Diskutera Digital Fotografering här

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Det finns hur många brudar som helst som vill bli plåtade med bågar... modellbilder.se och kontakter är det som gäller..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur fungerar det att köra med blixt & telezoom. Funderar på om man ska ta med det till Linköping på Söndag & prova. Trodde blixt enbart var till fördel för normalzoom alt korta fasta?

Såg att Mr_Rockster har lagt ut en hojbild på fotosidan där han tagit med ett 70-200 tillsammans med blixt. Köra man med eller utan motljusskydd oavsett optik tillsammans med blixt?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur fungerar det att köra med blixt & telezoom. Funderar på om man ska ta med det till Linköping på Söndag & prova. Trodde blixt enbart var till fördel för normalzoom alt korta fasta?

Såg att Mr_Rockster har lagt ut en hojbild på fotosidan där han tagit med ett 70-200 tillsammans med blixt. Köra man med eller utan motljusskydd oavsett optik tillsammans med blixt?
Det funkar bra att köra telezoom och blixt. Enda grejen är ju bara att blixten inte klarar av att zooma över 105mm brännvidd eller vad det nu är. Så den lyser upp en större yta än nödvändigt och man tillvaratar inte ljuset riktigt optimalt när man går på längre brännvidder. Men det är inget som jag har märkt av i stort sett i praktiken.

Motljusskyddet har jag för mig att det inte stör på varken min 24-105 eller 70-200 tillsammans med min Speedlite 430EX. Fast det kanske är annorlunda om man kör på fullformat, det vet jag inget om.

Däremot så brukar inte popup-blixt och motljusskydd vara någon vidare höjdare. I och med att den inte kommer upp lika högt som en hot-shoe-blixt så behövs det inte mycket innan ett motljusskydd är i vägen.

Testa så får du se. Ta kort mot en tom vägg i ett ganska mörkt rum vid olika brännvidder med blixten riktad rakt framåt. Då ser du på direkten om motljusskyddet skuggar bort något blixtljus.

Lite intressant är det ju iaf att att blixtens zoom följer objektivets brännvidd. Utan att ta hänsyn till crop-faktorn hos en kamera som inte har fullformatssensor.
 

MikkE

Guest
hade jag haft en kamera nu så hade jag tagit kort på mina örsnibbar. Råkade bli lite för mkt fest tror jag....

/Micke med två hål i öronen =/
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det funkar bra att köra telezoom och blixt. Enda grejen är ju bara att blixten inte klarar av att zooma över 105mm brännvidd eller vad det nu är. Så den lyser upp en större yta än nödvändigt och man tillvaratar inte ljuset riktigt optimalt när man går på längre brännvidder. Men det är inget som jag har märkt av i stort sett i praktiken..........

Tackar så mkt, aha det ska jag testa innan jag börjar ladda alla batterier & rensa korten mm. Hoppas på hyfsat väder imorgon.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur fungerar det att köra med blixt & telezoom. Funderar på om man ska ta med det till Linköping på Söndag & prova. Trodde blixt enbart var till fördel för normalzoom alt korta fasta?

Såg att Mr_Rockster har lagt ut en hojbild på fotosidan där han tagit med ett 70-200 tillsammans med blixt. Köra man med eller utan motljusskydd oavsett optik tillsammans med blixt?
Jag försökte fota lite djur utomhus med blixt, det gick sådär, konstiga exponeringar, men då har jag noll koll på blixtfoto å andra sidan, men mina inomhusbilder har blivit helt ok. Massor av ledtalet försvinner så fort man är utomhus, i synnerhet om det är lummig terräng runt omkring :huvet

Är det nå hojskoj som händer i Linköping imorrn? :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Hur fungerar det att köra med blixt & telezoom. Funderar på om man ska ta med det till Linköping på Söndag & prova. Trodde blixt enbart var till fördel för normalzoom alt korta fasta?

Såg att Mr_Rockster har lagt ut en hojbild på fotosidan där han tagit med ett 70-200 tillsammans med blixt. Köra man med eller utan motljusskydd oavsett optik tillsammans med blixt?
Hmmm, vilken bild var det? Ibland kör jag blixten utanför kameran (och styr den via kameran eller via en Skyport...)

