Diskutera Digital Fotografering här

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Hittade lite maskeradfärg och målade mig själv. Tog fram kameran och satte igång självutlösaren. Så, här är jag då =)

3810812457_bd4a9d3cef.jpg

Inspirerad av Johan Westergren? Senaste numret av FOTO.
http://www.westfotografi.se/sidor/abstrakt/abstrakt.html
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har bara mitt normalzoom. Så jag kommer ligga på curbsen o fota därifrån. :hihi
Ditt 28-75/2,8? Kan nog bli lite klent för banfoto. Om du som sagt var inte ligger på curbsen och plåtar. :gnissla

Du vill inte låna ett Sigma 70-300/4-5,6 då? Jag använder ju inte mitt så värst mycket nu för tiden och skulle nog kunna vara utan det ett par dagar om du lovar och svär att vara rädd om det. :tummenupp


Du borde nog köpa en Nikon så du slipper ägna så mycket tid åt att hitta ursäkter för att fota med canon...
Äsch. Skulle jag skaffa Nikon skulle tråden bara fyllas med frustrerade utrop från min sida angående hur allt känns bakvänt och fel. :brinnerup


Hittade lite maskeradfärg och målade mig själv. Tog fram kameran och satte igång självutlösaren. Så, här är jag då =)
Schyst bild. Me like. :tummenupp
 

MikkE

Guest
Inspirerad av Johan Westergren? Senaste numret av FOTO.
http://www.westfotografi.se/sidor/abstrakt/abstrakt.html

Höhö. Cool. Dock nej på det. Har inte läst tidningen FOTO på över ett år. Började dock med att ta bilder in i spegeln så man såg mig på två ställen i bilden. Sedan när jag insåg att draperiet till badkaret kunde bli en juste bakgrund vart det som bilden =)

Schyst bild. Me like. :tummenupp

Danke mein herre :tummenupp

Det vart ju en till också. Inspirationen här är ju Marilyn Manson då jag håller på att läsa ut hans självbiografi Den långa vägen ut ur helvetet.
på denna använde jag blixten två gånger under tiden slutaren var öppen. (När den öppnades och precis innan den stängdes). Bakgrunden är en svart skrivbordsskiva som står mot vägen. Sedan har jag en svart mössa på huvudet.

3811432105_b0fb173087.jpg
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ditt 28-75/2,8? Kan nog bli lite klent för banfoto. Om du som sagt var inte ligger på curbsen och plåtar. :gnissla

Du vill inte låna ett Sigma 70-300/4-5,6 då? Jag använder ju inte mitt så värst mycket nu för tiden och skulle nog kunna vara utan det ett par dagar om du lovar och svär att vara rädd om det. :tummenupp

Det var inte ett dumt erbjudande faktiskt, jag ska kolla en annan utväg, om det falerar så hojtar jag till. Tack :tummenupp
 

MikkE

Guest
Äh kom igen. Nu när man äntligen lägger upp lite bilder vill man ju få lite kritik också. Bra, dåligt, förbättra, idéer?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Äh kom igen. Nu när man äntligen lägger upp lite bilder vill man ju få lite kritik också. Bra, dåligt, förbättra, idéer?
Suger lite på karamellen och funderar...

Den första bilden:
Allt det ljusa i överkant tar bort fokus från dig. Dessutom så är det något litet färgstick i draperiet. Och hade ditt huvud varit lite mera till höger så hade den nog varit helt klockren. I min smak.

Men en sån där sak som komposition är ju skitsvårt vid självporträtt. Det är mycket lättare när man fotograferar någon annan och kan tala om vad man vill att den ska korrigera eller att man rör lite på kameran. Vid självporträtt är det ju antingen en hel hög med olika exponeringar eller att man fotar med mycket utrymme för kreativ beskärning som gäller.

Bifogar en bild där jag har mörkat ner överdelen och gjort den lite mera svart/vit.

Den andra bilden:
Det större ansiktet är lite väl framträdande för min smak. Jag hade gärna sett det i bakgrunden lite tydligare. Men det är ju lite svårt att styra om man tar bilden inom en exponering som du har gjort.

Dessutom så är ju alla former av bildkritik svårt att ge. Särskilt när det gäller mera konstnärliga bilder. Då blir det lätt så himla subjektivt. Det egna tycket och smaken färgar kritiken för mycket. :va



And now for something completely different.

