Diskutera Digital Fotografering här

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Hej

Förmodligen fel forum för en rookie fråga men jag provar ändå..

Är sugen på att skaffa mig min första systemkamera och lära mig grunderna i fotografering. Jag har inte fotat mer än några enstaka ggr med brorsans pentax k10D

Jag är nu sugen på Canon EOS 500D för att det finns möjlighet att filma lite också.

Fråga 1: är detta en bra kamera för att ta nice bilder och kunna lära sig att fotografera med för en nybörjare som mig?

Fråga 2: vilket objektiv bör jag ha utöver "standard" objektivet? vill kunna ta lite actionbilder på bana bla...

Har inte pengar på hög så mkt objektiv per krona tack..

mvh Robban
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej

Förmodligen fel forum för en rookie fråga men jag provar ändå..

Är sugen på att skaffa mig min första systemkamera och lära mig grunderna i fotografering. Jag har inte fotat mer än några enstaka ggr med brorsans pentax k10D

Jag är nu sugen på Canon EOS 500D för att det finns möjlighet att filma lite också.

Fråga 1: är detta en bra kamera för att ta nice bilder och kunna lära sig att fotografera med för en nybörjare som mig?

Fråga 2: vilket objektiv bör jag ha utöver "standard" objektivet? vill kunna ta lite actionbilder på bana bla...

Har inte pengar på hög så mkt objektiv per krona tack..

mvh Robban

Har du läst på vad som gäller när du ska filma med dessa nya kameror ifrån Nikon & Canon mfl?

En bra kamera nja om vi tar t,ex Canon så fungerar 350D-400D-450D & 1000D bra också. I ditt fall som är beredd att lägga nästan 10000:- på en 500D bör tänka om ifall du ska lägga lite pengar på optik. Det är oftast optiken som ibland avgör hur fina bilder du vill har, bra glas kostar tyvärr. Om väljer en 450D & köper ett bra optik så kommer du upp i den summan som bara 500D huset kostar. Sen ska du säkert köpa minneskort & ifall du ska filma nja då får du satsa på ett stort minneskort. Sen kanske du vill vara lite stadigare på handen när du köpet ett tele så blir det kanske ett batterigrepp osv.

Om du kan tänka dig kanske ett lite större hus än 500D dock utan filmning då är en beg Canon 40D ett mkt bra val & krydda till den med ett 70-200 f/4L så blir det stort sett samma pris som 500D huset. Så hur mkt pengar får det kosta max?
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Tänkte just också på det men hans budget var lite ansträngd. Men i sluändan så vinner han på att t,ex köpa ett SIGMA 70-200 2,8

Ni får ursäkta en amatör men ett 70-200 har väl inte lika bra zoom som 70-300?
Som jag fattar det kräver ett 2.8 mindre ljus än ett 3.6 eller 4.5 stämmer det?
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Hej igen..

Jag kan tänka mig att lägga 10-15 K och då vill jag ha möjlighet till bra actionbilder och ett hyfsat zoom.

Som sagt helt ny på detta så jag går på all reklam...

Måste inte kunna filma men det vore kul..

på cyberphoto:

Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR 11,990:-

Bajs eller godis?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ni får ursäkta en amatör men ett 70-200 har väl inte lika bra zoom som 70-300?
Som jag fattar det kräver ett 2.8 mindre ljus än ett 3.6 eller 4.5 stämmer det?

Nä sant men om du ska köra på en crop kamera så får du lägga på x1,6 & det blir t,ex 300mm x 1,6 = 480 . Att köra handhållet så långt kräver lite träning. Jupp 2,8 bra speciellt på tele. Försöka eftersträva så stor bländare som möjligt för att inte behöva ta till långa tider ifall ljuset är mörkt. Bästa är nog fast optik på t,ex 300-400mm men där kostar ljusstarka optik skjortan. Så säg att du köper ett Sigma alt Canon 70-200 2,8 & sätter på en telekonverter på x1,4 så får du oftast bättre ljusfördel än att du ska köpa ett 70-300 direkt. Men det är bara min åsikt.

Hej igen..

Jag kan tänka mig att lägga 10-15 K och då vill jag ha möjlighet till bra actionbilder och ett hyfsat zoom.

Som sagt helt ny på detta så jag går på all reklam...

Måste inte kunna filma men det vore kul..

på cyberphoto:

Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR 11,990:-

Bajs eller godis?