MVH

J
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kan någon förklara vad detta betyder och vad det innebär för bilden? Taget ur instruktionsboken..

" När [ Fix minimum aperture ] är inställd på [on] är intervallet där objektet är i fokus större, eftersom stillbilder tas med mindre bländare. "
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Kan någon förklara vad detta betyder och vad det innebär för bilden? Taget ur instruktionsboken..

" När [ Fix minimum aperture ] är inställd på [on] är intervallet där objektet är i fokus större, eftersom stillbilder tas med mindre bländare. "

Jag gissar att kameran prioriterar en liten bländaröppning vilket ger ett stort skärpedjup vilket i sin tur gör att fokusområdet kan bli större.

Finns säkert nån som kan förklara det bättre...eller rent av förklara det rätt (ifall jag har fel).:D

Edit: Antar att man då kommer upp i ganska långa slutartider och kanske behöver använda stativ? På exemplena på nätet är det närbilder av blommor som man fotat med detta påslaget... :)
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tja, så kan man säja. Rookie ger en bra tolkning av det. :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för svaret! En annan fråga då..

Min gamla kamera var på 4-5mp. Storleken på bilderna från denna bruka landa på runt 2-3.5 mb. Men på den nya kameran med 9mp så har jag hitills inte tagit en bild som varit på över 2mb.

Känns det inte som att bilderna med den nya kameran borde vara på fler mb? Kan det ha att göra med att jag tycker korten med den äldre kameran blir bättre!? :huvet:


Edit: Ska kanske tillägga att den nya kameran är inställd på "Best quality".
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nja jag lägger väl in en bild som jag blev nöjd med på Supermoto tävlingen i Linköping i helgen som var. Det är himla svårt att behålla maximal skärpan när man förminskar!:gnissla

28u5gcy.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nja jag lägger väl in en bild som jag blev nöjd med på Supermoto tävlingen i Linköping i helgen som var. Det är himla svårt att behålla maximal skärpan när man förminskar!:gnissla

28u5gcy.jpg
Tycker du lyckats rätt bra. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tack för svaret! En annan fråga då..

Min gamla kamera var på 4-5mp. Storleken på bilderna från denna bruka landa på runt 2-3.5 mb. Men på den nya kameran med 9mp så har jag hitills inte tagit en bild som varit på över 2mb.

Känns det inte som att bilderna med den nya kameran borde vara på fler mb? Kan det ha att göra med att jag tycker korten med den äldre kameran blir bättre!? :huvet:


Edit: Ska kanske tillägga att den nya kameran är inställd på "Best quality".
De jpg min EOS 350D (8 megapixel) spottar ur sig brukar ligga på ca 1,5-4,5mb. De flesta bilderna landar på mellan 2 och 3mb i storlek. Det beror lite på hur ljus/mörk bilden är och var som finns i den.

Originalet till den här bilden låg på ca 1,6mb.
plan2copy.jpg


Och originalet till den här på ca 3,8mb.
bdfotboll.jpg


Om jag bara ska gissa fritt så beror det på att jpg-formatet kan komprimera den övre bilden hårdare utan att förlora något. Den innehåller få detaljer, få färger/nyanser, lågt brus etc.

I din 9megapixelkamera så kanske "Best Quality" betyder högst upplösning. Sedan kanske det finns någon inställning för hur hårt den ska komprimera filerna också. Eller så har den bara någon annan algoritm eller något för komprimeringen till jpg än vad din gamla hade.


Nja jag lägger väl in en bild som jag blev nöjd med på Supermoto tävlingen i Linköping i helgen som var. Det är himla svårt att behålla maximal skärpan när man förminskar!:gnissla
Att skärpa brukar vara bland det sista jag gör innan jag är färdig. Alltså efter eventuell storleksförändring.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Att skärpa brukar vara bland det sista jag gör innan jag är färdig. Alltså efter eventuell storleksförändring.

Jo det är så jag har gjort men förminska så mkt till 828px × 561px, fick skärpa med ca 49 i skalan ändå blir det suddigt här + att jag sparar för web.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top