk hoj, då överexponerar kameran, right? Just för att matcha den mörka ytan till 18% grått i reflekterat ljus. Likaså om du skjuter mot en vit hoj så underexponerar den för att matcha 18% grått reflekterat ljus.

Eehhmmm...Ricken, du har inte funderat på att du kanske ska lägga upp FÖRMINSKADE bilder. Nu blev forumets template lika stor som hela Scandinavium ju! :3freak
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top