Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Många som fotar bilar alt mc utomhus på t,ex utställningar säger att man ska använda blixt alltid. Om det stämmer kan någon förklara lite vad för inställning man ska köra med både på huset & blixten?

Tack!
Ungefär vilka inställningar du vill så länge det ser bra ut. :tungan

Blixten kör man för att lätta upp lite och få lite mera liv i bilderna. TTL, någonstans 1/60s till 1/125s slutartid och en bländare som får det att se hyfsat ut. Det kan vara en grund att börja med.

Ut och testa lite. Du behöver ju inte plåta bilar eller hojar. vad som helst där du kan testa att blanda blixtljuset med motljus, sidoljus eller medljus funkar ju. En soptunna kanske?

Sedan så kan man ju vara lite mera kreativ om man vill det också. Om man t.ex. vill att det man fotograferar ska vara väl upplyst och bakgrunden mörk så kan man köra en kraftig blixt nära det man fotograferar och underexponera resten. Så man exponerar efter blixtljuset och inte efter dagsljuset. Som jag gjort med bilden på den gröna scootern jag lade upp här häromsistens. Det man kan tänka på då är att blixtljusets styrka avtar kvadratiskt med avståndet från det man vill belysa (dubblar man avståndet mellan blixt och det man plåtar så tappar man till en fjärdedel av ljuset och tre gånger avståndet innebär en niondel). Så har man bara en liten blixt och ska plåta en bil i fullt dagsljus kanske det blir omöjligt att få till det så.

Men en blixt är ju betydligt mycket mera användbar än att bara använda inomhus eller när det är mörkt ute. Och en sak man kan leka mycket med om man vill det. Ett enkelt raster för en liten batteriblixt kan man tillverka av ett gäng sugrör och en bit kartong och en tillfällig snootkon kan man skulptera ihop med lite aluminiumfolie.

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Kära Esquire (och andra blixtexperter)

Vad rekommenderar du för blixt till mig? Jag vill gärna ha trådlöst så jag kan slänga blixten varsomhelst och fota. Jag har läst på lite om Speedlite 580 och 430. Tror nog att en 430 duger för mig. Vad behöver jag köpa till för att den ska fungera trådlöst? Går det överhuvudtaget?

MikkE: Hur kunde du åka någonstans överhuvudtaget utan din kamera? Ja skulle typ ba dööö lixom.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kanon då vet jag lite mera vad jag ska testa med.

Fick tillbaka kameran + tele ifrån Intervision igår. Har inte hunnit prova men fick prata med kille som justerat allt åt mig då jag var lite nyfiken. Mkt riktigt så stod både huset & telet fel "antar att deras testutr är tillräckligt bra" så då hade jag tydligen lite på känn att det var något knas. Både huset & telet bakfokuserade ganska mkt förutom telet vid 200m så fronfokuserade det väldigt mkt. Det är svårt att få till allt perfekt men det ska bli intressant att prova kameran ordentligt imorgon. Allt gick på garantin så det var väldigt skönt. Så tydligen verkar Canon inte ha tid att justera iallafall huset tillräckligt ifrån fabriken.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Äntligen har man unnat sig lite tid vid Lightroom...

Här kommer några med lite blandad kvalisort. Var helt enkelt för imponerad av den nya kameran vilket gick ut över kreativiteten :p

1. Gick genom tuben till mitt spår.
3595059701_2924393037.jpg

2. Åkte rulltrappa upp till hammarkullen
3595867134_13b96343c7.jpg

3. Såg några andra fotografer
3595059945_5e708f0f49.jpg

4.
3595060477_689c66fd86.jpg

5.
3595060737_ba5f7e92f9.jpg

6.
3595868238_3a39d9460a.jpg

7.
3595868416_a310c19a30.jpg

8.
3595868588_9e4118e889.jpg

9.
3595868722_1e31265e11.jpg

10.
3595868862_586906a955.jpg

11.
3595061623_d4ac5cfceb.jpg

12.
3595869138_4b344a1783.jpg

13.
3595061883_d4b6fd2e78.jpg

14.
3595869366_f17d156a9f.jpg

15.
3595062167_b2b51dc524.jpg

16.
3595062369_e1d4c00e8e.jpg

17.
3595062489_34c3c8c11a.jpg

18.
3595870134_32409ef04e.jpg

19.
3595062837_24c8603ea8.jpg

20.
3595063009_3bce101729.jpg

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Kära Esquire (och andra blixtexperter)

Vad rekommenderar du för blixt till mig? Jag vill gärna ha trådlöst så jag kan slänga blixten varsomhelst och fota. Jag har läst på lite om Speedlite 580 och 430. Tror nog att en 430 duger för mig. Vad behöver jag köpa till för att den ska fungera trådlöst? Går det överhuvudtaget?
Canon Speedlite 430EX (och II) är en blixt som definitivt täcker de allra flesta amatörers behov. Jag har själv en. Och det är ganska sällan som jag känner att jag skulle ha behövt den extra kraften i en 580EX.

