Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Rockoholic skrev:
Man är ju dessvärre inte gjord av pengar :(
Men du är lite sugen på ett sånt va?

Rockoholic skrev:
Flickor gillar svart Nikonutrustning också ;) Dessutom har jag en bild som jag håller hemlig tills någon tävling med årets bild dyker upp :yoparty
Det var värst. Då får man önska dig lycka till med att hitta en lämplig tävling och att det går bra med tävlandet. :)

Nu har jag osså handlat lite nytt:banana
Grattis. Hunnit testa det något än då?
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Men du är lite sugen på ett sånt va?


Det var värst. Då får man önska dig lycka till med att hitta en lämplig tävling och att det går bra med tävlandet. :)


Grattis. Hunnit testa det något än då?

Lite grand här hemma, tänkte fota lite student igår men det blev inte av pågrund utan (o)vädert!

Fast jag kan nog redan nu säg att det är mitt bästa objektivköp, riiikigt roligt med extremvidvinkel! Ska plåta rally imorron så det ska bli skoj och se vad man kan göra med 10mm ute längs bana:)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nu har jag osså handlat lite nytt:banana

Vidvinkel är nice!

Frågar er som vet... Anledningen till så groteskt stor filtergänga trots "liten" frontlins på vidvinkel. Är det p g a risken för vinjettering när man slänger på ett filter och det bygger på några mm?
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Men du är lite sugen på ett sånt va?

En aning kanske...:gnissla Jag har haft lite otur på trisslotterna på sistone bara... När jag väl kammar hem en storvinst kommer min arsenal påminna lite om Foto-Mickes... allt från 10-600mm ungefär. Självklart gäller det att vara beredd, objektivbyte är inte att tänka på så då har man som minst en D700 på varje glugg... Grabben vet nog inte hur bra han har det :tungan

Det var värst. Då får man önska dig lycka till med att hitta en lämplig tävling och att det går bra med tävlandet. :)

Tackar! :)
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Lite grand här hemma, tänkte fota lite student igår men det blev inte av pågrund utan (o)vädert!

Fast jag kan nog redan nu säg att det är mitt bästa objektivköp, riiikigt roligt med extremvidvinkel! Ska plåta rally imorron så det ska bli skoj och se vad man kan göra med 10mm ute längs bana:)

Ja det regnade endel i trelleborg igår.

Får man fråga var du ska fotta rally nånstans, e det inte alltför långt bort kan man ju ta sig en söndagsutflykt
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Frågar er som vet... Anledningen till så groteskt stor filtergänga trots "liten" frontlins på vidvinkel. Är det p g a risken för vinjettering när man slänger på ett filter och det bygger på några mm?
Tja, det är väl därför. Samma anledning som att motljusskydden brukar vara stora som tefat.

Fast jag kan nog redan nu säg att det är mitt bästa objektivköp, riiikigt roligt med extremvidvinkel! Ska plåta rally imorron så det ska bli skoj och se vad man kan göra med 10mm ute längs bana:)
Det tycker vi också ska bli skoj att se. :)

En aning kanske...:gnissla Jag har haft lite otur på trisslotterna på sistone bara... När jag väl kammar hem en storvinst kommer min arsenal påminna lite om Foto-Mickes... allt från 10-600mm ungefär. Självklart gäller det att vara beredd, objektivbyte är inte att tänka på så då har man som minst en D700 på varje glugg... Grabben vet nog inte hur bra han har det :tungan
Skulle jag ha sisådär 17-400mm brännvidder på zoomar så vore jag ganska nöjd. Plus någon telekonverter. Plus ett 300/2,8. Plus kanske ett 50/1,4, och ett 85/1,8. Och när man ändå håller på... :rolleyes:

Fotomicke kör 1140mm brännvidd :tungan:
[YOUTUBE-ID]alVqYgGLtDU[/YOUTUBE-ID]

Kollade just på hans klipp om hur han har hållit på och micklat för att fjärrutlösa en D90 med PocketWizard. Varken en D90 eller en PocketWizard kostar ju direkt kaffepengar. Själv skulle jag inte våga mig på något sånt med tanke på risken att råka bränna endera delen på grund av en felkoppling.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Skulle jag ha sisådär 17-400mm brännvidder på zoomar så vore jag ganska nöjd. Plus någon telekonverter. Plus ett 300/2,8. Plus kanske ett 50/1,4, och ett 85/1,8. Och när man ändå håller på... :rolleyes:

Jag skulle kunna tänka mig att fylla på väskan/bagageutrymmet med
14-24
24-70
200-400
600/4
AIS 50/1.2
AFS 50/1.4
85/1.4
Några D3or
Några SB-900
Och varför inte en MBP...
Höll på att glömma 24/3.5 PC (T/S)

Enda är att någon måste fylla bankkontot först... :gnissla
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Viktoptimerade objektivval

Det är en Canon5D markII på ingång. Nu kommer dilemmat att viktoptimera för urvalet av objektiv(en) som ska med i resväskan/handbagage. Släpa med klossarna som 70-200/2.8L IS är troligen uteslutet av flera skäl.

