Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är det som är det fina med dropbox, lägg bilden i en mapp på datorn o så får man ett url som länkar till den, oavsett storlek. :)
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Var på Knutstorp och plåtade i söndags
0004.jpg


Fler finns här
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej!


Jag funderar på att köpa ett halvtonat gråfilter men har aldrig använt det förut.
Vad ska jag köpa?

Ett som släpper igenom 50% av ljuset och påverkar ett bländarsteg eller
ett som släpper igenom 25% av ljuset och påverkar två bländarsteg?

Nån som har erfarenheter?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hej!


Jag funderar på att köpa ett halvtonat gråfilter men har aldrig använt det förut.
Vad ska jag köpa?

Ett som släpper igenom 50% av ljuset och påverkar ett bländarsteg eller
ett som släpper igenom 25% av ljuset och påverkar två bländarsteg?

Nån som har erfarenheter?
Det beror helt på dig själv. Vad du vill få för effekt och vad du ska använda det till. Det bästa vore nog om du hade möjlighet att testa båda för att se vilket som passar dig bäst.

Jag bara spånar lite nu: Skulle man inte kunna testa att ta tre bilder med kameran. En normalt exponerad enligt kamerans ljusmätning, en som är underexponerad ett steg och en som är underexponerad två steg. Och sedan montera ihop bild 1 med bild2 och bild 1 med bild 3 med någonslags toningseffekt och få en ungefärlig bild av vilken effekt de olika filtren skulle ge? :va

Du kan ju även kolla på t.ex. ett Cokin filtersystem (vilket finns på bland annat Scandinavian Photo). Men en stor nackdel med ett sånt är att det är lite otympligt och att det blir ytterligare ett dussin grejer som man ska klämma ner i kameraväskan.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Det beror helt på dig själv. Vad du vill få för effekt och vad du ska använda det till. Det bästa vore nog om du hade möjlighet att testa båda för att se vilket som passar dig bäst.

Jag bara spånar lite nu: Skulle man inte kunna testa att ta tre bilder med kameran. En normalt exponerad enligt kamerans ljusmätning, en som är underexponerad ett steg och en som är underexponerad två steg. Och sedan montera ihop bild 1 med bild2 och bild 1 med bild 3 med någonslags toningseffekt och få en ungefärlig bild av vilken effekt de olika filtren skulle ge? :va

Ja det kanske borde ge en hint om hur det blir.

Jag kommer väl använda det för landskapsfotografering. Exponerar jag för marken så blir himlen för ljus och vice versa. Filtret mörkar ju himlen (eller marken) beroende på hur det vrids. Jag skulle tro att det räcker med 50% ljusgenomsläpp.
Jag är knappast någon expert så det bör duga hur bra som helst.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Shit den där bilden ifrån dropbox fuckade till min läsare helt så jag fick blockera den om andra har samma problem som jag.

För den som är intresserad att veta lite med om L-sjukan så finns det intressanta saker här att läsa. Även hur man använder IS samt blixt mm

http://www.canon-europe.com/Support..._educational_tools/en/ef_lens_work_iii_en.asp


Btw: Nu har jag köpt en telekonverter Soligor 1,4X PRO Digital AF som jag får på måndag, sen är det bara att öva. Ang vitbalans är det bara vitt & grått man ska ta till eller t,ex om jag ska fota på en sand crossbana, ska jag ta vitbalans ifrån den något ula sanden eller himlen eller?
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Snygga bilder med den där extra glansen som gör dom sååå snygga.

Gillar bilderna på Mr Lind nr 52, han hänger en hel del:)
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag tog en tur till Vaxhom igår och fotade lite. Måste lära mig att exponera under och över så det kan bli HDR bilder av det hela, nu klarade jag inte av omfånget riktigt, annars vart jag ganska nöjd själv!
 

Bifogat

  • JOF_7623.jpg
    JOF_7623.jpg
    204.2 KB · Visningar: 31
  • JOF_7631.jpg
    JOF_7631.jpg
    156.8 KB · Visningar: 31
  • JOF_7643.jpg
    JOF_7643.jpg
    123.5 KB · Visningar: 26
  • JOF_7649.jpg
    JOF_7649.jpg
    145.4 KB · Visningar: 35

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Tjenare på er.
Är helt ny inom de här me fotografering på rörliga fordon med nått bättre än en compact-kamera och behöver lite tips..
va på kinnekulle i helgen och tänkte testa att fota lite under banåkningen där och av 100 bilder fick ja kanske 2 som va med ordentlig skärpa...
testade "sport" inställningen men det blev katastrof.. suddigare bilder får man leta efter..
gick över på manuell och började pilla.. fick aldrig en serie med bra bilder utan nån enstaka som dög.

