Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Suck inte fick man kameran & optiket denna vecka heller ifrån Intervision för injustering på garanti. Jaha ska till Eskilstuna & fota lite körasnabbtraktfram på inhägnad bana men icke. Frågade om de skulle ev kunna titta på den nästa vecka för jag ska åka & fota Supermotard tävling nästa helg njaa vi får se men kan sätta en post it lapp. Jaha suck vad man känner sig naken utan någon kamera. :död
Faan vad surt. Jag skulle befinna mig i upplösningstillstånd om jag var tvungen att vara utan kamera så länge. :gnissla

Varför ska Intervision behöva vara så sega då? De säger ju iaf att de servar åt medlemmar i CPS (Canon Professional Services) inom 48-72 timmar.
Prioriterar de "proffsen" som har obegränsat med pengar och flashiga serviceavtal eller? Det kan man kanske ha viss förståelse för, men det ursäktar inte att entusiasterna ska behöva vänta sig fördärvade. Om inte annat så är det ju inte så värst positivt för märket när den som ska ta ett kliv upp i sitt fotograferande har i åtanke hur sega Intervision har varit tidigare.

Men det är klart, de har ju i stort sett monopol på marknaden för service av Canon i Sverige.

Det värsta är att jag måste städa nu fast jag hellre hade gett mig ut och fotat :tungan får ta tag i det nu så jag får lite ledig tid sen ;)
Städa? Har du inget hondjur som kan sköta sådant medan du ägnar dig åt viktigare aktiviteter?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Nån annan än jag som är lite småkär i 5D MKII?
Glömde säga att den där bilden på monsterkatten var tagen med en sån också.
På ISO 1000.
Viss skillnad fakiskt.

Lär fan aldrig få råd. :(
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Faan vad surt. Jag skulle befinna mig i upplösningstillstånd om jag var tvungen att vara utan kamera så länge. :gnissla

Varför ska Intervision behöva vara så sega då? De säger ju iaf att de servar åt medlemmar i CPS (Canon Professional Services) inom 48-72 timmar.
Prioriterar de "proffsen" som har obegränsat med pengar och flashiga serviceavtal eller? Det kan man kanske ha viss förståelse för, men det ursäktar inte att entusiasterna ska behöva vänta sig fördärvade. Om inte annat så är det ju inte så värst positivt för märket när den som ska ta ett kliv upp i sitt fotograferande har i åtanke hur sega Intervision har varit tidigare.

Men det är klart, de har ju i stort sett monopol på marknaden för service av Canon i Sverige.


Städa? Har du inget hondjur som kan sköta sådant medan du ägnar dig åt viktigare aktiviteter?

Ja du man kan ju hoppas, lillsyrran har ju en 400D men inget tele & har man vant sig med 70-200 L så vill man inte försöka låna ett men sådär kvalite! :gnissla

Blir tokig om jag inte kan fota supermotard nästa helg! :huvet
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Coolers Rockarn....INTE dumt va:)

Inte alls dumt faktiskt! :tummenupp Mycket vill ha mer bara, funderar på DK-17M också :D

Städa? Har du inget hondjur som kan sköta sådant medan du ägnar dig åt viktigare aktiviteter?

Jag har ju dessvärre inte det, jag har ju inga höga krav på hondjuren heller...
*Hon ska städa
*diska
*laga mat
*tvätta
*gilla att :ligga närhelst jag känner för det,
*Hon ska ha full förståelse för mig när jag säger "Nu är det så här, jag behöver faktiskt köpa en AF-S VR 200-400/4."
*hon skall dessutom vara snygg som faen och säga "Klar du ska dra ut med grabbarna ikväll! Jag kan dammsuga och göra i ordning fyllekäk tills du kommer. Jag kan dra in till stan och köpa öl åt dig också så kan du ta det lugnt och spela lite tv-spel"

Jag har säkert glömt något nu men det är inte såååå höga krav ändå...

Nån annan än jag som är lite småkär i 5D MKII?
Glömde säga att den där bilden på monsterkatten var tagen med en sån också.
På ISO 1000.
Viss skillnad fakiskt.

Lär fan aldrig få råd. :(

smsa låna ;)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
*Hon ska ha full förståelse för mig när jag säger "Nu är det så här, jag behöver faktiskt köpa en AF-S VR 200-400/4."

