Diskutera Digital Fotografering här

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Jorå, som Gnutten och Jesseboy har sagt så börjar det ta sig. Men du har råkat få något litet färgstick.

För skojs skull så redigerade jag en av bilderna lite och slänger även med originalet för att det ska vara lättare att se skillnaden sida vid sida.

Det som är gjort med den redigerade bilden är:
* En liten nivåjustering.
* Ökat kontrasten lite.
* Ändrat färgbalansen mot det gulare hållet i högdagrar, skuggor och mellantoner.
* Uppskärpt en liten aning med oskarp mark i Lab-färgsläget.

Jag hade inte tänkt beskära bilden. Men när jag skapade ett nytt dokument i Photoshop så blev det den där storleken. Så då fick det bli så. :tungan

Tackar för tipsen.
ska försöka leta upp och höjja kontrasten en aning..
va dock åskmoln och konstigt ljus över hela gälleråsen efter racen.. kanske därav det konstiga ljuset...
får labba vidare =)
finns massa fartdårar att fota ;)

Edit: Min idiot.. hade vitbalansen inställd på lysrör... orka me sig själv ibland..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jepps, har en halvstor ryggsäck. Lowepro Mini Trekker Classic. Rymmer kamera med battgrepp och stor glugg på och lite extra gluggar vid sidan om, det var vad jag hade i den iallafall ;).

Köpan eller?

...

Å andra sidan så känns det som att när man ska börja sälja bilder regelbundet, komma in på tidningar etc. etc. så är det bilderna till 30% och kontakter och det sociala 70%. Det finns många duktiga fotografer som inte gör några pengar överhuvudetaget på plåtandet men de tar grymma bilder...

Jag brukar köra lite kurser och så i min studio och hyra ut den till de som vill plåta sina nära och kära, alla nöjda å glada ;). Är däremot lite emot att hyra ut den om de ska göra kommersiella jobb eller så.... Sån är jag...
Liiite frestande är det iaf. Men det lutar nog mera åt en LowePro Flipside 400AW. Ju mera jag kollar på den säcken desto mera sugen blir jag. Fast kan du fresta med något bra pris inklusive frakt på den där Mini Trekker Classic så kanske?

Jo, alla fotografer som inte sitter fast på en tidningsredaktion eller något borde väl ha "försäljare" tryckt på visitkortet. Iaf de som har som ambition att kunna försörja sig på sitt fotograferande. Dessutom så spelar social kompetens en stor roll. Det är inte lätt att hitta ett smidigt samarbete om fotografen är lika munter som Frödings Gråbergssång.

Det låter som ett ganska bra sätt att göra det på. Då kan du få lite pengar för studion när du inte använder den själv, blir de nöjda med någon bild så kanske de beställer en canvas eller något av dig och de kommer ihåg dig som en bussig och trevlig fotograf om de skulle behöva en någon gång. Men ska de göra komersiella jobb så är det en annan femma. Då skulle det ju bli som att du konkurerar med dig själv i lite onyttigt stor utsträckning. Och det finns redan tillräckligt många konkurrenter för att man inte gärna ska skapa en i sig själv. :)

va dock åskmoln och konstigt ljus över hela gälleråsen efter racen.. kanske därav det konstiga ljuset...

...

Edit: Min idiot.. hade vitbalansen inställd på lysrör... orka me sig själv ibland..
Det ljus som kan bli om det blir soligt direkt efter ett häftigt åskoväder kan bli riktigt häftigt. Då har luften rensats från en del skit samtidigt som luftfuktigheten är hög. Är det dessutom sent på dagen och nära solnedgång så solen liksom skiner in under det mörka molntäcket så kan det bli rent magiska bilder.

Det är sånt som kan hända. Det sägs ju att man lär sig av sina misstag. Själv så svär jag ve och förbannelse över mig själv när jag gjort något sånt. Som att fotograferat på höga ISO inomhus. Sedan gå ut och inte fatta varför bilderna blir brusiga och slutartiderna är så korta. :huvet
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Liiite frestande är det iaf. Men det lutar nog mera åt en LowePro Flipside 400AW.

