Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nån som gett sig in på microjustering av AF?
Det känns lite som att öppna en ny pandoras låda...:rolleyes:

Hittat nån guide men den kändes inte så säker tyckte jag.
Tar gärna emot fler tips på gör-det-själv guider.

Annars borde väl nåt serviceställe kunna fixa det åt en?
Vore kul att se om det blev nån märkbar skillnad.:)


Jag provade detta på mitt canon 70-200 f/4L IS & Sigma 18-50 2,8 & det blev pannkaka. Det går inte att justera så det passar alla brännvidder. Intervision fick ta det & nu är det kanon fint mitt tele. Sigmat är jag faktiskt också väldigt nöjd med så jag tror jag fått ett helt ok exemplar. Pratade med INtervision om detta & vi kom fram till att ända rätta nästan för detta microjustering är med fasta. Kommer inte röra den justering nån mer gång! :gnissla
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Svårt att kunna t,ex köra M alt TV om man ska ha fart då det oftast blir överexponerat, visst får det bli efterbehandling men det känns som om bilderna är färglösa.

Ljusmät på asfalten med Tvläge eller Av (beroende vilken effekt du vill ha) underexponera en liten aning. Sen ställer du värdena i M och tvingar kameran att använda det DU vill ha. Sen kommer du inte ha problem med att vita hojar blir underexponerade eller svarta hojar som blir överexponerade. :) Det gäller iofs att du är med på att ändra värdena efter hur ljuset ändras så du inte bränner ut högdagrar eller låter lågdagrar försvinna i ett totalt mörker.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snarare gaseller :D
Vad säger du, har du gaser eller? :va


Ja, dom grabbarna kan ha lite skev världsbild, men vad vet jag. :hihi

Jag har kommit fram till att jag ska handla mig ett 70-200, om det blir nu till helgen vet jag inte, men jag tänkte att jag tackar för ditt erbjudande men åker ner till Gåsen o koncentrerar mig på körning istället. Jag ska ha Hinkas med mig så han får ligga på curbsen åt mig. :D
Det är så vackert när de står uppradade där med sina EOS 40D eller vad de nu har, och dessutom varsitt fint vitt 100-400. Men jag tycker nog iaf att de är en aning friskare än han som lagt upp en kurs i fyra steg på Youtube om hur man kan gå till väga för att fotografera lokaltrafikens bussar. :hihi

Ett 70-200, men vilket? Finns ju en handfull fina 70-200 att välja mellan när man kör Canon. Sigma 70-200/2,8, Tamron 70-200/2,8, Canon 70-200/2,8 med och utan IS och Canon 70-200/4 med och utan IS.

Var det inte Hinkas som införskaffade ett Sigma 50-500 eller något sånt? Ska han behöva ligga och ha en intim stund med curbsen om han sitter och trycker på såna brännvidder? :tungan


Ljusmät på asfalten med Tvläge eller Av (beroende vilken effekt du vill ha) underexponera en liten aning. Sen ställer du värdena i M och tvingar kameran att använda det DU vill ha. Sen kommer du inte ha problem med att vita hojar blir underexponerade eller svarta hojar som blir överexponerade. :) Det gäller iofs att du är med på att ändra värdena efter hur ljuset ändras så du inte bränner ut högdagrar eller låter lågdagrar försvinna i ett totalt mörker.
Jupp. Tyvärr så tenderar Canon att överexponera en liten aning i vissa ljussituationer. Så man får kompensera det genom att ställa kameran på att underexponera -1/3 steg eller något.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ljusmät på asfalten med Tvläge eller Av (beroende vilken effekt du vill ha) underexponera en liten aning. Sen ställer du värdena i M och tvingar kameran att använda det DU vill ha. Sen kommer du inte ha problem med att vita hojar blir underexponerade eller svarta hojar som blir överexponerade. :) Det gäller iofs att du är med på att ändra värdena efter hur ljuset ändras så du inte bränner ut högdagrar eller låter lågdagrar försvinna i ett totalt mörker.


