Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Suck, pratade med intervision idag då jag provade mitt tele canon 70-200 f4 IS lite extra i helgen på olika brännvidder hur skärpan är men är inte nöjd. Visst microjutering är bra men säkert bäst på fast optik. Visst det är garanti på huset men hittar f*n inte kvittot på tele även om jag har garantisedeln men det godtar inte Canon tydligen. Så det blir 1200:- + moms för injustering sen får jag se om jag skickar iväg Sigmat efteråt till Tura för intervision vill inte ta hand om det. :död
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Suck, pratade med intervision idag då jag provade mitt tele canon 70-200 f4 IS lite extra i helgen på olika brännvidder hur skärpan är men är inte nöjd. Visst microjutering är bra men säkert bäst på fast optik. Visst det är garanti på huset men hittar f*n inte kvittot på tele även om jag har garantisedeln men det godtar inte Canon tydligen. Så det blir 1200:- + moms för injustering sen får jag se om jag skickar iväg Sigmat efteråt till Tura för intervision vill inte ta hand om det. :död
Vart har du köpt det då?

Dom brukar ju kunna plocka fram kvitton därifrån.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vart har du köpt det då?

Dom brukar ju kunna plocka fram kvitton därifrån.

Köpte det ifrån USA chicago, så garantin går ut vilken dag som helst! :huvet

Dock får jag skylla mig själv då jag har haft hela vintern på mig att testa men har inte trott att det har varit så dåligt.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Vad menar du med "ordentlig" skärpa? Är det en bild där allt i bilden (både hojen som rör sig och bakgrunden) är skarpt eller en bild där iaf hojen är skarp och bakgrunden kan vara oskarp?

Vill du frysa bilden så att allt blir skarpt blir det till att fotografera så du får så kort slutartid som möjligt. Gärna 1/1000s eller snabbare slutartid. För att få till det så krävs ett objektiv som klarar en stor bländare, att det är mycket solljus ute eller att du kan gå upp högt i ISO. Ett ljusstarkt objektiv (som t.ex. ett 2,8) brukar innebära att det blir ganska dyrt, det är ju inte alltid man har en massa solljus (och det ger ganska skarpa skuggor, vilket man kanske inte alltid vill ha) och med din EOS 1000D kanske du kan gå upp mot ISO 400 eller något utan allt för mycket störande brus (med en lite dyrare kamera kanske man kan gå upp en bit högre och ändå få ganska användbara bilder.

Då kan det vara lämpligt att ha kameran i Av-läget (bländarprioritet), ställa bländaren så öppen som möjligt (alltså så lågt värde som möjligt), seriebildstagning, autofokusen i läget AI-Servo och börja vid ISO 100.

Autofokusläget AI-Servo tycker jag brukar vara ganska användbart vid sportfoto med min EOS 350D. One Shot ställer bara skärpan för en bild i taget och ställer inte om den förens kameran tagit en bild och gör sig redo för att ta nästa bild i en serie eller du släpper avtryckaren och trycker ner den igen. AI-Servo gör däremot hela tiden små korrigeringar medan du håller avtryckaren halvvägs nere eller tar en serie bilder.

Vill du göra en panorering med hojen skarp och bakgrunden oskarp så är det experimenterande och en del träning som gäller. Stå bredvid en väg och ta bilder av bilar som åker förbi så du får in en mjuk och jämn rörelse samtidigt som du testar hur långt du kan gå ner i slutartid. Det kan vara lämpligt att testa med att köra kameran i Tv-läge (slutarprioritet) och börja på en slutartid kring 1/125s innan man går neråt, ISO 100, seriebildstagning och autofokusen på AI-Servo.

Den här bilden är tagen på 1/60s slutartid (med kameran i Tv-läget), ISO 100, kameran ställd på seriebildstagning och autofokusen ställd på AI-Servo.

