Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
På D60:n är man tvungen att gå in i menysystemet för att ändra. På 300:an finns snabbknapp på huset. Tror nog att det är menysystemet som gäller för D70, men jag VET inte säkert.
Conseal har D80 som är mer lik D70, så vi får hoppas han kollar här.
 

Anna2009

Guest
:hihi instruktionsboken är det väl bara vi killar som struntar i? Eller? läs den...där står hur du ska göra! :)

Nej, skulle inte tro det, köpte kameran när den kom, men aldrig tittat i den (tänkte väl köra på känsla..?!), hittar den inte nu..när jag behöver den :mad:,
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag är rätt säker på att den skickar ut förblixtar... Ställ blixten i manuellt läge och lägsta effekten så ska du se att det funkar...

MVH

J
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
skall testas direkt....brb :)

edit: Klockrent,,Thx Mr Rockster:Bugar
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ahh...då fårstår jag. Då bör nog conseal, RoLLeR eller GuddLasse svara för dom kör Nikon. Jag rokkar runt med en Canon och där är inte knappar eller inställningar samma. :)

Det var så yalla längesen jag hade D50 och D80 så jag kommer faktiskt inte ihåg. Skulle jag se kameran framför mig så skulle jag se direkt.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det var så yalla längesen jag hade D50 och D80 så jag kommer faktiskt inte ihåg. Skulle jag se kameran framför mig så skulle jag se direkt.

Enkelt att fixa!

DP Review is a huge friend! ;)
allroundview-001.jpg
 

Anna2009

Guest
Ska fota bilar i rörelse, vad bör man tänka på (vilka inställ. bör man beakta mm), ngn som ngr goda tips och råd på det området?
/Anna
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ska fota bilar i rörelse, vad bör man tänka på (vilka inställ. bör man beakta mm), ngn som ngr goda tips och råd på det området?
/Anna

Vad du vill ha för effekt är ju det som styr vad du ska/bör använda för inställningar.

Men en grund är ju:
* Följande autofokus
* Panorering
* Slutarvärde runt 1/60-1/100 för rörelseoskärpa på bakgrunden (och skärpa på motivet) Kör med S-läget så styr kameran bländaren (f-talet).
* Ha kul och våga laborera med inställningarna

Du kan köra med en liiite mer avancerad variant och köra helt manuellt. Då får du ljusmäta på en konstant typ asfalten/gruset (om det är det som är underlaget) och sen ställa de värdena du får av mätningen i M-läget.
 

Anna2009

Guest
Vad du vill ha för effekt är ju det som styr vad du ska/bör använda för inställningar.

Men en grund är ju:
* Följande autofokus
* Panorering
* Slutarvärde runt 1/60-1/100 för rörelseoskärpa på bakgrunden (och skärpa på motivet) Kör med S-läget så styr kameran bländaren (f-talet).
* Ha kul och våga laborera med inställningarna

Du kan köra med en liiite mer avancerad variant och köra helt manuellt. Då får du ljusmäta på en konstant typ asfalten/gruset (om det är det som är underlaget) och sen ställa de värdena du får av mätningen i M-läget.

Tack för svar, ska testa och se hur det funkar innan jag kommer till banan :tummenupp, så får vi se om det blir ngr bra bilder...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag förstår inte vad exponeringen har med en trådlös utlösare att göra. Det e helt upp till dig hur du vill ha den.

I regel så kör jag inte Through The Lens när jag riggar trådlösa blixtar. Men det kanske går om du skulle vilja det. Du ställer blixtstyrkan som vanligt. Utlösaren bara triggar skitet.

Good luck!
Nja, men jag kan inte så mycket om foto/ljusmätning, och än mindre om blixtar, så jag är glad för all hjälp jag kan få av elektroniken! :)

Men det är väl som vanligt, det finns inga genvägar :huvet Jag misstänker att övning är det enda som gäller. När du kör i studio, har du manuell ljusmätare då, eller är det fingertoppskänslan som gäller?

Tackar, I just might need it :gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nja, men jag kan inte så mycket om foto/ljusmätning, och än mindre om blixtar, så jag är glad för all hjälp jag kan få av elektroniken! :)

Men det är väl som vanligt, det finns inga genvägar :huvet Jag misstänker att övning är det enda som gäller. När du kör i studio, har du manuell ljusmätare då, eller är det fingertoppskänslan som gäller?
Roligaste sättet att lära sig något är att leka så mycket som möjligt. :banana

Extern ljusmätare, manuella inställningar på kameran och manuell vitbalansering is the shit när man leker med blixtar. Särskilt när man befinner sig i nya situationer. Plåtar man liknande porträtt som man gjort 50000exponeringar i samma studio med samma kamera och samma blixtar kan man kanske gå på känsla.