Jag har kollat på Canons superzoom Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM. Den lockar dock inte alls. Inte riktigt säker vad jag ska byta ut den mot. Just nu lutar jag mot två skilda objektiv även om det svider lite i plånbok och utrymme. Ena skulle då troligen bli Canon EF 24-70/2,8 L USM. Fast då behöver jag teleobjektiv extra. I värsta fall släpar jag på 70-200'an men inte gärna. Några fler vettiga förslag på reseurval där vikt och prestanda är högprioriterat?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är en Canon5D markII på ingång. Nu kommer dilemmat att viktoptimera för urvalet av objektiv(en) som ska med i resväskan/handbagage. Släpa med klossarna som 70-200/2.8L IS är troligen uteslutet av flera skäl.

Jag har kollat på Canons superzoom Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM. Den lockar dock inte alls. Inte riktigt säker vad jag ska byta ut den mot. Just nu lutar jag mot två skilda objektiv även om det svider lite i plånbok och utrymme. Ena skulle då troligen bli Canon EF 24-70/2,8 L USM. Fast då behöver jag teleobjektiv extra. I värsta fall släpar jag på 70-200'an men inte gärna. Några fler vettiga förslag på reseurval där vikt och prestanda är högprioriterat?
Men det är värst vad alla ska hålla på och köpa nya fina kamerahus och göra mig avundsjuk hela tiden. :tummenupp

Canon EF 24-105/4 L IS USM? Lättare, billigare och kortare än EF 24-70/2,8 L USM. Ett bländarsteg ljussvagare men i gengäld så har det IS och lite längre maximal brännvidd.

Jag är iaf nöjd med mitt 24-105. Det funkar till mycket. Oftast så är det mitt 24-105 som sitter på kameran, om jag inte vet att jag ska göra något som kräver mitt 70-200.

Annars så klarade jag en hel klassresa till Berlin när jag gick i nian på att nästan enbart använda ett 50mm/1,4 på min analoga Pentax K1000. Jag använde mitt teleobjektiv (135mm eller något) till en eller två testbilder och vidvinkeln (28mm tror jag) till ett par bilder innan jag tappade det i golvet så det slutade fungera. :tungan

Det beror ju på vilken typ av resa du ska på och vilka bilder du tänkt ta. Är det så att du ska på fotosafari i Afrika och plåta de vilda djuren så är antagligen ett 24-105mm inte tillräckligt ifråga om maximal brännvidd.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är värst vad klent med bilder det är här inne. :va

Eftersom att regnet pissar ner utanför och jag råkade ha senaste numret av Digitalfoto här bredvid mig så satt jag och lekte lite i Photoshop. Med stöd av en av deras artiklar började jag leka lite med en bild som jag tog för ett tag sedan men som på de flesta sätt och vis var dynga.

Visst lämnar bilden fortfarande en del att önska. Men den ser ju lite trevligare ut än det oredigerade originalet i alla fall.

Oredigerad och direkt ur kameran:
oredigerad3.jpg


Efter en timme i Photoshop:
test_bild3copy.jpg


Så hur har ni fördrivit er söndagkväll?
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Panorering slutartid 1/25

DSC_3312-031.jpg


En aning kanske...:gnissla Jag har haft lite otur på trisslotterna på sistone bara... När jag väl kammar hem en storvinst kommer min arsenal påminna lite om Foto-Mickes... allt från 10-600mm ungefär. Självklart gäller det att vara beredd, objektivbyte är inte att tänka på så då har man som minst en D700 på varje glugg... Grabben vet nog inte hur bra han har det :tungan



Tackar! :)

Jag har från 10-2600mm :banana
 
Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Det är värst vad klent med bilder det är här inne. :va

:whine
Fyfan, jag måste lära mig förminska bilder på ett bra sätt..någon som har ett tips?:) (för att få till önskad filstorlek)
 

Bifogat

  • IMG_0342-4 (kopia).jpg
    IMG_0342-4 (kopia).jpg
    69.8 KB · Visningar: 48
  • IMG_0351 (kopia).jpg
    IMG_0351 (kopia).jpg
    90.1 KB · Visningar: 50
  • IMG_0377 (kopia).jpg
    IMG_0377 (kopia).jpg
    180.8 KB · Visningar: 43
  • IMG_0379 (kopia).jpg
    IMG_0379 (kopia).jpg
    70.2 KB · Visningar: 40

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ser bra ut, men fixa till hjulen också ;)
Nu snurrar framhjulet lite snabbare. Fasen vet om jag orkar frilägga bakhjulet för att få det att snurra snabbare också. Eller klona bort destörande skuggorna. Eller åtgärda den haloliknande effekten som blivit på grund av bristande friläggning på vissa ställen. :näsblod

test_bild5.jpg


:whine
Fyfan, jag måste lära mig förminska bilder på ett bra sätt..någon som har ett tips?:) (för att få till önskad filstorlek)
Du har inte testat att använda Flickr eller Photobucket eller något för de filer du vill visa t.ex. här?

Jag gillade förresten hunden bäst. :tummenupp
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Blev ett Nikon 70-300, har inte testat det så mycke men tog några nattbilder över staden igår, dom blev bra :tummenupp
 

Bifogat

  • image-upload-90-773497.jpg
    image-upload-90-773497.jpg
    13.6 KB · Visningar: 30
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top