Kamerans sportläge ställer kameran på så öppen bländare som objektivet tillåter, seriebildstagning och ISO upp till 400. Och det är som du kanske märkt kanske inte alltid tillräckligt för vad man vill uppnå när man tar bilder på sånt som rör sig.
Tackar för tipset.. sitter å pillar febrilt på kameran här hemma nu..
Bakgrunden är ju rätt oviktig igentligen.. är ju det rörande objektet jag vill ha focus på.. fick till en bra bild nyss i sport-mode.. en kråka som flög förbi i trädgården ;)

Objektivet va nått ja fick med.. med ett nybörjarintresse kändes det lite hårt att dra till med ett dyrare objektiv..håller intresset i sig så blir det att investera i ett finare objektiv.. själva kamerahuset verkar ganska lätthanterligt så det funkar för min "skill" för tillfället =)

vad ja kan utläsa så är det ett SIGMA 18-50mm 1:3.5-5.6 DC (säger mig verkligen ingenting...)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
vad ja kan utläsa så är det ett SIGMA 18-50mm 1:3.5-5.6 DC (säger mig verkligen ingenting...)

Ja, det är ett enkelt objektiv som funkar bra som läroglugg, dock inte så bra till sportfoto. Men jag tycker inte du ska gå o köpa nåt innan du lärt dig lite mer och anar vad du vill fota. Men iofs ett 70-200 2,8 kommer du nog vilja ha vad du än ska fota. Mycket pengar dock. Kolla begmarknaden,Sigma o Tamrons alternativ räcker långt.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
vad ja kan utläsa så är det ett SIGMA 18-50mm 1:3.5-5.6 DC (säger mig verkligen ingenting...)

Ja, det är ett enkelt objektiv som funkar bra som läroglugg, dock inte så bra till sportfoto. Men jag tycker inte du ska gå o köpa nåt innan du lärt dig lite mer och anar vad du vill fota. Men iofs ett 70-200 2,8 kommer du nog vilja ha vad du än ska fota. Mycket pengar dock. Kolla begmarknaden,Sigma o Tamrons alternativ räcker långt.

ska kolla lite.. har ni tips på bra sidor för att kolla lite begagnat?
för ett 70-200 2,8 va pratar vi för pris beg.? mellan tummen och pekfingret..
å va menas med 2.8?
hittar Tamron Objektiv AF 55-200/4-5,6 LD DI II till canon för 900 spänn men ska ja ner till 2.8 kostar de runt 4000..
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
ska kolla lite.. har ni tips på bra sidor för att kolla lite begagnat?

för ett 70-200 2,8 va pratar vi för pris beg.? mellan tummen och pekfingret..
å va menas med 2.8?

hittar Tamron Objektiv AF 55-200/4-5,6 LD DI II till canon för 900 spänn men ska ja ner till 2.8 kostar de runt 4000..
Fotosidans annonsmarknad, Blocket.se, Tradera, etc.

Det beror helt på vilket 70-200/2,8 man pratar om. För ett Canon EF 70-200/2,8L IS USM så kanske 12000kr är ett ganska överkomligt begagnatpris i dagsläget. Ett begagnat Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro kanske ligger på ca 6000kr. Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro ligger kanske något billigare än Sigmat.

Med 2,8 menas att det klarar ett bländarvärde på 2,8 i sitt mest öppna läge (låg siffra = stor bländare, stort värde = liten bländare). Och i och med att det heter bara 2,8 och inte t.ex. 2,8-4,0 så innebär det att det klarar av att hålla bländare 2,8 oavsett vart i zoomomfånget man befinner sig (hade det hetat 70-300/2,8-4,0 så hade det inneburit att det kunnat hålla bländare 2,8 vid 70mm brännvidd för att sedan krympa till bländare 4,0 när man närmat sig 300mm brännvidd.

Ju öppnare bländare desto mer ljus släpper kameran in. Mycket ljus in i kameran innebär korta slutartider.