Jag har önskat mig en sån i födelsedagspresent....känns som låg sannorlikhet att en sån dyker upp tyvärr *surar*


DK17-M hade jag på min D2x men den har en bieffekt...det blir ännu petigare att du centrerar ögat i okularet...inte så bra för action, kanon när det är lugnare dock. *my 2 cent*, köp å testa...smaken e som...
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ja du man kan ju hoppas, lillsyrran har ju en 400D men inget tele & har man vant sig med 70-200 L så vill man inte försöka låna ett men sådär kvalite! :gnissla

Blir tokig om jag inte kan fota supermotard nästa helg! :huvet

Hade det inte varit för att jag ska rasta kameran på Göteborg City Race nästa helg hade jag kunnat följa med och fota. Så hade du kunnat njuta av ljudet av 8fps ;) Väder spelar ingen roll, är det regnigt och dåligt ljus har jag vädertätning och bra isoprestanda :yoparty

Jag har önskat mig en sån i födelsedagspresent....känns som låg sannorlikhet att en sån dyker upp tyvärr *surar*


DK17-M hade jag på min D2x men den har en bieffekt...det blir ännu petigare att du centrerar ögat i okularet...inte så bra för action, kanon när det är lugnare dock. *my 2 cent*, köp å testa...smaken e som...

Aha, kanske får ha den till lugnare fotografering och lägga den i väskan när jag fotar sport/action då. Vi får se vad det blir av det.

Ingen som har en AF 24/2.8 att sälja? alternativt byta mot Tamron 17-50/2.8?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hade det inte varit för att jag ska rasta kameran på Göteborg City Race nästa helg hade jag kunnat följa med och fota. Så hade du kunnat njuta av ljudet av 8fps ;) Väder spelar ingen roll, är det regnigt och dåligt ljus har jag vädertätning och bra isoprestanda :yoparty



Arrrrrghh nä nu åker jag & köper en 5d MKII & ett 70-200 2,8L som backup om man nu ska behöva lämna in dem för kalibrering när grejerna är stort sett nya! :gnissla







NOT skulle inte tro det om jag inte vill tillbringa hela sommaren i förrådet så jag väntar på mina B-grejer så kan jag sukta lite efter era bilder som kommer snart eller? :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Arrrrrghh nä nu åker jag & köper en 5d MKII & ett 70-200 2,8L som backup om man nu ska behöva lämna in dem för kalibrering när grejerna är stort sett nya! :gnissla







NOT skulle inte tro det om jag inte vill tillbringa hela sommaren i förrådet så jag väntar på mina B-grejer så kan jag sukta lite efter era bilder som kommer snart eller? :)

Varför envisas med att köpa faxar som du uppenbarligen får skicka in på kalibrering? Köp dig en kamera istället :banana

Skämt åsido, hoppas att du får tillbaka grejerna snart! :)
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag är ju fortsatt mycket sugen på EOS 5DmkII. Ska bara sälja en hoj först. Och bilen. Men rent ärligt så känns det som att en EOS 50D också skulle vara ett gigantiskt kliv uppåt från min EOS 350D. Till och med en EOS 40D placerar sig ett antal pinnhål högre. Nytt kamerahus blir det iaf i år.

ISO 3200 finns inte ens på kartan med min EOS 350D. Där är det max ISO 1600 som går att välja. Men man använder inte gärna över ISO 400. Jag tycker ju till och med nästan att den känns brusig ibland kring ISO 100 när man jämför med modernare grejer. :tungan

Blä, och åh, och fy vad avundsjuk jag är på din nya lilla älskling. Även om det är en Nikon. :)


Nikon PDK1. Ett paket med batterigrepp, batteri och laddare. Det är ett sånt som behövs för att D700 och D300 ska klara 8bilder/s. Annars ligger seriebildtagningshastigheten "bara" på fem bilder per sekund som mest. :tummenupp

Om du är ute efter höga ISO finns det tyvärr inte mkt mer att hämta i 50D än den du har nu, vad jag erfarit.
Däremot är ju femman helt sjuk.
Bilden på katten jag postade tidigare var på ISO 1000, och mindre brusig än 20, 30 och 40D.
Tagen med en MkII.
Om jag blir stor nångång och miljonär ska jag ha en sån.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja du man kan ju hoppas, lillsyrran har ju en 400D men inget tele & har man vant sig med 70-200 L så vill man inte försöka låna ett men sådär kvalite! :gnissla
Jag har kanske använt mitt gamla Sigma 70-300 en eller två gånger sedan jag köpte mitt 70-200/2,8L. Visst ger Sigman ganska hyfsat skarpa bilder och så. Särskilt om man tänker på vad det kostar. Men autofokusen känns ju lite trött och att jämföra byggkvalitét mellan ett sånt Sigma och Canons L-optik är som att jämföra Pringlesrör och kassaskåp.

