Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hallå på er alla fotoälskare, ska beställa Phottix kitet snart men har en annan fråga.

Är bra sugen på att försöka spara ihop till ett vidvinkel. Är Sigma 10-20 så dåligt som en del säger? Tokina 12-24 är också ett alternativ dock något dyrare.
Tokina 11-16 är nice men jäkligt dyrt. Canon,s 10-20 känns överskattat då det är samma bländare 3,5-4,5 som Sigmat men betydligt dyrare.

Så bring it on vidvinkel älskare! :)

Kommer behålla mitt Sigma 18-50 2,8 då jag är jäkligt nöjd med det men vill prova på lite bredare.

Jag tänker då försöka spara ihop till Tokina 11-16. Det har vart bäst i dom tester jag ögnat på. Jag har sett en del beggade till Canon :( för ca 5000:-

Sitter och packar upp mitt nya Sigma 10-20. TV:n står på med MTV i bakgrunden och där dyker "fotomicke" upp med sitt värsting telezoom !! det visar sig vara reklam för eniro..

Du hade köpt den nya med fast bländare 3,5 ??
Då hoppas vi på recension och smakprov snart. :)
 
Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Ville bara rekommendera nissins Di622 som finns att köpa för 1300pix istället för en canon 430 ex2a.
Köpte en sådan idag, samma ledtal på bägge två.
Lite större men går att slava utan någon sändare med en 450 eller 1000..
Gött mos tyckte jag!
Har lekt en hel del under kvällen.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Yee, fick mitt canon 55-250 på posten idag, blir o packa upp såfort man kommer hem från jobbet, hoppas det inte är åt helvete kasst bara.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nja, men jag kan inte så mycket om foto/ljusmätning, och än mindre om blixtar, så jag är glad för all hjälp jag kan få av elektroniken! :)

Men det är väl som vanligt, det finns inga genvägar :huvet Jag misstänker att övning är det enda som gäller. När du kör i studio, har du manuell ljusmätare då, eller är det fingertoppskänslan som gäller?

Tackar, I just might need it :gnissla

Jag kör med en Sekonic http://www.sekonic.com/main/

Och såklart din vän i ljusdjungeln, l'histográhm.


Själva droppen på den där blev sjuuuuuuuukt cool! Snyggt Jkay! :tummenupp

Den påminner starkt om den där mjölkdroppen som finns i "The Photo Book" Har du kikat där för inspiration Jkay? :tuttar
 
Last edited:

MikkE

Guest
Var i Prag med syster. Som vanligt överdriver jag med färger och kontraster.

3924985447_2af6994326.jpg

På café.

3925798738_2e67b2fc27.jpg

Žižkov Television Tower.

3925013065_cee47344e5.jpg

I hiss.

Behöver jag nämna att jag hatar plastgluggen och vill ha nytt?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R

Rullarn, det är denna filmen samt Martin Vaughn (som är med i filmen), Steve P och (nickname) VisualAssult som inspirerat mig för dessa dropplbilderna. Nu kör dom med lite fusk. Fotoceller, fördröjningsapperatur och annat krims krams för att ta sina bilder.
Inslaget visades med höghastighetsfilmning så det gills inte.

Hoppas kunna presentera lite fler bilder senare fast med ännu bättre kvalle. :)

Denna har gått iväg som tavla vid detta laget. :)
3917409650_819fc458ab_b.jpg
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Coolt... Efter att jag hade sett filmen så fick din bild en ny dimension. När jag förstod vad som hade hänt och sett krockarna så blev jag än mer impad. Very nice hantverk! :tummenupp

Rullarn, det är denna filmen samt Martin Vaughn (som är med i filmen), Steve P och (nickname) VisualAssult som inspirerat mig för dessa dropplbilderna. Nu kör dom med lite fusk. Fotoceller, fördröjningsapperatur och annat krims krams för att ta sina bilder.
Inslaget visades med höghastighetsfilmning så det gills inte.

Hoppas kunna presentera lite fler bilder senare fast med ännu bättre kvalle. :)

Denna har gått iväg som tavla vid detta laget. :)
3917409650_819fc458ab_b.jpg
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
skall testas direkt....brb :)

edit: Klockrent,,Thx Mr Rockster:Bugar
Inga problem ;).. Jag gör så gott för att hjälpa till när man för en gångs skull kan ngt...

Ska fota bilar i rörelse, vad bör man tänka på (vilka inställ. bör man beakta mm), ngn som ngr goda tips och råd på det området?
/Anna
Såg att du fått en del tips.