Jag köpte ju ett nytt stativ (Manfrotto 055 XPROB med Manfrotto 804RC2 trevägshuvud) häromsistens. Stabilt och fint och jag har varit jättenöjd. Så länge jag har kört med mitt EF 24-105/4L IS USM. Och alltså haft stativet monterat på kameran (eller rättare sagt under batterigreppet).

Idag skulle jag använda det med mitt EF 70-200/2,8 L IS USM på kameran och skulle då alltså sätta snabbplattan på objektivets stativfäte för att få lite bättre balans. Då visade det sig att det stativhuvudet, det objektivet och min EOS 350D med batterigrepp kanske inte var en helt lyckad kombination.

Först provade jag med att sätta snabbplattan på tvären på objektivets stativfäste, alltså samma riktning som jag haft den på då den suttit under kameran. Tanken kanske var god. Men när jag skulle ställa ner kameran på stativet så tog utlösningsspaken för snabbplattan i batterigreppet. Så pass att det inte gick att få ner den på ett bekvämt vis (det kanske hade gått med våld, men då hade man kanske inte kunnat få upp den eftersom spaken då låsts av batterigreppet.

Sedan testade jag att sätta snabbplattan i objektivets längdriktning. Vilket fungerade bättre. Förutom att en av stativhuvudets justeringshandtag hamnade mitt under batterigreppet. Så illa till att man knappt kan få något grepp om den. Och det lilla grepp man får räcker inte riktigt till för att man ska orka dra åt stativhuvudet när man har kameran i den position man vill.

Visst skulle båda dessa problem lösas av att montera kameran på stativet spegelvänt mot för hur jag har gjort i båda dessa exempel. Men då hamnar ju även justeringshandtagen på "fel" sida av stativet. Och då blir det lite bökigt med handhavandet.

Irriterande små världsliga problem sa Bull. :huvet

Får nog bli till att köpa ett nytt kamerahus och köra det utan batterigrepp för att kunna använda stativet ihop med storkanonen på ett bekvämt sätt. :rolleyes:
 

Bifogat

  • mickes copy.jpg
    mickes copy.jpg
    206.9 KB · Visningar: 39

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Eller ta av batterigreppet? Med vetskapen att greppet inte blir lika bra och lika välbalanserat?
 

MikkE

Guest
Suger lite på karamellen och funderar...
För för kritik. Det är just det jag vill ha och då får man också veta lite om hur andra tycker osv. =)

Tack MikkE, du gav mig mod att lägga upp en egen idiot-bild :D
Fett! Jag har lite fler projekt i skalle jag tänkt göra. Självporträtt självklart och sedan ta det lite som det kommer =)


Har ju även gjort en sjukt ful fuldans i mcstället nu i veckan som jag filmat. Så roande har jag det :tummenupp
Kan iofs lägga upp den på flickr ju...

EDIT: FULDANS I MCSTÄLL (om det funkar...)
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Hihi...
Fotade en möhippa idag.
The bride to be var en hojtjej. Hon hette Barros i efternamn.
Visar inget eftersom jag inte har tillstånd, men släktskapet var faktiskt ganska tydligt, även om hon såg snäppet bättre ut. :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tänkte ev åka iväg till linköping & fota Supermoto nästa helg. Om det nu skulle vara fint väder så undrar jag en sak. Har väldigt svårt att får till bilderna om solen står väldigt högt. Hur man än står så lyser solen väldigt starkt i alla lägen. Är det gråfilter som gäller eller?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eller ta av batterigreppet? Med vetskapen att greppet inte blir lika bra och lika välbalanserat?
Men vart ligger köpglädjen i det då? :)


Tack MikkE, du gav mig mod att lägga upp en egen idiot-bild :D
Fler idiotbilder till folket!

Såg om det här på Fotosidan. Ganska så intressant tanke. Ingen som känner sig manad att göra ett eget försök?


Har ju även gjort en sjukt ful fuldans i mcstället nu i veckan som jag filmat. Så roande har jag det :tummenupp
Kan iofs lägga upp den på flickr ju...

EDIT: FULDANS I MCSTÄLL (om det funkar...)
Jag har hört rykten om att det är du som har myror i brallan?


Tänkte ev åka iväg till linköping & fota Supermoto nästa helg. Om det nu skulle vara fint väder så undrar jag en sak. Har väldigt svårt att får till bilderna om solen står väldigt högt. Hur man än står så lyser solen väldigt starkt i alla lägen. Är det gråfilter som gäller eller?
Vad blir problemet för dig? För starka skuggor eller?

