Äh kom igen. Nu när man äntligen lägger upp lite bilder vill man ju få lite kritik också. Bra, dåligt, förbättra, idéer?
Suger lite på karamellen och funderar...
Den första bilden:
Allt det ljusa i överkant tar bort fokus från dig. Dessutom så är det något litet färgstick i draperiet. Och hade ditt huvud varit lite mera till höger så hade den nog varit helt klockren. I min smak.
Men en sån där sak som komposition är ju skitsvårt vid självporträtt. Det är mycket lättare när man fotograferar någon annan och kan tala om vad man vill att den ska korrigera eller att man rör lite på kameran. Vid självporträtt är det ju antingen en hel hög med olika exponeringar eller att man fotar med mycket utrymme för kreativ beskärning som gäller.
Bifogar en bild där jag har mörkat ner överdelen och gjort den lite mera svart/vit.
Den andra bilden:
Det större ansiktet är lite väl framträdande för min smak. Jag hade gärna sett det i bakgrunden lite tydligare. Men det är ju lite svårt att styra om man tar bilden inom en exponering som du har gjort.
Dessutom så är ju alla former av bildkritik svårt att ge. Särskilt när det gäller mera konstnärliga bilder. Då blir det lätt så himla subjektivt. Det egna tycket och smaken färgar kritiken för mycket.
And now for something completely different.
Jag köpte ju ett nytt stativ (Manfrotto 055 XPROB med Manfrotto 804RC2 trevägshuvud) häromsistens. Stabilt och fint och jag har varit jättenöjd. Så länge jag har kört med mitt EF 24-105/4L IS USM. Och alltså haft stativet monterat på kameran (eller rättare sagt under batterigreppet).
Idag skulle jag använda det med mitt EF 70-200/2,8 L IS USM på kameran och skulle då alltså sätta snabbplattan på objektivets stativfäte för att få lite bättre balans. Då visade det sig att det stativhuvudet, det objektivet och min EOS 350D med batterigrepp kanske inte var en helt lyckad kombination.
Först provade jag med att sätta snabbplattan på tvären på objektivets stativfäste, alltså samma riktning som jag haft den på då den suttit under kameran. Tanken kanske var god. Men när jag skulle ställa ner kameran på stativet så tog utlösningsspaken för snabbplattan i batterigreppet. Så pass att det inte gick att få ner den på ett bekvämt vis (det kanske hade gått med våld, men då hade man kanske inte kunnat få upp den eftersom spaken då låsts av batterigreppet.
Sedan testade jag att sätta snabbplattan i objektivets längdriktning. Vilket fungerade bättre. Förutom att en av stativhuvudets justeringshandtag hamnade mitt under batterigreppet. Så illa till att man knappt kan få något grepp om den. Och det lilla grepp man får räcker inte riktigt till för att man ska orka dra åt stativhuvudet när man har kameran i den position man vill.
Visst skulle båda dessa problem lösas av att montera kameran på stativet spegelvänt mot för hur jag har gjort i båda dessa exempel. Men då hamnar ju även justeringshandtagen på "fel" sida av stativet. Och då blir det lite bökigt med handhavandet.
Irriterande små världsliga problem sa Bull.
Får nog bli till att köpa ett nytt kamerahus och köra det utan batterigrepp för att kunna använda stativet ihop med storkanonen på ett bekvämt sätt.