Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Mer vattenlek

Lemon drop
3932180332_34d526b182_o.jpg
 

MikkE

Guest
Snart fyller denna tråden 4 år! :)
Sjukt fort tiden har gått! Denna tråden har snart 10 000 inlägg och 300 000 läsningar. (näst flest inlägg och flest läsningar på hela forumet!) Och vi snackar om kameror :D
Mer vattenlek
Lemon drop
Sick ass så bilderna blir bra nu! Jag har sett mkt vatten med dessa håller faktiskt bra jävla klass! Dock var citronen lite för blek tycker jag.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
:rodnar Så ni säjer...

Hoztic, ja, jag har brottats med det problemet. Inte så förbannat lätt när ljuset bryts fel i glaset men lovar att bättra mig. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:rodnar Så ni säjer...

Hoztic, ja, jag har brottats med det problemet. Inte så förbannat lätt när ljuset bryts fel i glaset men lovar att bättra mig. :)
Har du blixten direkt på kameran? Har du testat att sätta en bit tejp/papper/tyg/gel/lins mitt på blixten som minskar/förvränger ljust i mitten?

Å jo, jag vet, det är som att jag skulle klaga på Rossis körstil, jag har inte mycket å bidra med egentligen, men kul att bolla idéer! :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har du blixten direkt på kameran? Har du testat att sätta en bit tejp/papper/tyg/gel/lins mitt på blixten som minskar/förvränger ljust i mitten?

Å jo, jag vet, det är som att jag skulle klaga på Rossis körstil, jag har inte mycket å bidra med egentligen, men kul att bolla idéer! :tummenupp

Det är använt två blixtar triggade med två radiomottagare. En som slår mot bakgrunden och en som slår på vasen snett från vänster. Skulle kanske ha satt den liiite närmre mitten för att få jämnare belysning på citronen. Hmm...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Mer vatten...

Reach for the Sky
3931528591_54eea1b116_o.jpg


Bryter av med lite annan vätska

Milkyway...
3932344862_c7d6e39ea3_o.jpg
 
Last edited:

MikkE

Guest
Mjölk hade jag faktiskt i tanken på att nämna och nu kommer det en hehe. Ser nästan ut som en svamp eller manet. Används det några filter?

Är det inte bättre att använda sig av ljustält med lampor och skita i blixt?
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Mjölk hade jag faktiskt i tanken på att nämna och nu kommer det en hehe. Ser nästan ut som en svamp eller manet. Används det några filter?

Är det inte bättre att använda sig av ljustält med lampor och skita i blixt?

Nix, inget filter.

Det går säkert om det är tillräckligt stort. Det är ju en del volym man får ha för att kunna arbeta på och då funkar det inte med ett 60X60X60 (eller vad dom nu är på).

Nackdelen med fast ljus är att du får svårare att kunna frysa ögonblicket. Vilket medför en del rörelseoskärpa. En blixt satt på 1/64-1/16 dels effekt får en hastighet som är grymmesnabb (Blixten brinner inte ut lika länge vilket medför fryset)...mycket snabbare än om du sätter fast ljus.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Provat färgad vätska i ren elelr i mjölk??
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Provat färgad vätska i ren elelr i mjölk??

Nä, inte än. Glömde handla karamellfärg idag. :huvet somnade dessutom i fåtöljen efter jobb hahaha! Men det kommer! Ska bara komma underfull med hur jag ska lyckas på en högre pelare med splash uppe på....
Mina blir alltid så förbannat låga! :mad:
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nu är problemet med låga spikar löst! :yopart Pelaren utvecklas som jag vill! Nu ska bara splashen hitta dit! :banana
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Sätter du kameran på "burst" eller chansar du och tar ett kort?

Hardcore och tar ett i taget. :) Terapiarbete men det blir mer sport. :D Det händer att det blir en serietagning om man upptäcker att splashrytmen stämmer...då kan man ju råka få fler på samma serie.

Men normalt...ett skott per splash.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hardcore och tar ett i taget. :) Terapiarbete men det blir mer sport. :D Det händer att det blir en serietagning om man upptäcker att splashrytmen stämmer...då kan man ju råka få fler på samma serie.

Men normalt...ett skott per splash.
Woho, ska prova med kompakten nu :D
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nä, gick inte så bra. Droppen blir ett sträck... :näsblod

Edit: Fan, borde ju funka, var ju en dyr jevla kompakt :mad:



Är det slutartiden som är för lång?

Njaaäää...det beror på. jag kör 1/250 och f16 men extern blixt is da shit! :)

Så sitter man här med ett glas vatten, en ituklippt pappkasse och ett sugrör med coca-cola som man droppar... JKAY! Va fan har du ställt till med nu? :D

Jaaa, du den riggen kan du slita ihjäl dig på. Men bra att du startat! Vi ser vem som slänger upp coolaste bilden! ;)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Njaaäää...det beror på. jag kör 1/250 och f16 men extern blixt is da shit! :)



Jaaa, du den riggen kan du slita ihjäl dig på. Men bra att du startat! Vi ser vem som slänger upp coolaste bilden! ;)
Dum fråga nummer 2538899: Vad är f16?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top