Gråfilter är ju ungefär bara ett par solglasögon för objektivet. Användbart om du t.ex. vill få längre slutartider utan att behöva blända ner så du får för stort skärpedjup. Eller att man använder det för att det är så ljust så att kameran trots minsta bländare och kortaste slutartid överexponerar.

Kort sagt används det alltså för att kameran ska ta emot mindre ljus, och det klipper hela spektrumet lika mycket.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad blir problemet för dig? För starka skuggor eller?

Gråfilter är ju ungefär bara ett par solglasögon för objektivet. Användbart om du t.ex. vill få längre slutartider utan att behöva blända ner så du får för stort skärpedjup. Eller att man använder det för att det är så ljust så att kameran trots minsta bländare och kortaste slutartid överexponerar.

Kort sagt används det alltså för att kameran ska ta emot mindre ljus, och det klipper hela spektrumet lika mycket.

Svårt att kunna t,ex köra M alt TV om man ska ha fart då det oftast blir överexponerat, visst får det bli efterbehandling men det känns som om bilderna är färglösa.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011

HAHA! Fasen vad kul! Jag gjorde ju en film, "i väntan på våren" (vilken innehöll bl a en soldans :tungan) för några år sedan... Den fanns på SH-ftpn men den ligger väl nere nu?

F ö har jag samma modell på ställ, enda är att mitt är grått...

Vad är det för låt förresten? Den var rätt skön...

Edit: Låten är Miike Snow - Animal :)
Shazam är bra skit! :D
 
Last edited:

MikkE

Guest
HAHA! :D Jag kan köpa ett 20.000bitars pussel till dig, botar det din rastlöshet :D :krama
Det ska jag väl kirra på några dagar ;)
Såg om det här på Fotosidan. Ganska så intressant tanke. Ingen som känner sig manad att göra ett eget försök?
Jag har funderat på det. Dock vet jag inte än vad jag ska hitta på då.
Jag har hört rykten om att det är du som har myror i brallan?
Snarare gaseller :D
HAHA! Fasen vad kul! Jag gjorde ju en film, "i väntan på våren" (vilken innehöll bl a en soldans :tungan) för några år sedan... Den fanns på SH-ftpn men den ligger väl nere nu?

F ö har jag samma modell på ställ, enda är att mitt är grått...

Vad är det för låt förresten? Den var rätt skön...

Edit: Låten är Miike Snow - Animal :)
Shazam är bra skit! :D
Ja, jag googlade lite gamla trådar och kom på denna. Klart att jag också måste göra det =)
Miike Snow stämmer bra. Såg dem på Jimmy Kimmel Live för några dagar sedan =)
Klart skön grupp och låt
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Canon 50D AF-microjustering

Nån som gett sig in på microjustering av AF?
Det känns lite som att öppna en ny pandoras låda...:rolleyes:

Hittat nån guide men den kändes inte så säker tyckte jag.
Tar gärna emot fler tips på gör-det-själv guider.

Annars borde väl nåt serviceställe kunna fixa det åt en?
Vore kul att se om det blev nån märkbar skillnad.:)
 

MikkE

Guest
ER HJÄLP OCH TIPS!
Har fixat till förstasidan lite, småpill mest. Tänkte om ni kanske kunde hjälpa mig lite om ni har värdefulla sidor som kan tänkas läggas upp där, Era portfolios/bildgallerier/hemsidor, tidningar, kameratester m.m. m.m.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1696121&postcount=1

Vet inte om det är många som ser förstasidan så mkt men det är iaf kul om någon gör det och får nytta av det. Jag själv får det då jag glömmer vissa adresser och även för att kolla in lite på Era sidor =)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Gör så.

Annars kan du ju fråga de här grabbarna om de har ett EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM till övers som du kan lägga vantarna på. :hihi
Ja, dom grabbarna kan ha lite skev världsbild, men vad vet jag. :hihi

Jag har kommit fram till att jag ska handla mig ett 70-200, om det blir nu till helgen vet jag inte, men jag tänkte att jag tackar för ditt erbjudande men åker ner till Gåsen o koncentrerar mig på körning istället. Jag ska ha Hinkas med mig så han får ligga på curbsen åt mig. :D

Men du ska ha stort tack för tanken. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top