Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Några komentarer ang Nikon D90 ?

För och emot?

Riktigt bra sensor där du kan köra med höga iso utan att det brusar allt för mycket. Inbyggd AF-motor vilket gör att du kan köra med gamla gluggar utan problem. Lagom storlek, batterigreppet är relativt bra. Stor och skarp skärm vilket gör att du snabbt ser om bilden är skarp eller ej. Stort utbud av begagnade prylar. Filminspelning i HD (Som iofs ger svajig bild på frihand men blir väldigt bra på stativ)

De dåliga sakerna då. LV/Video känns väl inte riktigt färdigutvecklat, finns mycket att förbättra där dessvärre. Kameran är inte vädertätad.

Dock får jag nog lov att säga att det är mycket kamera för pengarna. Ska du köpa den kan du undvika kitgluggen och ge dig på en 17-50/2.8 istället. Varför inte min t ex? :tungan På fullformat vinjetterar den lite smått :tungan.
3613963940_df72d952e6.jpg

Inget du behöver oroa dig för dock då det är en DX-glugg som är gjord för D40/50/60/5000/70/80/90/100/200/300/1/2 Du får den för 2700 inkl frakt :)

Vad du än köper för kamera är det alltid optiken som sätter gränserna. Så att ge sig på en D90 är klokt. Då har man lite pengar över till rolig optik i början :)
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Ok

Jag tänkte kanske inte ta det från pixmania jag ville bara visa vilket paket som var intressant.

Köper nog snarare från cyberphoto eller fotokungen.

Känns bättre att köpa i sverige så man får svenska manualer, för dom kommer jag behöva...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Köper nog snarare från cyberphoto eller fotokungen.
Köper du en D90 (alltså bara kamerahuset) från Cyberphoto eller liknande och det där 17-50/2,8 så har du en kamera med ett bra objektiv. För ungefär samma pengar som att köpa ett paket med en D90 och ett 18-55 VR. Vilket inte är ett lika bra objektiv.

Sedan köper du en schyst telezoom när du känner köplusten brinna i kroppen. :tummenupp
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag trodde att 18-105 optik var ett ultimat objektiv om man bara ska ha ett?

eller är jag helt fel ute?

Vill ju kunna zooma lite.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Här är det ingen hejd på handlandet. Fått tillbaka på skatten eller?

Jobba volvo tjäna pengar gräset va :tungan

Man måste ju dra sitt strå till stacken om vi ska komma ur krisen någon gång... Börja handla pojkar! :banana

Jag trodde att 18-105 optik var ett ultimat objektiv om man bara ska ha ett?

eller är jag helt fel ute?

Vill ju kunna zooma lite.

Ska du bara ha ett och kunna zooma är väl 18-200 det ultimata. Men ju större zoomomfång desto större kompromiss. Tyvärr svårt att komma ifrån. Om du kollar på objektiv så ser du att först står zoom-omfånget, sedan kommer ett snedstreck och därefter står ljusstyrkan. Ju lägre tal desto bättre ljusstyrka (ljusinsläpp). Ju större ljusinsläpp desto kortare slutartider samt möjlighet att fota i naturligt ljus i ännu större utsträckning :) 18-105 har väl 3.5-5.6 eller nåt i ljusinsläpp. Det betyder alltså från 3.5 vid 18mm till 5.6 vid 105. Jämför då detta med t ex 17-50/2.8. Där har du samma ljusinsläpp oavsett brännvidd. Fast samtidigt kan det ju vara bra att köpa en sån 18-105 och känna dig fram vilka brännvidder som är viktigast för dig. Märker du att du är en tele-människa kan du ju köpa till ett sjysst tele. Märker du att du vill ha en vettig normalzoom kan du börja med att uppgradera där.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag som hade trott att 400D var en liten smidig kamera :p

3620565326_ee456c7c14.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Man måste ju dra sitt strå till stacken om vi ska komma ur krisen någon gång... Börja handla pojkar! :banana
Är det du som har tagit över stafettpinnen från RoLLER nu när han har börjat lägga sina pengar på blöjor och barnmat istället för kameraprylar?

Närmaste inköp för mig verkar bli en kameraryggsäck. Köpte häromsistens en mini-pc och minneskortsläsare för att kunna ha med mig ut när jag fotar och kolla på bilderna direkt med en något större skärm än på kameran och köra säkerhetskopia på bilderna. Den går ner utan problem i min nuvarande kameraväska. Men då väger väskan 8kg med dator, kamera, objektiv och smågodis. Och det känns lite väl blodigt på en axelväska. :gnissla


Jag som hade trott att 400D var en liten smidig kamera :p
Ja, det är en liten flickkamera. Menar du att det inte framgår med önskvärd tydlighet av din bild? Har du tagit bilden med ditt 24mm så det är distortionen som gör att den ser lite bullig ut? :va
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Kan någon förklara killen i 400D-kostymen?