Mina tips:

Om du vill "frysa" bilden, ställ in bländaren på största möjliga och hoppas tiden räcker.
1/640 kan vara lagom om du vill ha lite rörelse på fälgar etc...
1/100 kan vara lagom för panorering med tele.. t.o.m. 1/200 om du e nybörjare...

Det är ballt att gå så nära som möjligt och köra så mycket vidvinkel som går och köra med blixt, jag älskar det, när det går bra...

Kör med lite roligare beskärningar. Många fyller sökaren med motivet och trycker av. Publik, reklamskyltar, depåpersonal, curbs etc. etc. kan tillföra mycket till bilden.

Om du ska fota ett race, plåta individuella bilder på bilar etc. på kval och träning, på race kan du du koncentrera dig på action/race bilder när de fightas etc...
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Följdfråga Rocker, är det ok o köra med blixt p race o dyl?
Blir dom inte syrak på dig o ramlar av vägen?
 

Anna2009

Guest
Inga problem ;).. Jag gör så gott för att hjälpa till när man för en gångs skull kan ngt...


Såg att du fått en del tips.

Mina tips:

Om du vill "frysa" bilden, ställ in bländaren på största möjliga och hoppas tiden räcker.
1/640 kan vara lagom om du vill ha lite rörelse på fälgar etc...
1/100 kan vara lagom för panorering med tele.. t.o.m. 1/200 om du e nybörjare...

Det är ballt att gå så nära som möjligt och köra så mycket vidvinkel som går och köra med blixt, jag älskar det, när det går bra...

Kör med lite roligare beskärningar. Många fyller sökaren med motivet och trycker av. Publik, reklamskyltar, depåpersonal, curbs etc. etc. kan tillföra mycket till bilden.

Om du ska fota ett race, plåta individuella bilder på bilar etc. på kval och träning, på race kan du du koncentrera dig på action/race bilder när de fightas etc...

Jättetack för dina råd, e man nybörjare så e man, ska försöka testa mycket så jag lär mig, och som du säger det är ju inte bara "objektet" som ska med, utan bäst blir det ju när omgivningen är rätt. Får se om jag är lika oppti. efter jag försökt genomföra denna uppgift. /Anna
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Fan jag har ett litet bekymmer.

Det är såhär att jag ska ha en fotosession med fyra modeller om ett par veckor och till den ena tjejen hade jag tänkt ha lite "tung rök" som ska ligga på golvet typ morgondis.
Är det någon som vet vad man kan använda?
Funkar kolsyreis eller finns det nått annat som funkar bättre?


Vill inte köpa eller hyra nån form av rökmaskin för det tycker inte min ekonomi om.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Följdfråga Rocker, är det ok o köra med blixt p race o dyl?
Blir dom inte syrak på dig o ramlar av vägen?
Som han själv säger: "när det går bra"

På vissa tävlingar är det ok. På andra inte alls. Och på en del under tidskval och liknande. Har de inget uttalat om vad som gäller så kan man fråga tävlingsledningen eller liknande om vad som gäller. Ingen situation är den andra lik.

Och det kan ju vara en fördel att snacka lite med åkarna innan man börjar kasta blixtar i ögonen på dem. :gnissla


Fan jag har ett litet bekymmer.

Det är såhär att jag ska ha en fotosession med fyra modeller om ett par veckor och till den ena tjejen hade jag tänkt ha lite "tung rök" som ska ligga på golvet typ morgondis.
Är det någon som vet vad man kan använda?
Funkar kolsyreis eller finns det nått annat som funkar bättre?


Vill inte köpa eller hyra nån form av rökmaskin för det tycker inte min ekonomi om.
Kolsyreis är nog en av de saker som fungerar bäst om man vill ha tung rök.

En vanlig rökmaskin ger ganska mycket, tjock och lätt rök. En fazer eller hazer ger en ganska lätt dimma. Det finns rök på sprayburk också, men den ger ungefär samma lätta dimma som en hazer (finns även på Teknikmagasinet för 149,90kr).
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Kolsyreis är nog en av de saker som fungerar bäst om man vill ha tung rök.

En vanlig rökmaskin ger ganska mycket, tjock och lätt rök. En fazer eller hazer ger en ganska lätt dimma. Det finns rök på sprayburk också, men den ger ungefär samma lätta dimma som en hazer (finns även på Teknikmagasinet för 149,90kr).

Sprayburksrök håller väl sig inte på marken?
sen undrar jag hur mycket torris/kolsyreis skulle man behöva och hur hör man för att få en sjyst (stavning) rökutveckling ?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hmm...är man knäpp eller? 600 bilder på droppar och splashes. :gnissla Nä, jag får faaaan söka HJÄLP! Hahahaha!!

Nu sortering.... :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top