Jag köpte min ljusmätare begagnad för 1500kr eller något sånt. Det är en Minolta Auto Meter IV F som väl sköter sitt jobb hyfsat bra.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hallå på er alla fotoälskare, ska beställa Phottix kitet snart men har en annan fråga.

Är bra sugen på att försöka spara ihop till ett vidvinkel. Är Sigma 10-20 så dåligt som en del säger? Tokina 12-24 är också ett alternativ dock något dyrare.
Tokina 11-16 är nice men jäkligt dyrt. Canon,s 10-20 känns överskattat då det är samma bländare 3,5-4,5 som Sigmat men betydligt dyrare.

Så bring it on vidvinkel älskare! :)

Kommer behålla mitt Sigma 18-50 2,8 då jag är jäkligt nöjd med det men vill prova på lite bredare.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Najsigt gjort! Många plåtningar innan den kom va? =)

*host* nja, jag skulle ljuga om det inte har blivit en del men jag satte faktiskt denna rätt tidigt. Sen blev det ca 4000 bilder under helgen dessutom. :gnissla
...o mer kommer det att bli. Nu ska det experimenteras med vätskor, tillsatser m.m. för att se vad som lämpar sig bäst för vissa typer.
(Herregud...vad har jag gett mig in på...?)

Hallå på er alla fotoälskare, ska beställa Phottix kitet snart men har en annan fråga.

Är bra sugen på att försöka spara ihop till ett vidvinkel. Är Sigma 10-20 så dåligt som en del säger? Tokina 12-24 är också ett alternativ dock något dyrare.
Tokina 11-16 är nice men jäkligt dyrt. Canon,s 10-20 känns överskattat då det är samma bländare 3,5-4,5 som Sigmat men betydligt dyrare.

Så bring it on vidvinkel älskare! :)

Kommer behålla mitt Sigma 18-50 2,8 då jag är jäkligt nöjd med det men vill prova på lite bredare.

Sigmas 10-20 är faktiskt heeeelt okej. Det finns lite variationer ända ner på individnivå per respektive glugg så visst finns det felande gluggar vad gäller skärpa men det går att hitta fina ex.

Canons 10-22 är...grym. Men om det motiverar priset som är i stort det dubbla mot Sigmas...det tål att tänkas på.
 
Last edited:

MikkE

Guest
*host* nja, jag skulle ljuga om det inte har blivit en del men jag satte faktiskt denna rätt tidigt. Sen blev det ca 4000 bilder under helgen dessutom. :gnissla
...o mer kommer det att bli. Nu ska det experimenteras med vätskor, tillsatser m.m. för att se vad som lämpar sig bäst för vissa typer.
(Herregud...vad har jag gett mig in på...?)
Jo, för att få någonting bra är det bara att plåta på :tummenupp
Såg på tv för inte så väldans längesedan, Time Warp på Discovery?, om en snubbe som fotade fallande droppar och killarna från programmet skulle filma det i superslowmotion. Kommer dock inte ihåg tekniken fotokillen använde sig utav men han hade i alla fall ett konstant flöde av droppar där han kunde reglera hur mkt som skulle falla i sekunden via en kran.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo, för att få någonting bra är det bara att plåta på :tummenupp
Såg på tv för inte så väldans längesedan, Time Warp på Discovery?, om en snubbe som fotade fallande droppar och killarna från programmet skulle filma det i superslowmotion. Kommer dock inte ihåg tekniken fotokillen använde sig utav men han hade i alla fall ett konstant flöde av droppar där han kunde reglera hur mkt som skulle falla i sekunden via en kran.
Körde med en sådär smal sak med kran man har i kem labb va?
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Sitter och packar upp mitt nya Sigma 10-20. TV:n står på med MTV i bakgrunden och där dyker "fotomicke" upp med sitt värsting telezoom !! det visar sig vara reklam för eniro..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Körde med en sådär smal sak med kran man har i kem labb va?
Här är inslaget:
[YOUTUBE-ID]VoQ0DQpwwHU[/YOUTUBE-ID]


Sitter och packar upp mitt nya Sigma 10-20. TV:n står på med MTV i bakgrunden och där dyker "fotomicke" upp med sitt värsting telezoom !! det visar sig vara reklam för eniro..
Man blev lite förvånad när man såg Fotomicke på tv första gången. :hihi
[YOUTUBE-ID]PC_A8LnKjAo[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top