Esquire: Tack för blixtråden. Appropå ryggsäck så har jag en Lowepro CompuDaypack som jag tycker helt ok. Rymmer laptop, 400D med 70-200 f4 monterad och 3 mindre objektiv (storlek som Tamron 17-50 f2.8) Kanske lite overkill om du har en netbook dock.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kan någon förklara killen i 400D-kostymen?

Esquire: Tack för blixtråden. Appropå ryggsäck så har jag en Lowepro CompuDaypack som jag tycker helt ok. Rymmer laptop, 400D med 70-200 f4 monterad och 3 mindre objektiv (storlek som Tamron 17-50 f2.8) Kanske lite overkill om du har en netbook dock.
Gissar på att han tagit studenten. Från någon mediautbildning med fotoinriktning (därför det står Mp3f, mediaprogrammet, tredje året, foto).

Jupp, min lilla leksak till dator skulle nog bara ligga och skramla på botten i datorfacket på en sån. Men jag funderar på om den kanske får plats i ytterfacket på en Lowepro Flipside 400.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Är det du som har tagit över stafettpinnen från RoLLER nu när han har börjat lägga sina pengar på blöjor och barnmat istället för kameraprylar?

Nästan :tungan Dock lär det bli lugnt ett tag framöver... En iMac och en LP-spelare sen får man ligga lågt ett tag... Måste ju köpa vettig TV :tungan

Närmaste inköp för mig verkar bli en kameraryggsäck. Köpte häromsistens en mini-pc och minneskortsläsare för att kunna ha med mig ut när jag fotar och kolla på bilderna direkt med en något större skärm än på kameran och köra säkerhetskopia på bilderna. Den går ner utan problem i min nuvarande kameraväska. Men då väger väskan 8kg med dator, kamera, objektiv och smågodis. Och det känns lite väl blodigt på en axelväska. :gnissla

Mini Trekker AW kör jag med. Där skulle du säkert få i en mini-pc i ytterfacket. Väskan är riktigt smidig och har t ex regnskydd som man bara kan dra över.



Ja, det är en liten flickkamera. Menar du att det inte framgår med önskvärd tydlighet av din bild? Har du tagit bilden med ditt 24mm så det är distortionen som gör att den ser lite bullig ut? :va

70-200 gick varm på studenten (enda vädertätade gluggen jag har)...

Gissar på att han tagit studenten. Från någon mediautbildning med fotoinriktning (därför det står Mp3f, mediaprogrammet, tredje året, foto).

Jupp, min lilla leksak till dator skulle nog bara ligga och skramla på botten i datorfacket på en sån. Men jag funderar på om den kanske får plats i ytterfacket på en Lowepro Flipside 400.

Eller så gissar jag på att det är en av lärarna ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nästan :tungan Dock lär det bli lugnt ett tag framöver... En iMac och en LP-spelare sen får man ligga lågt ett tag... Måste ju köpa vettig TV :tungan
Billig vinylsvarv. :tummenupp

Mini Trekker AW kör jag med. Där skulle du säkert få i en mini-pc i ytterfacket. Väskan är riktigt smidig och har t ex regnskydd som man bara kan dra över.
Det finns ingen brist på väskor. Tvärt om. Det finns för många att välja mellan. Skulle ha klämt och känt på några olika för att bilda mig en uppfattning. Men de lokala fotoaffärerna här vågar man knappt gå in på på grund av deras ockerpriser. :gnissla

70-200 gick varm på studenten (enda vädertätade gluggen jag har)...
Så du har inget AF-S 24-70/2,8 G ED? Skäms...

Fast jag borde väl också skämmas som inte var ute och fotograferade några studenter i år. Så här blev man ju hälsad ifjol när man visade upp sitt fina vita EF 70-200/2,8 L IS USM:
bdstudent7.jpg

bdstudent6.jpg

Flickorna gillar vitt. :katt

Eller så gissar jag på att det är en av lärarna ;)
Nämen ack. Varför? Hade han förlorat ett vad eller något?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011

Jag har kikat lite på den här :) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=22100

Så du har inget AF-S 24-70/2,8 G ED? Skäms...
Man är ju dessvärre inte gjord av pengar :(

Fast jag borde väl också skämmas som inte var ute och fotograferade några studenter i år. Så här blev man ju hälsad ifjol när man visade upp sitt fina vita EF 70-200/2,8 L IS USM:
Flickorna gillar vitt. :katt
Flickor gillar svart Nikonutrustning också ;) Dessutom har jag en bild som jag håller hemlig tills någon tävling med årets bild dyker upp :yoparty


Nämen ack. Varför? Hade han förlorat ett vad eller något?
Ja man börjar ju undra... Hade han vunnit hade han varit utklädd till Nikon D700 :banana
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top