Men. För att kunna utlösa en 430EX trådlöst så krävs det: en 580EX, eller en Canon ST-E2 Speedlite-sändare, eller någon lösning från en annan tillverkare (som t.ex. Elinchrom Skyport universal sändare plus mottagare, eller någon billigare grej). Och för att utlösa en 580EX trådlöst så krävs det samma grejer. För Canon har inte ett lika smidigt system som Nikon där kamerahus med inbygda blixtar kan styra deras externa blixtar.

Så de gånger jag känner att jag skulle viljat ha en 580EX så är det mest för att ha något att styra och avfyra min 430EX med. :gnissla

Det här är en ganska nyttig broschyr att läsa igenom. Den går igenom Canons blixtsystem, visar på hur man kan använda grejerna och förklarar lite om hur det hänger ihop.

Och skulle man ha ett välsorterat bibliotek i närheten så kanske man kan låna Joe McNallys senaste bok "The Hot Shoe Diaries" där. Joe McNally är en fotograf som verkligen gillar att använda sina hotshoeblixtar.

Det är svårt att få till allt perfekt men det ska bli intressant att prova kameran ordentligt imorgon.
Jag håller tummarna för dig. :tummenupp

Var helt enkelt för imponerad av den nya kameran vilket gick ut över kreativiteten :p
Intressantare att smeka nya älsklingen än att tänka på bilderna den producerade? :tungan

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Intressantare att smeka nya älsklingen än att tänka på bilderna den producerade? :tungan

Fel fel fel... Intressantare att kolla på bilderna den producerade än att tänka kreativt... Men visst är man lite pixelpeeper första timmarna med en ny kamera. De större pixlarna gör t ex att 50/1.8 och 85/1.8 är galet skarpa redan fullt öppna! Men nog om pixlar och optik. Vad tyckte du om bilderna? :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Rocko: Du som är en vän av kvalité och har ordnüng och reda i plånboken.., vill du tjacka en krüm monitor? NEC Spectraview 2690 för rätt pris?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Fel fel fel... Intressantare att kolla på bilderna den producerade än att tänka kreativt... Men visst är man lite pixelpeeper första timmarna med en ny kamera. De större pixlarna gör t ex att 50/1.8 och 85/1.8 är galet skarpa redan fullt öppna! Men nog om pixlar och optik. Vad tyckte du om bilderna? :)
Den ger ju bra bilder den där lilla leksaken. :tummenupp

Hade du finslipat kompositionen lite på de översta två bilderna innan du tog de så hade de kunnat varit fantastiska. Många av karnevalsbilderna skulle nog gott och väl kunna platsa i någon tidning med ett reportage om karnevalen iaf. Bättre än mycket av det man ser i våra lokaltidningar här uppe.

Jag fotade lite härom dagen. Första gången utomhus i solsken på flera veckor. Det blev mest bara pannkaka. Kände mig som en fjunig rookie. Jag är ute alldeles för mycket på nätterna, i gryning/skymning eller håller mig inomhus. :tungan

Måste skärpa mig och börja ta fram kameran lite dagtid också.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Rocko: Du som är en vän av kvalité och har ordnüng och reda i plånboken.., vill du tjacka en krüm monitor? NEC Spectraview 2690 för rätt pris?

Du menar som hade ordning och reda i plånboken. Förra veckan blev det en rejäl vindpust och nu är allt borta :tungan Jag tror tyvärr inte att det blir en sådan skärm för mig. Har siktat in mig på en iMac 24" :)

Den ger ju bra bilder den där lilla leksaken. :tummenupp

Hade du finslipat kompositionen lite på de översta två bilderna innan du tog de så hade de kunnat varit fantastiska. Många av karnevalsbilderna skulle nog gott och väl kunna platsa i någon tidning med ett reportage om karnevalen iaf. Bättre än mycket av det man ser i våra lokaltidningar här uppe.

Jag fotade lite härom dagen. Första gången utomhus i solsken på flera veckor. Det blev mest bara pannkaka. Kände mig som en fjunig rookie. Jag är ute alldeles för mycket på nätterna, i gryning/skymning eller håller mig inomhus. :tungan

Måste skärpa mig och börja ta fram kameran lite dagtid också.

Jag är hemskt dålig på komp så det är bra att du hugger lite på mig :) Vad hade jag kunnat förbättra? Kul att de övriga bilderna gillades :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du menar som hade ordning och reda i plånboken. Förra veckan blev det en rejäl vindpust och nu är allt borta :tungan Jag tror tyvärr inte att det blir en sådan skärm för mig. Har siktat in mig på en iMac 24" :)

VA? Skaru tjacka Mac?