Så ja tackar så mkt! :)
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Har hånglat upp både 4.0 och 2.8 i Canons 70-200serier.
Blev både förälskad och insåg att jag var för fattig på samma gång.
Tyckte jag fick snorbra fokus på alla brännvidder.
Måste ha med deras urval att göra.
Tydligen ska Tamron ha i stort sett samma kvalitet men (förstås) sämre AF.
Sigma ligger dock efter, vad jag sett.
Men kul att höra, berätta gärna mer.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag ska se vad det blir, inget IS, men ev så börjar jag med ett 4L o kanske byter upp mig nån gång senare.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är så jäkla nöjd med mitt 70-200 f/4L IS, fotade en Fiddy tävling i helgen & i skogspartiet när jag försökte köra med mitt Sigma 18-50 2,8 med ca 1/400 blev det bara dåligt, sen gick på med mitt tele så blev det fin fint trots maxbländare 4. Så länge det finns ljus så släpper jag ogärna mitt tele.
He he he extra glad är man när man köpte det förra året när dollarn var låg, tycker synd om dem som köper ny idag!:)

Fast ett fast 300mm IS skulle vara roligt att klämma på. :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är så jäkla nöjd med mitt 70-200 f/4L IS, fotade en Fiddy tävling i helgen & i skogspartiet när jag försökte köra med mitt Sigma 18-50 2,8 med ca 1/400 blev det bara dåligt, sen gick på med mitt tele så blev det fin fint trots maxbländare 4. Så länge det finns ljus så släpper jag ogärna mitt tele.
He he he extra glad är man när man köpte det förra året när dollarn var låg, tycker synd om dem som köper ny idag!:)

Fast ett fast 300mm IS skulle vara roligt att klämma på. :D
Ny idag för 4800 med frakt från staterna, det är ju inte fel det heller. :)
Utan IS då förstås.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag provade detta på mitt canon 70-200 f/4L IS & Sigma 18-50 2,8 & det blev pannkaka. Det går inte att justera så det passar alla brännvidder. Intervision fick ta det & nu är det kanon fint mitt tele. Sigmat är jag faktiskt också väldigt nöjd med så jag tror jag fått ett helt ok exemplar. Pratade med INtervision om detta & vi kom fram till att ända rätta nästan för detta microjustering är med fasta. Kommer inte röra den justering nån mer gång! :gnissla

Nog sant, men kunde tänka mig att microjustera mitt 70-200 till 200mm då jag oftast använder det. Skulle jag ha mindre brännvid är det ju bara att välja att inte använda det justerade värdet? Likadant med telekonverter monterad.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har hånglat upp både 4.0 och 2.8 i Canons 70-200serier.
Blev både förälskad och insåg att jag var för fattig på samma gång.
Tyckte jag fick snorbra fokus på alla brännvidder.
Måste ha med deras urval att göra.
Tydligen ska Tamron ha i stort sett samma kvalitet men (förstås) sämre AF.
Sigma ligger dock efter, vad jag sett.
Men kul att höra, berätta gärna mer.

Har ingen jätteerfarenhet av Canons 70-200/2,8/4 men kör med mitt Sigma 70-200/2,8 och det lirar perfa! Snabb AF, tyst AF och skön tyngd på det.
Jag vet att Canons är snäppet klarare än Sigmas men inget jag stör mig på....än iaf. Skulle jag köra med ett EF så kommer jag väl troligen att se "mjölken" mer än innan. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Å jäklar inkl frakt + ev tull? Vad ligger ett med IS nu over there?
IS 8200:- + frakt o tull.

Jag har lagt på frakt på det utan IS, men inte tull. Eftersom inte alla åker på det så man kan ju faktiskt ha tur.

www.adorama.com kanske man ska säga oxå.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför inte IS då? Det är ju jättemysigt att ha tillgång till. :)

Iofs blir man lätt lite bortskämd och oförsiktig ibland av att köra med IS. Dessutom suger det ju en del kräm ur batterierna.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Lägger upp några av mina senare mc-bilder...
 

Bifogat

  • lahigixxer-4366_800px_tagged.jpg
    lahigixxer-4366_800px_tagged.jpg
    224 KB · Visningar: 92
  • yfever-6617_800px_tagged.jpg
    yfever-6617_800px_tagged.jpg
    56.2 KB · Visningar: 86
  • r6tawd-5706_800px_tagged.jpg
    r6tawd-5706_800px_tagged.jpg
    105 KB · Visningar: 102

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Stämmer bra det! Killen jobbar en del för MC-nytt (precis som jag), det är han som skriver alla teknikgrejjer där.

MVH

J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top