Har en sådan som jag är skitnöjd att gå runt med för det mesta. Får plats med hus+tele - BG - blixt & normalzoom & ändå få plats med en 1,5liter flaska på ena sidan. Var först inne på 300 men dess bärremmar är verkligen dåliga + att denna kan jag ha när jag ev ska försöka åka på någon mctur nån gång. Har en Nikon This som backup ifall jag inte orkar ta med Flipsiden.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Svängde förbi snabbköpet idag och handlade lite :)

3569900894_b49e2d1590_o.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Svängde förbi snabbköpet idag och handlade lite :)
Smågodis... :drool

Hade det stått EOS 5DmkII istället för D700 på den där lådan så hade min penisavund varit gränslös.

Är du nöjd med köpet då?


Kollade speedway idag för första gången med kamera, gav mersmak!:)
Man ska alltid ha kameran med sig. :nicka

Härom kvällen kom jag på något som skulle vara skithäftigt att plåta om man fick chansen: en rodeo. Det vore kanske hur häftigt som helst. En ensam man som försöker hålla sig kvar på ett ton av frustande förbannade muskler.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Smågodis... :drool

Hade det stått EOS 5DmkII istället för D700 på den där lådan så hade min penisavund varit gränslös.

Är du nöjd med köpet då?

Den är inte dum kan jag säga! Att 50an och 85an kunde vara så trevliga hade jag ingen aning om! :yoparty AF-motorn hörs knappt om man jämför med D80, ergonomin och sökaren bör inte ens jämföras med D80. Jag har länge funderat på D300 men inte känt att det skulle bli en tillräcklig uppgradering för att kunna motivera det... Sen måste jag erkänna att det känns rätt rockigt att kötta på med 8bps ;)

Har egentligen inte hunnit leka så mycket med den. Jobbar ju och har mig, men jag hade allvarliga funderingar på att sjukanmäla mig idag :tungan Hårdtestet kommer i helgen då man antingen skall fota karneval i gbg eller mx-träning. Vi får se vilket det blir :)

Kan tillägga att iso 3200 var max på D80, då kunde vi verkligen snacka brus! på iso 3200 har D700 bara börjat värma upp ;)
 

MikkE

Guest
Rockalkis: Vad är det i den svarta kartongen? Glugg?
Gratulerar till kameran, säkert kanoners.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den är inte dum kan jag säga! Att 50an och 85an kunde vara så trevliga hade jag ingen aning om! :yoparty AF-motorn hörs knappt om man jämför med D80, ergonomin och sökaren bör inte ens jämföras med D80. Jag har länge funderat på D300 men inte känt att det skulle bli en tillräcklig uppgradering för att kunna motivera det... Sen måste jag erkänna att det känns rätt rockigt att kötta på med 8bps ;)

Har egentligen inte hunnit leka så mycket med den. Jobbar ju och har mig, men jag hade allvarliga funderingar på att sjukanmäla mig idag :tungan Hårdtestet kommer i helgen då man antingen skall fota karneval i gbg eller mx-träning. Vi får se vilket det blir :)

Kan tillägga att iso 3200 var max på D80, då kunde vi verkligen snacka brus! på iso 3200 har D700 bara börjat värma upp ;)
Jag är ju fortsatt mycket sugen på EOS 5DmkII. Ska bara sälja en hoj först. Och bilen. Men rent ärligt så känns det som att en EOS 50D också skulle vara ett gigantiskt kliv uppåt från min EOS 350D. Till och med en EOS 40D placerar sig ett antal pinnhål högre. Nytt kamerahus blir det iaf i år.

ISO 3200 finns inte ens på kartan med min EOS 350D. Där är det max ISO 1600 som går att välja. Men man använder inte gärna över ISO 400. Jag tycker ju till och med nästan att den känns brusig ibland kring ISO 100 när man jämför med modernare grejer. :tungan

Blä, och åh, och fy vad avundsjuk jag är på din nya lilla älskling. Även om det är en Nikon. :)

Rockalkis: Vad är det i den svarta kartongen? Glugg?
Gratulerar till kameran, säkert kanoners.
Nikon PDK1. Ett paket med batterigrepp, batteri och laddare. Det är ett sånt som behövs för att D700 och D300 ska klara 8bilder/s. Annars ligger seriebildtagningshastigheten "bara" på fem bilder per sekund som mest. :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Haru tjackat en D700 nu? Jamen grattis då! :mad: Alla mina x-tra pengar går till blöjor och välling så en ny kamera e inte att tänka på på ett tag.

