Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Nä, gick inte så bra. Droppen blir ett sträck... :näsblod
Edit: Fan, borde ju funka, var ju en dyr jevla kompakt :mad:
Är det slutartiden som är för lång?
Du kommer att behöva mkt ljus och en ljusstark lins. Jävulskt snabba slutartider också :tummenupp

Dum fråga nummer 2538899: Vad är f16?
Bländarvärde.
Bländaröppningen påverkar slutartiden (om känsligheten är fast). Med liten bländaröppning behövs det längre tid för att exponera bilden.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
3931937859_cb7bbda850.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har ju inget man kan styra den med...måste ju sitta på kameran... Hade en galen idé att sätta blixten på ena kamerahuset och fota med det andra...men jag hann slabba för mkt innan jag kom så långt... :D

Hahaha...vatten och kameraelektronik är INTE bra! Köp en radiotrigger från HK Supplies. Funkar perfa!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bländare! Så litet hål som möjligt på optiket.
Nja, f16 är ju inte minsta på långa vägar, många macro-objektiv har ju neråt f45!

För den som inte orkar läsa artikeln på Fotosidan så är litet bländarvärde = stort hål = mycket ljus = kort skärpedjup, stort bländarvärde = litet hål = lite ljus = större skärpedjup. Mycket ljus = kort slutartid, lite ljus = lång slutartid. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
På vidvinkeloptik typ 10-20 så hur viktigt är det med så stor bländare som möjligt?

3,5-4,5 är ok eller är det värt 1300:- för att få 3,5?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha har haft mina ögon på Sigma hela tiden men blir inte klok på under tiden man jobba övertid som f*n för att ha råd att Tokina gör tydligen jäkligt bra grejer. Känns som Canon,s 10-20 3,5-4,5 känns väldigt dyr i jämförelse med Tokina.

Tokina 12-24 3,5-4,5
alt
Tokina 11-16 2,8

känns lockande
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Gnuttis. ska vi göra ett gruppköp på Tokinan 11-16,haha.... 4600:- fraktat o klart från us..Jag är så jäkla sugen på den, men den var slut på lager igår. annars hade jag nog köpt. :) sen kanske staten ska ha lite osså,men jag har gått ur den föreningen.

http://www.adorama.com/TN1116EOS.html#kits
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Är det tiden som blixten är tänd som styr styrkan, inte att lampan dimmar så att säga? Kanske olika för olika blixtar, men jag har en 580EX II.

Helt rätt. Det är tiden för hur länge blixten brinner.

På vidvinkeloptik typ 10-20 så hur viktigt är det med så stor bländare som möjligt?

3,5-4,5 är ok eller är det värt 1300:- för att få 3,5?

Jag skulle vilja påstå att på så korta brännvidder så gör det ingen skillnad. Du ser inte det och du kan inte nyttja det direkt. Enda skillnaden skulle vara att det nyare Sigma 10-20/f3,5 är ljusstarkare. Men skärpedjup? Nä, det kan du inte urskilja på så korta brännvidder ändå.
Jag har provat både Canons 10-22 och Sigmas 10-20 och Canon levererar skärpa! Den levererar en gnistrande klar bild. Men det ska den för 8000-8500:- ny.
Sigmas 10-20 är ett klart alternativ då den (i mina ögon) är mer prisvärd. ca 4000:- ny.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag skulle vilja påstå att på så korta brännvidder så gör det ingen skillnad. Du ser inte det och du kan inte nyttja det direkt. Enda skillnaden skulle vara att det nyare Sigma 10-20/f3,5 är ljusstarkare. Men skärpedjup? Nä, det kan du inte urskilja på så korta brännvidder ändå.
Jag har provat både Canons 10-22 och Sigmas 10-20 och Canon levererar skärpa! Den levererar en gnistrande klar bild. Men det ska den för 8000-8500:- ny.
Sigmas 10-20 är ett klart alternativ då den (i mina ögon) är mer prisvärd. ca 4000:- ny.

Aha tackar, har du någon erfarenhet av Tokina då?

Gnuttis. ska vi göra ett gruppköp på Tokinan 11-16,haha.... 4600:- fraktat o klart från us..Jag är så jäkla sugen på den, men den var slut på lager igår. annars hade jag nog köpt. :) sen kanske staten ska ha lite osså,men jag har gått ur den föreningen.

http://www.adorama.com/TN1116EOS.html#kits

He he he har jobbat över 3 helger men slantarna kommer inte förrän nästa månad om nu frugan låter en röra dem. Kollade med dem som jag köpte 70-200 men de hade inga 10-20 alt 11-16 over there!

Arrrrgggh såg ett filmklipp med 7D vill haaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Tror inte frugan går med på att köpa nytt hus istället för att åka utomlands ha ha ha! :D
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top