Kan inte riktigt svar på det där men pratar vi om 10-15k så får du t.o.m en D200 alt D300 med hyfsad zoom. Men du får skippa filmning då.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Vad är "crop" ? Har en Nikon D80.



Ska testa det, tack.

ang 70-200 så kommer du inte lika närma med det. crop som han pratar om beror på att du har en mindre sensor (DX). Eftersom sensorn är mindre får du inte riktigt samma bildvinkel. Cropfaktorn på din kamera är 1.5x Ett 70-300 motsvarar m a o 105-450mm på fullformat...

Du har helt rätt i att 2.8 är ljusinsläppet(bländaren). Du kan m a o få kortare skärpedjup och även fota i sämre ljus med drägliga slutartider
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hej igen..

Jag kan tänka mig att lägga 10-15 K och då vill jag ha möjlighet till bra actionbilder och ett hyfsat zoom.

Som sagt helt ny på detta så jag går på all reklam...

Måste inte kunna filma men det vore kul..

på cyberphoto:

Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR 11,990:-

Bajs eller godis?
Kamerahuset spelar ingen större roll vilket du väljer. Alla digitala systemkameror är mer eller mindre skitbra grejer. Jag brukar rekommendera Canon eller Nikon, för till de så finns det mera grejer begagnat än till alla andra märken sammanlagt.

En stor skillnad finns att hämta i objektiven.

Ett sånt objektiv som ingår i det där paketet som har ett ganska stort zoomomfång brukar kallas för superzoom. Det brukar ge en del kompromisser när det gäller bildkvalitet. För det är svårt att få ett objektiv att prestera lika bra genom hela zoomomfånget. Kollar man på de dyra och fina zoomobjektiven från de stora tillverkarna så ligger de på ett zoomomfång på max 3-4X. Som t.ex. 24-70, 70-200 etc. Och det kanske har sina anledningar...

En superzoom kanske är bra när man ska på semester och inte vill släpa med sig hela stora kameraväskan och alla objektiv man äger och har. Eller för en nybörjare tills man har fått kläm på vid vilka brännvidder man oftast fotograferar. Men det kan snabbt leda till att man vill ha något annat. Något med lite bättre ljusstyrka. Eller som klarar längre brännvidd. Eller som ger skarpare bilder.

Nikon D90 och Canon EOS 500D är bra kameror. Men jag skulle inte välja någon av de enbart på grund av att de går att filma med. Rannsaka dig själv lite och fundera över hur mycket du egentligen kommer att filma med kameran. Kan du välja bort filmfunktionen helt så kör på en EOS 450D som har samma seriebildtagningshastighet som 500D, men lägg de extra stålarna du har över emellan på bättre objektiv. Eller gör som Gnutten sa och köp en begagnad 40D och ett bra objektiv.

/Emil, med två fina objektiv och ett kamerahus från stenåldern (eller iaf 2006)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men med jäkla fina bilder! :D
Mja, det har varit lite klent med bilder från mig här på sistone. Men det har varit en del andra grejer som kommit i vägen. Ska väl ta och ta tag i det där också. :gnissla
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Hej

Och tack för all info, alltid bra att höra ifrån folk som vet vad dom pratar om.

Jag satt och kikade lite igår kväll igen och är nu inne på en Pentax K20D i pkt med dubbla objektiv.
Pentax K20D + DA 18-55 II/3,5-5,6 AL + DA 55-300/4-5,8 ED = 11.785 riksdaler:gnissla

Den har fått mycket bra kritik och så är den ju vädertätad. enligt många sidor och tester på nätet bland de mest välbyggda kamerahus man kan hitta just nu.

Nu väntar vi bara på att få tillbaka lite på skatten...
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hej

Och tack för all info, alltid bra att höra ifrån folk som vet vad dom pratar om.

Jag satt och kikade lite igår kväll igen och är nu inne på en Pentax K20D i pkt med dubbla objektiv.
Pentax K20D + DA 18-55 II/3,5-5,6 AL + DA 55-300/4-5,8 ED = 11.785 riksdaler:gnissla

Den har fått mycket bra kritik och så är den ju vädertätad. enligt många sidor och tester på nätet bland de mest välbyggda kamerahus man kan hitta just nu.

Nu väntar vi bara på att få tillbaka lite på skatten...

Helt klart vettigt startpaket. Enda nackdelen är att begagnatmarknaden inte är så stor som för t ex Canon och Nikon...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top