MikkE
Guest
Alltid fina bilder Johan =)Lägger upp några av mina senare mc-bilder...
Varifrån får du brewdarna. :liggameddem
Alltid fina bilder Johan =)Lägger upp några av mina senare mc-bilder...
Idag sägs det vara 170 årsjubileum sen fotografin uppfanns: http://www.fotosidan.se/cldoc/35513.htm
Kanske värt en extra skål ikväll?
Jag handlade förresten en Canon 430EX II i förrgår, den blir nog kanon när det ska fotas motard, enduro mm i vinter
Det funkar bra att köra telezoom och blixt. Enda grejen är ju bara att blixten inte klarar av att zooma över 105mm brännvidd eller vad det nu är. Så den lyser upp en större yta än nödvändigt och man tillvaratar inte ljuset riktigt optimalt när man går på längre brännvidder. Men det är inget som jag har märkt av i stort sett i praktiken.Hur fungerar det att köra med blixt & telezoom. Funderar på om man ska ta med det till Linköping på Söndag & prova. Trodde blixt enbart var till fördel för normalzoom alt korta fasta?
Såg att Mr_Rockster har lagt ut en hojbild på fotosidan där han tagit med ett 70-200 tillsammans med blixt. Köra man med eller utan motljusskydd oavsett optik tillsammans med blixt?
Det funkar bra att köra telezoom och blixt. Enda grejen är ju bara att blixten inte klarar av att zooma över 105mm brännvidd eller vad det nu är. Så den lyser upp en större yta än nödvändigt och man tillvaratar inte ljuset riktigt optimalt när man går på längre brännvidder. Men det är inget som jag har märkt av i stort sett i praktiken..........
Jag försökte fota lite djur utomhus med blixt, det gick sådär, konstiga exponeringar, men då har jag noll koll på blixtfoto å andra sidan, men mina inomhusbilder har blivit helt ok. Massor av ledtalet försvinner så fort man är utomhus, i synnerhet om det är lummig terräng runt omkringHur fungerar det att köra med blixt & telezoom. Funderar på om man ska ta med det till Linköping på Söndag & prova. Trodde blixt enbart var till fördel för normalzoom alt korta fasta?
Såg att Mr_Rockster har lagt ut en hojbild på fotosidan där han tagit med ett 70-200 tillsammans med blixt. Köra man med eller utan motljusskydd oavsett optik tillsammans med blixt?
Är det nå hojskoj som händer i Linköping imorrn?
Hmmm, vilken bild var det? Ibland kör jag blixten utanför kameran (och styr den via kameran eller via en Skyport...)Hur fungerar det att köra med blixt & telezoom. Funderar på om man ska ta med det till Linköping på Söndag & prova. Trodde blixt enbart var till fördel för normalzoom alt korta fasta?
Hmmm, vilken bild var det? Ibland kör jag blixten utanför kameran (och styr den via kameran eller via en Skyport...)
MVH
J
Jag tror faktist inte jag har använt blixt på ngn av de (möjligvis på bilden från pallen på Dygd men inte annars tror jag inte..)NJa måste ha blandat ihop dem men denna hade blixt men vart ifrån vet jag inte
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/811490.htm
Dock trodde jag denna hade blixt men icke
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1065328.htm
Kan någon förklara vad detta betyder och vad det innebär för bilden? Taget ur instruktionsboken..
" När [ Fix minimum aperture ] är inställd på [on] är intervallet där objektet är i fokus större, eftersom stillbilder tas med mindre bländare. "
Tycker du lyckats rätt bra.Nja jag lägger väl in en bild som jag blev nöjd med på Supermoto tävlingen i Linköping i helgen som var. Det är himla svårt att behålla maximal skärpan när man förminskar!
De jpg min EOS 350D (8 megapixel) spottar ur sig brukar ligga på ca 1,5-4,5mb. De flesta bilderna landar på mellan 2 och 3mb i storlek. Det beror lite på hur ljus/mörk bilden är och var som finns i den.Tack för svaret! En annan fråga då..
Min gamla kamera var på 4-5mp. Storleken på bilderna från denna bruka landa på runt 2-3.5 mb. Men på den nya kameran med 9mp så har jag hitills inte tagit en bild som varit på över 2mb.
Känns det inte som att bilderna med den nya kameran borde vara på fler mb? Kan det ha att göra med att jag tycker korten med den äldre kameran blir bättre!? :
Edit: Ska kanske tillägga att den nya kameran är inställd på "Best quality".
Att skärpa brukar vara bland det sista jag gör innan jag är färdig. Alltså efter eventuell storleksförändring.Nja jag lägger väl in en bild som jag blev nöjd med på Supermoto tävlingen i Linköping i helgen som var. Det är himla svårt att behålla maximal skärpan när man förminskar!
Att skärpa brukar vara bland det sista jag gör innan jag är färdig. Alltså efter eventuell storleksförändring.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|