Jag har ju dessvärre inte det, jag har ju inga höga krav på hondjuren heller...
*Hon ska städa
*diska
*laga mat
*tvätta
*gilla att :ligga närhelst jag känner för det,
*Hon ska ha full förståelse för mig när jag säger "Nu är det så här, jag behöver faktiskt köpa en AF-S VR 200-400/4."
*hon skall dessutom vara snygg som faen och säga "Klar du ska dra ut med grabbarna ikväll! Jag kan dammsuga och göra i ordning fyllekäk tills du kommer. Jag kan dra in till stan och köpa öl åt dig också så kan du ta det lugnt och spela lite tv-spel"
Du kanske har för låga krav? Kvinnor kan lukta sig till om man är desperat... :5sure

Om du är ute efter höga ISO finns det tyvärr inte mkt mer att hämta i 50D än den du har nu, vad jag erfarit.
Däremot är ju femman helt sjuk.
Bilden på katten jag postade tidigare var på ISO 1000, och mindre brusig än 20, 30 och 40D.
Tagen med en MkII.
Om jag blir stor nångång och miljonär ska jag ha en sån.
Så det är så illa alltså... Jag kommer bli tvungen att skaffa en 5DmkII. Jag hör ju det. Finns ju inga alternativ... :gnissla

Höga ISO är inte livsviktigt för mig. Men jag befinner mig ibland i situationer där det kan vara bra att ha att tillgå.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Du kanske har för låga krav? Kvinnor kan lukta sig till om man är desperat... :5sure


Så det är så illa alltså... Jag kommer bli tvungen att skaffa en 5DmkII. Jag hör ju det. Finns ju inga alternativ... :gnissla

Höga ISO är inte livsviktigt för mig. Men jag befinner mig ibland i situationer där det kan vara bra att ha att tillgå.

Men om jag lägger till att hon ska vara snuskigt rik också? Det borde åtminstone begränsa urvalet ;)

Ja men där ser du... Bara att lätta på lädret... Du kommer gråta när du tömmer plånkan, men när du öppnar paketet kommer du vara som ett barn på julafton! :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men om jag lägger till att hon ska vara snuskigt rik också? Det borde åtminstone begränsa urvalet ;)

Ja men där ser du... Bara att lätta på lädret... Du kommer gråta när du tömmer plånkan, men när du öppnar paketet kommer du vara som ett barn på julafton! :D
Du vill alltså ha en huslig sugarmommy som förser dig med öl och kameraprylar? Tja, det blir ju ett lite mindre urval iaf.

Gråta? Nja, snarare kallsvettas och undra vad fasen man håller på med när man ser tusenlapparna fladdra iväg ur plånboken. För att sedan leva ett liv med kameran fastlimmad vid näsan de första veckorna. :gnissla

Hur går det då? Nu har du ju haft din nya lilla guldklimp i flera dagar. Och den enda bilden vi har sett hittills är en suddig mobilkamerabild på varukorgen på Mediamarkt. Blev det crossträning eller karneval i helgen?
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
På tal om hyfsat höga iso har jag en bild som är tagen med iso 1600, lite skakningsoskärpa är där men 1/15dels sek och fick ställa skärpan manuellt för där var för mörkt för af att hitta
 

Bifogat

  • IMG_1471.jpg
    IMG_1471.jpg
    228 KB · Visningar: 56

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Du vill alltså ha en huslig sugarmommy som förser dig med öl och kameraprylar? Tja, det blir ju ett lite mindre urval iaf.

Gråta? Nja, snarare kallsvettas och undra vad fasen man håller på med när man ser tusenlapparna fladdra iväg ur plånboken. För att sedan leva ett liv med kameran fastlimmad vid näsan de första veckorna. :gnissla

Hur går det då? Nu har du ju haft din nya lilla guldklimp i flera dagar. Och den enda bilden vi har sett hittills är en suddig mobilkamerabild på varukorgen på Mediamarkt. Blev det crossträning eller karneval i helgen?

Det blev lite karneval. Har inte hunnit mycket mer än slänga in neffarna i datorn. Tänkte pilla lite bilder imorgon om man får tid över. Men jag var tvungen att prova på det dynamiska omfånget, det imponerar! Saker som var "helt utbrända" går att rädda genom att dra ner exponeringen. Hade aldrig gått på D80! Blir mer och mer imponerad för varje bild man tar... Nåja, får som sagt försöka pilla lite med bilder imorrn om tid finns. Man har ju dessvärre ett jobb att sköta också :tungan
 

MikkE

Guest
Nao aj äm gåing bäck to sviden vere maj kämra iss. Aj miss itt so mutch! No mår Norvej får mi!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Många som fotar bilar alt mc utomhus på t,ex utställningar säger att man ska använda blixt alltid. Om det stämmer kan någon förklara lite vad för inställning man ska köra med både på huset & blixten?

Tack!
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Stark blixt fryser rörelser och man måste därför inte dra på jättekort slutartid (starkare och fulare blixtljus som följd) Kör 1/60s lagom bländare för ändamålet och TTL (är det väldigt ljust ute behöver du dock korta slutartiden och minska bländaren med starka blixtar och lång uppladdningstid som följd) :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top