Det är en Canon5D markII på ingång. Nu kommer dilemmat att viktoptimera för urvalet av objektiv(en) som ska med i resväskan/handbagage. Släpa med klossarna som 70-200/2.8L IS är troligen uteslutet av flera skäl.
Jag har kollat på Canons superzoom Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM. Den lockar dock inte alls. Inte riktigt säker vad jag ska byta ut den mot. Just nu lutar jag mot två skilda objektiv även om det svider lite i plånbok och utrymme. Ena skulle då troligen bli Canon EF 24-70/2,8 L USM. Fast då behöver jag teleobjektiv extra. I värsta fall släpar jag på 70-200'an men inte gärna. Några fler vettiga förslag på reseurval där vikt och prestanda är högprioriterat?
Men det är värst vad alla ska hålla på och köpa nya fina kamerahus och göra mig avundsjuk hela tiden.
Canon EF 24-105/4 L IS USM? Lättare, billigare och kortare än EF 24-70/2,8 L USM. Ett bländarsteg ljussvagare men i gengäld så har det IS och lite längre maximal brännvidd.
Jag är iaf nöjd med mitt 24-105. Det funkar till mycket. Oftast så är det mitt 24-105 som sitter på kameran, om jag inte vet att jag ska göra något som kräver mitt 70-200.
Annars så klarade jag en hel klassresa till Berlin när jag gick i nian på att nästan enbart använda ett 50mm/1,4 på min analoga Pentax K1000. Jag använde mitt teleobjektiv (135mm eller något) till en eller två testbilder och vidvinkeln (28mm tror jag) till ett par bilder innan jag tappade det i golvet så det slutade fungera.
Det beror ju på vilken typ av resa du ska på och vilka bilder du tänkt ta. Är det så att du ska på fotosafari i Afrika och plåta de vilda djuren så är antagligen ett 24-105mm inte tillräckligt ifråga om maximal brännvidd.