Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
En god vän frågade om jag skulle kunna fota denne samt hans son & flickvän tillsammans i en thaiboxningring. Det kommer bara var ett familjefoto dock i en ring. Jag tänkte prova min Canon 50D samt mitt Sigma 18-50 2,8. Har även ett stadigt 3bens stativ samt en Canon 430EX. Så nu till frågan hur gör jag för att fota ett hyfsat bra familjefoto med denna utrustning? Kommer fota i RAW men kan ni rekommendera några inställningar typ AV eller nåt annat?

Skulle vilja ha råd med ett 85mm 1,8 men nja pengarna finns inte riktigt.

Vore väldigt tacksam för svar! :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En god vän frågade om jag skulle kunna fota denne samt hans son & flickvän tillsammans i en thaiboxningring. Det kommer bara var ett familjefoto dock i en ring. Jag tänkte prova min Canon 50D samt mitt Sigma 18-50 2,8. Har även ett stadigt 3bens stativ samt en Canon 430EX. Så nu till frågan hur gör jag för att fota ett hyfsat bra familjefoto med denna utrustning? Kommer fota i RAW men kan ni rekommendera några inställningar typ AV eller nåt annat?

Skulle vilja ha råd med ett 85mm 1,8 men nja pengarna finns inte riktigt.

Vore väldigt tacksam för svar! :)
Nu är jag ju bara en bitter amatör, men jag skulle rama in dom så mycket det går, mörk bakgrund och bara ljus på familjen. Gärna blixten från sidan, ev bouncad mot något om du inte kan flytta iväg den med en sladd. Det tror jag skulle ge en rustik känsla, lite ruffig (som ju en thaiboxningsring är) men samtidigt lyfta fram familjen.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Betydelse av ISO-tal

Tjo!!!

Håller på att köpa kamera och jämför då Nikons D3000 med D5000.
Det som bland annat skiljer, som jag inte tagit ställning till ännu, är ISO-talet. Frågan är då givetvis vad det har för betydelse och när det är lämpligast att använda höga resp låga ISO-tal.

D3000 har: 100-1600 ISO
D5000 har: 200-3200 ISO

Så när jag då väljer D3000 kameran... vilka fotomöjligheter missar jag då?
Är skillnaden radikal så att det är värt att välja d5000 istället med tanke på det högre ISO-talet??? :va

Tacksam för utförligt svar...

//KaliZ
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tjo!!!

Håller på att köpa kamera och jämför då Nikons D3000 med D5000.
Det som bland annat skiljer, som jag inte tagit ställning till ännu, är ISO-talet. Frågan är då givetvis vad det har för betydelse och när det är lämpligast att använda höga resp låga ISO-tal.

D3000 har: 100-1600 ISO
D5000 har: 200-3200 ISO

Så när jag då väljer D3000 kameran... vilka fotomöjligheter missar jag då?
Är skillnaden radikal så att det är värt att välja d5000 istället med tanke på det högre ISO-talet??? :va

Tacksam för utförligt svar...

//KaliZ
Enkelt uttryckt så ger högre iso mer ljuskänslighet (dubblering av iso ger halvering av slutartiden: har du iso 100 och 1/125s så ger iso 200 1/250s) men samtidigt grynigare bilder. Beroende på kamera så ger tex iso 1600 olika mycket brus, vissa syns det knappt på, vissa ger helt oanvändbara bilder.

Jag skulle ta D3000, eftersom jag vill ha knivskarpa bilder när jag fotar saker som står still också, är det dåligt ljus kör jag med stativ. Och annars fotar jag sällan med högre iso än 640-800.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Dax för lite bilder.

Har lekt en del med vatten (igen :rolleyes: ), färgad plast och lite sånt.

3901509350_b30ced99a0_b.jpg


Ja, okej...en bred jävel med då:

3900726549_9f7e8b9bd3_o.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är jag ju bara en bitter amatör, men jag skulle rama in dom så mycket det går, mörk bakgrund och bara ljus på familjen. Gärna blixten från sidan, ev bouncad mot något om du inte kan flytta iväg den med en sladd. Det tror jag skulle ge en rustik känsla, lite ruffig (som ju en thaiboxningsring är) men samtidigt lyfta fram familjen.

Tackar, har funderat på att prova sådana där Phottix trådlös sändare för att ställa blixten en bit bort.