Har ni några enkla tips för hur ja ska ställa in kameran för att få lite bra bilder?
har en Canon EOS 1000D.

alla tips är välkommna!
tack på förand
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tjenare på er.
Är helt ny inom de här me fotografering på rörliga fordon med nått bättre än en compact-kamera och behöver lite tips..
va på kinnekulle i helgen och tänkte testa att fota lite under banåkningen där och av 100 bilder fick ja kanske 2 som va med ordentlig skärpa...
testade "sport" inställningen men det blev katastrof.. suddigare bilder får man leta efter..
gick över på manuell och började pilla.. fick aldrig en serie med bra bilder utan nån enstaka som dög.

Har ni några enkla tips för hur ja ska ställa in kameran för att få lite bra bilder?
har en Canon EOS 1000D.

alla tips är välkommna!
tack på förand
Vad menar du med "ordentlig" skärpa? Är det en bild där allt i bilden (både hojen som rör sig och bakgrunden) är skarpt eller en bild där iaf hojen är skarp och bakgrunden kan vara oskarp?

Vill du frysa bilden så att allt blir skarpt blir det till att fotografera så du får så kort slutartid som möjligt. Gärna 1/1000s eller snabbare slutartid. För att få till det så krävs ett objektiv som klarar en stor bländare, att det är mycket solljus ute eller att du kan gå upp högt i ISO. Ett ljusstarkt objektiv (som t.ex. ett 2,8) brukar innebära att det blir ganska dyrt, det är ju inte alltid man har en massa solljus (och det ger ganska skarpa skuggor, vilket man kanske inte alltid vill ha) och med din EOS 1000D kanske du kan gå upp mot ISO 400 eller något utan allt för mycket störande brus (med en lite dyrare kamera kanske man kan gå upp en bit högre och ändå få ganska användbara bilder.

Då kan det vara lämpligt att ha kameran i Av-läget (bländarprioritet), ställa bländaren så öppen som möjligt (alltså så lågt värde som möjligt), seriebildstagning, autofokusen i läget AI-Servo och börja vid ISO 100.

Autofokusläget AI-Servo tycker jag brukar vara ganska användbart vid sportfoto med min EOS 350D. One Shot ställer bara skärpan för en bild i taget och ställer inte om den förens kameran tagit en bild och gör sig redo för att ta nästa bild i en serie eller du släpper avtryckaren och trycker ner den igen. AI-Servo gör däremot hela tiden små korrigeringar medan du håller avtryckaren halvvägs nere eller tar en serie bilder.

Vill du göra en panorering med hojen skarp och bakgrunden oskarp så är det experimenterande och en del träning som gäller. Stå bredvid en väg och ta bilder av bilar som åker förbi så du får in en mjuk och jämn rörelse samtidigt som du testar hur långt du kan gå ner i slutartid. Det kan vara lämpligt att testa med att köra kameran i Tv-läge (slutarprioritet) och börja på en slutartid kring 1/125s innan man går neråt, ISO 100, seriebildstagning och autofokusen på AI-Servo.

Den här bilden är tagen på 1/60s slutartid (med kameran i Tv-läget), ISO 100, kameran ställd på seriebildstagning och autofokusen ställd på AI-Servo.
Action.jpg


Kamerans sportläge ställer kameran på så öppen bländare som objektivet tillåter, seriebildstagning och ISO upp till 400. Och det är som du kanske märkt kanske inte alltid tillräckligt för vad man vill uppnå när man tar bilder på sånt som rör sig.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
va på kinnekulle i helgen och tänkte testa att fota lite under banåkningen där och av 100 bilder fick ja kanske 2 som va med ordentlig skärpa...
testade "sport" inställningen men det blev katastrof.. suddigare bilder får man leta efter..

Har oftast haft SPORT inställningen på min 350D med halvsunkigt 70-300 och tycker jag får oftast ok bilder. Är det dåligt ljus kan man ju dock fetglömma det!

Vad använder du för objektiv?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top