Jag har iaf sökt in till den här kursen..., får se om jag kommer in.

Fotografi - Visuell kommunikation
7.5hp, Ingen undervisning, Kvartsfart (25%)
Fristående kurs
Internetbaserad distansunderv
Högskolan i Jönköping,

Svängde förbi snabbköpet idag och handlade lite :)

3569900894_b49e2d1590_o.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Haru tjackat en D700 nu? Jamen grattis då! :mad: Alla mina x-tra pengar går till blöjor och välling så en ny kamera e inte att tänka på på ett tag.

Jag har iaf sökt in till den här kursen..., får se om jag kommer in.

Fotografi - Visuell kommunikation
7.5hp, Ingen undervisning, Kvartsfart (25%)
Fristående kurs
Internetbaserad distansunderv
Högskolan i Jönköping,
Vad hette den första kursen som moderskeppet hade där nere?
 

MikkE

Guest
Nikon PDK1. Ett paket med batterigrepp, batteri och laddare. Det är ett sånt som behövs för att D700 och D300 ska klara 8bilder/s. Annars ligger seriebildtagningshastigheten "bara" på fem bilder per sekund som mest. :tummenupp
Jaha. Jag kollade på Cyberphoto och de har också massa sådana paketlösningar om man vill spara fyra femtusen kronor. Bra ju. Dock för mycket pengar för mig just nu om jag ska köpa min efterlängtade 5D MkII. Får se hur det blir under sommaren och mot hösten. Just nu är det inte såå brådskande.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Var ju tvungen att passa på innan prishöjningarna. Så det gick på 23 för kamera och 3 för PDK 1. Bra jäkla nöjd är man iaf!

@Esq: Jag är sjukt jäkla nöjd iaf! Om jag inte vore det skulle det vara fel på mig! ;)

@Rullarn: Tackar! :D Men be Scandinavian skriva Pampers (D700) 23 000:- och Semper (85/1.8) 4000:- så är det problemet ur världen ;)

Sökte också den kursen för övrigt. Likaså Digital Bildbehandling. Får se om man kommer in. Studentrabatt på iMac 24" skulle inte sitta fel ;) (okej att det bara är en tusing men det är pengar det också!)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var ju tvungen att passa på innan prishöjningarna. Så det gick på 23 för kamera och 3 för PDK 1. Bra jäkla nöjd är man iaf!

@Esq: Jag är sjukt jäkla nöjd iaf! Om jag inte vore det skulle det vara fel på mig! ;)
Mjo, det är lite surt hur mycket den svenska kronan har drivit upp priserna på fotoprylar det senaste halvåret. 23 + 3 låter ju helt ok. Dagspriset på de större svenska näthandlarna ligger på ca 30 för en D700 och PDK1 va? så 16k är ju rena fyndpriset.

Hade du inte varit nöjd efter att ha köpt den kameran så hade jag personligen gett dig smisk. :tungan


Såg just det här på Fotosidan. Canon uppgraderar firmware för filmfunktionen på 5DmkII. Så från att nästan ha känts som en lite rolig krydda verkar den gå till att vara ganska användbar.
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Suck inte fick man kameran & optiket denna vecka heller ifrån Intervision för injustering på garanti. Jaha ska till Eskilstuna & fota lite körasnabbtraktfram på inhägnad bana men icke. Frågade om de skulle ev kunna titta på den nästa vecka för jag ska åka & fota Supermotard tävling nästa helg njaa vi får se men kan sätta en post it lapp. Jaha suck vad man känner sig naken utan någon kamera. :död
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Mjo, det är lite surt hur mycket den svenska kronan har drivit upp priserna på fotoprylar det senaste halvåret. 23 + 3 låter ju helt ok. Dagspriset på de större svenska näthandlarna ligger på ca 30 för en D700 och PDK1 va? så 16k är ju rena fyndpriset.

Hade du inte varit nöjd efter att ha köpt den kameran så hade jag personligen gett dig smisk. :tungan


Såg just det här på Fotosidan. Canon uppgraderar firmware för filmfunktionen på 5DmkII. Så från att nästan ha känts som en lite rolig krydda verkar den gå till att vara ganska användbar.

Det värsta är att jag måste städa nu fast jag hellre hade gett mig ut och fotat :tungan får ta tag i det nu så jag får lite ledig tid sen ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top