Mellan det Tamron AF 55-200/4-5,6 LD DI II och ett Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro skiljer det ett till två bländarsteg i ljusstyrka beroende på vart i zoomomfånget man befinner sig. Vilket innebär att om du under ett visst ljusförhållande får en slutartid på 1/1000s med ett 70-200/2,8 vid f/2,8 så får du en slutartid på 1/500s vid f/4 och 1/250s vid f/5,6 vid samma ljusförhållande

(Från f/2,8 till f/4 är det ett bländarsteg och hoppar man sedan upp till f/5,6 så är det ännu ett steg. Ett bländarsteg gör en fördubbling eller halvering av slutartiden, beroende på åt vilket håll i skalan man tar steget.)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ska kolla lite.. har ni tips på bra sidor för att kolla lite begagnat?
för ett 70-200 2,8 va pratar vi för pris beg.? mellan tummen och pekfingret..
å va menas med 2.8?
hittar Tamron Objektiv AF 55-200/4-5,6 LD DI II till canon för 900 spänn men ska ja ner till 2.8 kostar de runt 4000..

Visst 2,8 är bra att ha men funderar hur mkt du kommer använda 2,8? Kan rekommendera ett Canon 70-200 f/4 dock utan IS så hamnar det på ca 4000:- begagnat.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
En ny bild :tummenupp

DSC_0007.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här är resultatet av årets första besök i crossbanan (med kameran).
Jag föredrar den nedersta bilden. Det är mest action i den. Det är stensprut, hojen har lite plats att röra sig i bilden, och hade han hållit upp huvudet ännu mera så har jag nog gillat den ännu bättre.

Den översta bilden känns för mig lite meningslös. Den åkaren skulle lika gärna kunna puttra fram i 10kmh på en grusväg som att hårdköra på en crossbana. :gnissla
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har gjort en HDR här av 5 exp tagna ur en raw fil.
Den är lite för oskarp tycker jag, är det nån som har några dunder tips på hur jag ska skärpa upp den så det ändå ser snyggt ut?
Fullformatsbild, så jag länkar bara. ;)

http://dl.getdropbox.com/u/1019721/RC8e (2).jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

MikkE

Guest
Fan, jag glömde ju att ta med mig stora kameran när jag var förbi Umeå för 3 veckor sedan, för att sedan åka tillbaka till bygden.
Äh, jag är glad ändå =)
DSC00385_2.jpg
 
Last edited:

Evertsen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2008
Ort
Skåne
Hoj
Såld, vilket jag bittert ångrar...
Tjena, har ganska nyligen snubblat in i fotograferingens underbara värld så ni får ha lite överseende med mig :)
Har bara en lite fråga till er som är ute och plåtar på alla motorevents, hur lyckas ni komma så nära:va
och då menar jag inte i bilden utan när ni tar bilden.
När jag går fram och frågar de som håller i eventet om man kan få gå lite närmare och plåta blir det oftast ett nej :/
Hur gör ni?

Tack på förhand///Evertsen
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tjena, har ganska nyligen snubblat in i fotograferingens underbara värld så ni får ha lite överseende med mig :)
Har bara en lite fråga till er som är ute och plåtar på alla motorevents, hur lyckas ni komma så nära:va
och då menar jag inte i bilden utan när ni tar bilden.
När jag går fram och frågar de som håller i eventet om man kan få gå lite närmare och plåta blir det oftast ett nej :/
Hur gör ni?

Tack på förhand///Evertsen

När jag var på actionpics gotland förra sommaren bad jag bara om att få gå runt och fota, de fick ha 3 fotografer utmed banan. På lördagen var det bara två så då fick jag en väst på lördagen så jag kunde gå var jag ville. Jag hörde av mig till arrangören i god tid innan för att "boka" min plats. Snackar vi däremot officiella events. Typ STCC och liknande kan det nog bli jobbigare. Men prova att kontakta arrangören i god tid. Större chans att du får ett ja då än på plats :) Det har säkerligen med säkerhet att göra, de vill ha koll på vilka som rör sig runt banan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top