Boy... do i got some bad news for you!? :D:lol

gay_test.jpg

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag är hemskt dålig på komp så det är bra att du hugger lite på mig :) Vad hade jag kunnat förbättra?
Det är ju egentligen fegt konstfackstrams att surra komposition. Men ibland kan en liten tanke på kompositionen lyfta bilden. Själv så skulle jag kunna tänka mera på det, men det är så lätt att tänka på en massa annat än linjer, gyllenesnitt, tredjedelar och färger när man vill fota något.

När det gäller första bilden så hade du t.ex. kunnat försöka få den lite mera symmetrisk (bild 1). Eller osymmetrisk (bild 2, där utgången är placerad närmare det gyllene snittet). Eller haft något element som brutit av (bild 3). Plus att vinkeln i höjdled kanske hade kunnat varit liiite annorlunda åt endera hållet. Och liknande grejer på andra bilden (bild 4 och 5).

Men det är ju lite personligt tycke och smak som styr det där. :va

Bifogat

• rocko1.jpg
    rocko1.jpg
    201.5 KB · Visningar: 29
  • rocko2.jpg
    rocko2.jpg
    143.7 KB · Visningar: 30
  • rocko3.jpg
    rocko3.jpg
    126.8 KB · Visningar: 30
  • rocko4.jpg
    rocko4.jpg
    103 KB · Visningar: 32
  • rocko5.jpg
    rocko5.jpg
    145.9 KB · Visningar: 29

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
VA? Skaru tjacka Mac?

Boy... do i got some bad news for you!? :D:lol

Någon som är avis? :tungan Det är ju det att jag inte använder datorn till annat än surf och PS, Då känns iMac som rätt pjäs... Bra prestanda, stor skärm, enkel och smidig att använda och dessutom rätt snygg :tungan Att man sedan slipper den fula burken bredvid skärmen är ett stort plus ;)

Det är ju egentligen fegt konstfackstrams att surra komposition. Men ibland kan en liten tanke på kompositionen lyfta bilden. Själv så skulle jag kunna tänka mera på det, men det är så lätt att tänka på en massa annat än linjer, gyllenesnitt, tredjedelar och färger när man vill fota något.

När det gäller första bilden så hade du t.ex. kunnat försöka få den lite mera symmetrisk (bild 1). Eller osymmetrisk (bild 2, där utgången är placerad närmare det gyllene snittet). Eller haft något element som brutit av (bild 3). Plus att vinkeln i höjdled kanske hade kunnat varit liiite annorlunda åt endera hållet. Och liknande grejer på andra bilden (bild 4 och 5).

Men det är ju lite personligt tycke och smak som styr det där. :va

Suger åt mig och ska försöka bättra mig tills nästa gång :) Bägge var snapshots i stressade situationer får jag väl ha som försvar :banana

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Idag var det GBG City Race. Pausunderhållningen/Nationaldagsfirandet gav mig gåshud!

Har inte tid att pilla med bilderna just nu så jag bjuder på en direkt ur kameran...
3600443001_8bec7b04a4_o.jpg

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Hann med en liten bild till... Eftersom jag lyckades med att klona bort ca 5% av gallret på 20 min la jag ner projektet. Så tänk bort gallret och tänk fotopass :p

3601542140_75c986ac0f_o.jpg

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Så tänk bort gallret och tänk fotopass :p
Eller tänk dig ett kortare skärpedjup. Kanske med hjälp av ett Nikon AF-S 200/2,0 G IF ED VR. Det skulle nog sitta som handen i handsken på din kamera. Tror du inte? :tummenupp

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Eller tänk dig ett kortare skärpedjup. Kanske med hjälp av ett Nikon AF-S 200/2,0 G IF ED VR. Det skulle nog sitta som handen i handsken på din kamera. Tror du inte? :tummenupp

Känns som att det är troligare att jag kommer få tag i fotopass ;)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har en liten undran, var & fotade supermoto i lunda i helgen. Tog kontakt med arrangören & frågade om jag kunde få gå på banan & fota lite givetvis med reflexväst då även en som jag känner körde också. Han som hade hand om det sade att de redan hade en fotograf. Kom & tänka på förra året då det var många som stod & fotade på banan. Då sade han att han har sponsrat tävlingen ok tänkte jag så jag gick in på hans sida. Ingen märkvärdig sida & inte heller speciella foton. Väl där så upptäcker jag fler som fotar, orkar inte prata med han som har hand om det igen men tycker det känns lite konstigt för nu stod det många på banan medan jag fick stå utanför. Har uppträtt snällt både vid kontakt via mail & även när jag träffade den ansvarige på banan & accepterat utan att försöka mig på att smita in på banan men varför denna särbehandling? Inget ont om killen som tydligen hade ensamrätt men han stod på de mest konstiga ställen & det lilla jag vet så ger det inga bra bilder på de ställena. Så vad göra nästa gång, vifta med pengar känns lite konstigt för jag gör ju reklam även för dem som visar vilken bra bana de har?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Tänkte köpa ett telezoom typ 70-300 till min D80, har dåligt med kapital så vilket är bäst för runt 3000:-

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln