Diskutera Digital Fotografering här

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Bildstorlekarna: Det är så att kameran/jpg sparar ner informationen per pixelrad (horisontalt), och på Esquires första bild blir storleken liten för att det ofta/väldigt mycket är samma information för hela raden pixlar. Medan det på andra bilden skiftar väldigt mycket i färgvärde ett flertal gånger per pixelrad vilket genererar mer information att hålla reda på.


*EDIT*

http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/filformat.php
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Där ser man, lite nytta av ens högskoleutbildning iallafall :)
Fast jag fattar fortfarande inte varför fotokursen hade med elscheman för hur blixten fungerade samt matematiska formler för hur ljuset bryts i objektiven osv....
Man gick ju inte kursen för att man ville tillverka kameror utan för att fota...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Där ser man, lite nytta av ens högskoleutbildning iallafall :)
Fast jag fattar fortfarande inte varför fotokursen hade med elscheman för hur blixten fungerade samt matematiska formler för hur ljuset bryts i objektiven osv....
Man gick ju inte kursen för att man ville tillverka kameror utan för att fota...

...kanske för att förstå uppbyggnaden av en glugg samt hur ljuset agerar i en glugg och där igenom förstå hur en exponering blir bra utan att få ströljus/fel ljus med i bilden? Samt varför kromade abborrar hamnar med i bild? (Kromatisk abboration)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
matematiska formler för det!? vad sägs om några praktiska exempel så man verkligen ser (och förstår) varför bilder blir som dom blir!? hehe

Finns ju en anledning till varför Scott Kelby's otroligt simpla foto-böcker är storsäljare.

Men jag kan förstå den akademiskt statusen dom matematiska formlerna ger :tungan
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
matematiska formler för det!? vad sägs om några praktiska exempel så man verkligen ser (och förstår) varför bilder blir som dom blir!? hehe

Finns ju en anledning till varför Scott Kelby's otroligt simpla foto-böcker är storsäljare.

Men jag kan förstå den akademiskt statusen dom matematiska formlerna ger :tungan

:hihi :hihi
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Då fortsätter jag på jpg-frågan...

Med min gamla kamera, EOS 350D 8 megapixel, tog jag en bild med jpg i högsta kvalitet + raw och därefter konverterade raw-bilden till en jpg. Då skiljde storleken på dessa båda bilder väldigt mkt. Den i efterhand konverterade bilden var cirka 2-3 ggr så stor jpg bilden från kameran. Hur är det möjligt om det skulle bero på komprimeringsalgoritmen?

Att det kan skilja NÅGOT kan jag köpa eftersom kamerans komprimering och PC mjukvarans komprimering borde kunna skilja något men så mkt?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Då fortsätter jag på jpg-frågan...

Med min gamla kamera, EOS 350D 8 megapixel, tog jag en bild med jpg i högsta kvalitet + raw och därefter konverterade raw-bilden till en jpg. Då skiljde storleken på dessa båda bilder väldigt mkt. Den i efterhand konverterade bilden var cirka 2-3 ggr så stor jpg bilden från kameran. Hur är det möjligt om det skulle bero på komprimeringsalgoritmen?

Att det kan skilja NÅGOT kan jag köpa eftersom kamerans komprimering och PC mjukvarans komprimering borde kunna skilja något men så mkt?

JPG bygger på förstörande komprimering.
Man kan komprimera bilder olika mycket genom att förstöra dem olika mycket.

5723 bytes:rookie.jpg, 557 bytes:rookie_jpg.jpg
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
JPG bygger på förstörande komprimering.
Man kan komprimera bilder olika mycket genom att förstöra dem olika mycket.

5723 bytes:View attachment 285853, 557 bytes:View attachment 285854

Inte riktigt det jag menade, ser du skillnad på om kameran fotat jpg eller om du konverterat en raw bild motsvarande 2-3 ggr storleken? I ditt exempel är bilderna nästan 10ggr komprimerade vilket syns ganska kraftigt?

Det jag frågade var om 2-3ggr komprimering UTAN att man ser nån större skillnad är rimligt samt varför det blir så när kameran står på finaste kvaliteten.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Inte riktigt det jag menade, ser du skillnad på om kameran fotat jpg eller om du konverterat en raw bild motsvarande 2-3 ggr storleken? I ditt exempel är bilderna nästan 10ggr komprimerade vilket syns ganska kraftigt?

Det jag frågade var om 2-3ggr komprimering UTAN att man ser nån större skillnad är rimligt samt varför det blir så när kameran står på finaste kvaliteten.

Jag försökte bara vara övertydlig.
JPG komprimeringen är ju uttänkt att komprimera bilder genom att (bla) förstöra dem på
ett sätt som märks så lite som möjligt.
Om man komprimerar en bild precis till gränsen för att man kan märka förstöringen ser man
ju knappt någon skillnad om man istället skulle ha komprimerat till 3 ggr den storleken.

170123 bytes:fr3.jpg
56250 bytes:fr1.jpg
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Bildstorlekarna: Det är så att kameran/jpg sparar ner informationen per pixelrad (horisontalt), och på Esquires första bild blir storleken liten för att det ofta/väldigt mycket är samma information för hela raden pixlar. Medan det på andra bilden skiftar väldigt mycket i färgvärde ett flertal gånger per pixelrad vilket genererar mer information att hålla reda på.


*EDIT*

http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/filformat.php

Det är en lite väl förenklad beskrivning.
Det handlar egentligen bla om diskret cosinus-transform.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Weeee, beställde nyss nytt objektiv, 8gb minneskort och ett extra batteri. Det blev ett Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro
18270.jpg


Hoppas det är lika bra som jag tror, eller IAF bättre än mitt dåliga kittobjektiv och Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Weeee, beställde nyss nytt objektiv, 8gb minneskort och ett extra batteri. Det blev ett Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro
18270.jpg


Hoppas det är lika bra som jag tror, eller IAF bättre än mitt dåliga kittobjektiv och Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro.

Skriv gärna vad du tycker sen, har själv ett sigma 70-300 APO (bland annat).

Jag försökte bara vara övertydlig.
JPG komprimeringen är ju uttänkt att komprimera bilder genom att (bla) förstöra dem på
ett sätt som märks så lite som möjligt.
Om man komprimerar en bild precis till gränsen för att man kan märka förstöringen ser man
ju knappt någon skillnad om man istället skulle ha komprimerat till 3 ggr den storleken.

170123 bytes:View attachment 285877
56250 bytes:View attachment 285878

Att det är en förstörande kompression visste jag, det som var intressant var att det ger såpass lite förlust även om man får 2-3ggr mindre filstorlek!:) Thanx!:tummenupp
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Att det är en förstörande kompression visste jag, det som var intressant var att det ger såpass lite förlust även om man får 2-3ggr mindre filstorlek!:) Thanx!:tummenupp

Man kan JPG-komprimera väldigt mycket genom att förstöra en mass små detaljer som man
normalt inte lägger märke till. Men när man kommer till gränsen för att det märks, märks
förstöringen väldigt tydligt om man fortsätter att förstöra.

Här skiljer storleken också en faktor 3.

10984 bytes: fr2_3.jpg
3658: bytes: fr2_1.jpg
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Skriv gärna vad du tycker sen, har själv ett sigma 70-300 APO (bland annat).

Absolut, rapport och testbilder kommer kanske i helgen om jag har tur ;).
Kom på att jag glömde köpa polarisationsfilter så var tvungen att lägga en order på lite filter i morse också... Polarisations och halvtonat-gråfilter. Har velat testa sådant ett tag så tänkte det var lite bra att slå till på ett ;)
 

MikkE

Guest
Drooool....
Canon EOS 7D
eos_7d_gruppwebb_large.jpg


- 18 MP APS-C CMOS-sensor
- Dubbla "DIGIC 4"-processorer
- ISO-området (100 - 6400) kan utökas till 12800.
- 8 b/s
- Cirkapris 19 000 kr
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Man blir ju nästan mera sugen på den ju mera man läser om den. :drool

Bara såna saker som inbyggd styrning av EX-blixtar, 100% sökarbild, ordentlig vädertätning och nya och förbättrade funktioner för ljusmätning och autofokus gör ju så att man nästan kommer i brallan. :tungan
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Man blir ju nästan mera sugen på den ju mera man läser om den. :drool

Bara såna saker som inbyggd styrning av EX-blixtar, 100% sökarbild, ordentlig vädertätning och nya och förbättrade funktioner för ljusmätning och autofokus gör ju så att man nästan kommer i brallan. :tungan


Ha ha ha nu har du väntat tillräckligt med att byta hus, nu är det väl dags? :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top