Är det någon mer som har några tips eller är det så få som sysslar med budgetstudio fotning?
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tackar, har funderat på att prova sådana där Phottix trådlös sändare för att ställa blixten en bit bort.

Är det någon mer som har några tips eller är det så få som sysslar med budgetstudio fotning?
Jag har kört en del med sladdar. Vilket kan vara en källa till huvudvärk. Och det blir just inte billigare än en uppsättning billiga radiosändare. Enda fördelen med sladdar är att de inte får slut på batterier.

Vad var det som fick dig att välja det?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tackar, har funderat på att prova sådana där Phottix trådlös sändare för att ställa blixten en bit bort.

Är det någon mer som har några tips eller är det så få som sysslar med budgetstudio fotning?

Jag har dom och dom funkar bra. Prisvärd om man säger så!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag har dom och dom funkar bra. Prisvärd om man säger så!


Kanon, värt att prova så om man finner det roligt med studio så får man väl investera i annat. He he vi har en inredd vind i vårt hus så kanske man skulle nja vi får se, inte får man upp en hoj iallafall men kanske nåt med 2 ben! :D

Men trycker lite mer på frågan jag hade tidigare, är blixt rakt framifrån bättre än ifrån sidan eller vad tycker ni jag ska placera tyvärr enda blixten "430ex"
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men trycker lite mer på frågan jag hade tidigare, är blixt rakt framifrån bättre än ifrån sidan eller vad tycker ni jag ska placera tyvärr enda blixten "430ex"
Rakt framifrån kan ju lätt bli lite tråkigt. Samtidigt så finns ju risken för lite väl hårda skuggor om man bara kör en enda blixt t.ex. snett från sidan utan möjlighet till att lätta upp lite med en andra blixt eller reflexskärm eller något.

Kanske du kan experimentera med att låta aluminiumfolie reflektera ljuset för att lätta upp? :va


Vet inte riktigt, läste på cyberphoto och det verkade bra, hade någon av dom andra varit bättre ??
Ingen aning.

Nu har du iofs Nikon. Men jag som Canonist är sugen på Canons 17-40 som vidvinkelzoom, och tyckte det skulle vara intressant att veta hur någon annan resonerar när de funderar på vidvinkelzoom. :)

Drömmen vore ju kanske en 10-35mm f/2,8 zoom helt utan distorsion och med tilt/shift-funktion och bildstabilisering. Fast en sån kommer säkerligen aldrig att se dagens ljus, Och skulle den göra det så vill jag inte tänka på hur perverst mycket den skulle kosta. :gnissla
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har svårt att få rätt färg på himmelen. Den blir vit istället för blå. Vad ska man ratta på? ;va
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Men jag som Canonist är sugen på Canons 17-40 som vidvinkelzoom, och tyckte det skulle vara intressant att veta hur någon annan resonerar när de funderar på vidvinkelzoom. :)

Det är bara mitt 3:de objektiv jag köper så jag har inte så bra koll, men ville ha ett så bra så möjligt för "rimliga" pengar. Det är tydligen helt nytt för jag kommer inte få det förrens nästa vecka, eller oxå så hade dom bara slut på det i lager jag vet inte..
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej på er.

Jag har ett teleskop till låns ett par månader och tänkte chansa och höra om det finns nån från sundsvallstrakten som sitter på en T-ring och en T-adapter passande Nikon?
Jag skulle gärna vilja låna dessa prylar för en fotosession.

Jag har svårt att få rätt färg på himmelen. Den blir vit istället för blå. Vad ska man ratta på? ;va

Magnetlasso på himlen, nytt justeringslager, nivåer osv..RATTA!!
Finns fina guider på www.moderskeppet.se
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det är bara mitt 3:de objektiv jag köper så jag har inte så bra koll, men ville ha ett så bra så möjligt för "rimliga" pengar. Det är tydligen helt nytt för jag kommer inte få det förrens nästa vecka, eller oxå så hade dom bara slut på det i lager jag vet inte..

Läste bara snabbt på cyber, tyckte det var Tokina som fick bäst kritik i det prisintervallet (något dyrare)?

Fast alla verkade iofs få bra betyg :)

Det är lite klurigt det där att förstå vilket de tycker är bäst i sina tester. Jag fnular lite på Canon 50 1.4 eller Sigma 50 1.4. Båda får "toppklass". Dock står det i deras definition av just "toppklass" att det är DET bästa valet i klassen. Hur går det ihop?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top